Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Vickanflickan skrev 2011-08-14 19:45:38 följande:
    Så det är därför jag alltid har det så stökigt hemma! Jag är väldigt dålig (<- läs: gör det nästan aldrig) på att putsa fönster och byta gardiner... å mina blommor dör mest hela tiden. Inte konstigt att resten av mitt hus ser så stökigt och hemskt ut då Skrattande  
    själv älskar jag att ha rena och fina fönster, just för att det också är fönster utåt och det som folk ser när dom passerar huset, 

Jag tycker det är enklare att börja städa i ett rum där det är rent och fint i fönstret och man får lite kickstart och inspiration att ta tag i resten. Har jag torkat rent i fönstret och fått rena gardiner brukar det av bara farten bli att man dammtorkar hyllor, lister, tavlor och gnor rent på prydnadssaker, byter dukar, snyggar till och plockar upp och sen går resten som en dans
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    kutterduvan skrev 2011-08-15 23:53:58 följande:
    Hjäääälp mig! Jag har en mycket intensiv ettåring som knappt släpper taget om mig under dagarna. Min man är extremt upptagen och vi saknar släktingar där vi bor som skulle kunna hjälpa till. Vårt hem är ett fullständigt kaos o jag menar det verkligen. Jag lider av det eftersom jag nu är hemma med ettåringen, men hinner sällan göra något åt det (orkar inte heller i den mån jag skulle önska). Har ni några tips om hur jag ska lyckas städa trots ettåringens krav på närhet o sällskap? Jag orkar inte längre bära på henne medan jag städar som jag gjorde tidigare. Ryggen pallar inte. Jag MÅSTE verkligen få lite ordning här om jag alls ska trivas i mitt hem.
    där kan jag tipsa dig om att ta en sak i taget - försök inte att städa allting överallt.

bestäm dig för att tex börja med grovplockning - ut med disk i köket, bär ut sopor, gå med kläder till tvätten, plocka tillbaka leksaker, bädda sängar och såna saker. Då får du genast lite bättre ordning och lite bättre koll på hur det ser ut.

och något jag lärt mig när jag var ensamstående och som jag fortsätter med är att bestämma sig för vad i hemmet som är det viktigaste att hålla rent och sen hålla det rent också. För mig är det köket och sovrummet. Har jag ett renplockat och städat kök och en bäddad säng i sovrummet så ser det ganska hyfsat ut och då gör det ingenting att resten är rörigt,
  • Nyfiken gul
    sirisdotter skrev 2011-08-16 08:20:24 följande:
    För MIG  räcker också kök och säng ganska bra.   Kan du stå emot omgivningens kommentarer?   (för mig blev de för många  i våras,  så jag tappade sugen alldeles).
    mja,, nu har ju inte jag så rörigt och stökigt hemma över huvud taget men jag fortsätter att prioritera kök och vardagsrum och det går utav bara farten och när jag ändå är igång så fortsätter jag ju plocka runt i huset ändå.

men hade jag INTE dessa två områden som prio så hade hela huset nog vuxit igen ganska kvickt känner jag.
  • Nyfiken gul
    Millans hustru skrev 2011-08-20 23:23:21 följande:
    om det nu inte redan står en bit upp i tråden o jag missat det... hur får man fönstrena rena o fina utan ränder på lättaste sätt? det är dags att ta tag i detta  inom kort o alla tips välkomnas!!!
    Mitt bästa tips är att du blötlägger fönstret så mycket som möjligt. Att det blir randigt beror oftast på att fönstret är för torrt och lämnar ränder efter sig när man torkar.

Blöt ordentligt med en svamp med diskmedel och hett vatten. sen tar du en skrapa och skrapar rent, torka rent efter listerna med en trasa - voila! - Inga ränder!
  • Nyfiken gul

Ett bra tips att få ordning på vind och källare är att bestämma sig för olika områden. Man kan inte ställa backar och lådor huller om buller även om det är skrivet på dom , för man kommer aldrig att hitta rätt pryl man letar efter.

Bäst är om varje kartong har sin bestämda plats.  Tex i högra hörnet har man julgran, julsaker, tomtekläder, barnens luciasaker, pyssel och pynt. Till vänster i motsatta hörn har man vinterkläder, pulkor, skidor, friluftsutrustning som tält osv. I nästa hörn har man arvegods, urvuxna barnkläder, gamla leksaker, nostalgiprylar osv  och i ett annat hörn har man en hylla för skor och sånt man inte kan ha nerpackat, lådor med böcker kan stå längs med en vägg osv.

har man organiserat är det så mycket lättare att hålla ordning och att ta fram något man behöver är superenkelt.

Har man organiserat så här så behöver man inte heller känna panik över att man måste rensa lådor osv - bara lådan står på rätt plats så har man bättre överssikt och allt behöver inte vara minutiöst nerpackat till minsta beståndsdel.

• Nyfiken gul
    Luktärten skrev 2011-08-22 23:26:40 följande:
    Åhh, det låter så enkelt med alla dina goda råd. Önskar jag hade lite mer av ditt strukturerade och ordningssamma sätt. Men kanske ännu hellre att min man hade det Flört

Att ha ordning och reda ÄR enkelt - problmet är att dom flesta ska krångla till det hela till jätteprojekt och tänka och planera och filosofera - där själva planeringen är hela projeketet och inte städningen.

Ta prylen och lägg den där den ska vara - klart!

• Nyfiken gul
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-08-23 13:08:06 följande:

Hur håller ni ordning bland era kvitton? Det blir ju mängder varje månad och en del är ju bra att spara en tid i fall att man vill byta kläderna eller klaga på om något går sönder.

Huskvitton har jag koll på, men allt annat? Jag vill ha ett bra system där jag slipper kolla igenom allt för att avgöra vad som kan slängas eller inte efter en viss tid.

Kvitton på elprylar man köper lägger jag tillsammans med garantibevis och instruktionsbok i en plastficka och sätter in i en pärm. varje sak har sin ficka där jag också lägger in eventuella kvitton på reparationer och sånt - tex om jag lämnar in mobilen på lagning så läggs det kvittot i den plastfickan.

Sen har jag lite grovsortering på kvitton - jag har en plastficka märkt "mat"  (det du handlar i affär + utemat, hämtmat, fika på stan och andra såna kvitton man vill ha kvar )  , en som är märkt "kläder"  och en  märkt "övrigt"  (smink, prydnadssaker, porslin, presenter, blommor, osv )

Bensinkvitton förvaras i bilen.
  • Nyfiken gul

Tips till hallen - utnyttja ytan uppåt!

Sätt upp hyllor ovanför dörrar - vanliga enkla konsollhyllor och sätt enkla plastbackar på dom och förvara sånt ni inte får plats med där.

Nyttja även taket och sätt upp krokar och använd vanliga  trådkorgar och såna här : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70115578

Även såna här sko-dragspel kan användas från taket eller i befintliga garderober för all möjlig förvaring: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90154559

Kanske en väggförvaring kan fungera? Dom kan ju även fästas på tex "skranket" till en trapp också eller på en garderobsvägg tex  . http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50163264

och så till sist - krokar, krokar och krokar.. även ytterdörren kan man hänga krokar på , alla lediga ytor kan man sätta en krok på och få undan saker.

Och även att ni tar er en funderare på vad ni förvarar i hallen och garderoberna däromkring. Tröjor, koftor, kavajer, väskor och sånt kanske man faktiskt hellre ska förvara i sin egen garderob i sovrummet och minimera det som hänger i hallen.
    Hundens koppel kanske faktiskt hänger bättre på en krok i städskåpet?

• Nyfiken gul

Nyckelskåp eller såna här små miniatyrhyllor/kryddhyllor med små små lådor i att hänga på väggen  tar ingen plats och finns i mängder av utföranden

Inte bara plats för nycklar utan man får även undan allt junk och bjäfs som annars kan ligga och drälla överallt på diverse hyllor, bord, byråer osv.
    Småsaker man använder men som egentligen aldrig hittar hem och därmed ligger och stökar överallt.

Kundvagnsbrickor
    Flasköppnare/nyckelring
    Fickkniv (bra att ha undan från barnen)
    Små hårsnoddar/klämmor/snäppen/spännen
    Senilsnören för glasögon
    busskort
    magnetbrickan för tex den allmänna tvättstugan

osv osv

Nyckelskåp kan också med fördel användas i tex badrummet för att hänga in smycken i  - eller häng på insidan av en garderobsdörr och göm smyckena

• Nyfiken gul
    M och M skrev 2011-08-31 11:43:56 följande:
    Kryddhylla, hur ser de ut?
    Finns mängder av varianter - det viktiga är att den är liten och inte tar så stor plats på väggen - jag hade tänkt mig ungefär så här som på bilden - den får ju plats i en bokhylla (se böckerna brevid) - en sån tar liten plats på tex en hallvägg och är lättåtkomlig för småkrafs och sånt.

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...