Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    något som jag kan tipsa om är att nyttja tiden när du pratar i telefon.. sitt inte bara och häng i ett hörn utan passa på att gör något som du ändå kan göra med en hand eller som du kan göra medan du klämmer fast telefonen mellan öra och axel. Eller varför inte knäppa på högtalarfunktionen och få båda händerna fria?


    jag brukar tex passa på att lite snabbt kasta in en maskin tvätt, torka av köksbordet , ge katten mat, ta bort pennor och krafs från byrån och såna småsaker som inte kräver nån större tankeverksamhet. Det tar faktiskt inte mer än dom få minutrarna du talar i telefon och du får det gjort också.

    Det är väldigt sällan jag sitter still och pratar i telefon, bara om det är något viktigt från jobbet eller nån myndighet.

    samma sak gäller om du står i telefonkö tex till F-kassan eller hos doktorn - slå på högtalaren och så gör du något nyttigt under tiden du väntar.

    själv får jag nervösa sammanbrott om jag bara sitter på en stol i 10 min och bara typ klottrar på dagens tidning... shit vad tid det bara försvinner på ingenting!!


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anwen skrev 2011-03-04 19:54:23 följande:
    Ska kolla in den sidan!

    I helgen ska det städas!! Hade tänkt rensa vår överbelamrade klädkammare/förråd, men måste nog ta lägenheten först. Behövs verkligen en rejäl genomgång! Tänkte börja i hallen och arbeta mig inåt... Några tips i övrigt? Måste iaf rensa och plocka i ordning överallt först, så får sambon hjälpa till med att damma, dammsuga etc. sen... (han jobbar f.m.)
    kan tipsa om det jag skrev bara 1-2 sidor bakåt om att rensa en rörig lägenhet.... ta det systematiskt och ta en sak i taget.

    (hallen: hatthylla, skohylla, garderob, byrå , - det som ska tvättas lägger du i maskin direkt, häng undan det som inte ska vara där, lägg tillbaka allt som inte hör hemma i hallen, lägg vantar och mössor i en korg på hyllan, rensa bland skorna, häng upp på galgar i garderoben, rensa bland jackorna ni använder och häng undan allt som inte används just nu , rensa byrån från allt krafs osv... - KLART! )

    fortsätt sen med nästa rum i huset.....
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Flickmamma skrev 2011-03-05 07:49:53 följande:
    Problemet är var den ska stå och var vi ska torka tvätten. Vi bor i en fyra på 92 kvm.
    vill man ha tvättmaskin kanske man får avstå något annat... jag har alltid haft tvättmaskin när jag bott i lägenhet, man får helt enkelt tänka att en tvättmaskin ska få plats

    Har ni uttag för tvättmaskin i lägenheten ska den ju rimligtvis få plats.

    Jag hade tvättmaskin i en lägenhet på 49 kvadrat. Den stod då i ett hörn i köket.   I en annan lägenhet hade jag tvättmaskin men inget badkar utan fick då en duschkabin.  När jag bodde i en lägenhet på 110 kvadrat hade vi separat badrum och gästtoalett, då stod tvättmaskinen i badrummet och vi fick då plats med badkar också.

    Har man tvättmaskin kan man ju få undan tvätt på en gång och det blir alltså inte så mycket att hänga på tork. En torkvinda som är hopfällbar kan man få tex på Jula eller claes olsson, används den inte kan den stå bakom en dörr tex, eller häng upp linor i taket i badrummet.

    Så fundera lite på utrymmet helt enkelt...

    Angående tvättkaoset ni har nu - jag återkommer alldeles strax med nån ide
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Flickmamma skrev 2011-03-05 06:49:00 följande:
    Vårt största problemområde är tvätten. Vi kan bara rtvätta i tvättstugan en gång i veckan och då blir det 6-8 maskiner tvätt beroende på om det är lakan eller inte och mängden smutsiga ytterkläder. Så var ska den smutsiga tvätten stå och var ska den rena tvätten stå innan vi hinner vika den? Jag blir galen på tvätt! Vi är 6 personer och har 2 småtjejer som gärna provar kläder stup i kvarten också så jag måste syna och hänga upp igen!
    vi har sex barn och är bekant med tvättkaos och än värre är det när barnen hos oss kommer och går (dom bor inte hos oss allihopa)  och ibland kommer jag på mig själv med att tvätta i princip ren tvätt, inte bra för ekonomin eller miljön och för att inte tala om hur slitna kläderna blir helt i onödan och all tid som går åt....

    Jag har löst det som följande:

    *dom stora barnen har egna tvättkorgar, enkelt för mig att bara hämta och sortera direkt in i tvättmaskinen

    *kläder som används nån gång ibland tex en klänning, en kjol eller en kavaj, vädras och hängs in igen i garderoben. Behöver inte tvättas såvida den inte luktar svett eller är fläckig.   Automatiskt mindre tvätt att hålla ordning på!

    *myskläder, morgonrockar, kimonos, jeans man bara använder en stund och kläder man provar - sånt får plats på några krokar bakom sovrumsdörren. Behöver inte heller tvättas hela tiden. Gås igenom varannan vecka. Det som fortfarande är rent och inte har använts sedan sist åker in i garderoben igen.

    * om vissa plagg bara har nån liten pyttefläck men är ren för övrigt kan man tvätta bort fläcken och låta plagget torka på ett element till dagen efter.

    *plagg som bara känns ofräscha men som inte är smutsiga kan lätt sköljas upp i lite tvättmedel och ljummet vatten i handfatet, väldigt enkelt med tex ett barnplagg som hängt på en krok eller ett par stickade strumpbyxor man använt nån enstaka gång.

    *plagg som är skrynkliga är inte automatiskt smutsiga...    det tog ett tag för familjen att inse det.. men nu minskar högen i tvättkorgen radikalt.

    *skaffat ett system för byte av handdukar och lakan. Rent spontant behöver man givetvis inte byta alla 8 handdukar samtidigt i badrummet eller byta alla 8 sängars lakan samma dag - allt kan rimligen inte vara smutsigt samtidigt, det är helt enkelt omöjligt.

    *skippa slöseriet!  Man måste inte ta en ny handduk varje gång man duschar eller tvättar håret och alla i familjen behöver inte ha 3 handdukar vardera för att kunna duscha.

    *skippa slöseriet 2 :  att man byter kläder under dagen innebär inte automatiskt att alla kläder är smutsiga.

    *ytterkläder tvättas här hemma inte varje vecka, barnen har andra jackor och tröjor att ha om något skulle vara smutsigt och behöva tvättas.

    Med lite tankeverksamhet kan man få ner tvättberget rejält och det med bara små enkla knep.

    Och som vi tjatat om här i tråden så gäller det att man tar tag i tvätthögen på en gång när det är färdigt.  Finns det tid i tvättstugan kan du ju vika ihop ialla fall lakan och handdukar redan där och nyttja utrymmet .  Är barnen tillräckligt stora kan dom vika sin egen tvätt och ta hand om den.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    moln och sol skrev 2011-03-09 15:49:03 följande:
    Vissa små områden har jag fått iordning, men jag har inte riktigt lärt mig att man ständigt behöver hålla efter för att det ska förbli städat Skäms. Tyvärr är jag riktigt bra på att "fynda" på 'Blocket, så det är lite "ett steg framåt och två bakåt" för mig.
    Av allt jag läser här i tråden blir jag superinspirerad och när någon säger att det ska rensa eller har kastat massa saker, då får jag fart och tar ett litet område, men sen lutar jag mig tillbaka igen och är nöjd...

    Det känns som att man måste tänka om och skapa rutiner och jag är lite nyårslöftestypen, det är roligt ett tag, men svårt att hålla fast vid.

    Alla saker ser jag en möjlighet i, "den där skulle man kunna sy om till något snyggt", "den stolen kan man ju måla om så blir den fin", "det vore fint med skjutdörrar i hallen" osv. Däremot lyckas jag inte avsluta projekten, utan hittar nya projekt innan jag avslutat det första... Med tre barn har man ju inte massor av tid och extra ork...Glad
     
    Själva vitsen med rutiner är ju att dom ska vara lika självklara som allt annat.

    Att kliva upp samma tid varje morgon är en rutin, att borsta tänderna är en rutin, att klä på sig är en rutin, att låsa dörren när man går ut är en rutin osv osv....

    Samma ska vara med rutinerna kring städ och plock , det ska göras utan att man tänker på det. Man gör det bara.

    så att få in såna rutiner handlar ju oftast om att man inte ska göra det så ambitiöst - att städa ska inte vara ett projekt som typ tapetsera...  Att tapetsera ÄR ett projekt - men inte att städa...

    Så man ska inte planera att städa - det ska bara göras ändå precis som att laga mat, hänga tvätt eller läsa posten.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    En snygg trådkorg i badrummet funkar utmärkt att samla barnens badleksaker i. tar ingen plats, ser snyggt ut och det är bara att stoppa ner i badkaret och spola av ifrån smuts och lödder och det torkar av sig självt.

    funkar också att samla alla tvålar och schampoflaskor i av samma orsak...


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    Min man har kommit med en utmaning denna månad:

    Innan jag får köpa hem en pryl till hemmet  MÅSTE jag ut (slänga/ge bort/sälja/låna ut)  tre andra saker FÖRST.  Gör jag inte det åker prylen direkt tillbaka till butiken och bytes tillbaka.... ingen pardon...

    vilket betyder att jag måste planera mina inköp noga och planera vad jag ska offra för att kunna köpa nåt nytt.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    Ett tips som kanske nämnts tidigare men som tål att upprepas:

    Vänta inte i onödan på en massa saker - gör något vettigt av din väntan....

    Just nu har jag ägg på kokning och medan jag väntar på dom har jag torkat av diskbänken, lagt undan disk i maskinen och skrivit inköpslista för morgondagens handling.

    Väntar du på att tvättmaskinen ska bli klar?  - ta ner torr tvätt , sortera det som ska strykas och kolla igenom tvättkorgen om du kan få in en maskin till...

    Har du mat i ugnen som väntar? - ta tillfället i akt och städa undan i köket, ta ut soporna, duka bordet, gör rent bänkar, ställ undan disk.

    Badar ditt barn och du vaktar? - ta fram rena handdukar, spola ur handfatet, rensa gamla schampoflaskor och gör rent silen till golvbrunnen

    Står du och väntar på bussen på väg till jobbet? - Ta fram penna och papper och skriv inköpslista, planera dagens middag, fundera över vad som måste göras när du kommer hem, kanske du hinner ringa ett samtal till doktorn och boka tid?

    osv osv.....

    Använd helt enkelt den befintliga tiden och gör något konstruktivt av den.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    Min mormor bor i ett "dockskåp", hon har prylar från golv till tak, pedantisk ordning och alltid rent och snyggt och gumman är 86  år...

    Jag ville veta hur hon gör så här är hennes bästa tips:

    1: bestäm dig för vad du ska göra innan du börjar

    2: gör endast det du bestämt dig för

    3: gör klart det du bestämt

    4: gör det noga

    Fick en mindre sammanfattning av hennes städtankar så här förkortar jag det hela:

    " Oavsett hur stort eller litet man bor så ska man ha en realistisk syn på städning och ordning, man kan inte förvänta sig ett skinande rent och plockat hem om man far fram med dammsugaren på bara 2 minuter och sen anser sig klar. Man får helt enkelt inte fuska, ska det städas så ska det städas helt enkelt. "


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    fucktard skrev 2011-03-20 11:34:26 följande:
    Nu börjar det äntligen hända grejer här! Igår plockade jag ihop det sista efter flytten, ni vet de där jobbiga grejerna som alltid blir kvar till sist och man inte vet var man ska göra av...

    De ligger nu i en sopsäck, som jag ska gå igenom metodiskt och sortera ut - det som ska vara kvar ska på sin plats genast, det som ska slängas ska ligga i påsar till soptippen när de öppnar, det som ska skänkas i egna påsar och det som ska till källaren i en kartong. På fredag kommer min bror med en bokhylla vi ska få, så då kommer äntligen de sista böckerna ur vägen.

    Nu är det bara ett problem kvar - hur ska jag få sambon att börja rensa sina saker också?
    kanske lite elakt men effektivt: se till att hans saker helt enkelt inte får plats någonstans... det ska helt enkelt inte gå att skyffla in en kartong eller några sopsäckar i ett förråd eller liknande bara för att det finns plats... för det är ju just plats det inte ska finnas...
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...