Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Analoga skrev 2011-05-12 17:18:42 följande:
    Har DU varit avstängd? Förvånad  Får man fråga varför?
    jag la ut en bild i en tråd där ts ville ha tips på kläder som gäst till ett bröllop.

Jag länkade en bild till en postorderfirma.. men skrev aldrig varifrån jag hämtade bilden.

Då blev aj-aj och fy-fy från redaktionen och jag blev avstängd i två dagar.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Ramborg skrev 2011-05-12 16:53:29 följande:
    Kaffemuggen och kjolen sparas väl inte för att kunna använda dem, i ditt exempel Nyfiken Gul. Så jag skulle nog behålla dem ändå. Om jag en gång bestämt mig för att spara dem alltså.
    men då kommer följdfrågan, varför vill man spara det som är trasigt?

om det är trasigt så är ju ursprungsidén ändå förlorad anser jag.   Kjolen som är trasig och fläckig har ju förlorat sin tjusning som nostalgiplagg.. för det såg ju inte ut sådär när man förlovade sig. . så varför spara?
    Kan man inte göra en förstoring på fotot man tog på förlovningsfesten där kjolen används?

och muggen som är sprucken och trasig kan jag ju 1: inte använda och 2: inte heller ha framme av samma orsak - vilket resulterar i att den hamnar i en låda i källaren/förråd och mer eller mindre glöms bort.

Så varför behålla det - av vilket nostalgiskt skäl då?

(förlåååt.. jag vet att jag silar mina kameler här.. men  jag vill att folk ska tänka till i sin spariver )
  • Nyfiken gul

En annan tanke när det gäller sparande:

Självklart finns det utrymme för att spara saker av diverse skäl - men givetvis kan man verkligen inte spara allt.

Lite så här tänker jag:   Brudklänningen är ganska givet att man vill spara - likaså det som hör till klänningen som skor, slöja, tiara osv.  - Men givetvis sparar man inte 79 använda och kladdiga servietter bara för att det är ens monogram på dom.... eller tvålen från toan bara för att den passade i färgtemat.

Dopklänning är oftast ett arvegods som vandrar vidare i folks garderober och man sparar dåt  kanske dom nya kläderna man haft efter dopkläderna och kanske några söta tossor till fötterna.  - men givetvis sparar man inte 43 programblad från gudstjänsten och adresskortet till festlokalen.

att ha kvar den hisekliga tavlan man fick när man fyllde jämna år säger väl sig självt - men givetvis sparar man ju inte på utblåsta serpentiner och utslätade presentpapper  från festen som hölls 1997.

Ja ni fattar nog poängen.

Och tänker man mer "globalt"  så är det nog lättare att avgöra vad som ska sparas/slängas och hur mycket.

• Nyfiken gul
    raggarprinsessan skrev 2011-05-12 20:18:04 följande:
    hörrni har ni åxå detta problem

Ni lägger sakerna på ett ställe "här vet jag att dom ligger ställe" å sen dagen efter finns dom inte fast du är på exact samma ställe... Det problemet har JAG!!
    Ramborg skrev 2011-05-12 21:50:11 följande:
    Prinsessan: nej, jag har problemet tvärtom. "Den här viktiga saken lägger jag på det här bra stället så jag vet var den är, den får inte komma bort." POOFF "Hm, jag vet att jag la den på ett bra ställe, frågan är bara var?"

Tillexempel har jag ett helt nytt häfte med rikskuponger på ett bra ställe (det är värt över 1000 kr men datumet har säkert gått ut vid det här laget)
    Ska såna saker fungera så krävs det att ALLA i familjen blir informerad om att saken ligger just där och absolut inte får flyttas - under inga omständigheter.

Och att det där "braiga" stället ALLTID är samma braiga ställe..... Man kan inte lägga prylen på byrån ena gången och sen tycka att städskåpet är bra nästa gång för att ytterligare nästa gång tycka att hallskåpet är den bästa platsen... Då kommer sakerna bort!
    Har man hittat en plats där viktiga saker ska ligga - ska det ALLTID ligga där oavsett.

Och givetvis får man inte vara så "smart" att man lägger sakerna INNE i något... lägger en presentcheck inne i en tidning tex eller gömmer pengar i ett kuvert längst ner i en låda eller lindar in en sak i en påse som man lägger uppe på ett skåp osv osv.. det är som gjort för att sakerna ska försvinna då.
  • Nyfiken gul

Pust och stön...

Jag håller på att hjälpa min svärmor att flyttpacka. Hon ska lämna ett 160 kvadratmeter stort hus till en lägenhet på knappa 75 kvadrat...

Och jag hjälper henne att förstå att allt hon vill spara faktiskt inte får plats.

Hon tror allvarligt att hon har behovet av 3 väggfasta garderober från golv till tak + en nyinköpt garderob som också går från golv till tak SAMT en hel stor klädkammare på säkert 4,5 kvadrat....  För bara sina kläder och "måste ha saker".
    GLÖM DET har jag sagt. Och jag har lärt henne att nyttja utrymmet hon redan har.  Svärmor är en sån som förvisso har mycket kläder och pryttlar men som allvarligt tror att skåpet är fullt när det ligger 3 koftor på en hylla....

Har man en garderob från golv till tak så har man ju HELA det utrymmet att nyttja givetvis.... Så jag har fått lära henne att tänka om och tänka rätt....
    =  En garderob återlämnad till möbelaffären.... heavvy!

pust pust.....

• Nyfiken gul
    moln och sol skrev 2011-05-18 22:53:36 följande:
    Tur för henne att ha just dig som svärdotter, när hon flyttar till mindre lägenhet ! Glad 
    Du är ju en stjärna på det här med att rensa!
    ha ha.. tack.

Faktum är att jag kom på att har man flyttat så ofta som jag har gjort så får man in en viss "syn" på hur man ska rensa bland sina saker.

För ingen flyttar ju ärligt talat med 22 lådor skit från lägenhet till lägenhet.

Svärmor har bott 30 år i sitt hus och har därmed blivit hemmablind och har faktiskt ingen koll på hur mycket prylar hon ärligt äger. 30 år i ett dockskåpspyntat radhus säger en hel del....  hon är pedant och noga ut i fingerspetsarna ända in i garderobshyllorna - men hon har ingen aning om hur man ska tänka när man röjer och slänger.
    Hon får ut 3-4 pappkassar av det som ska till loppis tex men får jag titta en vända till så får jag ut det dubbla utan problem...

mamma och svärmor har idag packat ihop 6 knökfulla flyttkartonger bara i ett vitrinskåp och 5 ordinarie övre  köksskåp.... HÄPP!!

Så kanske är det just det som är problemet bland många här i tråden, man ser inte skogen för alla träden helt enkelt...
  • Nyfiken gul
    kutterduvan skrev 2011-05-18 23:26:17 följande:
    En alldeles FANTASTISK tråd!!!!!!!!!!!! Jag har börjat läsa ända från början, sitter uppe för att jag har svårt att somna, trots att jag borde sova. Har grubblat mycket på hur vi ska få ordning i vårt kaotiska hem o den här tråden har ju massor med bra tips. TACK, snälla ni! Nu ska jag gå o plocka lite så kanske jag kan somna sedan, men jag återvänder hit o läser vidare så fort jag kan. Har en del frågor som ni kanske kan agera bollplank med...
    Du är så välkommen!
  • Nyfiken gul
    Analoga skrev 2011-05-19 09:58:45 följande:
    Nyfiken gul: Håller med Moln och sol! Du är ju fenomenal. Lever du som du lär också? Skrattande

och så skulle jag vilja fråga var du lärt dig allt, eller är du självlärd?
    Ja faktiskt så lever jag som jag lär.. jag är dock ingen robot, självklart missar även jag ibland också - men JA jag har en bra grundordning och jag får klåda och utslag av stök och bök.

jag är uppfostrad i den andan helt enkelt. Min mormor är pedant ut i fingerspetsarna och mamma likaså - det är uppradade gardinhögar och sortering från A till Ö. En sak i taget och lön på fredag. Typ.
  • Nyfiken gul

En del av köket hemma och ja - så här ser det alltid ut....

Ett renstädat skrivbord och fönster... några år sedan det togs men det ser likadant ut.

Och så en vy över sängen och lite av sovrummet... alltid bäddat. Kläderna som ligger på sängen ska precis användas dom har legat på sängen endast den tid det tog att ta kortet.
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-05-21 12:01:28 följande:
    Samma här, fast mitt är stökigare. Höga högar av saker som jag inte hunnit sortera igenom och ta bort (slänga, sätta i pärm).
    Ska avsätta en timme idag med att sortera saker från mitt skrivbord. Jag hoppas på att hitta lite gammal reklam (sådant är ju lätt att slänga i pappersåtervinningen). Men tyvärr är det en hel del som behöver sättas in i pärm. Ska jobba idag också, men SKA avsätta minst en timma idag och mer tid imorgon till detta. Är ett stort projekt tyvärr att få ordning där.
    (Skulle jag skicka ett foto skulle ni nog få en chock över så höga högarna är. För att öppna fönstret bakom skrivbordet får man ställa sig på ett speciellt sätt för att högen närmast inte ska ramla.)

DETTA ska jag få ordning på. Första steget är taget NU...! (Heja gärna på lite, så kanske jag klarar att städa fortare...)

Nyfiken gul: Du har ju jättefint hemma; jag vill också komma dit. Solig Det blir ju mer lättstädat om allt kan läggas på sin plats inom rimlig tid.
    Men det kan ju finnas perioder i livet, t ex om en nära anhörig är sjuk, då man faktiskt tvingas att låta städning få prioritet två... (Jodå, det är sant att det kan vara så.) Himla jobbigt att driva projektet storstädning så att man får tillbaka en grundordning i alla rum. Men det ska gå.

Nyfiken gul: En annan sak jag undrar lite över... Har du alltid haft så här fint hemma? Eller har du också haft lite stökigt tidigare, kanske i något rum eller del av rum?
    Visst kan saker och ting inte bli gjorda på ett tag för att omständigheter är såna som du tex beskriver....

MEN... grejen är att har man sin grundordning med var sak på sin plats så slipper  man kaos för att man inte städar på en vecka eller två.  Nog för att reklamhögen hinner bli hög och kläderna i sovrummet växer och nån dammråtta hugger i benet - men värre än så blir det ju aldrig...

och så är jag inte så funtad att även om jag har tankarna på annat håll så kan jag inte lämna mitt hus åt sitt öde. Jag blir inte automatiskt slarvig och kastar grejor omkring mig "bara för att".  det skulle aldrig falla mig in.
    jag kanske inte alltid städar (dammsuger, torkar golv ) , men jag låter inte huset förfalla.

sen beror det väl på vad man menar med stökigt också..      Just nu på mitt rumsbord där jag sitter har jag en knölig duk som behöver rättas ut, en gaffel, två fjärrkontroller, en mobil, en sagobok,  två värmeljushållare och ett glasunderlägg - DET är för mig stökigt.  - är bordet rent så finns bara min dator och en slät duk på bordet.

Så hur rörigt varje människa har det beror nog på graden av vad man själv anser vara stökigt.  Ni här i tråden kanske skulle kanske anse att mitt bord är rent och fint och städat.
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...