Fins Mamma skrev 2012-01-07 19:41:48 följande:
jag förstår dig nyfiken gul, dock är det som flera sagt, för mig nödvändigt att rensa.
har så sjukt dålig koll på vad som finns här hemma då jag inte rensat på de 5 åren vi bott här...
har en utmaning till mig själv- rensa så jag får minst en säck med släng grejor varje dag ( och det finns, tro mig!) nu i början är det nog lätt, men sen på "slutet" får jag nog ta en soppåse....
Tänkte även ge bort en massa grejor som inte behövs till någon sådan där insamling... vilka ska man mest lita på tro?
Självklart ska man rensa och slänga vartefter, givetvis, det gör även jag .
Men jag tänkte mest på att man kanske ska stanna upp och funder lite över hur man själv tänker. Om man har 5 porslinskatter i hyllan så dör man inte av att det blir kvar 2.
Man behöver liksom inte stressa sönder sig av att det måste bli tomt överallt.
och jag tror också att många tänker fel vid större rensningar, man vill så mycket men tänker inte hela tanken ut. Man rensar ut garderoben från alla tröjor och börjar snyggt och prydligt vika in jeans och toppar. Men så blir det fullt.. och likförbannat har man en jättehög med tröjor kvar som inte får plats... status Quo liksom..
Det var mer en reflektion jag hade över att man kanske bör sluta stressa runt och istället fokusera på det som är nödvändigt - just att få bort allt onödigt och därmed få ordning. Inte att nödvändigtvis tömma hela alltet.