Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Usch, jag önskar jag vore 35 mil härifrån.... Min bästa vän håller på att skiljas efter 7 års förhållande och 1 års äktenskap.... Inte bara för vänskapens skull och stöttningen utan för att finnas där och få chans att ställa upp på henne som hon gjort på mig. Få chans att sköta markservicen tills hon orkar stå på egna ben igen.

Städa, diska, tvätta, skjutsa barnen till dagis, fixa dona och påta runt.... så hon kan koncentrera sig på det viktigaste. 

Det gör ont att inte kunna finnas där mer än via MSN....      

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

Analoga - kanske lite positivt tänk kan vara något?

Istället för att få ångest över hur mycket du skulle behöva göra - se kanske med lite glädje på det du faktiskt HAR gjort?

Vad skönt att den här hyllan äntligen är rensad, och vad roligt att vi hittade dom där pennorna som varit borta länge..... Nu kan jag se fram emot att göra nästa hylla lika fin.

Var glad över att du faktiskt GÖR något , stirra dig inte blind på hur mycket du gör - det viktiga är ATT du gör något och att du då kan känna dig nöjd över det. Även om det bara är att äntligen få in 8 toarullar i städskåpet.       

• Nyfiken gul
    Elins mamma 2010 skrev 2012-03-02 07:16:04 följande:
    Nån som har tips på hur man får bort små handavtryck från en platt-tv? Jag kan ju inte använda vatten och jag vågar inte gnugga bort dem..

jag har använt såna här putsdukar avsedda för just dataskärmar, tv-appparater osv.  Bara att torka av.
  • Nyfiken gul

Ni som liksom jag inte har alla barn hemma hela tiden - hur ofta städar ni deras rum/utrymmen?  har ni kanske deras rum till något annat när dom inte är där?

Själv städar jag ur rummen när barnen åkt hem, då byter jag sängkläder, plockar undan, dammsuger o torkar golv och lite småpyssel.  Och här hemma är barnens rum ibland gästrum om vi får oväntade nattgäster eller om någon släkting hälsar på. Då städas det ur efter dom åkt också.

Hur gör ni andra? 

Kan ju också vara en tanke att fundera på för er som har det rörigt och inte vet vart ni ska börja, rum som sällan används kan ju ligga längre ner på priolistan för att ni ska orka ta tag i det som verkligen behövs göras.      

• Nyfiken gul
    Pigeon skrev 2012-03-04 19:10:44 följande:
    Hur gör ni med överkastet till sängen? När ni sover menar jag. Vårat hamnar i en mindre fin hög på golvet, samma med prydnadskuddarna... Finns det något bättre sätt?

hmm.. vi tar aldrig av överkastet helt, det viks över så kanske 1/4-del ligger kvar längst ner vid fotändan. Används som fotvärmare under vintern. Det som inte används hänger ju bara snyggt ner för kanten.

Prydnadskuddarna läggs på en stol som står i sovrummet. Staplas snyggt på hög.

Sommartid har vi bara ett tunnt överkast och det viks bara ihop längst ner i fotändan, det tas heller aldrig helt av.   
  • Nyfiken gul
    Analoga skrev 2012-03-08 20:39:22 följande:
    Ni som inte har överkast på era sängar:

Om ni vill lägga er och vila en stund, lägger ni er då med kläder o allt direkt på sängkläderna? Eller ni kanske aldrig vilar i er säng, utan bara använder den till nattsömn?

Jag lägger mig oftast på sängen om jag t ex ska läsa el vila en stund, och jag använder överkastet för att hålla sängkläderna fräscha.  Vill inte ligga med kläder på dem.    

Nu har jag överkast på men jag lägger mig aldrig i sängen med kläderna på, ska jag vila ligger jag i soffan eller är jag hemma och sjuk så kryper jag ner under täcket i pyjamas
  • Nyfiken gul

Läser i lite inredningstrådar och ett tips som jag inte vet om det är skrivet är ju att när man möblerar hemma så bör man givetvis tänka på HUR man möblerar hemma.

En rörig och icke genomtänkt möblering skapar givetvis kaos och röra bland alla lösa prylar också.

Tänk på hur stort rummet är, vilka möbler som ska få plats, syftet med rummet och tänk också på hur saker ska förvaras. Möblera sen efter det. 

Rent konkret - det är givetvis svårt att få ordning i en billy-bokhylladel om den står inknökad längst in i ett hörn med en gigantisk jättesoffa som står mitt framför så man inte kommer åt den...  Det gör att allting istället hamnar i det där redan belamrade soff-hörnet (som tex tvätthögen, 4 stycken sällskapsspel, 2 pussel, kartongen och fotoalbumet - saker som aldrig kommer ur soffan.... för man ids inte knöka sig bakom soffan och ställa undan skiten )

• Nyfiken gul

Tips för trångbodda:
    Bakom en dörr tex en sovrumsdörr kan man enkelt skruva upp strykbrädan i väggen. Bara att fälla ut och stryka när man behöver och man slipper tänka på att den står och tar plats någonstans.  Sätter man upp ett klaffbord på liknande sätt så har man en arbetsyta för många olika ändamål. Bara att fälla upp och ner när något behöver göras.  

• Nyfiken gul
    Blipp blopp skrev 2012-04-26 15:23:26 följande:
    Hej pa er alla.

Har last i traden tidigare och lart mig mycket (tack for hjalpen ) men behover nu ett par specifika tips - kan ni hjalpa mig antingen ta mig samman och slanga saker eller hitta bra satt att bevara utan att bara skyffla lador pa vinden for kommande generationer att slanga vore jag valdigt tacksam!!!!

Hur gor ni med kort - typ fdelsedag, grattis till nya jobbet, brollopsdag etc. Slanger / behaller / satter in nagonstans? Jag har hogar som ligger utspridda i allehanda pasar och lador i huset och skulle behova fa bort lite. Tips nagon?

har tipsat i början i tråden om detta och på ett ungefär så här gör i alla fall jag här hemma:

*Julkort, påskhälsningar, födelsdagskort - sparas tills nästa gång det är jul eller man fyller år. Slängs vartefter helt enkelt. Är det något riktigt speciellt kort så kan kortet sparas och då sorterar jag in det i typ ett fotoalbum så det sparas ordentligt.  men då ska det vara riktigt särskilt speciellt.

*kort man får för att man klarar körkort, studenthälsningar, grattis för nya jobbet, diverse olika tack och uppmuntran, sjukhälsningar osv -  sparas så länge det är aktuellt. Men när jag varit anställd 1 år på jobbet så finns det ingen anledning att ha kvar ett grattiskort och när ens kompisar varit gifta i 3 år finns det ingen anledning heller att ha kvar deras tack för bröllopspresenten.

*särskilda firarkort som man firar varje år tex bröllopsdagar, förlovningsdagar osv,  sparas som julkorten, slängs för varje år. Råkar jag få ett grattis från faster Asta som sen råkar dö samma år så kan jag spara just det sist skickade kortet, men jag sparar ju inte alla kort från henne bara för att hon dött.

Sortera in korten i album så har du bättre koll än om dom bara öses ner i en kartong och sen glöms bort, då har du ingen glädje av korten. Sätt in dom i ett album och förvara med tex foton så kan du ta fram och titta på korten då och då.    
  • Nyfiken gul
    Millsy skrev 2012-04-26 18:51:04 följande:
    Ta för vana att inte spara på allt sånt. Vad ska du ha det till kan man undra? 
    Självklart kan man göra vissa undantag... spara ett kort som farmor skrivit, spara något kort för att det är väldigt fint och passar in som inredningsdetalj, spara något som känns speciellt... men det MESTA kan man absolut göra sig av med i den kategorin tycker jag. Det samlar ju bara damm.
    Som sagt, fråga dig - vad ska jag ha det här till? 

precis - och ännu en twist på frågan är vad ska ANDRA ha det till?  Varför skulle ens barn ha glädje/nytta av att gå igenom drivor av meningslösa kort från folk dom aldrig hört talas om?
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...