Blipp blopp skrev 2012-04-26 15:23:26 följande:
Hej pa er alla.
Har last i traden tidigare och lart mig mycket (tack for hjalpen
) men behover nu ett par specifika tips - kan ni hjalpa mig antingen ta mig samman och slanga saker eller hitta bra satt att bevara utan att bara skyffla lador pa vinden for kommande generationer att slanga vore jag valdigt tacksam!!!!
Hur gor ni med kort - typ fdelsedag, grattis till nya jobbet, brollopsdag etc. Slanger / behaller / satter in nagonstans? Jag har hogar som ligger utspridda i allehanda pasar och lador i huset och skulle behova fa bort lite. Tips nagon?
har tipsat i början i tråden om detta och på ett ungefär så här gör i alla fall jag här hemma:
*Julkort, påskhälsningar, födelsdagskort - sparas tills nästa gång det är jul eller man fyller år. Slängs vartefter helt enkelt. Är det något riktigt speciellt kort så kan kortet sparas och då sorterar jag in det i typ ett fotoalbum så det sparas ordentligt. men då ska det vara riktigt särskilt speciellt.
*kort man får för att man klarar körkort, studenthälsningar, grattis för nya jobbet, diverse olika tack och uppmuntran, sjukhälsningar osv - sparas så länge det är aktuellt. Men när jag varit anställd 1 år på jobbet så finns det ingen anledning att ha kvar ett grattiskort och när ens kompisar varit gifta i 3 år finns det ingen anledning heller att ha kvar deras tack för bröllopspresenten.
*särskilda firarkort som man firar varje år tex bröllopsdagar, förlovningsdagar osv, sparas som julkorten, slängs för varje år. Råkar jag få ett grattis från faster Asta som sen råkar dö samma år så kan jag spara just det sist skickade kortet, men jag sparar ju inte alla kort från henne bara för att hon dött.
Sortera in korten i album så har du bättre koll än om dom bara öses ner i en kartong och sen glöms bort, då har du ingen glädje av korten. Sätt in dom i ett album och förvara med tex foton så kan du ta fram och titta på korten då och då.