Fantasia78 skrev 2012-02-19 10:04:35 följande:
Här känner jag att det finns en aspekt till. Det finns faktiskt perioder i livet, om än korta, när man kanske inte hinner med att städa 100% klart över allt. Som veckan före en tenta, eller om ens man/fru/sambo ligger på sjukhus i någon period och man är ensam med att ta hand om allting hemma + heltidsarbete + obligatoriskt ideellt arbete på det föräldrakooperativa dagiset.
Jag tror det är viktigt att man, om man är hemma hos någon som inte städat 100% "klart" faktiskt har en förståelse för VARFÖR det är som det är.
I andra fall kan det faktiskt också hänga samman med bris på förvaringsutrymmen. Bor man på väldigt liten yta, t ex av ekonomiska skäl, och har i princip obefintliga förvaringsutrymmen så försöker man nog så gott man kan. Men i alla lägen är det faktiskt inte bara att slänga. Man kanske tillfälligt medan man pluggar bor lite trångt, och VILL ha mormors soffgrupp (som man älskar) i det pyttelilla allrummet.
Visst kan alla lära sig att städa. Men jag tror det är väldigt viktigt att förstå att det inte behöver vara så att man "inte lärt sig". Att städa är egentligen inget svårt. Vill man få fint omkring sig så kan man. Jag tror det är en illa dold fördom att man skulle ha stökighet med sig hemifrån. Jag har alltid städat mitt rum 1 gång i veckan, på eget bevåg när jag var liten. Inte för att någon bad mig göra det, utan för att jag ville det. Då var resten av huset faktiskt ganska stökigt eftersom min mamma var sjuk. Så, snälla Nyfiken gul, tänk på att inte sprida sådana fördomar. Det kan såra dina vänner (fast du kanske inte låter dem veta vad du tänker i och för sig.
).
Annars tycker jag du har många bra tips, som bidrar till inspiration att sätta igång och städa.
Jag sprider inga fördomar - jag om någon vet att alla inte är på topp alla gånger (lever med ett funktionshinder bland annat)
men min reflektion handlar ju om EN av aspekterna med att många inte klarar av att hålla ordning hemma. Alldeles för många har tex blivit curlade av sina föräldrar och övriga i sin närhet att man inte har fått med sig det här tänket hur man får det snyggt. Många flyttar ju dessutom direkt hemifrån och in till en pojkvän/flickvän som kanske sköter en hel del och då blir det ännu fler saker man kanske inte greppar riktigt ordentlgit.
att man VILL bo trångt med 48 krukväxter i badkaret och mormors 8-sitsiga soffa är ju en sak, då förstår man ju ändå grundproblemet om det blir stök och bök.... och det är kanske en perod i ens liv som går över...
men har man inte fått lära sig då är det ju en helt annan sak.