• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Mamma 04 och 06
    camas skrev 2010-05-06 18:16:51 följande:
    hmmm jag har ca 15 flyttlådor med grejer som ska säljas i förrådet... hmmm brukar ta med 3-4 kartoner på varje loppis och jag brukar alltid komma hem med minst en mindre iaf :)det går långsamt men jag är för snål/ för dålig ekonomi för att släga eller ge bort grejerna... :S
    Jag läste nånstans att det bara är om man är "proffs på att rensa ut" hemma som man ska sälja prylarna. För alla andra så har grejerna en tendens till att bli ståendes, så du är inte ensam  .

Jag tror faktiskt att man kan spara pengar på att slänga, även om det låter knasigt! Second hand ger ju också någon annan med dålig ekonomi möjlighet att köpa vad de behöver, och som du inte längre behöver, billigt...

Med mindre prylar kan man ha mindre boende, man behöver mindre förvaringshyllor och lådor (som ju kan kosta en del), man hittar sina prylar = köper inga grejer i onödan mm. Tid frigörs = orkar sy i en knapp/laga kläder på en gång -> köper färre klädesplagg. Mer tid kan också göra att man orkar ta tag i privatekonomin och på så sätt sparar pengar genom att ha bättre elavtal och annat sånt som är så tråkigt att ha koll på.

Ordentligt med plats i köket kanske gör att man lagar mer mat etc...

Ett tips om man har svårt att skilja sig från prylar är att ta ett foto innan man slänger saken. Det tar ingen plats .

Jag har några områden som jag fortfarande jobbar med. Men områden som jag avklarat har gett mig en oerhörd befrielse!
  • Nyfiken gul
    camas skrev 2010-05-06 18:16:51 följande:
    hmmm jag har ca 15 flyttlådor med grejer som ska säljas i förrådet... hmmm brukar ta med 3-4 kartoner på varje loppis och jag brukar alltid komma hem med minst en mindre iaf :)det går långsamt men jag är för snål/ för dålig ekonomi för att släga eller ge bort grejerna... :S
    hmm.. loppis brukar faktiskt vara en bra käftsmäll för en själv när man inser att det man själv värderar oerhört högt faktiskt inte ens är värt en femma för den som står och granskar prylen och gnäller om det höga priset och vill pruta ner den ynka tian till ett par kronor..

det brukar faktiskt vara ganska effektivt när det gäller saker man ska slänga/skänka/sälja..

jag brukar resonera som så att även om jag säljer något för en krona så är det i alla fall en krona mer än det jag hade från början och jag blir dessutom av med saken på köpet och får mer utrymme..
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Mamma 04 och 06
    moln och sol skrev 2010-05-04 12:48:51 följande:
    Jag har ännu svårare att slänga det jag redan har sparat under en längre tid..."Åh, de där gjorde jag / hade jag när jag var liten." De sakerna går ju inte att återskapa och blir därmed omöjliga att kasta...Som ni hör, jag behöver hjälp.Jag har tex streckkoder kvar från blöjpaket och barnmat, trots att jag inte kommer att få tillräckligt många för att skicka in. Dessutom borde jag inte skicka in streckkoder, eftersom det genererar ännu mer saker i mitt redan röriga hem...Logiskt sett förstår jag att de kan kastas...men klarar inte av att göra det.Listan med onödiga saker kan göras lång.När jag sitter vid datorn läser jag denna tråd och funderar över vad jag kan kasta, men i nästa stund tittar jag på "Köp & sälj" / Blocket för att se om det finns något kul att köpa...Jag känner mig som ett litet barn, som behöver någon som sätter upp lite regler åt mig:"Innan du gör det, får du inte göra det...""Om du ska få köpa den där måste du först sälja den där / rensa ut där..."HJÄLP MIG!
    Släng streckkoderna NU, de ger dig bara dåligt samvete om jag tolkar dig rätt?

Nu med mitt tredje barn har jag konsekvent inte tackat ja till några som helst erbjudanden om gulliga gosedjur, kläder eller dylikt. Det tar bara tid och allt nödvändigt har du väl redan, eller?

Sätt upp vissa regler, typ, när jag har en banankartong full med julgranspynt så måste jag slänga något. När lådan med dukar är full så måste någon ges bort till second hand. Osv. På så sätt förökar sig inte prylarna helt okontrollerat!

Gör i ordning en tom låda till second hand, en till elektronikåtervinning etc och så lägger du prylar där allteftersom. Vet man inte var man ska göra av skräpet så orkar man ju inte rensa bort saker allteftersom.
  • Mamma 04 och 06
    moln och sol skrev 2010-05-04 10:36:48 följande:
    Hm...ungefär så säger min kille till mig. " Du sitter ju bara och läser om hur man rensar, istället för att ta den tiden och börja rensa..."Han är väldigt ordentlig och har en perfekt ordning på sina egna saker. Jag samlar på det mesta, köper gärna fina saker som jag inte riktigt vet var jag ska ha tex. tavlor, hyllor, krokar, små bord... i mysiga inredningsbutiker. På något sätt känns det som att jag samlar på mig allt jag gillar och att jag "sen" ska ha allt fint jag behöver för att fixa vackra rum, men när??!Som det är nu, (vi har tre barn 2-10 år), så behöver vi ju ha det funktionellt och mycket plats går ju åt till barnens leksaker, spel mm. Vissa dagar känner jag mig uppgiven och klarar då av att kasta, för att jag är så trött på eländet, men det jag då lyckas kasta är egentligen saker som borde vara lätta att kasta alla dagar tex kylskåpsmagneter från filmen "Bilar-Cars" som är nötta och avskavda (lillasyster har sugit på dem) och som jag länge lagt åt sidan och inte "vågat" kasta för tänk om barnen säger: "Vet du var Cars-magneterna är?" Rent logisk borde jag då kunna säga "De har jag kastat, de var så nötta!", eller redan när jag kastar dem säga: "Jag kastar de här, för de är så slitna!" På så sätt kanske barnen skulle lära sig det jag inte lärt mig, att man sparar inte det som är trasigt/slitet... Men jag tänker alltid: Stackars X, han kanske saknar dem. Likadant kan jag tänka om saker som är mina, "Tänk om jag behöver dem sen" och vissa gånger har jag kommit till det läget också:  "Åh, jag hade ju en sån, den hade varit perfekt nu..."Eller, jag lyckas kasta något som är sönder, som har legat i tre år och väntat på att jag ska laga det. Kopplar jag då bort mina tankar för en stund, så kan jag vissa dagar lyckas med att snabbt trycka ner eländet i papperskorgen och sen gäller det att snabbt slänga påsen i soprummet innan jag börjar fundera och därmed ångrar mig.... Ni förstår kanske att jag har problem!Apropå laga saker, kan jag tycka att det är tillfredsställande att köpa något som är lite sönder eller något som jag vill designa om, eller om något här hemma går sönder och jag får tillfälle att tex byta tyg i en dockvagn där tyget är sönder. Problemet är att jag inte har tid eller kommer till skott, men jag ser mig nöjt omkring och tänker: "Just det, den där ska jag byta tyg på, undrar vilken färg jag ska välja..." och under tiden ser det ut som ett kaos eftersom jag aldrig kommer till skott!SÅ hur gör man för att komma till skott??? Borde jag inte tillåta mig att köpa projekt 2 innan projekt 1 är klart? Även fast jag tycker att projekt 2 är ett riktigt kap prismässigt? Hur kopplar man bort sina tankar/känslor??? Känslan och logiken går inte ihop.HJÄLP MIG!
    Jag tror jag har varit lite som du, men jag har lyckats ändra beteende, så det finns hopp!

Så länge prylar inte används så är de inget kap, även om det känns så. Köp inget trasigt i nuläget, du har antagligen inte tiden med flera små barn. Jag tycker också det är roligt med projekt, men för mig har det varit skönt att slänga trasiga och halvfärdiga projekt som jag tappat lusten till. Det har frigjort en massa energi och nu pysslar jag som aldrig förr och reparerar  oftast barnens leksaker allteftersom . Jag har köpt mig en egen verktygslåda för ändamålet. 

Det låter som om du inte får panik över att se kommande projekt, men är du säker på att det verkligen ger dig positiv energi?

Så länge du inte är i ekonomisk knipa, så släng allt som du inte använder och tänk på att det går att köpa nytt om du ångrar dig. Jag har slängt några grejer som det senare visade sig att jag kunde fått användning för och fått köpa några grejer för några hundralappar, men å andra sidan slapp vi bygga en friggebod att ha som förråd!
  • Mamma 04 och 06
    moln och sol skrev 2010-02-28 22:55:42 följande:
    Jag är nu på jakt efter en monchichi (leksaksapa) till min dotter av nostalgiska skäl. Och jag ångrar så att jag för ett par år sedan lämnade in mina monchichi och monami-apor med massor av kläder till en Secondhand butik! Tänk om jag haft dem kvar. Det är intressant på Tradera på så sätt, att leksaker man hade när man var liten forfarande finns hos andra. De måste ju ha sparat dessa alla dessa år! ( = Det finns alltså massor av folk som är som jag! Skönt att veta detta, men samtidigt skrämmande...)
    Har du hittat monchichin?
  • Sennaboo

Tips!
    Fixa disken efterhand. Dvs stoppa i diskmaskinen/diska direkt efter att man ätit.
    Stoppa i tvättmaskinen så snart där är tillräckligt till en maskin.
    Avsluta varje dag med att barnen plockar upp leksaker de lekt med och lägger på plats.
    Lär barnen från början att vara ordningssamma; släng smutstvätt där det ska slängas, häng upp jacka, sätt skorna fint...

Ju fler fasta rutiner man har desto lättare är det att ha ordning. Och desto mer ordning man har desto mindre tid och kraft behöver man lägga på att leta, må dåligt för att man inte hinner med...

• skåneflicka

hade behövt någon städcoach som kunde komma och hjälpa mig här hemma... finns det sådana på riktigt eller bara i teveprogammen???? Skulle i och för sig kunna ta hjälp av en kompis också men skäms över alla saker vi har...

• AnnelieTyresö

Grannar.se finns det folk som kan hjälpa dej, som är jättebra på att sortera å göra iordning fint :)

• Shaun the sheep

Hej på er alla! Jag har ett jättestort problem som jag inte vad hur jag ska tackla.
    Jag börjar med att säga att jag försöker skura golvet en gång per vecka, ibland blir det dock varannan vecka.

Alldeles nyss skulle jag ta bort en fläck i köket, jag tog lite skurmedel på en fuktig tvättsvamp och började gnugga. Och vad händer då? {#lang_emotions_surprised} Helt plötsligt ser jag mitt golvs egentliga färg... Kolla på bilden, jag mår nästan dåligt! HUR kan golvet vara så smutsigt när jag skurar så ofta? Hur gör jag rent allt? Jag kan ju itne sitta med en vanlig tvättsvamp och koncentrerat skurmedel, då får jag ju hålla på tills i augusti!

Usch, nu känns det så väldigt ofräscht så jag vet inte vad jag ska göra... Vill inte ens gå in dit

Snälla hjälp mig! Har ni nåt tips?

http://www.familjeliv.se/hem/dollheart/galleri.php?cur_album=Standard#
    Hoppas länken funkar, annars så finns den i mitt galleri... Den är väldigt liten, men ni ser nog ändå! Hoppas på svar!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Nyfiken gul
    dollheart skrev 2010-05-07 15:50:22 följande:
    Hej på er alla! Jag har ett jättestort problem som jag inte vad hur jag ska tackla.Jag börjar med att säga att jag försöker skura golvet en gång per vecka, ibland blir det dock varannan vecka.Alldeles nyss skulle jag ta bort en fläck i köket, jag tog lite skurmedel på en fuktig tvättsvamp och började gnugga. Och vad händer då?  Helt plötsligt ser jag mitt golvs egentliga färg... Kolla på bilden, jag mår nästan dåligt! HUR kan golvet vara så smutsigt när jag skurar så ofta? Hur gör jag rent allt? Jag kan ju itne sitta med en vanlig tvättsvamp och koncentrerat skurmedel, då får jag ju hålla på tills i augusti! Usch, nu känns det så väldigt ofräscht så jag vet inte vad jag ska göra... Vill inte ens gå in dit Snälla hjälp mig! Har ni nåt tips? www.familjeliv.se/hem/dollheart/galleri.php?c...#Hoppas länken funkar, annars så finns den i mitt galleri... Den är väldigt liten, men ni ser nog ändå! Hoppas på svar!
    frågan är om du skurar eller moppar ditt golv? Faktiskt så är det skillnad. Att bara moppa golvet får bara bort det ytliga smutsen, för att få riktigt rent behövs skurning med långborste och ett bra medel.

skura med långborste är inte krångligt, köp en borste och ett skaft och sätt ihop och sen använder du något bra medel som ditt golv tål. Skura ordentligt och så moppar du efteråt med bara varmt vatten så du får bort vattnet och medlet och du har ett rent golv.

köksgolv brukar dock vara det mest smutsiga golvet i hela huset så jag rekommenderar att man faktiskt moppar köksgolvet dagligen så man har det rent och snyggt. Annars ligger ju spill och kladd på golvet en hel vecka innan man får fram moppen och då sitter redan fläckarna fast ordentligt och det blir inte rent.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...