• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • camas
    Nyfiken gul skrev 2010-04-13 17:35:15 följande:
    ett bra tips är också att lägga städningen av sitt rum på tider som inte är 5 min före sängdags... här hemma har vi tillämpat städning efter vissa saker. tex att man plockar ihop sina ritpapper och kritor direkt efter man ätit middag, leksakslådan ska plockas ihop efter man badat och att man plockar undan nallar och bilar efter man satt på pyjamas.. ett system som fungerar på 2-åringen likväl som på 15-åringen.. får man in det som rutin blir det lite enklare att motivera det hela och man slipper ett övertrött och grinigt barn som hellre vill sova än städa..
    jo fast det spelar ingen roll om man säger städa 9 på morgonen, 13 på dagen eller 17 på eftermiddagen... han storgråter likförbannat... han är som en stor bebis :)

han har väl nån försenad trots eller nåt... men hur blir man av med problemet? jag har inte hur mycket tålamod som helst och att tjata är det värsta jag vet.

jag ska prova att gör nåt slags belöningssystem...
    Filip 041227 och Tea 080401
  • VasaSthlm
    camas skrev 2010-04-13 17:40:12 följande:
    jo fast det spelar ingen roll om man säger städa 9 på morgonen, 13 på dagen eller 17 på eftermiddagen... han storgråter likförbannat... han är som en stor bebis :)han har väl nån försenad trots eller nåt... men hur blir man av med problemet? jag har inte hur mycket tålamod som helst och att tjata är det värsta jag vet.jag ska prova att gör nåt slags belöningssystem...
    Prova att använda andra ord med, säg inte städa som verkar vara ett laddat ord för honom.

Säg istället plocka upp, ställa undan mm. när du inför belöningssystemet.
  • Hallonsnören
    jo fast det spelar ingen roll om man säger städa 9 på morgonen, 13 på dagen eller 17 på eftermiddagen... han storgråter likförbannat... han är som en stor bebis :)han har väl nån försenad trots eller nåt... men hur blir man av med problemet? jag har inte hur mycket tålamod som helst och att tjata är det värsta jag vet.jag ska prova att gör nåt slags belöningssystem...
    Ett tips är att du kolla igenom hans leksaker och kollar vad han egentligen leker med och hur mycket bara som bara blir framdraget för att komma åt det han vill leka med.

Har märkt på mina barn att när det finns för mycket leksaker så är det svårare för dom att städa än om man bara har det dom verkligen leker med framme och sedan byter leksaker ibland.

Och det viktigaste för mina barn är att deras leksaker har bestämda platser så dom vet vart det ska ligga när dom ska städa.
  • UmeåElin

En super bra tråd, många bra rensa/städa tips.

Mitt bästa tips är att dela upp lägenheten i städzoner som städas regelbundet men olika noga varje vecka.

Förut bodde vi i en tvåa och delade upp den så att en av oss varje vecka städade en zon (ett rum) väldigt noga medan den andre grovstädade resten. Dvs om jag städade vardagsrummet, plockade undan, dammtorkade lister och torkade golv så gjorde maken en bortplockning i resten av lägenheten och drog dammsugaren där inne. Sedan prioriterade vi alltid toaletten så den blev skurad.
    Med rullande schema så hade vi fyra zoner hemma och var fjärde vecka var varje rum både skurat dammat och helt tiptop, såg alltid rent ut och hann aldrig bli vare sig riktigt stökigt eller skitigt.

• Nyfiken gul
    sen är väl också så att man som förälder faktiskt får lära sig att blunda för vissa saker..

När vi vuxna säger städa ska det vara helst helsanerat från golv till tak... Men för en 5-åring kan det faktiskt räcka med att få upp dom där 10 bilarna från golvet...

KOMPROMISSA!!

Jag har lärt mig att pågående leksaker/lekar får aldrig städas undan - man kan hjälpas åt att flytta på det under pågående lek, men inte plocka undan.

Så kanske en kompromiss kan vara på sin plats - du kanske måste backa ett par steg och faktiskt låta vissa saker få vara ifred på golvet eller skrivbordet medans han å andra sidan måste plocka undan något annat istället. Om han får ha framme bilar och garage kanske han lättare kan plocka undan kritorna och pappret istället?

-----

En bra sak är att lära sig leka med en sak i taget - jag har under årens lopp plockat undan saker i barnens rum, vissa saker plockas undan och byts ut med jämna mellanrum, andra saker plockas bara fram när man är sjuk tex och ytterligare andra saker får bara användas vid vissa sammanhang, kanske smurfsamlingen kan bättre passa att plocka med på längre bilresor osv..

Ju mer dom har att välja på ju svårare blir det att motivera en städning när dom oftast kan ha 5 olika lekar på gång samtidigt... banta ner det till ett minimum!
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Mamma 04 och 06
    UmeåElin skrev 2010-04-13 18:35:06 följande:
    En super bra tråd, många bra rensa/städa tips.Mitt bästa tips är att dela upp lägenheten i städzoner som städas regelbundet men olika noga varje vecka.Förut bodde vi i en tvåa och delade upp den så att en av oss varje vecka städade en zon (ett rum) väldigt noga medan den andre grovstädade resten. Dvs om jag städade vardagsrummet, plockade undan, dammtorkade lister och torkade golv så gjorde maken en bortplockning i resten av lägenheten och drog dammsugaren där inne. Sedan prioriterade vi alltid toaletten så den blev skurad.Med rullande schema så hade vi fyra zoner hemma och var fjärde vecka var varje rum både skurat dammat och helt tiptop, såg alltid rent ut och hann aldrig bli vare sig riktigt stökigt eller skitigt.
    Smart!
  • Ankissen

Vilken superbra tråd!!

Jag har inte läst allt, kanske har ämnet varit uppe tidigare, men jag behöver hjälp... Vi har ett grytskåp, ett hörnskåp med två snurrbara hyllplan. I det skåpet samsas just nu grytor, stekpannor, durkslag, litermått, sockerkaksform, och 1000 burkar, bigpacklådor, lunchlådor och liknande saker, med och utan lock huller om buller. Hur gör ni, främst med sådana burkar? Hur förvaras burkar och lock för att det ska vara lätt att hitta? Här hittar man aldrig ett lock som passar till en burk när man väl ska använda den. Locket på vid förvaring? Då går det ju inte stapla... Jag känner mig lost!

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • M Hellin
    Ankissen skrev 2010-04-14 11:57:50 följande:
    Vilken superbra tråd!! Jag har inte läst allt, kanske har ämnet varit uppe tidigare, men jag behöver hjälp... Vi har ett grytskåp, ett hörnskåp med två snurrbara hyllplan. I det skåpet samsas just nu grytor, stekpannor, durkslag, litermått, sockerkaksform, och 1000 burkar, bigpacklådor, lunchlådor och liknande saker, med och utan lock huller om buller. Hur gör ni, främst med sådana burkar? Hur förvaras burkar och lock för att det ska vara lätt att hitta? Här hittar man aldrig ett lock som passar till en burk när man väl ska använda den. Locket på vid förvaring? Då går det ju inte stapla... Jag känner mig lost!
    Jag har en låda för bara lock, och ser till att burk och lock följs åt in i skåpet så ena delen inte ligger kvar i disken eller dyl då kan de hända att det blir slängt eller lagt någon annanstans.
  • Mamma 04 och 06
    Ankissen skrev 2010-04-14 11:57:50 följande:
    Vilken superbra tråd!! Jag har inte läst allt, kanske har ämnet varit uppe tidigare, men jag behöver hjälp... Vi har ett grytskåp, ett hörnskåp med två snurrbara hyllplan. I det skåpet samsas just nu grytor, stekpannor, durkslag, litermått, sockerkaksform, och 1000 burkar, bigpacklådor, lunchlådor och liknande saker, med och utan lock huller om buller. Hur gör ni, främst med sådana burkar? Hur förvaras burkar och lock för att det ska vara lätt att hitta? Här hittar man aldrig ett lock som passar till en burk när man väl ska använda den. Locket på vid förvaring? Då går det ju inte stapla... Jag känner mig lost!
    Hemligheten är att kosta på sig en mer praktisk samling med burkar!

Jag har en stor plastback för samtliga burkar och tycker det funkar rätt bra nuförtiden. Jag slängde alla burkar som inte går att stapla, alla burkar som är näääästan lika stora och stört omöjliga att hitta locket till, och burkar överhuvudtaget som det är svårt att hitta locket till.

Jag använder typ oatlys glassburkar, fyrkantiga burkar med rött lock från IKEA i olika storlekar (men alla stapelbara med varandra), några bra burkar i storleken ca 1-2 dl. Fler burkar har jag knappt och det behövs inte heller.
  • linas fina

Även om jag inte alltid behärskar städanddets ädla konst så har jag ändå en del tips som underlättar:

* Ha en grundordning, dvs alla saker har sin parkeringsplats. När man plockar undan behöver man inte undra vart man ska lägga sakerna.
    * Ordentlig förvaring i barnrummet. Lådor i hyllorna är bra.
    *Vara hård mot saker som tar plats men inte används. Helt onödigt. Gör er av med dem.
    *Inte ha övermöblerat. Ha de möbler som behövs och låt det gärna vara stängd förvaring. 
    * Tvätten sorteras i fyra olika tvättkorgar. En för vitt 60, en för ljust 40, en för mörkt 60 och en för mörkt 40 grader. Man ser vad som behövs tvättas och man slipper rafsa fram alla smutskläder när man ska tvätta. (förutsätter egen tvättsuga med plats för tvättkorgar)
    * Förvaring i badrummet. När vi hade litet badrum satte jag upp ett extra skåp på väggen för att slippa ha knökfullt i vanliga badrumsskåpet.
    *Bort med plotter och onödiga prydnadssaker. Mycket lättare att städa när ytor är relativt fria från skit.
    * Vi har en arkiveringshutsh från Ikea för alla papper och sånt vid skrivbordet. 
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...