• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Kalia

Jag är ingen städfanatiker men tvätten har jag fått ett bra system på.

Har fyra lådor SORTERA från Ikea staplade på varandra istället för en tvättkorg. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60076365

På dem står det RÖD, VIT, 40' och 60'. Så fort en är full åker innehållet in i tvättmaskinen. Precis lagom att fylla en maskin med en sådan låda.

Jättesmidigt och nu blir tvätten äntligen gjord här hemma!

• mamita

Det finns ett enda sätt STÄDA

Försök att skaffa barnvakt så du kan ägna en hel helg åt att skapa en grundordning och varför inte unna dig städhjälp en enda gång, tex beställ storstädning och låt dem sköta rengöring medan du organiserar?

Gå igenom ett rum i taget där du rensar och slänger organiserar det som ska vara kvar samt rengör alla ytor. Använd en flyttstädlista som hjälp.
    Köp kartonger innan där du kan lägga sånt som ska till källeren/vinden samt stora svarta plastsäckar för allt som du borde slänga.

Tex: sovrum: byt alla lakan, rensa ur garderoberna, damma allt, putsa fönster, gör ren dörr och lister, dammsug, moppa, grejerna som blivit utan en plats lägger du i en låda och går vidare till nästa rum... när du kommit till sista rummer kanske du har en eller flera lådor med saker som ska hitta hem, kasta det mesta om du kan.

Nu när du har ett totalstädat hem så kommer du inte återgå till vanliga rutiner du  kommmer automatiskt att vilja leva såhär fint.

Lycka till!

När det gäller hur du får en släng släng släng metalitet så ska du tänka:
    Man ägnar första halvan av livet åt att skaffa sig en massa saker, andra halvan av livet går åt att ta hand om alla dessa saker (vill du ha det så?)

• kvinnan

Dom där lådorna SORTERA såg smart ut men är öppningen så stor att man får ut de kläder man vill eller måste man ta ut alla för att få tag i några?

• VasaSthlm
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-11 21:33:22 följande:
    Allt från storstäd till "underhållsstäd" borde väl ingå. De vi har nu kan tyvärr inte stryka , annars skulle de gärna få göra det. Jag vet en del som har hjälp med själva plockandet också, men själv vill jag inte ha det så. Jag tror man kan be dem om att byta lakan och sånt också.
    Vi har hemfrid, där väljer man antal timmar och sen vad man vill ha hjälp med under de timmarna. Vi har valt städning endast, för så lång tid tar det att städa vår lägenhet ordentligt.

Man kan även välja strykning, tvättning, byte av sängkläder.

Om färre timmar används så läggs de i en timbank, de kan man sen använda till pex. fönsterputsning om man vill.

Supersmidigt!
  • Kalia
    kvinnan skrev 2010-04-11 22:53:39 följande:
    Dom där lådorna SORTERA såg smart ut men är öppningen så stor att man får ut de kläder man vill eller måste man ta ut alla för att få tag i några?
    Jag får både i och ut det jag vill ur SORTERA. 
    Men det är klart ska man börja leta efter ett visst klädesplagg som ligger längst ner så kan det bli svårt. Men meningen är ju att man inte behöver det. Man kör hela  innehållet i tvättmaskinen.
  • camas

har en fundering?
    hur fasen får man sina barn att städa sina rum?  sonen på 5 år storgråter så fort jag säger städa... han verkligen storgråter, han blir dessutom oerhört "trött" just precis när ordet städa sägs... ;)

tips mottages väldigt tacksamt!

;)

Filip 041227 och Tea 080401
  • M Hellin
    camas skrev 2010-04-13 12:31:27 följande:
    har en fundering? hur fasen får man sina barn att städa sina rum?  sonen på 5 år storgråter så fort jag säger städa... han verkligen storgråter, han blir dessutom oerhört "trött" just precis när ordet städa sägs... ;) tips mottages väldigt tacksamt! ;)
    Att hålla en grundordning, typ var sak har sin plats, och att barnet får plocka undan en låda innan det tar fram nästa. Sen tror jag att när det kommer till femåringar så får man hjälpas åt, typ du plockar bort bilarna så tar jag bort bilbanan.

Belöningssystem, 5 stjärnor en glass eller något kul på fredag. och en stjärna för varje dag det är undanplockat vid sängdags? 5 stjärnor varje vecka en hel månad kanske kan resultera i ett besök på lekland eller badhus eller en leksak typ.
  • camas
    M Hellin skrev 2010-04-13 12:52:18 följande:
    Att hålla en grundordning, typ var sak har sin plats, och att barnet får plocka undan en låda innan det tar fram nästa. Sen tror jag att när det kommer till femåringar så får man hjälpas åt, typ du plockar bort bilarna så tar jag bort bilbanan. Belöningssystem, 5 stjärnor en glass eller något kul på fredag. och en stjärna för varje dag det är undanplockat vid sängdags? 5 stjärnor varje vecka en hel månad kanske kan resultera i ett besök på lekland eller badhus eller en leksak typ.
    hur mer konkret gör man ett belöningssystem?
    det vore ju en bra grej för sonen på 5 år....
    Filip 041227 och Tea 080401
  • M Hellin
    camas skrev 2010-04-13 13:13:29 följande:
    hur mer konkret gör man ett belöningssystem? det vore ju en bra grej för sonen på 5 år....
    Vårt system går ut på att min som än så länge är 4 har 4 saker på en lista som ska klaras av varje dag, det är bädda sin säng klä på sig själv på morgonen, plocka undan efter lek och ställa bort tallriken efter mat. och för varje genomförd sak på listan så blir det en prick i den rutan, jag vet att man kan hålla på med guldstjärnor och magnettavlor och dyl men vi har nöjt oss med prickar på papper. Och på fredag räknar vi ihop, och är det 20 prickar eller mer så blir det något extra på kvällen, ofta önskas efterrätt, så vi köper eller gör något gott, barnet väljer inom rimliga gränser. Och har barnet gjort allt hela månaden med endast några få undantag så hittar vi på något extra tillsammans som barnet väljer inom rimliga gränser även det.
  • Nyfiken gul
    camas skrev 2010-04-13 12:31:27 följande:
    har en fundering?hur fasen får man sina barn att städa sina rum?  sonen på 5 år storgråter så fort jag säger städa... han verkligen storgråter, han blir dessutom oerhört "trött" just precis när ordet städa sägs... ;)tips mottages väldigt tacksamt!;)
    ett bra tips är också att lägga städningen av sitt rum på tider som inte är 5 min före sängdags...

här hemma har vi tillämpat städning efter vissa saker. tex att man plockar ihop sina ritpapper och kritor direkt efter man ätit middag, leksakslådan ska plockas ihop efter man badat och att man plockar undan nallar och bilar efter man satt på pyjamas..

ett system som fungerar på 2-åringen likväl som på 15-åringen.. får man in det som rutin blir det lite enklare att motivera det hela och man slipper ett övertrött och grinigt barn som hellre vill sova än städa..
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...