• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Doldis
    Är i chocktillstånd. Jag har en mapp hemma på hårddisken som heter Rev. Det står för Reverend, alltså till min nära vän och prälle i Wales. Vi har känt varandra i 10 år nu ganska exakt. han gick i pension förra veckan, så han är lika gammal som min mamma och pappa.

Hursomhelst. Den mappen är på 54 MB. Jag har sparat alla mail jag har skickat till honom. Ett mail är på - i - snitt 34 kb. Jag räknade ut med min miniräknare att det motsvarar 1800 mail. Mellan åren 2001 och 2006. Innan 2001 hade jag ingen dator och efter 2006 har jag inte sparat ner nåt på hårddisken. Det var då jag träffade min man och blev gravid så då kunde jag inte hålla på likadant längre. Men jag har ju skickat ett hundratals efter det med.

1800 mail. På fem år. Några jätelånga, andra korta. Och så ett uppehåll på ett par månader då jag var förbannad på honom.

Men ändå. Närapå 2000 mail. Fattar inte alls hur min psykolog kan föreslå att jag skulle vara manisk på nåt sätt {#lang_emotions_laughing}
  • susye
    Maia skrev 2010-04-23 22:10:08 följande:
    angelika; jag svänger oxå mer sen jag började med stabilliserande förra året! Konstigt. Hoppas det jämnar ut sig när jag på måndag börjar med aktivering. Annars har ssk sagt att hon måste prata med min läkare om ev justeringar av medicinen. Gör mig jätte rädd, vet ju inte hur ändring av med. skulle påverka mig heller. Skönt att du haft en så bra vecka och hoppas helgen följer i samma spår.
    hoppas det går bra för dig på måndag vännen
  • susye
    TigerLily skrev 2010-04-23 23:22:05 följande:
    Hej nu har jag hittat hit, hej på er alla. Väntar på utreding men det är i princip klart att jag är bipolär 2 bl a.
    välkommen
  • TigerLily
    Maia skrev 2010-04-24 06:05:05 följande:
    Hej och välkommen hit. När var det du skulle göra utredningen?
    tack! Har fyllt i några papper, vet inte riktigt hur en utredning går till..men har fått lämna blodprover inför nån medicinering.

Men både jag själv och släktingar ser klart och tydligt bipolär 2 i mig, även min terapeut som jag har på DBT:n som jag går på, möjligtvis mixed states eller rapid cykling. ? hmm, en djungel ju. Sen en del andra diagnoser ev, men har aldrig fått någon utredning gjort konstigt nog trots att jag varit in och ut på akuten för självmordsförsök från 15 års ålder fram till 20, sen drar jag igång projekt, är superpigg och glad..idéspruta osv.. för att falla ner i hål. Ett mönster som hållt i sig sen tonåren. Väntar även på en adhd utredning som ska starta i maj.

men skönt att det börjat hända lite.. äntligen.
    susye skrev 2010-04-24 10:35:39 följande:
    välkommen
    tack!
  • Doldis
    TigerLily skrev 2010-04-24 12:33:15 följande:
    tack! Har fyllt i några papper, vet inte riktigt hur en utredning går till..men har fått lämna blodprover inför nån medicinering. Men både jag själv och släktingar ser klart och tydligt bipolär 2 i mig, även min terapeut som jag har på DBT:n som jag går på, möjligtvis mixed states eller rapid cykling. ? hmm, en djungel ju. Sen en del andra diagnoser ev, men har aldrig fått någon utredning gjort konstigt nog trots att jag varit in och ut på akuten för självmordsförsök från 15 års ålder fram till 20, sen drar jag igång projekt, är superpigg och glad..idéspruta osv.. för att falla ner i hål. Ett mönster som hållt i sig sen tonåren. Väntar även på en adhd utredning som ska starta i maj.men skönt att det börjat hända lite.. äntligen. tack!
    Välkommen hit! Känner igen dig från en annan tråd med adhd...
  • TigerLily
    Doldis skrev 2010-04-24 12:39:57 följande:
    japp, känner igen dig med, men kunde inte placera från vilken tråd bara!
  • TigerLily

Tack förresten.

Doldis skrev 2010-04-24 12:39:57 följande:
  • Dolliver
    Maia skrev 2010-04-23 22:10:08 följande:
    angelika; jag svänger oxå mer sen jag började med stabilliserande förra året! Konstigt. Hoppas det jämnar ut sig när jag på måndag börjar med aktivering. Annars har ssk sagt att hon måste prata med min läkare om ev justeringar av medicinen. Gör mig jätte rädd, vet ju inte hur ändring av med. skulle påverka mig heller. Skönt att du haft en så bra vecka och hoppas helgen följer i samma spår.
    Vad "skönt" att höra att det inte är bara jag som upplever det som fler och oftare med svängningarna - och då är det ju säkert medicinen..
    Vad är det du ska börja göra på måndag? Och jag hoppas det går bra för dig! :)
    Scrappar PÅ allt, OM allt och AV allt Så akte dig för att komma i vägen! :D
  • Dolliver
    TigerLily skrev 2010-04-23 23:22:05 följande:
    Hej nu har jag hittat hit, hej på er alla. Väntar på utreding men det är i princip klart att jag är bipolär 2 bl a.
    Välkommen hit! (säger jag som också är helt ny här!) Hoppas utredningen leder dig rätt och att du får den hjälp du behöver - det är ju en ren djungel därute med alla diagnoser & mediciner!
    Känner igen det där med att inte fått nån utredning trots mönstrena bakåt i livet. Men oftast är det, iaf för mig, att de har behandlat min depp för just den fasen, utan att se tillbaka på vad som kan ha orsakat den.. Iom allt med KBT och att se framåt så är det ju svårt att se mönstret om man inte tittar bakåt.
    Det var först för ett år sen som vi började kartlägga min uppväxt och fram till nu - och det kunde inte vara mer klargörande än så! Man ser mönstrena såååå tydligt! Och jag ser det även på min pappa - dock har han den mer aggressiva formen och är totalt galen... Och han är inte medveten om det själv, men då jag berättat det för många som även känner honom så.. ja, det är inte så många som misstror mig om man säger så..
    Och omgivningen har ju även misstänkt att nått inte stått rätt till för mig - så när jag berättat om diagnosen så har de flesta upplevt det som en "aha-upplevelse"..
    Jaja, slutjatat för min del - lycka till iaf och på återseende i tråden! :)
    Scrappar PÅ allt, OM allt och AV allt Så akte dig för att komma i vägen! :D
  • Maia
    Dolliver skrev 2010-04-24 17:39:23 följande:
    Vad "skönt" att höra att det inte är bara jag som upplever det som fler och oftare med svängningarna - och då är det ju säkert medicinen.. Vad är det du ska börja göra på måndag? Och jag hoppas det går bra för dig! :)
    Jag ska börja på ett "aktiveringsställe" Har inte riktigt fattat vad det går ut på. De har lite olika projekt som trädgård, café, hantverk-läder och smycken och mr som jag inte kommer på. Det är 4 prov veckor och sen ska man utvärderas för om man ska gå kvar eller se sig om efter andra allternativ.
    Hur det går märks. Känns bara som ett "lekställe" vill ju ut och praktisera för att så småningom få arbeta. Men de vill ta det i små steg..
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2