Inlägg från: Stealth |Visa alla inlägg
  • Stealth

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Drömmen om Elin skrev 2010-11-04 16:43:45 följande:

Nu har jag ätit lithium i 13 år, och de har fungerat bra! Jag tycker den medicinen är gammeldax, men den är fortfarande väldigt använd och bra, men sliter tyvärr på hjärtat under långsikt. Den är ju väldigt farlig oxå om man får i sig för hög koncentration. Min mamma fick ju de (ingen stor mängd över de normala) och i samband med de reagerade kroppen med en liten hjärnblödning, blodförgiftning och ett kritiskt tillstånd som gjorde att blodplättarna klumpade ihop sig, hon var nära att dö helt enkelt och låg medvetslös i fyra dygn på IVA. Nu mår hon bra och har istället blivit insatt på zyprexa.

Kommer ihåg när jag började med lithium att jag hade viss tremor (skakningar) i händerna. Började på 1+0+1. Sen efter att jag fick öka upp till normalkoncentration så vart sömnen bättre. De informerade mig om att de ver noggrant att jag ringde o berättade när jag hade feber, under flera dagar. När de väl hände så var de ingen som tyckte de var viktigt att jag ringde o berättade de... Jag hade inga problem med magen unbder inställningen men gick väl upp sisådär 10 kg på 3 månader, mindre roligt!

Jag har stora pro blem med lithiumet, jag går ner i vikt,. Jag hade stabiliserat mig i vikt ganska bra på 56 kilo efter att ha gått ner från 64kg men har nu hunnit gå ner till 53,5kg sedan insättningen. Jag äter mer än innan och har nu slutat träna för gör jag det går jag ner ännu fortare.

Sliter på hjärtat, det gör min ritalin redan, jag ligger på 100-120mg om dagen nu. De sliter på hjärtat! Jag har förtaskiga arytmier redan men lithiumet har inte gjort dom värre.

Jag tål ju inga andra mediciner i princip, ett par av medicinerna hallucinerade jag på, en antipsykosmedicin. Theralen gjorde att jag tappade all kraft i mina händer/handleder i 2 dagar efteråt. Vanliga antidepp går jag upp i totalspinn av. Hermolepsin gav mig så svår yrsel att jag inte kunde gå och fick stanna akut under en bilfärd för jag var påväg att svimma.

Vanliga värktabletter fick mig att hamna på sjukhuset i en vecka, de gjorde sår i tarmarna så jag bajsade blod och hade sjuka smärtor, då gav de mig morfin, fy fan! Jag ska aldrig mer ta morfin, mådde faaan direkt.

Jag är hypersensibel gällande mediciner överlag så jag har specifika tillverkare som ej är utbytbara med, det skiljer tom mellan tillverkarna av samma medicin.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Drömmen om Elin skrev 2010-11-04 21:45:29 följande:
    Stealth: Hur lång är du? BMI? Har du fått prata med en dietist om detta? Du vet säkert alla basala råd, så de är ingen ide man rabblar de. Tråkigt att du går ner i vikt, ofrivilligt. 

Det låter jobbigt att vara allergisk, och som att du har fått prova en del mediciner. Jag fick morfon efter att min axel hoppade ur led, när jag ramade (läs flög) av hästen. Kräktes som en gris efter detta ända in till dagen efter. Fy säger ja bara, de var inte roligt.

Sov så gott!
    Jag ligger på 18,4 nu, är 170cm lång. Dietisterna eller läkarna kan inget göra för jag äter mer än vad någon med min nivå av aktivitet bör göra och äta mer går inte, då skulle jag få äta jämt!
    Jag har nog gått igenom hela skalan nu av mediciner, så egentligen är u lithium jättebra förutom viktminskningen, och lite mer arytmier men men. Hellre det än må piss!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Anonym (trötta frugan) skrev 2010-11-14 00:39:34 följande:
    Nu är jag riktigt orolig för biverkningarna av litium. Min man har varit illamående och haft diarré i snart en och en halv månad. Han har fått en annan variant av litium, som man bara kan få på licens, och den började han med i förrgår kväll, men än har det inte hänt något.

Vi är båda oroliga att han ska behöva sluta med litium. De här jobbiga biverkningarna gör kanske att han går ner i en depression igen... Han går och lägger sig tidigt. Han orkar inte vara uppe längre, dels pga att han inte får i sig tillräckligt med näring, dels pga att han blir trött av att må illa och gå på toa hela tiden. Han vaknar även under natten av illamående, eller för att han måste springa på toa. Sen vaknar han med illamående, och har svårt att få i sig frukost. Den senaste veckan har han varit på dåligt humör redan när han vaknar. Han suckar, hänger med huvudet och har dåligt tålamod om något krånglar. Konflikterna med barnen börjar bli fler igen...

Jag förstår honom. Jag beundrar honom för att han orkat hålla humöret uppe så här länge. Det får bara inte hända att han går ner i depression igen redan! Han hade mått dåligt i över ett år när han började med litium. Då blev han äntligen sig själv igen och såg ljust på framtiden, men samtidigt började biverkningarna, och nu tar de knäcken på honom.

Finns det någon här som har ätit litiumkarbonat istället för Lithionit? Hur har det funkat i så fall?
    Får jag fråga varför han får en annan variant?
    Vad heter den? (är det OBA?)
    Karbonat tas upp snabbare men sulfat går ut saktare och ska ge jämnare koncentration i blodet. Lithiumsulfat ska vara snällare mot magen tydligen (förlåt om jag minns fel information!!)

Jag blir ledsen av att det går dåligt för honom   jag har själv ett stort bekymmer av lithium, viktnedgång och magproblem. Jag lever dock på immodium plus nu, det tar bort smärtan, stabiliserar magen och minskar illamåendet.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Anonym (trötta frugan) skrev 2010-11-25 00:41:48 följande:
    Äntligen har min man blivit av med magproblemen! Vi är så glada att karbonatet funkar! Men det tog nästan en vecka med litiumkarbonat, innan biverkningarna av litiumsulfatet försvann. Och han fick minska dosen först, vilket gjorde att han nästan hamnade i depression. Men nu är han på banan igen!

Stealth, hur går det för dig och din mage? Hoppas det är lite bättre.
    Jag lever på immodium och det hjälper, man får itne äta det mer än en vecka men jag får ju ingen annan hjälp och jag kan ju inte leva så. SÅ, helt enkelt äter jag det mot bättre vetande regelbundet.

Dumt, säkert men som det ser ut nu har jag ett drägligt liv!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    pcalma skrev 2010-11-26 09:02:13 följande:
    Ville bara titta in o ge en kram till alla kämpande här!
    Skrev om min M som fick diagnosen bipolär sjukdom för 2 år sen! Hon är nu 6,5 år o diagnosen är borttagen o ersatt med autistiskt syndrom, Trotssyndrom o adhd!
    Va kan man få bipolärdiagnos så tidigt? Medicinerades hon för det? Förlåt för de gåpåiga frågorna, trodde knappt de satte diagnosen så tidigt de sätter ju knappt ADHD på barn under 6 år, (jag vet att dte görs har en vän med ett barn som har autistiska drag/ADHD diagnosen sattes innan 6 år)

säg till om du inte vill svara
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Anonym skrev 2011-01-11 08:03:56 följande:
    Hej är ny i tråden och undrar bara över en sak.

Jag har diskuterat med en psykolog ang ev diagnos men jag har inte fått det på papper så att säga. Men jag vet att jag är bipolär. i de depressiva faserna får jag ångest, gråter, eller blir apatisk och vill inte gå ut, träffa folk osv och fastnar ofta i ett okontrollerat ätande. Blir samtidigt rädd för att bli lämnad, blir svartsjuk och får väldigt dåliga tankar om mig själv och andra. Extremt dåligt självförtroende. Jag får inte självmordstankar men kan däremot ofta tänka att det inte fins någon mening med nånting.

När jag är manisk är jag kung. Snygg och glad. störst bäst och vackrast!  Sen gör jag allt ifrån att shoppa (ej helt okontrollerat tack och lov, mer måttligt) STÄDA, jobba massor, starta företag, börja på utbildning, tapetsera, sporta, fixa utseendet, ha massor med sex osv osv. Jag äter väldigt lite och sover väldigt lite då.

Det jag undrar över är om NÅN upplever att det blivit bättre om man får diagnos och ev medicinering? Jag vill inte gå på antidepp för det gör mig håglös, men det finns ju annat? Eller är det bara dåligt att ha en sån diagnos med sig i bagaget?

Jag mår så dåligt under den deppiga fasen. när jag är manisk är det väldigt roligt och jag är glad, men det är så tråkigt att aldrig kunna avsluta något. Har inte slutfört nånting ordentligt i hela mitt liv förutom tre graviditeter, ar halvfärdiga utbildningar osv.

Eller är det bara att gilla läget och acceptera sina ups-and-downs?
    Jag är en av de som är bättre, kanske därför jag inte känner samma anhörighet härinne i forumet längre heller särskilt inte efter bråket som var, det var på något sätt en accenturering av att mår man fortfarande dåligt vill man bråka typ. För mig iallafall.

Jag håller på och kör in mig på lithium, och har för första gången kontroll i mitt liv, jag behöver troligen mer eftersom en manisk fas bröt igenom nyss. Troligen utlöst av alkohol, så jag får troligen göra valet framöver att inte dricka alkohol helt enkelt.

Men som svar på din fråga, ja, det finns de som mår bättre. I do
  • Stealth
    Anonym (pensionären) skrev 2011-01-11 11:28:44 följande:
    Hej, var några år sedan jag skrev i några Bipo-trådar här på FK.

Har kanske inget vettigt att komma med så här på en gång.
    Jag är rapid-cycling, men har haft något enstaka maniskt skov då jag kan sabba för mig själv ganska mycket.
    Jag är missbrukspersonlighet (vågar inte ta emot benzo osv för jag känner direkt att jag skulle fastna) och har även alla ADHD-drag man kan ha.
    Samt att jag har GAD och social fobi (fast inte då jag är riktigt uppåt, då byter jag ju personlighet).

Jag har problem med minnet och ofta känns allt overkligt. Hjärnan är mos så att säga.

Har testat de flesta medicinerna men inte litium, vill inte utesluta fler barn.

Ja just ja, ca 30 år, kvinna, 1 barn, gift.
    Vaddå inte utesluta fler barn?
  • Stealth
    Anonym (pensionären) skrev 2011-01-12 11:15:52 följande:
    Jag får inte börja med Litium så länge vi inte är klar med barnafödandet.
    Varför inte? Det låter ju jätteknäppt, alla andra mediciner är ju lika skadliga som lithium, eller äter du inga alls? Jag äter iallafall lithium och är inte klar med ungar.
  • Stealth
    Anonym (pensionären) skrev 2011-01-12 12:12:17 följande:
    Jag äter endast Lamotrigin nu, litium sätts bara in om det är tänkt som livslång behandling, under förutsättning att det ger önskad effekt såklart.
    Jo jag vet jag går på lithium, jag tyckte bara det lät som att det är världens misstag att någon som ska få fler barn äter lithium. Jag blir såklart ledsen av att se sådana kommentarer som jag uppfattar så, eftersom jag kommer äta lithium och förhoppningsvis få barn.
    Sen kan man väl diskutera mediciner utan att det ska bli världskrig.
  • Stealth
    Anonym (pensionären) skrev 2011-01-12 20:53:27 följande:
    Jag följer bara mina läkares order. Jag har ingen aning hur det brukar vara för andra. =)
    Jag tippar att det har att göra med in och utsättande av medicinen, att bespara den karusellen. För jag kan bli sjuk i månader, sängliggande när det mixtras i mediciner.
    Jo tell me about it jag åkte in till akuten när jag fick lamotrigin, ansiktet svullnade! Av eseria fick jag hallucinationer... citalopram manier, och så vidare! lithium är första medicinen jag inte mått skit på, jag går ner i vikt tyvärr av den och allt smakar salt men det är det, jag vet inte hur det brukar vara heller men folk har så mycke åsikter om mina mediciner de få som vet det
  • Stealth
    Anonym (pensionären) skrev 2011-01-12 21:07:50 följande:
    Viktminskning hade jag sagt ja till som bieffekt :-P

Jag brukar samla vätska, rekordet är 20 kilo på en månad... det gör ju inte så gott för måendet direkt :-/
    Ja många vill nog byta, det är en biverkning att gå upp i vikt, jag går ner, vägde 64 innan, nu är jag nere på 52. Ska få en dietist via psyk nu för att vända på detta jag äter MASSOR men går ändå ner. nej jag ska sluta klaga, det går ändå såpass bra numera! *ta i trä*
  • Stealth
    Anonym (jessibell) skrev 2011-01-18 20:01:34 följande:
    Hur länge brukar era maniska/hypomana skov sitta i?
    Det är olika, nu var det tre dagar senast, ibland bara en dag, iobland är de mixade så då vet jag inte.
    fick ställa upp dosen idag för att häva. Har bara legat på 0,4 på prverna med lithium så jag har lite marginaler.
  • Stealth
    Anonym (jessibell) skrev 2011-01-18 20:40:00 följande:
    Kan man ha skov som varar flera veckor, kanske upp till 2 månader? Eller är det bara jag som inbillar mig att jag är hypoman hela de perioderna. De flesta verkar ju vara det kortare perioder.
    Jag har aldrig hört talas om så långa hypomanier, jag är själv en snabbsvängande typ (2,5 mixed state) så det förekommer säkert hur många varianter som helst.
  • Stealth
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2011-01-18 21:50:29 följande:
    Men man ska väl inte höja litiumet hur som helst utan provtagning osv?
    Dessutom är det väl önskvärt att hamna mellan 0,5 - 0,8 på litiumet för det ska ge full effekt.

Bara en undran i all välmening =)
    Jo jag pratade med läkaren idag, och provtagning kan ju ske först efter att man höjer, jag var redan steady state på dosen innan och skulle precis börja min 3 månadersintervallprovtagning.

0,3-0,4 är de nyaste riktlinjerna, kan man ligga där så är det bra, många klarar sig på de låga nivåerna vilket man inte trodde innan. Läkaren hade läst på ordentligt om nya rön, jag har egentligen fått mycket bra gensvar redan på 0,4 (1x1 42mg) per dag, det är bara det sista som helst ska bort nu.
  • Stealth
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2011-01-18 22:07:15 följande:
    Lustigt.. Blir lite trött på alla olika bud ang. Litium. Men det är ju även upp till den som tar dem att känna efter antar jag. Jag skulle aldrig klara mig på så låga doser som 0,4

Hur menar du med tremånadersintervallprovtagning?
    Vilket sista ska bort?

Jag ligger på 3+0+4 nu och hade gärna höjt en till meeen då hamnar jag för högt :/
    Såklart det blir olika bud, utvecklingen går frammåt

Det är ju just det, alla klarar vi oss på olika mängd mediciner, jag äter (åt) bara 2 tabletter per dag och hamnade på 0,4, andra måste äta mer för att komma dit. Andra måste ha mycket högre koncentration för att få effekt, och jag reagerar nästan uteslutande på mycket små doser oavsett vad. Jag får också konstiga biverkningar men det är ett annat kapitel.

Här fungerar det som så att vid inledningen av medicinen testas du först med ett omfattande test och blodprov 2 gånger i veckan i ca 2 månader, när allt är stabilt går man till provtagning var tredje månad.

Sista är sista svängningarna, jag svängde massor innan hela tiden, nu bröt en starkare hypomani igenom med en efterföljande deppressiv period. Jag har minskatr mycket på den här korta tiden i svängningar.
  • Stealth
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2011-01-18 22:31:35 följande:
    Jo, det är ju klart olika för alla. Är faktiskt inte så glad att behöva så många tabletter om dagen eftersom det ju sliter på kroppen, men utan medicin så tar denna krooppen självmord med tiden. För omdecinerad går inte att vara för mig.

Jag frågade faktiskt min sköterska (när jag hade en) om det var fler prover men det var inte nödvändigt. Om jag misstänkte förgiftning så var det typ inge å bry sig om.
    Känner mig lite lätt förbisedd.
    Min litiumsköterska fick personliga problem och var borta ett tag, då fick jag en socionom att ha som kontakt, och hon visste inget om sjukdomen, medicinen eller nåt annat.

Här får man göra ett sånt där test hemma där man mäter urin och mängden man dricker i två dygn och nåt blodprov som kollar av nånting så allt är okej. Förutom då litiumdosen som är färdigställd efter 2 bra provtagningar i sträck.

Fick höra idag av en inom sjukvården att Litium ju var en tung medicin, jag har blivitt behhandlad som om det är två panodil och gå och lägga siig som gäller :/

Strunt samma. Intressant att höra andras sätt att komma rätt i hjjakten på bättre mående =)
    Jag har fått böcker hemskickat och de ringer för att kolla mig, de gör så med alla sina lithiumpatienter för att de anser den vara lite svår.

INGEN i min närhet reagerar positivt på lithiumanvändningen. Vanliga antidepp däremot det är mer normalt tydligen, jag får medicinutlöst mani (av SSRI) så jag vet inte hur bra det är Foten i munnen
  • Stealth
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2011-01-18 22:35:30 följande:
    En annan fråga.. Är det någon här som ätit Litium och minskat kraftigt i vikt samtidigt?

Jag ska ev. göra en GBP och med tanke då på hur bra *erm* det funkar runt med psykvården så undrar jag om värderna kan förändras? Min läkare säger nej, men å andra sidan litar jag inte helt på den doktorn då han sannolikt inte varit med om just denna kombination innan.
    Jag är en av de få tydligen som minskat kraftigt i vikt. När jag går ner, får jag högre värden på provtagningarna och jah har "bara gått ner runt 10 kilo"
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2