Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
Nu har jag ätit lithium i 13 år, och de har fungerat bra! Jag tycker den medicinen är gammeldax, men den är fortfarande väldigt använd och bra, men sliter tyvärr på hjärtat under långsikt. Den är ju väldigt farlig oxå om man får i sig för hög koncentration. Min mamma fick ju de (ingen stor mängd över de normala) och i samband med de reagerade kroppen med en liten hjärnblödning, blodförgiftning och ett kritiskt tillstånd som gjorde att blodplättarna klumpade ihop sig, hon var nära att dö helt enkelt och låg medvetslös i fyra dygn på IVA. Nu mår hon bra och har istället blivit insatt på zyprexa.
Kommer ihåg när jag började med lithium att jag hade viss tremor (skakningar) i händerna. Började på 1+0+1. Sen efter att jag fick öka upp till normalkoncentration så vart sömnen bättre. De informerade mig om att de ver noggrant att jag ringde o berättade när jag hade feber, under flera dagar. När de väl hände så var de ingen som tyckte de var viktigt att jag ringde o berättade de... Jag hade inga problem med magen unbder inställningen men gick väl upp sisådär 10 kg på 3 månader, mindre roligt!
Sliter på hjärtat, det gör min ritalin redan, jag ligger på 100-120mg om dagen nu. De sliter på hjärtat! Jag har förtaskiga arytmier redan men lithiumet har inte gjort dom värre.
Jag tål ju inga andra mediciner i princip, ett par av medicinerna hallucinerade jag på, en antipsykosmedicin. Theralen gjorde att jag tappade all kraft i mina händer/handleder i 2 dagar efteråt. Vanliga antidepp går jag upp i totalspinn av. Hermolepsin gav mig så svår yrsel att jag inte kunde gå och fick stanna akut under en bilfärd för jag var påväg att svimma.
Vanliga värktabletter fick mig att hamna på sjukhuset i en vecka, de gjorde sår i tarmarna så jag bajsade blod och hade sjuka smärtor, då gav de mig morfin, fy fan! Jag ska aldrig mer ta morfin, mådde faaan direkt.
Jag är hypersensibel gällande mediciner överlag så jag har specifika tillverkare som ej är utbytbara med, det skiljer tom mellan tillverkarna av samma medicin.