• rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskon

Syskon= barn med gemensamma föräldrar

Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder

Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
  • Svar på tråden Nej det heter inte syskon
  • The Black Lady

Mina barn är syskon även om det är olika pappor, sedan SKITER jag i vad du eller wikipedia säger om det!

• puss

varför detta behov av att särskilja?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Anonym (?)
    The Black Lady skrev 2010-02-13 09:22:40 följande:
    Mina barn är syskon även om det är olika pappor, sedan SKITER jag i vad du eller wikipedia säger om det!
    Säger wikipedia det så är det sant. Hälsa dina barn det! Och ja, jag är sjukt ironisk.

Ts, vem är du att bestämma hur andra gör?
  • Anonym

Du har så rätt, så rätt. Allt som står på Wikipedia är sant.

• Limbo

Vad är det du vill komma fram till med en sån här tråd? Är det inte personligkemi och stara band som räknas? Vad ska ett adopterat barn säga då? Har den inga syskon alls?

Minns hur min pappa höll på innan jag bröt kontakten med han när jag var lite. Han klankade ner på min lillebror, det var verkligen inte min bror osv. Jag blev så jävla less på att höra skiten tillslut "6 år".

Vi är 4 syskon som alla har legat i samma mage, är det så svårt för folk att förstå? Varför är det så viktigt för dig att vi inte kallar varanndra syskon?
    Känns det bättre för dig att försöka få folk att ta lite mer avstånd från varandra?

What would happen if Pinocchio said My nose will now grow?
  • rightbackatyou
    puss skrev 2010-02-13 09:24:33 följande:
    varför detta behov av att särskilja?
    Kallar du din mamma för kusin, din lillebror för storebror, din pappa för din morfar?

Det är skillnad på släkt och släkt, ett halvsyskon är ett halvsyskon, en bror är en bror, inte en halvbror, en far är en far, en fadersgestalt är en fadersgestalt, en mamma är en mamma...

Föstår inte att Sverige kan kallas upplyst när det brister så fullkomligt i utbildningen om ords innebörd.
  • lövet2

Och i Bonniers ordbok:
    Syskon = person som man har minst en gemensam förälder med

Wikipedia eller Bonniers ordbok - vilken är mest trovärdig?

• puss

sluta var så bitter och svartsjuk.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Bedhead
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:28:32 följande:
    Kallar du din mamma för kusin, din lillebror för storebror, din pappa för din morfar?Det är skillnad på släkt och släkt, ett halvsyskon är ett halvsyskon, en bror är en bror, inte en halvbror, en far är en far, en fadersgestalt är en fadersgestalt, en mamma är en mamma...Föstår inte att Sverige kan kallas upplyst när det brister så fullkomligt i utbildningen om ords innebörd.
    Ja, det är DET som ät det stora problemet i samhället. Jag har länge undrat.
Svar på tråden Nej det heter inte syskon