• rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskon

Syskon= barn med gemensamma föräldrar

Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder

Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
  • Svar på tråden Nej det heter inte syskon
  • LindaJohansson81
    puss skrev 2010-02-13 09:52:34 följande:
    haha där kom det! misslyckad relation, dessvärre ett halvsyskon. sluta var bitter, sluta dela in barnen. ingen kommer tacka dig. bitterhet är inte klädsamt.
  • Pelleping
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:21:32 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Syskon Syskon= barn med gemensamma föräldrar Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
    *PLING-Dagens I-Landsproblem.
    Sitt Ner Och Håll Käften
  • rightbackatyou
    Picknick skrev 2010-02-13 09:44:15 följande:
    Är du vrickad i pallet?Men om ett litet barn föds in i en familj, där en annan person har tagit på sig fadersrollen, så blir ju han pappan till barnet, right? Barnet och mannen får en fin relation, det blir dotter och pappa, om dem väljer att ha den titeln på sin relation. <-- punktFyra syskon + deras halvsyskon bor under samma tak. Ett av dem biologiska syskonen hatar resten av gänget, känner sig ej samhörig med dem och bryter kontakten. Dem andra känner sig som gjorde för varandra. Vad är det som är så jävla viktigt för dig att komma fram till? Saknar du själv syskon? Är du avis kanske?Du verkar leva ett lyckligt liv, man börjar ju spåna.. 
    Visste inte att DNA ändras för att man finns på olika avstånd och tar olika grad av ansvar över folk?

Du nämner själv att det var fyra halvsyskon och fyra syskon, förstår itne varför meningen fortsätter med en ´massa känslomässigt dravel, det ändrar väl inte DNA det heller?

Get a grip allihop, ni är ute och cyklar på en gemensam förvirrad färd på okunnighetens smala stig
  • Selfish Geene
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:49:46 följande:
    Även om det finns de som inte vill tro på en källa så ändrar inte det verkligheten. Jag har ett syskon, jag har ett halvsyskon. Mitt barn kommer få ett syskon men har dessvärre ett genetiskt halvsyskon från en tidigare misslyckad relation på sin pappas sida.
    Ha ha, jo stackars unge som inte får dela gener med dig!
  • Plutteli

Från SAOB:

Syskon:
    om vart o. ett av flera barn som har samma föräldrar (helsyskon) (numera företrädesvis HALV-SYSKON ) en förälder gemensam (o. vanl. om personer av olika kön); förr äv. i uttr. ngns halva syskon , ngns halvsyskon; äv. i utvidgad anv., särsk. (förr) dels om släkting(ar) i svågerlag l. kusin, dels (o. numera bl. ngn gg ss. senare led i ssgr) om obesläktad(e) person(er), särsk. om sådana personer som (under uppväxttiden) stått i ett syskonlikt förhållande till varandra ( Ofta när man talar till nära slägtingar i svågerlag eller till kusiner, äfven stundom till oskyllda vänner af begge könen, kallar man dem Syskon.

Lägg märke till att halvsyskon även kan användas för att beskriva någon man växt upp med men inte har något genetiskt band till! Helsyskon är om man har BÅDA eller ENA föräldern gemensam MEN i dagens läge används halvsyskon mer även om halvsyskon har en betydligt vidare betydelse än bara syskon som endast har ena föräldern gemensam! (Texten är f.ö grovt förkortad eftersom FL inte gick med på att jag klistrade in detta annars! Det fanns även 2 till betydelser av ordet syskon i form av brödra/systerskap inom tex. religion m.m.)

• puss
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:56:16 följande:
    Visste inte att DNA ändras för att man finns på olika avstånd och tar olika grad av ansvar över folk? Du nämner själv att det var fyra halvsyskon och fyra syskon, förstår itne varför meningen fortsätter med en ´massa känslomässigt dravel, det ändrar väl inte DNA det heller?Get a grip allihop, ni är ute och cyklar på en gemensam förvirrad färd på okunnighetens smala stig
    ingen är okunnig. du missar helt vad som är poängen.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • rightbackatyou
    Selfish Geene skrev 2010-02-13 09:47:58 följande:
    Och från och med nu får ingen säga plastpappa!!!Kol-pappa ska det vara (såtillvida han inte verkligen är gjort av plast)Jag tror att ts har vaknat på fel sida idag ;)
    Varför blanda in något så fint ord som mamma, pappa eller barn när det inte gäller släktskap öht?

Det har jag aldrig förstått, varför låtsas någonting, är verkligheten så kall och bitter för er?

Ojojoj vad sårbara ni är.
  • puss

men visst, hålll fast vid din bitterhet du, om du tror att du vinner nånting på det. kanske det otäcka halvsyskonet försvinner?

• puss
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:58:04 följande:
    Varför blanda in något så fint ord som mamma, pappa eller barn när det inte gäller släktskap öht?Det har jag aldrig förstått, varför låtsas någonting, är verkligheten så kall och bitter för er?Ojojoj vad sårbara ni är.
    hmmm. ok, du tar till hånfullhet. stackare, din bitterhet verkligen lyser. kram till dig.
  • LindaJohansson81
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:58:04 följande:
    Varför blanda in något så fint ord som mamma, pappa eller barn när det inte gäller släktskap öht? Det har jag aldrig förstått, varför låtsas någonting, är verkligheten så kall och bitter för er? Ojojoj vad sårbara ni är.
    Nej DU är bitter. Det har inget med verkligheten att göra, för du är så långt ifrån den som möjligt.
Svar på tråden Nej det heter inte syskon