• rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskon

Syskon= barn med gemensamma föräldrar

Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder

Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
  • Svar på tråden Nej det heter inte syskon
  • Mamma till V och E

Jag använder halvsyskon när jag avser att tydliggöra släktskapet. Annars är jag och min syster syskon och inget annat.

• lövet2
    lövet2 skrev 2010-02-13 09:29:54 följande:
    Och i Bonniers ordbok: Syskon = person som man har minst en gemensam förälder med Wikipedia eller Bonniers ordbok - vilken är mest trovärdig?
    Lägger till: Vill man dessutom reda ut vilken sorts syskon det är, så kan man dela upp i helsyskon, halvsyskon, styvsyskon eller fostersyskon.

• puss
    Bedhead skrev 2010-02-13 09:31:23 följande:
    Ja, det är DET som ät det stora problemet i samhället. Jag har länge undrat.

nu vet vi alltså!
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • rightbackatyou
    Anonym skrev 2010-02-13 09:26:07 följande:
    Du har så rätt, så rätt. Allt som står på Wikipedia är sant.
    Säkerligen inte allt, jag har inte läst allt som står på Wikipedia, men det ändrar inte faktum att det hör och häpna faktiskt KAN finnas sådant som är sant där ÄVEN ifall man själv är felllärd men inte vill inse det.

Hade det känt bättre för er ifall jag hade hänvisat till SAOL?

"jag blundar alltså ser jag inte, jag håller för öronen alltså hör jag inte" är någon form av motto på FL`s styvforum.
  • Anonym
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:28:32 följande:
    Kallar du din mamma för kusin, din lillebror för storebror, din pappa för din morfar? Det är skillnad på släkt och släkt, ett halvsyskon är ett halvsyskon, en bror är en bror, inte en halvbror, en far är en far, en fadersgestalt är en fadersgestalt, en mamma är en mamma... Föstår inte att Sverige kan kallas upplyst när det brister så fullkomligt i utbildningen om ords innebörd.
    Sverige slutade vara upplyst när människor började använda sig av Wikipedia som källa. Där det förresten står att det kallas halvsyskon. Ingenstans ser jag att det är det rätta, och enda, ordet för syskon med olika föräldrar.
  • puss
    lövet2 skrev 2010-02-13 09:32:01 följande:
    Lägger till: Vill man dessutom reda ut vilken sorts syskon det är, så kan man dela upp i helsyskon, halvsyskon, styvsyskon eller fostersyskon.
    huvudsaken är att man TYDLIGT får poängeta att man inte på nåt sätt är släkt med killens barn! för exet är ju rubbat och barnen dumma i huvet.
  • Limbo

Vad är det för fel? Blir helt fascinerad..

What would happen if Pinocchio said My nose will now grow?
  • Flapper
    lövet2 skrev 2010-02-13 09:29:54 följande:
    Och i Bonniers ordbok: Syskon = person som man har minst en gemensam förälder med Wikipedia eller Bonniers ordbok - vilken är mest trovärdig?
    *applåderar*
  • puss
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:32:16 följande:
    jag blundar alltså ser jag inte, jag håller för öronen alltså hör jag inte" är någon form av motto på FL`s styvforum.
    jag och mina barn är mycket bättre är mottot som gäller. därav behovet att särskilja.
  • Frelisac

På samma ställe står att läsa om "förälder":

Förälder kan man bli på olika sätt:

genom att som kvinna föda ett barn genom att vara i parförhållande med en kvinna som föder ett barn genom att adoptera ett barn

Man kan alltså bli mamma eller pappa bara genom att bo under samma tak som en partner som föder barn, oaktat VEMS barn hon föder?

Kanske läge att inte ta allt som skrivs på Wikipedia allt för bokstavligt? Faktum är ju att vem som helst, inkl du ts, själv kan gå in och ändra förklaringar i Wikipedia.

Svar på tråden Nej det heter inte syskon