• rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskon

Syskon= barn med gemensamma föräldrar

Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder

Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
  • Svar på tråden Nej det heter inte syskon
  • Selfish Geene
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:21:32 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Syskon Syskon= barn med gemensamma föräldrar Halvsyskon= barn med endast en gemensam förälder Rent informativ tråd, verkar vara sisådär med kunskapsnivån gällande detta ämnet.
    Och från och med nu får ingen säga plastpappa!!!
    Kol-pappa ska det vara (såtillvida han inte verkligen är gjort av plast)

Jag tror att ts har vaknat på fel sida idag ;)
  • Glimma76

Fast så vill man ju inte säga om barnen. Varför skulle man ha en sådan uppdelning inom familjen. Låter rätt sjukt faktiskt.

• rightbackatyou
    Flapper skrev 2010-02-13 09:39:57 följande:
    När Doris Lessing hade fått Nobelpris hade hon enligt Wikipedia skrivit boken "Bajs" utgiven 1979. Stämmer det också ts?Granska källor är mitt råd. Oavsett ämne.
    Även om det finns de som inte vill tro på en källa så ändrar inte det verkligheten.

Jag har ett syskon, jag har ett halvsyskon.

Mitt barn kommer få ett syskon men har dessvärre ett genetiskt halvsyskon från en tidigare misslyckad relation på sin pappas sida.
  • Glimma76
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:28:32 följande:
    Kallar du din mamma för kusin, din lillebror för storebror, din pappa för din morfar?Det är skillnad på släkt och släkt, ett halvsyskon är ett halvsyskon, en bror är en bror, inte en halvbror, en far är en far, en fadersgestalt är en fadersgestalt, en mamma är en mamma...Föstår inte att Sverige kan kallas upplyst när det brister så fullkomligt i utbildningen om ords innebörd.
    Det handlar väl inte om att man inte vet. Men om barn växer upp i samma familj, varför ska man kalla dem halvsyskon. Det är lite löjliga exempel du jämför med, men visst. Du har väl behov av att särskilja på dina barn och dina bonus.
  • DreamBitch
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:39:47 följande:
    Kunskap svider för er ser jag. Tråkigt att era föräldrar eller samhället inte har nått hela vägen fram men ni verkar vara lyckliga i eran lilla ovetande bubbla. Finns inga krig i den bubblan heller, inga orättvisor eller hemska människor som det står om i tidningar som berör andras små verklighetsbubblor... Vilken orubbad skön liten naiv värld Som ett litet barn som skuttar på en sommaräng med blomblad i håret, gulligt
    Varför undviker du inlägg som inte talar till din fördel?
    Jag vill hemskt gärna se dig ge en kommentar på följande inlägg:
    "Och i Bonniers ordbok:
    Syskon = person som man har minst en gemensam förälder med.
    Lägger till: Vill man dessutom reda ut vilken sorts syskon det är, så kan man dela upp i helsyskon, halvsyskon, styvsyskon eller fostersyskon."
  • Anonym

Men isåfall kan ju inte adoptivbarn kalla sina föräldrar för mamma och pappa. För det är ju egentligen inte deras mamma och pappa.

• puss
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:49:46 följande:
    Även om det finns de som inte vill tro på en källa så ändrar inte det verkligheten.Jag har ett syskon, jag har ett halvsyskon.Mitt barn kommer få ett syskon men har dessvärre ett genetiskt halvsyskon från en tidigare misslyckad relation på sin pappas sida.
    haha där kom det! misslyckad relation, dessvärre ett halvsyskon.
    sluta var bitter, sluta dela in barnen. ingen kommer tacka dig.
    bitterhet är inte klädsamt.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • rightbackatyou
    Bedhead skrev 2010-02-13 09:40:08 följande:
    Men varför är du så aggro? Jag är säker på att de flesta vat att i arvsrättsliga och genetiska hänseenden är det stor skillnad på hel- och halvsyskon. Men i vardagen kanske det inte spelar så stor roll för många familjer?
    Man får kalla varann nästan vad man vill om det går bra för den det berör eller de i sin närhet men det ändrar inte verkligheten för det.

Aggro hade troligen du också blivit ifall folk inte vill inse att de har fel och går emot dig som har rätt fakta eftersom de inte varken villse eller höra och dömer dig att vara en idiot.

Säger mer om de som dömer, världen är inte större än att folk är "dumdumdumma som inte låtsas som jag"
  • puss
    allvarligt ts, ta itu med din svartsjuka och bitterhet innan det går för långt.
    det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden Nej det heter inte syskon