Inlägg från: LindaJohansson81 |Visa alla inlägg
  • LindaJohansson81

Nej det heter inte syskon

puss skrev 2010-02-13 09:52:34 följande:
    haha där kom det! misslyckad relation, dessvärre ett halvsyskon. sluta var bitter, sluta dela in barnen. ingen kommer tacka dig. bitterhet är inte klädsamt.
  • LindaJohansson81
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:58:04 följande:
    Varför blanda in något så fint ord som mamma, pappa eller barn när det inte gäller släktskap öht? Det har jag aldrig förstått, varför låtsas någonting, är verkligheten så kall och bitter för er? Ojojoj vad sårbara ni är.
    Nej DU är bitter. Det har inget med verkligheten att göra, för du är så långt ifrån den som möjligt.
  • LindaJohansson81
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 10:33:01 följande:
    Jag tycker att misshandel inte är okej. Har jag inte gjort min läxa eftersom min personliga uppfattning är att det inte är okej för det finns faktiskt finns både lagar och regler som understryker min personliga åsikt?
    Var?
  • LindaJohansson81
    Harlow skrev 2010-02-13 15:21:31 följande:
    Jag tror att det är såhär: du har stora problem med att din kille har haft ett liv innan du kom in i bilden och du är på väg att paja relationen mellan din son och hans halvsyskon på grund av dessa känslor. Om du känner att det ligger något i det jag säger kan du väl försöka tänka på barnen. Hoppas jag har fel! I vilket fall, lycka till med allt!
    Jag håller med dig! Jag tror att hon har oerhört svårt att förstå (Vad han än NU säger)

Att hennes sambo varit;
    Vansinnigt kåt
    Vansinnigt attraherad av en annan kvinna och antagligen knullade de som kaniner innan.
    Det resulterade i ett barn.
  • LindaJohansson81
    nika skrev 2010-02-14 03:54:36 följande:
    Kanske skulle din "brors" otäcka pappa inte varit så snål att han inte gav glasspengar till sin fru åt sina barn när hon ändå bemödade sig att göra något med dem utan honom. Riktigt, riktigt vidrigt att inte bry sig om sina barn mer än att man förväntar sig att andra ska ta hand om dem och dessutom betala för dem. Snålt dessutom. Och att inte ens vara med när det ordnades utflykt. Riktigt, riktigt vidrigt... Det finns alltid två sidor på ett mynt.
    Men herregud! Man köper inte bara till ett barn!!! ALDRIG i mitt liv att man skulle kunna vara så elak. Det är ju helt enkelt grymt.

Nej det finns inte två sidor på samma mynt, man är inte elak mot barn när man är vuxen. PUNKT. OAVSETT vems barn det är.

Om Ludvig har en kompis med sig hem och vi ska köpa glass så är det fanimig vanligt folkvett att man bjuder komposen med.

Annars är man psykiskt störd, men men de flesta "bonusmammor" på FL verkar inte ha ala hästar hemma, utan det lutar åt psykiska störningar typ borderline på de flesta. (grov generalisering).
  • LindaJohansson81

tt hela tiden behöva hävda att det inte är någon skillnad gör att jag misstänker att det finns en illa dold skillnad av negativ art. Om det inte finns någon skillnad håller man inte på och tuggar om hur det inte finns några skillnader utan man bara kör utan dimridåer och kallar alla för sitt rätta namn. Det är så jag ser det.//

Att det finns en negativ art av detta halv,hel,plast osv, anser inte jag är så konstigt, eftersom det innan och även (nu?) anses lite fulare att ha barn med många olika, idealet är ju oftast kärnfamilj.
    Jag tror inte att ha halv/hel/plast/ osv är negativt för familjen, men utåt så kan det vara så.

• LindaJohansson81
    rightbackatyou skrev 2010-02-28 15:58:15 följande:
    För mig verkar det vara tvärtom, det är problem, i olika grad, för både mig, min sambo och troligen även för hans barn sedan innan men uppenbarligen inte för de som inte är insatta.
    Nu syftade jag ju på SYNEN på familjen, men att det är problem i ER familj förstår jag.
  • LindaJohansson81
    Tussilago skrev 2010-02-28 18:46:15 följande:
    Å din karl verkar inte bry sig särskilt om vart han sår sin vildhavre?
  • LindaJohansson81
    Åsa skrev 2010-02-28 22:29:38 följande:
    TS: Jag tycker att du har ett osympatiskt förhållningssätt till din mans barn. Dock är känslor alltid äkta och jag kan inte säga att du _känner_ fel. I ditt språkliga påstående har du däremot fel. Du hävdar att "syskon" som övergripande begrepp är fel och vill "rätta" andra, utan att ha något annat än din personliga språkkänsla att hänvisa till. Den delar du med t ex Niah men h*n är, i motsats till dig, medveten om att den egna definitionen inte delas av majoriteten. För att gå väldigt basic i språkvetenskap: Innebörden i ett ord är rätt när flertalet uppfattar den som rätt. Till och med när ett ord nyligen haft annnma innebörd (inte fallet med "syskon") blir det rätt då. En "olympiad" är idag för flertalet synonymt med "olympiska spel". Det är ganska meningslöst att som språkpolis hävda att det faktiskt betyder fyraårsperiod, för detta är inte längre sant. I somliga fall finns flera "rätt". I de sydligaste delarna betyder "grina" skratta, längre norrut "gråta". "Respekt" betyder en ord för Medelsvensson, en annan för unga förortskillar. Ord som "infarkt" eller "senil" betyder en sak för fackmannen, en annan för allmänheten. Vad som är rätt beror i sådana fall på var man är och med vem man pratar. I fallet "syskon" stöder de vanliga språkkällorna att syskon som samlingsbegrepp för hel- och halsyskon är etablerat sedan mycket lång tid i svenskan. "Halvsyskon" används i princip där behov av särskild precisering finns. (I ditt fall finns det behovet alltid då du av känslomässiga skäl alltid vill understryka att de inte är syskon på mödernet också.") Det är fullt språkligt korrekt att konsekvent säga "halvsyskon" och inget jag skulle få för mig att "rätta" dig språkligt i.  Det är också uppenbart att det finns de som delar din språkkänsla för ordet även om de /ännu/ inte lämnat några spår i tongivande ordböcker. Ditt påstående att "syskon" i svenskan är _inkorrekt_ att använda för "halvsyskon" däremot är helt enkelt inte korrekt, oavsett dina känslor i frågan; vore det så skulle inte tillgängliga formella källor tala emot påståendet.
  • LindaJohansson81
    carita1974 skrev 2010-03-03 17:54:43 följande:
    Men hallå...är du sann eller??? Kallar du ditt bonusbarn för parasit??? Men asså..står det verkligen helt rätt till med dej?? Skulle min man någonsin tilltala mina barn sen innan på det viset skulle han aldrig någonsin se vare sig mej eller barnen. Du har ingen sund inställning till ditt bonus barn...och att sen kläcka ur dej nått dyligt om att OM dom hade tänkt sig för innan??? Vet du nått om deras förhållande?När man är i  ett förhållade brukar man i regel älska varann och ett barn brukar vara resultatet av den relationen? Jag menat...det krävs 2 för att göra ett barn?! Dom hade nog från början tänkt hålla ihop för resten av sina liv...som dom flesta som har en relation?! Skulle du vilja att om det tog slut att ditt barns styvmamma tilltalade ditt barn som parasit ???
    Ingen mening alls. Inget som kommer att gå in i allafall.
  • LindaJohansson81
    Pormoicheia skrev 2010-03-14 10:57:35 följande:
    Jag tror att du kommer att få ungefär lika mycket svar som mig
    För smart fråga för att få svar på.
  • LindaJohansson81
    Pormoicheia skrev 2010-03-14 10:59:50 följande:
    Troligtvis. Varför svara när man kan byta riktning på sina argument istället.
    Precis, men men anger man Wikipeida som "säker" källa så säger det ganska mycket......
  • LindaJohansson81
    Mei skrev 2010-03-14 13:15:22 följande:
    Ja och enligt det resonemanget så är ju alltså inte syskon vikt för just helsyskon utan uppenbarligen är syskon en så vid term att man kan behöva specificera den med både halv och hel och adoptiv. Egentligen får jag bara huvudvärk av tjafset. Om två personer på FL vill hävda att syskon BARA kan betyda helsyskon när övriga medlemmar (och gissningsvis alla vuxna som har olika typer av syskon) uppfattar syskon som ett samlingsbegrepp så är det redan uppen bart vilka som har fel. Den uppenbara lilla minoriteten på två personer. Att det finns människor som i första hand tänker på helsyskon när de hör syskon är inget jag motsätter mig. Det gör jag själv. Jag har bara helsyskon. Men att gå från det till att hävda att ordet syskon är reserverat för helsyskon är att göra en rejäl tankevurpa. Kan inte säga att den hedrar någons abstraktionsförmåga heller.
    Som vanligt klokt och rätt.
Svar på tråden Nej det heter inte syskon