Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Nej det heter inte syskon

Du har så rätt, så rätt. Allt som står på Wikipedia är sant.

• Anonym
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 09:28:32 följande:
    Kallar du din mamma för kusin, din lillebror för storebror, din pappa för din morfar? Det är skillnad på släkt och släkt, ett halvsyskon är ett halvsyskon, en bror är en bror, inte en halvbror, en far är en far, en fadersgestalt är en fadersgestalt, en mamma är en mamma... Föstår inte att Sverige kan kallas upplyst när det brister så fullkomligt i utbildningen om ords innebörd.
    Sverige slutade vara upplyst när människor började använda sig av Wikipedia som källa. Där det förresten står att det kallas halvsyskon. Ingenstans ser jag att det är det rätta, och enda, ordet för syskon med olika föräldrar.
  • Anonym
    rightbackatyou, wikipedia är inte någon trovärdig källa tyvärr. Du kan själv skrivit artikeln.

• Anonym

Men visst hade det varit roligt om Wikipedia visste allt. Så att man själv kan gå inte och skriva in det man tycker och iom det kunna bevisa att man har rätt.

Jag tror ts har en lite tråkig lördagsmorgon bara.

• Anonym

Men isåfall kan ju inte adoptivbarn kalla sina föräldrar för mamma och pappa. För det är ju egentligen inte deras mamma och pappa.

• Anonym

TS, har du inte uppdaterat din kunskap via wikipedia än?

• Anonym
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 10:04:02 följande:
    Halvsyskon är och förblir oäktingar till en familj. De haltar rent genetiskt vart de än vänder sig. Är glad att mitt barn kommer få ett riktigt syskon, oäkta särkullar som ingen vill bo med är inte lika mycket värt och har ingen rätt att kalla sig för något de inte är Det är skillnad på guld och kattguld även om folk kan tycka att det glimmar. Man borde stryka ordet halvsyskon också och kalla de för särkullsbarn från tidigare misstag, för de som är det/de äldsta är deras "halvsyskon" mammas eller pappas barn som de hellre bor med Kommer själv inte kalla min sambos barn sedan innan för halvsyskon ens, men kommer poängtera för honom vilket ord som gäller för honom. Tro inte att du tillhör min familj för det kommer du aldrig göra, du har en egen... nej just det ja, dina föräldrar såg till att du inte HAR en familj. Sorry
    Oj. Du kanske borde gå och prata med någon. Det verkligen LYSER igenom att allt det här beror på di osäkerhet gentemot din sambos barn och förra tjej.
  • Anonym
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 10:05:34 följande:
    Nej, ni har övertalat mig att allt som står där är ren bullshit. Så jag håller mig till den sanning som är utan att blanda ihop den med oseriösa sidor som wikiwhatever.
    Bra. Då tar det nog inte så länge innan vi har övertalat dig om att du har fel i den här frågan.
  • Anonym
    rightbackatyou skrev 2010-02-13 10:19:30 följande:
    Finns inget bonusbarn utom mitt egna i min familj, han är vERKLIGEN en bonus i mitt liv. Det andra barnet är mest en börda Och f.ö har min sambos barn sedan innan inga syskon och kommer heller aldrig få. Vårat gemensamma barn kommer däremot få syskon
    Visst är det underbart att få provocera lite på ett frum på morgonkvisten! Ta ut sina aggressioner, retas lite bara för att få lite action i sitt eget liv. Vill du att människor ska ta dig på allvar rekommenderar jag att du byter ditt nick för så fort man ser det inser man att du är en människa som är ute efter att provocera. Undrar bara om du vågar lika mkt irl?
  • Anonym
    Astarte skrev 2010-02-13 10:22:14 följande:
    Jag tittade på din "källa" nu, och det står ju att halvsyskon är syskon. Det står att "man säger ibland halvsyskon".
    Jepp. Faktan har ändrats under tiden ts slagits för att hon har rätt. Kanske någon försökte bevisa att källan är den minst trovärdiga källan man kan hitta? ;)
  • Anonym
    TyskMamma skrev 2010-02-13 10:23:49 följande:
    Men herregud vilken vidrig syn folk har på halvsyskon! Jag har tre halvsystrar och en låtsassyster/bonussyster/kalla-det-vad-ni-vill-sys ter och vi är inte midre syskon för det och har inte bråkat och försonats mindre för det. Men en sak har jag alltid sagt: nämligen just "min halvsyster" och det har aldrig varit föraktfullt, utan bara precis som det är. Min dotter och min son är "helsyskon" och inte i hela världen har jag nånsin tänkt "vilken tur att vi är en riktig familj!" för jag växte upp med en mycket kärleksfull relation till mina halv och bonussyskon och tycker därför att det är precis samma sak!
    Men det är ju precis vad vi försöker säga, ett syskon är ett syskon.
  • Anonym
    Helgona skrev 2010-02-13 10:26:30 följande:
    Syskon är barn som lever i samma familj. Spelar ingen roll om de har samma föräldrar, samme förälder eller inte ens föräldrar i den familjen de lever i. Detta sett ur familjehems synpunkt!
    Så när mamman till min bror skiljt sig från min far är jag och min bror inte syskon längre?
  • Anonym

förresten blir jag mörkrädd. Inte nog med alla äckliga PK människor som finns i världen. Det ska finnas dem som skriker ut sin kunskap till folk och tror (de tror helt seriöst på det själva) att det är det enda rätta, för ALLA. Fast vi är olika. Fast en del av oss är intelligent än andra (nämner inga namn). Kunskap, vad är det? Det är påhitt. Fabrikerad fakta för att forma människan på ett speciellt sätt.

• Anonym

Tror du inte ditt bonus barn känner av att du tycker han är " något din sambo släpar dit varannan vecka" ?   Vad har han gjort för att förtjäna sådana känslor från dig, blivit född av fel föräldrar?

Svar på tråden Nej det heter inte syskon