• Fylgja

Carlanderskatöserna del 19

Skrippo skrev 2010-11-26 22:16:57 följande:
    Hej på er

Har haft så himla fullt upp så jag har inte hunnit va inne här.
    Men jag var på kontroll hos gyn igår inför nästa FET....
    Cd 10 igår men slemhinnan var bara 4mm och äggblåsor på 8 mm...
    Kör ju ostimulerat... Ny kontroll på måndag...
    Känner mig ganska nere av detta.
    Jag brukar ju dock ha sen ÄL...
    Typ dag 15 - 18....
    Nån mer som upplevt detta??

Angående er diskussion om vem som är bra eller inte. Jag har haft alla 3 och tycker bra om dem alla

Kram på er
    Förhoppningsvis var det bara lite tidigt att kolla - om du brukar ha ÄL Cd15-18.  Vad sa de om det?
    Jag fick ju ställa in två FET eftersom ÄL strejkade (Den blev inte försenad, utan uteblev och slemhinnan blev förstörd). Det är himla motigt när det blir så så det hoppas jag du slipper!!
  • Fylgja
    sydney skrev 2010-11-28 16:57:33 följande:
    Lilla fröet och shibby77: känner igen det där med tjat om syskon. Dottern är 4,5 år och vill gärna ha en lillasyster, men lillebror går nog också bra. Hon har en killdocka så det är oftast lillebrossan... Det svider i mamma hjärtat, det är ju inte säkert att det nånsin blir nåt syskon. Så mycket som ska stämma i den här IVF djungeln.
    Hoppas ni hinner få er mens i tid så det blir ett försök i år!

Imorgon är det dags för FET. Börjar bli rejält nervös, och sedan har jag hört att det är busväder överallt.
    Hur är det i GBG? I Halmstad är det inte mycket snö så här är det inga problem, E6;an är nog ingen fara men ska jobba lite först och då får jag köra lite småvägar upp till Falkenberg och sen på E6:an, så jag är lite nervös för det också. Känns skumt att jag antagligen kommer vara ruvare imorgon kväll. Spännande...
    Bor strax söder om gbg och här blåser och snöar en del, började rätt nyss. Jublar inte heller - E6 brukar som sagt vara ok men jag måste ta mig dit via 2 mils småvägar som inte brukar vara så roliga i snöväder.. Bara hålla tummarna att det blir hyfsat imorgon!
  • Fylgja
    sydney skrev 2010-11-28 20:21:08 följande:
    nu har det börjat snöa lite här också, så typiskt.

Idag har jag känt mig lite småkrasslig, har lite ont i halsen. Hoppas det inte blir värre.
    Någon som vet om det försämrar mina chanser att lyckas?
    Nej det tror jag inte - är det inte rent av lite bra eftersom immunförsvaret då håller på och jobbar med något annat och inte har tid att lägga sig i vad ett litet embryo håller på med (Nu är jag förmodligen helt ute och cyklar, men visst vore det en bra förklaringCool)

Hög feber och magsjuka är ju det enda de säger ska stoppa ett återförande! Däremot är det ju inte kul att känna sig hängig när man ska iväg och köra bil - trist timingRynkar på näsan
  • Fylgja
    sydney skrev 2010-11-29 07:45:19 följande:
    Tack för era lugnande svar! feber eller magsjuka har jag ju inte. Lite ont i halsen, men låter nog värre än det är, för känns som om jag börjar bli hes.
    Hoppas det gick bra med körande och återföring  idag!

Nu är jag också ruvare, för femte gången. Allt såg fint ut och den lilla eskimån hade börjat kläckas. Torbjörn var väldigt entusiastisk över det, men jag vågar inte hoppas något - det har sett ut så förut utan att det har funkat..

Nåja, om det går den här gången så finns det verkligen skäl att fira ljushögtid på lucia!!
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-11-29 16:24:20 följande:
    Tittar in en kortis för att skicka er alla en bamsekram!
    Passar på att säga att jag har hittat en tråd där CA traschas ner reält på av en viss person (ganska säker på att ni har sett denna person tidigare för det är inte första gången hon gnäller). www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55790928.html.
    Jag läste hennes inlägg i en tråd för en tid sedan som handlade om en gravid kvinna som blivit slagen i magen av sin barnlösa vännina - och jag blev väldigt illa berörd. Hon verkar faktiskt inte alls må särskilt bra psykiskt så som hon gick an Rynkar på näsan   Massa hat mot gravida och underliga tankar om "turordning" när det gäller att bli gravid!  Jag tycker inte det skulle vara konstigt om CA valde att inte behandla henne fler gånger för att de var osäkra på om hon var mentalt stabil... 

Barnlöshet kan ju påverka oss på många sätt och här har det kanske helt slagit runt.
  • Fylgja
    cotton skrev 2010-11-29 15:39:01 följande:
    Åååå, Gud så härligt! Grattis! Håller blastisen på att hatcha, brukar den fästa bara inom några timmar, max ett dygn! Min bebis höll på att hatcha vid återföringen... var helt underbart att se. Det är tydligen ett tecken på en mycket stark och livsduglig blasis.

Jag håller alla tummar och tår för ert plus om två veckor!!! (blir det lite tjuvtest innan??? )
    Vi får hoppas på glada nyheter för oss båda på lucia då Glad men jo, det blir säkert något eller några tjuvtest.
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-11-29 18:31:36 följande:
    Ja jag såg också den tråden och reagerade också häftigt på vad hon skrev. Hårda ord och djup bitterhet. Nu förstår jag inte varför CA nekade henne vidare behandling men jag är övertygad om att de hade en bra förklaring till detta.

Jag kan samtidigt mycket väl tänka mig att vara en av dem som blir tokig på köpet som ofrivilligt barnlös. Om jag fick gå år efter år som hon gör så kanske jag skulle bli sjuk tillslut. Samtidigt ursäktar det inte att man behandlar andra illa och säger sig hata dem. Vad vinner jag på det?
    Självklart kan man bli sjuk, deprimerad, bitter osv osv. Det är inte alls konstigt, barnlängtan kan ju förtära en - men som sagt, lite tråkigt att det yttrar sig på det här sättet. Hon låter som hon skulle behöva hjälp att hantera det hon varit med om men inte fått/velat ha hjälpen.
  • Fylgja
    cotton skrev 2010-11-29 20:01:37 följande:
    Den tråden ni pratat om har jag också läst (och kommenterat i). Jag kan fullständigt förstå och respektera den sorg man bär på som ofrivilligt barnlös. Men jag tror inte att ilska, bitterhet och misunnsamhet ger en ett barn, och bitterheten skänker en inte glädje eller lycka. Snarare tvärtom.

På samma sätt tänkte jag när vi förlorade Cornelius och jag tog ett aktivt val - jag valde bort bitterheten och ilskan och valde den tyngre men bättre vägen - glädjens och kärlekens väg. Jag är innerligt glad för alla som får sina plus och misunnar dem vare sig plussen eller glädjen det beskedet innebär. Samtidigt förstår och känner jag med i den djupa sorg de som får minus gång på gång har.

Blir man så otroligt mörk i sitt tänk och så bitter som en del blir, tror jag att man behöver hjälp. Och kanske är man inte stabil nog att kämpa för att bli förälder (och därmed tror jag lite på det du skriver Vädur, att det kanske fanns ett skäl till att CA nekade fortsatta försök... men som sagt, vi vet ju inte hela historien och kan spekulera i evigheter...)

Men det är ju mina tankar...
    Jag tror iofs att det inte enbart handlar om att välja hur man reagerar på något utan att vi också är  olika rustade för att hantera motgångar - man vet aldrig vad människor har med sig i bagaget, barnlösheten/missfallet eller vad det nu kan handla om kanske bara blir sista droppen för någon. Därmed menar jag inte att man inte har möjlighet att gå vidare efter svåra upplevelser - bara att det inte alltid är enkelt.
  • Fylgja
    Skrippo skrev 2010-11-29 23:12:20 följande:

Hej på er

Koll hos gyn idag igen då...

Cd14 idag. Slemhinnan var bara 6 mm och äggblåsan på 9.

Så det blir ytterligare en kontroll på torsdag. Och är inte slemhinnan minst 9 mm så blir det inget försök. Sen så vet man ju inte heller om jag får ÄL alls denna månaden heller....

Förra försöket så fick jag ju omslag på cd 18...

Har ju bara en cykel på 28 dagar så min luteralfas är ju aningen kort...

Så idag är jag mest bara trött på min jäkla kropp

Kram på er

Så frustrerande - minns att jag själv tyckte det kändes som att ligga i startgroparna och sedan glömde någon dra igång loppet Rynkar på näsan  Hoppas hoppas att det ser ok ut på torsdag!
  • Fylgja
    cotton skrev 2010-11-29 22:44:39 följande:
    Jag skrev aldrig att det är ett enkelt beslut, men jag tror att man balanserar på en tunn linje till mycket olycka om man gräver ner sig i bitterhet och ilska och misunnar hela världen det man längtar efter mest.

Jag har gått igenom många tragiska saker - att kämpa för ett plus, att genomgå en IVF och att sedan förlora ett barn i vecka 19+0. Så jag är inte alls främling inför sorg och känslan av ofattbar orättvisa. Men att omfamna alla dessa negativa tankar tar en ingenstans. Det blir istället en ond sprial där bitterhet föder med bitterhet.

Sedan menar jag inte att man inte får vara ledsen och uppgiven och upprorisk mot livet som utsätter en för alla dessa resor. Jag menar bara att man inte ska stanna i det känsloläget för länge.
    Det jag reagerar över är inte ditt inlägg i sig - jag vet att du har gått igenom smärtsamma saker och att du jobbar för att hantera det. Men inlägget triggade nog min frustration över att det stundtals finns en attityd i samhället, i media etc att det är den enskildes "fel" om han/hon inte lyckas dra sig upp ur en kris. 

Vi är ju alla olika som individer och dels kan vi uppleva samma sak på helt olika sätt - dels kan man ha med sig olika trauman etc redan innan man äntrar IVF-karusellen som gör att man reagerar starkare. Det är inte ovanligt att människor kollapsar över motgångar som utifrån sett kan verka lätthanterliga - för att det triggar igång en tidigare upplevelse som inte har blivit ordentligt bearbetad.

Som sagt, naturligtvis mår ingen bra av att fastna i känslor av sorg/ilska/bitterhet - jag menar bara att man kan ha olika svårt att hitta vägen tillbaka upp ur den gropen och att jag önskar det fanns lite mer förståelse för det.
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19