För oss som bakar
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Igår bakade jag "krämig jordgubbspaj"
Ja, klart det går bra och snabbt med någon maskin, menade bara om man nu inte hade någon. I dag bakade jag stort, och då använde jag min assistent. Suveräna apparat.
Gjorde så smarriga bakelser igår.
Först bakade jag en rulltårta och fyllde den med chokladkräm och skivade bananer. Toppade med grädde, hallon, blåbär och chokladströssel. Mums!
Chokladkräm:
1 dl socker
1/2 dl kakao
2 dl grädde
Blanda socker och kakao. Slå på grädden. Ställ i kylen minst en halvtimma. Sockret och kakaon måste vara löst. Vispa sedan gräddblandningen hårt till en fin chokladkräm.
Igår blev det Jitterbugg med rosa maräng, småkakor rullade i rosa socker och syltkakor. Håller på att baka till dotterns namngivning.
jag tycker också om att baka, fast jag inte gör det så ofta. men när jag bakar blir det mest matbröd, av rågsikt kruskakli, vatten brödsirap, matolja. och arbetar med degen ordentligt. det är ju själva "bakandet" att få arbeta med degen tycker jag.
Tesserese, dina sirapslimpor lät gott!
kan jag få receptet.
tack/
Nu i dag ska jag sätta en surdeg.
Hinner jag nått mer blir det säkert snusk, godis eller kakor.
Jag älskar att knåda degen, sådan meditation.
Surdegs bröd....ciabatta tror jag allt jag ska göra!