För oss som bakar
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Det receptet jag använder sätter man degen i kylen, man gör inga bullar. Sedan sätter man plast folie över bunken.
Jag har bakat världens godaste kaka idag:) En chokladkaka med fudgetopping typ, så smarrig! Har bjudit den på alla möjliga ställen och alla blir lika tagna av den, här kommer receptet för den som vill prova:
Kakan
200 g smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
Glasyren
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör
(Flagad mandel att strö över)
Smält smöret i en kastrull. Ta den av värmen och rör ner socker och ägg. Blanda kakao, vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Sikta ner mjölblandningen i kastrullen. Bred ut smeten i en långpanna med smort smörpapper. Grädda i 175 grader i 15-20 min. Kakan ska inte vara kladdig. vänd kakan upp och ner på ett nytt smörpapper. Dra försiktigt bord smörpappret från kakan.
Gör glasyren. Blanda grädde, socker, sirap och blockchoklad i bitar i en kastrull. Låt kokan under omrörning tills glasyren tjocknar och blockchokladen smält, 15-20 min. Tag kastrullen av värmen och vispa ner det kalla smöret i klickar. Bred glasyren över kakan och strö över flagad mandel.
Låt kakan kallna i kylen, skär den i rutor.
Ät och njut!
Kokostoppar! Snabbt, lätt och gott!
Tjejer!
Är det nån som testat att baka nanelbullar fast mixa smör socker och kakao istället för kanel?
typ chokladbullar?
Jag kommer testa idag, men hinner ni varna mig så skynda ;)
hittade detta nu ;)
www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/kanelbullar_med_kakao_4969.html
testar
Har bakat citronkolamuffins!