• helma

Hjärtebarnen

Parvelnr1 skrev 2010-03-14 20:02:20 följande:
    Hej! Jag har inte själv ett hjärtebarn men en god vän till mig fick en dotter för två veckor sedan som nyligen fått diagnosen Truncus Commnius (tror det stavades så). Hon ska opereras tidigast tisdag.  Jag undrar nu om någon utav er har barn med samma eller liknande diagnos och vad som väntar mina underbara vänner och deras lilla dotter. De har så klart fått massor av information men har svårt att ta till sig vad som händer. Det kom som en chock så klart.  Jag håller alla tummar för att allt ska gå bra under och efter operationen, men tankar stökar i huvudet och jag är sådan att jag vill veta så mycket som möjligt. MVH Kristin
    Hej!

Min dotter föddes bland annat med truncus som hjärtfel. Mer om själva hjärtfelet kan du läsa här: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx och Hjärtebarnsförbundets sida finns jättebra info till anhöriga:
    www.hjartebarn.org/bdh_filearea/Riks_PDF/Anhoriginformation08.pdf

Vid operation kommer de nu att skapa ett nytt kärl så att aorta och lungpulsåder inte längre är samma. En ganska omfattande operation. Det kärl man sedan sätter in kommer att behöva bytas i framtiden och övervakas.

Usch känner att jag svamlar lite, det är så mkt att berätta om så och som du skriver har du fått information men att det redan stökar i huvudet på dig så är det någon specifik grej du undrar över så fråga så ska jag svara så jag inte stökar till det mer än nödvändigt
  • helma

Punakettu> Förstår att det måste vara väldigt nervöst och jobbigt alla tänk om eller ifall och jag måste någonstans bara tycka till lite och säga att det är trist när någon som eg inte vet vad de pratar om börjar snurra ihop det - för det blir ju nästan bara värre.

Visst en del bebisar kanske inte klarar sig utanför magen om kärlen inte går som de ska, men _väldigt_ många barn klarar sig ... med det lilla tillägget att så länge ductusen är öppen så sköts blodtillförseln via den (det är en fosterförbindelse) du kan läsa mer om den här: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Min dotter hade bland annat bara ett stort kärl som gick ut ur hjärtat istället för två, aorta och lungpulsåder, ovanpå detta så hade hon ett avbrott på aortan. Men tack vare ductusen fungerade det ändå ganska bra. När de sedan upptäckte detta fel, så fick hon medicin för att hålla ductusen öppen tills det blev dags för operation.

Vi såg inte hennes hjärtfel på UL, vilket man borde ha gjort, idag är jag nog ganska tacksam att man inte såg det för det hade inte blivit en lugn graviditet misstänker jag, nu fick vi ändå den tiden som positiv och hade fått lite lugn innan stormen.

Mitt tips är väl eg att du försöker andas, hålla dig sysselsatt och inte tänka på detta (så gott det nu går) tills det är dags för det utökade ultraljudet...

Så håller vi tummarna att det inte visar något avvikande!

• helma

Klunsen111> Vid 19 månader vägde min tjej 10,4kg och var 82 cm lång. Hon började gå då hon var lite drygt 13 månader.. Men det gick från ingenting till att springa. Ena dagen ställde hon sig bara upp och gick rätt ut på golvet, dagen efter sprang hon runt :0) Lillasyster har tultat runt bra mycket längre innan hon fick balansen..

• helma
    Små Hjärtan skrev 2010-03-30 09:22:57 följande:
    Är så glad idag, Trinity ska ta sin absolut sista Warandos i kväll. I morgon åker Waranbrickan. Så sur hon kommer bli eftersom hon älskar sin Waranbricka, min lilla tokunge. Tur hon har massor med andra halsband.
    GRATTIS förstår att det måste vara jätteskönt, vi har väl en sisådär en 10 år eller livstid kvar på waran ....

Men du waranbricka?? Vad är det?
  • helma
    Små Hjärtan skrev 2010-03-30 14:56:58 följande:
    Waranbricka är som ett halsband med en bricka i där det står att man behandlas konentinuerligt med waran så att om det skulle hända något så vet läkaren det även ambulanspersonalen om man skulle behöva åka ambulans. Oj oj det är lång tid ni har kvar då ju. Vet tyvärr hur det känns med det. Min mamma har gått på waran i 14 år och kommer göra det i resten av sitt liv.
    AHA en sådan bricka har vi inte fått - fast å andra sidan skulle jag inte vilja ha ett halsband på min 2,5-åring heller...

Vore ju bra om man hade haft något annat istället - kanske skulle tatuera henne eller så

Såhär efter dryga 2 år börjar vi ju få in vanan på waranet och lärt oss vad som påverkar eller inte påverkar medicineringen för det är ju tydligen väldigt olika, men det är inte kul att ha ett litet barn som konstant ser ut som hon blivit misshandlad ;-(
  • helma

mini00> Låter som min dotter var när hon var liten - dessvärre hänger det beteendet fortfarande kvar... skulle kunna skriva jättelångt om det men det är inte intressant just nu...

För att ge extra trygghet och närhet så skulle jag testa (om du inte redan gör det) att bära honom i sjal eller sele, då får han ligga nära dig och känner hur ditt hjärtat arbetar bland annat. Om han gillar det kan du ju bära honom så när ni går ut, testa att bara göra små turer, orkar/gillar han det kan du ju utöka det så smått. Förstår att du vill ut, men fungerar det om man kan göra små picnics i parken eller liknande? Eller reagerar han på det oxå?

Jag tror som sagt på att försöka bära honom nära och ge honom tid att hitta sig själv och dig - fungerar det med sjal eller sele är det kanon för då kan du röra dig ute, prata lite med honom och berätta vad du ser omkring dig...

Han har ju varit väldigt mycket utan dig - en frisk bebis har ju i princip fri tillgång till mamma - något som han måste försöka ta igen nu och att ligga på sjukhus är ju ganska rörigt och stökigt - små barn uppfattar ju vad som händer - de tolkar saker med sina sinnen och hemma hos er är det gissningsvis lugn å ro å det är kanske vad han behöver....

Du får gärna inboxa om du vill prata mer, vill inte lägga ut för mkt i tråden

• helma
    Fujji skrev 2010-07-05 10:24:11 följande:
    Hej på er!

Jag har problem med försäkringskassan, blir såååå irriterad. Sitter här mitt i sommaren och ska äntligen få njuta av semester med sambon efter allt med denna operation är klart, sen får maninga pengar. PÅ mitt läkarintyg står det att jag ska vara hemma och vårda barnet i en månad och därav få tillfällig föräldrapenning, nu säger dom att man måst evara inskriven på sjukhus för att få det.

Har ni fått tillfällig föräldrapenning för vård i hemmet?
    Har du ett arbete i vanliga fall som du går miste om pengar ifrån? Annars är det jättebökigt och man måste skriva in sig på AF för att få ut ersättning.

Har bråkat som 17 med FK angående detta hela våren ;-/

ska se om jag hittar lagtexten om detta om du är intresserad....
  • helma
    kikidil skrev 2010-11-07 21:12:19 följande:
    Gunsan: Är du kontaktförälder för familjer som mist sitt barn? Vad händer i Uppsala?
    Fick just hemskickad senaste numret av tidningen och blev mycket glad över artikeln om "cardiopatitis". Det lider jag verkligen av och det börjar ställa till med problem... =( En mycket tänkvärd artikel. 
    Åh vad olika man kan tolka den artikeln, själv satte jag mig och grät för jag kände mig ännu mer värdelös

För denna författare verkar det så lätt som att bara höja sin stämma så kommer all hjälp i världen flygandes, psykologer, vänner och familj och ekonomi. Så är det ju inte riktigt, vi har slagits i 3 års tid för vår dotters skull och har inte kommit så mkt närmre målet än. Stora delar av vänner och familj förstår oss inte, 1½ år tog det innan vi fick hjälp av BUP, ekonomin haltar ordentligt. Vi räcker inte till men det finns inte så mkt hjälp att få - för vi har försökt med alla vägar som finns.

Sedan kommer nästa stycke om att vara välinformerad, och helt plötsligt slänger författaren i ansiktet på en att det är vi som föräldrar som ska bära allt informationsansvar. Ibland _orkar_ man inte informera och informera, ibland vill man bara leva och vara, man vill inte svara på allas frågor. Sedan får man slita till sig information, för den ges inte frivilligt alla gånger, än mer intressant är att frågar man 10 läkare kommer du iallafall att få minst 6 olika svar. Hur ska man kunna hantera den djungeln?

Ett informationsansvar samtidigt som man är så trött så man vissa dagar inte ens vet vad man heter och den där trötta hjärnan på gränsen till utmattningskollaps ska ha koll på än mer information. Vi insåg redan då dottern var 3 månader att det var vi som ägde hennes sjukdomshistoria och att det är vi som måste slåss för henne. Plattityden att "Vi som läkare sköter den sjuka sidan och ni föräldrar den friska" gäller inte, för det finns inte resurser eller helhetssyn att se henne som ett helt barn. Det är bara vi föräldrar som har den förmågan.

Sedan avslutar författaren att vi föräldrar måste tro på framtiden, vilken framtid då? Vi har svårt att planera någon vecka framöver för vi inte vet hur livet ser ut och så snart vi börjar planera så händer det något som gör att vi får strukturera om tillvaron.

Ja vi föräldrar är sjuka, vi är sjuka i cardiopatitis det har författaren helt rätt i - men sedan blir artikeln bara något vackert teoretiskt och det känns som att författaren då har föga insikt i om hur det är att ha ett hjärtsjukt barn.

Så släng på med mer skuldkänslor och måsten, för vi balanserar inte tillräckligt redan.
  • helma
    kikidil skrev 2010-11-08 21:37:19 följande:
    Det som tilltalade just mig i artikeln var att någon satte ord på hur det känns att vara förälder till ett sjukt barn. Det som författaren kallar för symptom: oro, känslor av hjälplöshet, skuld, smärta, depression, rädsla... Det är ju såhär vi har det! Vår pojke är bara fyra månader gammal och sedan han föddes och hamnade på neonatalintensiven så har det känts som jag levt i konstant skräck och oro för vår son. Jag har börjat förstå att det kommer att få konsekvenser för vår son och familjelivet om jag inte får någorlunda grepp om situationen. Det kändes otroligt skönt att få läsa att det verkar vara helt normalt att man mår såhär som förälder, att det inte är konstigt som vi har det här hemma med familjen. 

Jag håller med dig att författaren får det att låta väldigt enkelt hur man ska tackla allt det det innebär att ha ett hjärtsjukt barn. Nästan varje stycke i texten börjar med "vi måste". Ännu mer måsten när det redan är mer än tillräckligt. Ni har varit med om det i flera år och jag blir rädd när jag läser det du beskriver. När det redan tär såhär mycket efter fyra månader... Rynkar på näsan
    Vet du vad du behöver inte förklara varför du gillar den, var inte meningen att "hoppa på" dig, utan var mest bara jag som var riktigt besviken på den. Hade jätteförhoppningar på detta nummer av Hjärtebarnet, först den artikel vi pratar om och så även den om att lyssna på hjärtebarnet i vården. Båda blev dessvärre platt fall för mig. Det gjorde för min del att jag kände mig än mer alienerad och utanför. När jag misstänker att tanken var tvärtom.

Så om du kände en tillhörighet och fick hjälp av artikeln så tycker jag det är jättebra och på ett klumpigt sätt var det något sånt jag ville komma fram till, tolkningsföreträde.

För som du säger, man känner sig ganska ensam om de tankar man har. Jag vet inte hur det är för er, men när vi åkt hem från sjukhuset så är vår dotter helt plötsligt hjärtfrisk, tills nästa gång liksom det bara brakar ihop. Då ska vi kunna ha ett normalt liv och allt ska vara underbart. Problemet är ju att det inte är det. Som förälder har man då alla gånger inte hunnit bearbeta det man varit med om, ofta finns det inte ens utrymme för det och så ska man då hantera vardagen. Det är väl där en del symtom uppstår.... Å så får man höra från omgivning och bekanta att man är knepig. Men jag tror inte att någon annan kan förstå fullt ut hur det är... Å då är det skönt att kunna hitta snackgrupper mm, för att just få höra att man faktiskt är "normal" mitt uppe i alltihop.

För man känner sig så sjukt ensam med allt detta

Någonstans får man in vana på alla måsten och som förälder får man vänja sig vid att vara besvärlig, ställa krav, stå på sig och inte backa för sitt _barns_ skull. Åh man tuffar bara på i det, men för att orka så stängs vissa andra funktioner av och en del annat får stryka på foten. Det var det jag blev ledsen på i artikeln, för jag är bara en mamma - jag är ingen superkvinna, och till oss har iaf inte monetära medel kommit flygande, lika lite som förståelse och support från släktingar och vänner, så är det då _vi_ som hanterat det fel? För så måste det ju vara om man läser artikeln, för tydligen måste vi ha missat i informationsbiten eller någonting av allt det vi tydligen har ansvar för.

Äh ska sluta skriva nu, kände bara hur jag blev jättearg igen, är arg på situationen och arg på folk som borde förstå men som ändå väljer att lägga mer sten på bördan.
  • helma

kikkidil äh just nu är detta så trubbigt och jag får inte orden att fungera, menade mest att jag inte ville att du skulle känna att du skulle behöva försvara varför du gillade artikeln då du kände dig stärkt av den :0) att ha ett samtal om hur man upplever och utbyta erfarenheter är ju en annan sak å sånt kan vara jätteintressant och lärorikt... och eg var det den distinktionen jag ville göra :0) att det liksom är ok att tycka olika men att jag tycker det är intressant att diskutera... (är lite halvkaotiskt här, precis hemkomna efter operation å huvudet är så fullt med tankar och då hamnar orden fel)

Tack Gunsan för att du sätter ord på just bitterheten, att våga välja det positiva och att man liksom har "rätt" att släppa det som tynger en.

Om man är medlem i förbundet har man då rätt att gå på något annat lokalförbunds träffar än just dem du tillhör?

Svar på tråden Hjärtebarnen