• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Åh vad roligt med flera i tråden! (missförstå mig rätt)

Tarda skrev 2010-02-25 17:03:48 följande:
    Kanska borde presentera mig.Jag och fästmannen var på nybesök och gruppinfo förra veckan, vi har planerat vårt första äggplock till v. 22, min cykel är ojämn så det kan bli +- någon vecka. Det fanns tider redan i april men våren är redan fullbokad och stressig som det är så vi kom fram till att lägga det så nära deras sommarstängning som möjligt. Misslyckas vi finns det ändå inget vi kan göra för ens de öppnar i höst o det känns skönt på något sätt.Har mått väldigt dåligt av den här görabarnkarusellen det sista året men sen vi bestämde oss för att gifta oss i september har jag slappnat av, eller rättare sagt kastat mig på bröllopskarusellen och det är en väldigt bra distraktion, rekommenderas varmt...Avvaktar med att beställa klänning ett tag, vid midsommar borde vi veta om det blir ett vitt bröllop för mig.
    Välkommen Tarda!

Vi planerar också bröllop! När vi först började at planera för barn i dec 2007 så tänkte vi att vi går poå det först och gifer oss sen...nu har vi insett att vi kan förbli ogifta ett bra atg framöver...så vi slår till i juni:). Sunt tänkt med att inte stressa med ivf (om man nu är så stark att inte hoppa på det direkt).
    FrkSommar skrev 2010-02-25 17:16:37 följande:
    Hej!kan jag få vara med på ett hörn?Sambon och jag har gjort hela vår utredning på Sahlgrenska, kom in på egenremiss och träffade dem för första gången i juni förra året. Fick lämna blod och spermaprover innan sommarstängningen men sedan blev det ett långt uppehåll för oss eftersom mitt cellprov inte såg så bra ut. I november blev jag äntligen "friskförklarad" och ett par dagar innan jul gjordes min spolning. I mitten av januari fick vi träffa läkaren igen och det bestämdes att vi skulle gå direkt på IVF och hoppa över pergo mm eftersom de verkligen inte kan hitta något fel hos någon av oss och eftersom jag ganska ärligt sa att jag vore tacksam om jag aldrig mer behövde ha sex.... aldrig är väl förhoppningsvis att ta i men det ar verkligen frestat på att hela tiden ha koll på klockan, kan inte fatta att min sambo ens har lyckats prestera!! Läkaren skickade remissen till IVF enheten den 19 januari och den 26 januari fick vi bekräftelse på att vi nu står på väntelista och kommer att bli kallade inom 3 månader. Jag har förstått att många fått vänta väldigt länge på brevet med bekräftelsen till IVFkön så jag blev glatt överraskad.Hoppas jag på för mycket om jag hoppas på ett första IVF försök innan sommarstängningen?
    Hejsan!

Jag har för mig att vi har "setts" i tidigare trådar...blir så när man har hängt här ett tag . Vi fick köbekräftelsen bara några dagar efter er! Kul att vi ligger så lika. Lkarn sa att hon trodde att vi skule hinna med ett försök innan sommaren...så det borde gälla er med då:). Visst är man tacksam över att våra killar ä "prestationsfugliga" när det väl gäller! har hört ett par historier där killen "inte känner för det", inte vill höra att det är äl" eller annat skit. Måste vi så måste väl de
    Kajsa 30 skrev 2010-02-25 17:59:41 följande:
    Hej! Får jag vara med här?Ska göra mitt fjärde IVF om typ 4 veckor,denna gång blir det på SU.Efter mitt missfall :((
    Klart du ska vara med här! Beklagar ditt mf. jag fick ma i v.10 för ett par månader sedan...
     Då kan du vara vårt ivf orakel . Hur har du upplevt alltihopa med hormoner, äp, etc? Vore intressant att höra från någon som har genomgått detta. Hoppas verkligen att du lyckas nu. Har du inte varit på su innan?

håller tummarna för oss alla- detta måste väl ändå vara vårt år nu. 2010 är ett jämnt, fint nummer ;)

kramar
  • Macpau
    bubblan79 skrev 2010-02-25 08:55:18 följande:
    Hejsan hej.. jag sitter och väntar på första mötet på sahlgrenska för ivf nu.. har gått igenom alla utredningar och provat hormoner och allt möjligt vilket inte hjälpt så äntligen fick vi vår remiss till ivf. inom 3 månader skulle vi få en tid står det i brevet och det är nu 2 månader kvar.. får se om vi hinner innan sommarn men det hoppas jag..Kul att höra att det är 9 försök.. jag har funderat lite på hur det funkade för jag hörde att man får tre försök bekostade men förstod inte hur dom menade att de försöken räknades...En sten har lättat från mitt hjärta nu när ivf-cirkeln är i gång.. det känns så skönt att inte behöva pricka äl längre eller bli sur när mensen kommer.. haha inte för att man inte försöker pricka äl men.. pressen är inte lika hög längre och det känns jätteskönt
    hej bubblan! Förlåt att vi helt har missat ditt inlägg-du är jättevälkommen hit om du vill hänga på :). Visst är det underbart att man känner att den där pressen att lyckas har lättat lite...för om jag fick välja så skulle jag inte ha sex på braaaa länge!!

Nu när vi är ett gäng så vill jag slå ett litet slag för vår andra tråd, där vi kan fylla i vår bakgrund och se hur vi ligger til i ivf karusellen. Jag ska föröska förbättra den lite så det blir mer överskådligt (som någon gjorde så fint i denna tråden). Länken finns i presentationen i trådstart högst upp:=)
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-02-25 20:14:18 följande:
    Lycklig: Mens, yes!! Lycka till med sprutan! Försöker: Förstår att du känner dig frustrerad! Ring och hör med dem vad det är som gäller! Vi var på vårt avslutande samtal idag och ska äta pergo i tre månader och sen sätter de oss i kön för IVF. De ville inte sätta oss där direkt och det kanske är det som har hänt med dig också? Vi har gjort hela utredningen på SU och tagit alla dessa prover men jag vet inte om vi får ta om när man flyttas över från reproduktionsmedicin till IVF... Mia: Det finns ju lite olika behandligar inom IVF så det kan kanske bero på det? Jobbigt med vikten!! Trevligt med nya ansikten! Välkomna allihopa! Vi var som sagt på samtal idag. det var väl trevligt... men hon tyckte att vi skulle pröva pergo i tre månader och jag började nästan gråta men hon tyckte att det var värt ett försök, även om jag har regelbunden ägglossning. jag tänker på dig Macpau och hoppas att det ska funka för oss också. egentligen är det kanske bra, våren är FULLBOKAD och hösten ska jag försöka planera redan nu så att det blir lite lugnare. om vi inte lyckas inom dessa tre försök skickar de remiss och då kommer vi igång i höst. det känns som evigheter tills dess. men jag kommer igång fort och börjar med pergon redan nästa vecka, ska få mens imorgon och ska börja på dag fem i cykeln. tydligen var det brist på pergo hos apoteken (och hos leverantören) så det kanske blir det det faller på... jag kanske återkommer med en efterlysning om det är någon som har några tabletter att dela med sig av... KRAMAR TILL ER ALLA
    Hej gumman!

Jag förstår frustrationen med att få "vänta" i 3 månander och äta pergo. Jag hade som du egen äl och mens..men som sagt-det funkade för mig! Blev gravid månaden efter 2a kuren (hade uppehåll då från pergon). Om du kollar runt lite så ser statistiken inte så dum ut . Har du frågor om pergo är det bara att fråga! Det verkar som att pergon är slut på många ställen! Sa de när de får tillbaka den? Har försök på 1 pkt till som jag inte riktigt har bestämt om jag ska ta eller inte...annars hojtar jag till:)
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-02-26 11:28:09 följande:
    Apropå Pergotime....Det verkar som om apoteken har fått leveranser igen nu, tror det började släppa redan förra veckan på vissa ställen, jag löste ut mina på ett apotek som tillhör "Hjärtat" kedjan i förra veckan och då hade de flera i lager.
    Jag har för mig att Hjärtat finns i Nordstan. Bara att rusa dit!
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-02-26 20:03:57 följande:
    Fick för övrigt totalt psykbryt igår. grät och grät och kunde knappt andas. idag var jag helt svullen om ögonen från all gråt. inte mycket smink som hjälper då. jag tycker att jag är rätt bra på att hålla humöret uppe men just vid mens och när jag har varit på SU så aktualiseras faktumet av vi aldrig blir gravida. tyvärr tycker jag inte att min sambo var så stöttande den här gången vilket ju också spädde på ledsenheten. inte en rolig dag och jag har känt mig rätt instabil idag också. ja ja, jag gissar att det måste vara så också ibland...
    åh, jag vet hur det är...du är inte ensam, som du märker av svaren ovan . Tänk så här istället-vad starka vi är som klarar av det med bara ett fåtal psykbryt!! Många par bråkar jättemycket, pratar inte med varann...går till och med isär! Jag blir alltid jätteledsen när jag får mens också.

Angående sambosupport-min sambo är rätt så dålig på att vara "support" just nu i den mån att han inte pratar så mycket med mig eller visar känslor. Men alla är olika och allt går i perioder-även för dem.

Jag hörde en underbar story angående äktenskap, som är passande på vår situation: Ett gift par hade varit gifta i över 70 år. Reportern frågade dem vad deras hemlighet var. De svarade: "hemligheten är att minst en av oss har varit kära i den andra under årens lopp". Alltså, när den andra partern tvekade, var nere eller var trött på förhållandet så gav den andra partern aldrig upp! Visst var det fint?

Så länge en av oss bär upp den andra, periodvis, så kommer det att gå finemang för oss!!

Idag ska jag på bebiskalas...tror ni jag är sugen? Det kommer att finnas typ 5 barn där och en massa hemmamammor som bara pratatr om sina små duvungar...mmmm

kram på er!
  • Macpau
    bubblan79 skrev 2010-02-26 10:32:12 följande:
    haha jag har ju gärna hur mycke sex som helst men inte på bestämda tiden, fy va oromantiskt.. i början gick de väl bra för då var de ju spännande men sen har det ju gått över till mer eller mindre tvång.. speciellt när man ätit pergo för man äter ju det bara för att kunna bli gravid en dag i månaden liksom och får man inte till det då så har man ju ätit det helt i onödan.. såååååååå skönt att den tiden är förbi
    hmm...måstre helt ärligt , med handen på hjärtat säga att detta inte stämmer på mig längre-vill inte ha sex alls. Punkt. . Avis på dig dock
  • Macpau
    FrkSommar skrev 2010-02-26 20:19:47 följande:
    Liffan:Känner igen känslan så väl! Min sambo försöker verkligen vara stöttande occh för det mesta är han toppen men ibland känns han nästan kall och känslolös men jag frågade och fick till svar att han också har sina gråt perioder och helst inte vill ha fler. Förstår honom så väl!!! Det smittar ju liksom...Jag har börjat att försöka ta så många av mina psykbryt på egenhand för att inte göra sambon deppigare än nödvändigt för uppenbarligen har han gjort det för mig väldigt länge..... fast visst är det ganska befriande attf å ha psykbryten gemensamt, det ger ju en större känsla av att man verkligen är två om det här!Hoppas att du känner dig bättre!!Kanske är världens sämsta råd men ... jag började skriva dagbok, bara när jag blir nedslagen... hjälper att få det ur systemet ... men det är "livsfarligt" att gå tillbaka och kolla på tidigare dagboksinlägg....*kram*
    Åh, en dagbok låter jättebra! Ska nog börja med det när jag sätter igång med spray/sprutorna! Tack för tipset:)
  • Macpau
    naas skrev 2010-02-27 10:45:54 följande:
    Hej, tänkte att jag kanske också kunde platsa här ?Jag har inte varit så aktiv här på familjeliv tidigare i alla fall inte som "skribent"; faktum är att det här nog är mitt första inlägg. Jag brukar kika igenom forumen ibland, men har inte liksom känt för att vara med förrän nu. Men ni verkar vara ett härligt gäng här, och det skulle vara roligt att få vara med.Jag och min man har försökt få barn i nästan exakt 2 år nu. När vi hade försökt i lite drygt ett år bestämde vi oss för att söka hjälp, och vi har nu genomgått en utredning. Min man har tagit spermaprov och jag har tagit diverse blodprov, genomgått en titthålsoperation och blivit spolad. Resultatet av utredningen blev att min man har ett lite för lågt spermieantal, och min ena äggledare är fullständigt fullproppad (orsaken är oklar och man gjorde inget åt detta eftersom det ska fungera med en äggledare). Läkarna sa trots detta att det skulle fungera för oss, men det har det ännu inte gjort. Vår läkare har därför skickat en remiss till Sahlgrenska och han trodde att vi skulle få genomgå IVF. Vi går och väntar på att få hem brevet med kallelsen, och inom ramen för vårdgarantin, så borde den komma senast i april. Trots att det bara är två månader kvar tills dess så känns det som en evighet. Ni som redan har fått kallelse och eventuellt varit på möte: Hur länge fick ni vänta på kallelse? Hur långt innan mötet fick ni kallelsen? Vad hände på första mötet? Några av er hade redan påbörjat behandling. Hur lång tid tog det från första mötet till behandlingen startade? Trevlig helg på er alla
    Jättevälkommen hit! Vad roligt att ud fastnade  för vår tråd . Tja, lite partisk är man allt, men det är en väldigt trevlig tråd som stöttar

Jag har inte kommit så långt alls-var på sista utrednismöte den 26 janauri. Läkaren satte upp mig i ivf kön och jag fick hem ett brev veckan efter att vi står på väntelista för ivf, räknat från den 4 feb. Alltså ska vi ha vårt första möte innan den 5 maj... sen ska det nog gå rätt så fort!

Det står lite mer i tråden längre bak, info från dem som har kommilt längre i processen.
  • Macpau
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-27 10:57:56 följande:
    Hej tjejer. Då har jag startat med sprutorna, har sprutat i två dagar nu och jag ska på vul på tisdag. Spännande. Var lite nervös först men sprutorna är verkligen inget problem. Skönt
    Vad spännande! Är det inga problem alls att ta sprutorna? Gud vad skönt!

Jag är inte så oroligt för dem...däremot äggplocket!!! Jag är så jäkla dum som läser allas upplevelser i sambad med äp (och vem skriver bra saker, liksom? givetvis hamnar jag där de har varit med hemska upplevelser...hahahaha...jag får allt skylla mig själv). Sen har jag "youtubat" äp också. Som tur var kom min sambo och stängde snabbt igen datorn framför näsan på mig när jag började oja mig. Vissa saker är bäst att inte undersöka..hur lockande det än är, för ett kontrollfreak som jag .

Trösten är det är värt det. Och kan andra göra det så borde ju även lilla jag klara av det!
  • Macpau
    FrkSommar skrev 2010-02-27 20:18:32 följande:
    McPau - du verlar ha en riktigt förnuftigt sambo :)Jag vågar inte ens riktigt erkänna att jag "hänger här" men jag är sååååååååå glad jatt jag hittade denna tåden!!!!
    hahaha...ja JAG kommer då aldrig erkänna det för honom . Fatta vad självgod han skulle bli .

Visst är det skönt att kunna prata med folk i samma situation!

kram 6 ha en riktigt trevlig helg allihopa. imorgon ska jag upp tidigt för att göra bunch åt vänner som kommer över. Tänkte köra en riktig amerikansk brunch med bagels, am. pannkakor med lännsirap, egenpressad juice och ägg & bacon. Gott gott! Men tar tyvärr tid.

kramar:)
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?