• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

MissDrutten-hur är det me ddig? Det var ett tag sen vi hörde av dig. Såg att du har spraystart om ett par dagar?? Spännande:).

• Macpau
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-24 11:40:32 följande:
    Jag gör min IVF privat på Carlanderska i Göteborg men alla förgrejer sköts av min läkare på hemmaplan. Bor ca 10 mil utanför Göteborg. Jag blev väldigt glad över att få prova den korta metoden och se hur det blir. Enligt min läkare så blir det färre ägg på den metoden men det ska inte vara något problem. Man vill få ut 6-10 ägg ungefär för att vara nöjda har jag för mig. Nu vet jag inte hur gammal du är men enligt min läkare så är det större chans att få den korta metoden om man är under trettio ungefär eftersom äggreserven är större ju yngre man är. Jag är 28 år. Sen är det ju inte säkert att jag svarar på behandlingen och då får man väl göra ett nytt försök med den långa metoden i stället. Tyckte att det var tillräckligt med grejer att hämta ut från apoteket den här gången utan massa nässpray och så. Nu får gärna mensen dyka upp. Hur ser din plan ut framöver. Hur långt har ni kommit?
    Jag är 30 1/2 år...så jag är väl för gammal för dem då .
    Vi har fått hem ett brev om att iv är uppsatta i ivf-kön. Detta var för ca 1 månad sedan...så nu är det max 2 månader kvar tills vi blir kallade till intromöte då, antar jag.
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-24 12:33:16 följande:
    Macpau: Jag är också 30 1/2 år
    den där halvan är jäkligt viktig...så man är 30 liksom
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-24 12:38:22 följande:
    Jag fick mitt ivf-kö brev i förra veckan så jag ligger nog en månad efter er när det gäller den. Men förhoppningsvis ska det inte behövas.
    jag fick mitt brev för 3,5 veckor sedan...så du ligge rinte alls långt efter ju! vad roligt:)
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-02-24 13:44:03 följande:
    När jag pratade med SU i höstas sa de att det är 3 månaders kö till första besöket, sen hamnar man i nästa kö som också är 3 månader (och såklart är det 3 månader för att de måste hålla sig inom vårdgarantin), så man kunde med andra ord räkna med att komma igång "på riktigt" efter 6 månader. Vad jag har förstått är vi dock väldigt priviligerad i Västra Götaland som har detta med i vårdgarantin, Sthlm har det inte och där är kön ungefär 1,5 år enligt vad jag hörde.
    ok, baserat utifrån det läkaren sa till mig när jag var där för ett par veckor sen så skulle det gå relativt snabbt när man väl fått en tid till första infomötet-köerna kanske har kortats ner lite ? *hoppas*.

Jag undrade också om det så jag frågade specifikt om kötiderna efteråt..men det är klat- de kan säga vad de vill till oss. Det är inte så att man har så mycket att sätta emot;). Vi hoppas på att min läkares svar gäller-för oss alla .
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-24 14:59:37 följande:
    Igår sa de 3 mån kötid
    äh men vad i hel*ete.... Om det vill sig illa så kan jag alltså få tid först i augusti efter sommaren. Men vad trist att läkaren sa till mig att hon trodde att jag skulle hinna med ett ivf innan de stänger i slutet på juni...hur tänkte hon då? Nu är jag allt lite grinig.

Tur att man kan ventilera
  • Macpau
    Vitsippa76 skrev 2010-02-24 21:05:57 följande:
    Hej! Nu kan jag svara på min egen fråga, som ni tydligen också hade. På ny-besöket idag planerade vi inför behandlingen och egentligen hade vi kunnat starta med utgångspunkt från nästa mens, alltså börja spraya från dag 21 i den cykeln. Tyvärr gick inte det eftersom äggplockning isåfall skulle ske just den vecka jag är utomlands. Typiskt! Nu utgår vi istället från nästa mens. Kändes surt först, men vi får se det som ytterligare en månads chans att lyckas själva Men glädjande nog verkar det inte vara så lång väntan när man väl är färdigutredd och inne på IVF, kan vara skönt för er andra att höra. För övrigt, jag tyckte att vi fick väldigt bra bemötande, alla var lugna och sansade och tog sig tid.
    Vad bra! Då kanske läkaren hade rätt ändå då . Bra tänkt med resan-man måste leva också, inte helt anpassa sitt liv efter äl...då skulle man inte må så jättebra, då detta tar ett tag. Vad härligt med en resa!
    MaMaS skrev 2010-02-24 20:40:08 följande:
    håller med! Vet faktiskt inte varför hon sa så. Till oss sa de iallafall runt 3 mån. så har vi tur hinner vi iallafall ett försök innan de stänger för sommaren. Sen får väl även vi vänta till aug då eller nåt, suck, suck, suck.  Men man kan ju hoppas att det blir tidigare ändå. Har ni fått något brev ännu om tid till läkaren? 
    Ingent brev ännu...men vad jag längtar. Fick som sagt igår veta att en kompis är gravid igen (hon började att försöka med sitt första barn någon månad efter oss. Idag fick jag veta att en till kompis är gravid!! De blev ihop i somras..japp, så att....

Vi ska ta mig f*n lyckas, även om det innebär att vi får putta på varann i våra rollatorer in till ivf-kliniken!!!!!
  • Macpau
    Vitsippa76 skrev 2010-02-24 21:26:23 följande:
    Macpau: Du skriver i medlemstråden att du går på "akupunktur inför IVF". Vad är det och varför gör man det? Är det bra?
    jag hoppas att det är bra...jag är nu villig att testa allt;). Jag har hört mkt gott om det, så jag testar 1 gång i veckan. Det är smidigt då det ligger en halv minuts promenad ifrån där jag bor. Det blir en del slantar, men det får vara så känner jag.  Det är mycket att skriva så jag kopeirar in länken så kan du kolla lite själv. Första besöket (ca 2h) kostar 900 sek, sen kostar varje besök (1h) 480 sek.

http://www.am-kliniken.se/11.html
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-02-24 23:16:48 följande:
    Här skriver ni på! jag har varit borta en natt med jobbet och har en massa att läsa igen. det är underbart att få ta del av era historier och liv och upp- och nedgångar! stärkande! Försöker: Tråkigt med jobbet!! Usch, inte kul! Vi håller tummarna att det går bättre på barnfronten istället! Mia: Skitmens! Hur länge skulle du vänta innan du skulle ringa SU? eller har den satt igång nu? Välkommen Vitsippa!! Det är en så trevlig tråd vi har här!! skriv gärna in dig i vår medlemstråd om du inte redan har gjort det. den finns i trådstarten. Macpau: det är så jobbigt när ALLA blir gravida runt omkring en. dessutom innebär ju det andra barnet en så mycket större skillnad än bara ett barn. känns som att de blir helt andra sätt att umgås och när man inte är en 'familj' så passar man inte in lika bra ofta. jälva skit är det!! Jag tycker att om de säger att du ska hinna med IVF innan sommaren så bestämmer vi det!! Vi ska på vårt avslutande utredningssamtal imorgon. ska bli spännande att se vad de säger! men inser att jag nog ligger efter er andra i tid men det skiter jag i. jag vill ändå hänga med er! Kram
    Du ligger ju inte alls långt efter oss...om du ska på avslutande möte idag så sätter de väl upp dig i ivf-kön då hoppas vi!! Och då ligger du bara ett par veckor efter mig, t.ex :).

Lycka till idag-när ska du dit? Berätta hur det har gått!
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-02-24 22:56:26 följande:
    Jag håller tummarna för att köläget är ändrat efter nybesöket! för det borde kunna innebära att vi kanske kanske hinner med en vända före semestern också!
    Ja, det vore ju underbart, faktiskt...hoppas, hoppas
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-25 10:19:16 följande:
    Tycker det är mycket konstigt. Varför stod det inte det i vår kallelse? åh, vad arg jag blir!!! De sa ju att det var ca 3 mån väntetid, det tycker jag är jätte länge  Jag ska komma och göra vul efter min första pergo-kur. Funkar inte det ska jag göra en dubbel kur mån efter och sen trippel om inte det heller funkar, SEN blir det ivf...åh, nu är jag sist av alla helt plötsligt 
    åh, jag vet inte hur de tänker...kan du inte ringa dem och förklara läget och fråga lite samtidigt om din process?

Minns inte hur det var för dig riktigt, men skulle du inte köra med Pergon under tiden du står i ivf kön (för att få ett datum inför intromötet?) Eller menar de nu att du först ska testa pergo i 3 månader INNAN ni ställs i kö??
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?