Frila2:
Hade ju
misstänkt HELLP med Edvin, men inte konstaterad eftersom. De tror att jag hade HF, men ingen har gett mig säker diagnos. Det enda är att efter tox-proverna slutade visa mot HF flera veckor
innan Edvin föddes hade jag superhögt blodtryck och tillväxthämmat barn med dåliga flöden i navelsträngen. Ingen protein i urinen eller svullnader och negativa tox-prover alltså.
Med Eira fick jag inte ens diagnosen misstänkt HF, men jag kontrollerades som det, eftersom jag även då hade jättehögt blodtryck men inga andra symptom (inget alls visades på tox-proverna).
Just nu är jag ju 50% sjukskriven med diagnosen "depressiv episod" och i beskrivningen står att jag har
risk för preeklampsi och har insulinbehandlad graviditetsdiabetes och medicinbehandlat högt blodtryck och att allt måste göras för att graviditeten ska fortlöpa bra (ja, inte ordagrant så, men något liknande står det
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
).
Efter Edvin skickades moderkakan till patologen i Solna (men det var ingen som informerade mig om det utan jag läste det i journalerna som jag beställde flera månader senare) och där framkom att det fanns några små proppar i den. Min läkare på SMVC "hemma" i Ö-vik sa senare att propparna var så små att de troligast inte hade haft någon påverkan på utgången.
När jag blev gravid nästa gång (med Eira) så fick jag börja med Trombyl omkring v11-12 nånting då jag var in för en första kontroll med ul på SMVC. Även denna gång skickades moderkakan till patologen i Umeå för undersökning. Minns dock inte vad som stod om ev proppar där.
Båda gångerna konstaterades att moderkakan var liten för graviditetsveckan, men överensstämde med barnets storlek (tror att mk vägde endast 123 gram med Eira!).
När jag blev utskriven från BB i Umeå sa överläkaren att "nästa gång du blir gravid ska du äta Trombyl från den dag du plussar". Jag svarade då att här blir det inga fler graviditeter...
När Eira sedan dog så pratade jag ändå väldigt mycket med "min" SMVC-läkare om eventuell ny graviditet och han höll med dr på NUS. Alltså, när jag blev gravid den här gången så började jag med Trombyl direkt dagen efter plusset. Jag hade medicin kvar sedan Eira och sedan skrev min dr ut ett nytt recept.
Jag har förstått på dr att jag får ta Trombyl pga de dåliga flöden i navelsträngen, inte pga propparna eller HF.
En möjlig orsak (de talar hela tiden om gissningar för min del...) till att flöden är bra den här gången kan vara att jag äter Apresolin sedan
innan jag blev gravid, eftersom jag plötsligt fick högt blodtryck innan graviditeten. Jag begärde en medicin som var godkänd för gravida trots att jag inte var gravid just då. Jag blev gravid ungefär en vecka efter jag börjat med Apresolin.
Apresolin fungerar blodkärlsvidgande och underlättar flödet i blodkärlen.
Alltså äter jag Trombyl (som är blodförtunnande) för graviditeten och Apresolin (som är kärlvidgande) för blodtrycket. Apresolinanvändningen kommer att utvärderas och jag får nog byta blodtrycksmedicin efter förlossning (om jag behöver fortsätta medicinera mitt höga blodtryck).
Trombyl kommer jag att få sluta med inom kort eftersom jag ska föda inom 3-5 veckor (jag ska på snittplanering imorgon och får veta min planerade snittdag som sker tidigast 37+0 och senast 39+0
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
). Idag är jag 34+1! Hur gravid kan en dubbel-EPT-mamma bli?!?!