Inlägg från: Livsglädjen |Visa alla inlägg
  • Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Written Fiction skrev 2011-01-10 11:22:43 följande:
    Hej alla!
    vincent fyller två idag och jag kunde inte sova inatt. Känner mig hemsk då jag varken städat, fixat paket eller bjudit in till kalas. Vincent fick en gosedjurskatt som han drar omkring här nu medan jag skrev ett blogginlägg och tjöt.

Lovat släkten kalas imorgon, ska bara försöka hitta energi tills dess. På något sätt så verkar jag må så otroligt mycket sämre detta året än förra.

Prematurföreningen hade årsmöte igår och jag fick träffa mamma M och hennes son som är född samma dygn som Vincent och även han fick åka till Lund så vi  följdes åt en bit, Hon är nu gravid i vecka 23 och det är så häftigt! Blir så glad av alla magar just nu, nästan lite rubbat glad :)

Hur har ni det annars? Hur har året börjar för er?
    Grattis, Vincent!
    Kram till dig WF...
    Jag sitter hemma från jobbet pga av att jag hade magsjuka i helgen och bara bölar (diabetessköterskan ringde och skulle få reda på senaste tidens blodsockervärden och jag brast ut i gråt efter två ord). Jag saknar Eira så grymt mycket och så är jul, nyår och även januari så förknippat med oro och sorg, både för Edvins och Eiras del.
    Skit i att ordna kalas för släkten om du inte orkar. Ring någon av dem som du litar på och berätta hur det är och be om hjälp med städning, fika eller vad du vill. Kram igen!
  • Livsglädjen
    Written Fiction skrev 2011-01-10 11:59:47 följande:
    Stora kramar och tack!  Just nu sitter min stora tjej (8 år) och bjuder Vincent på apelsiner. Det grävs och trycks och geggas. Dom kladdar ner hela köksbordet och skrattar sådär hjärtligt lyckligt att jag ler mellan tårarna. Det är så enkelt för min stora tjej att naturligt styra upp här hemma när jag mår dåligt. att en så liten tjej kan göra så mycket är helt otroligt. Ska rycka upp mig nu och ringa en väninna. Syster har jag tyvärr för långt ifrån för att be om hjälp.

Hur är dina värden just nu livsglädjen? Du är snart i vecka 31 om jag inte har helt fel för mig?
    Härligt med stora barn! Edvin har en extra känslighet för att trösta mig när jag är ledsen och kan stå tyst och krama mig i flera minuter om han ser att jag gråter...

Bra att du ringer någon!

Mina värden är fortfarande väldigt bra (iaf förra veckan). Jag är i v31+5 idag!
  • Livsglädjen

Grattis, Jonathan!

Jag skulle efter Eira (och efter måånga om och men) först bara få prata med kuratorn på vc (den enda som finns där), men henne hade jag ju gått igenom en runda med efter Edvin och hon var inte särskilt framåtlyftande för min del.
    Jag tänkte "vad har jag på att förlora på att vara ärlig med henne angående detta?" och sa till henne på telefon att om hon var den enda jag skulle få komma till så skulle jag träffa henne bara för att jag var desperat behov av hjälp, men hon hade inte hjälpt mig förra gången och det kändes tungt att behöva upprepa ett misslyckande. Hon sa att det var bra att jag sa som det var och försökte hjälpa mig till någon annan. Nu blev det ju så taskigt att jag glömdes bort långe innan jag efter mycket tjat från min sida fick kontakt med mödrabarnhälsovården och psykologen där.

Jag har gråtit och gråtit i flera dagar nu och var åter på jobbet idag efter en lång julledighet. Naturligtvis har jag gråtit flera gånger där också. Sedan hade jag tid hos bm och grät där också! Hon är så bra, som ett komplement till psykologen på något vis. Hon sa att jag skulle känna efter den här veckan och sedan när jag ska tillbaka till bm nästa vecka kan vi kolla upp om jag kan få bli deltidssjukskriven om det fortsätter så här.

Sedan pratade vi massor om vilken stor skillnad det kommer att bli med en bebis som inte är EPT eller ens VPT, kanske tom inte ens PT! Amning, vikt, undersökningar, blodprover, allt! Hon sa att det antagligen kommer att bli en sorg mitt i all lycka när barnet är fött, en sorg över det som jag aldrig fått vara med om med mina andra barn och sedan att det kan "gå så lätt" (hon menade om allt går bra naturligtvis) att få barn. Gulliga hon! Jag går ju hos bm på spec.mvc, så hon är ju erfaren vad gäller prematurer också.

Blodtrycket, urinen och min vikt är fortfarande jättebra (även SF-mått och hjärtljuden)! Har inte nästa ul förrän 27/1.

• Livsglädjen
    FabulousMom skrev 2011-01-11 21:02:57 följande:
    Hej.. Har en liten pojke född i vecka 24.. Han är nu 3 år och har alltid varit frisk. Han har ännu inte kommit ifatt sin korrigerade ålder och han har varit ganska sen med allt. Han var 1.5 år när han började krypa (1 år korr.), 2 år när han började gå (1 år 8 mån korr), 2.5 år när han började prata (2 år 2 månader korr).

Jag har så smått börjat tänka på ett syskon. Inom 1-2 år.. Men vågar man? Jag kan fortfarande inte ens titta på bilderna från när min son var så liten.. Orkar inte ens tänka på det.. Ingen vet varför han föddes så tidigt så risken finns ju att det händer igen.

Men vad händer när jag blir gravid nästa gång? Ska jag skriva in mig på spec.mödravård (eller vad det heter) finns det i alla städer? gäller några speciella restriktioner (såsom inga tunga lyft osv). Räknas det som en riskgraviditet bara för att den förra slutade i EPT?

Har såå många frågor och är så glad för att jag hittat till detta forum. Jag känner inga andra EPT föräldrar i verkligheten och har väl inte kännt något behov av det förrän nu. Jag känner att jag måste börja bearbeta lite samt förbereda mig mentalt för att våga försöka igen.
    Välkommen till vår tråd! Vad skönt att du får ha en frisk pojke. Det gör ju iaf livet som EPT-förälder lättare, vi har ju så mycket bagage ändå att ta hand om...

Jag har fått skriva in mig på vanliga MVC och därifrån har de remitterat mig till SMVC. Första barnet  (f i v28+5) var det ju bara vanliga MVC som gällde förstås, men vid andra (f i v25+2) fick jag gå på vanliga MVC för de vanliga kontrollerna (inklusive alla extrakontroller pga graviditetsdiabetes). Nu hann jag ju bara med inskrivningen som ordinarie kontroll innan jag fick Eira. För övrigt gick jag på SMVC några gånger den graviditeten. Vid den här graviditeten så bestämde de (MVC och SMVC gemensamt) att jag inte skulle behöva gå på vanliga MVC öht. Jag ringde och "anmälde" att jag var gravid (hos oss ringer man dessutom samma telefonnummer till MVC och SMVC) och sedan har jag bara gått på SMVC. Jag har fått göra väldigt många ul (av läkare) och har gått till bm varannan vecka fram tills nu när jag går varje vecka. Jag är idag i v31+6. Delvis beror detta på graviditetsdiabetes även denna gång, men det är mest bm-besöken som är tätare pga det.
    mammamumin skrev 2011-01-11 20:56:44 följande:
    Livsglädjen: Jag kan tänka mig att det är mycket tankar och omvälvningar med nya graviditeten, är det inte dessutom snart ett år sedan Eira lämnade er? Skönt att du har bra hjälp och att magen mår bra!
    Jo, Eira lämnade oss 15 januari...
  • Livsglädjen

jennyc: grattis till lyckat ul! Jag vet ju hur överväldigande det är att få veta att man har ett "normalt" barn i magen...

• Livsglädjen

Edvin hade jobbigt med magen länge, säkert till han var ett år. Han kräktes vid varje måltid fram tills ungefär ett år också. Han var däremot en riktig bajsunge. Första natten jag hade honom vid min säng (eller i sängen ) på sjukhuset bajsade han 10 gånger på fem timmar. Jag sov inte mer än någon enstaka minut den natten och tänkte att det inte var sant. Sedan dess har det inte varit lika frekvent med bajsandet, men nästan alla blöjorna på sjukhuset var det bajs i. Många blöjor gickd et åt. Likaså när vi kom hem var det bajsning åtminstone tre, fyra gånger per dag men det var ändå väldigt jobbigt för honom med magen. Vi provade minifom på läkarens inrådan, men slutade efter tre, fyra veckor eftersom det inte gjorde någon skillnad (enligt oss). Däremot körde vi kolikmassage i princip varje dag väldigt länge. Ibland (någon gång i månaden kanske) hjälpte vi honom med tempen också, även om han som sagt var bajsade väldigt ofta. Det var som att han inte fick ur sig allt vid bajsningarna och det var därför han gjorde det så ofta.

Eira hade väldigt ont i magen också och jobbigt med bajsningen och neoläkaren (särskilt en) brukade "sonda" henne i baken samtidigt som han gav henne ganska kraftig magmassage. Det såg rakt otäckt ut och jag tror inte att hon njöt av behandlingen direkt, men det hjälpte henne bajsa ordentligt. I övrigt fick vi massera henne minst en gång om dagen för att hjälpa hennes mage.

All personal på sjukhusen har sagt till oss att det är besvärligare för barn med andningsproblem att få till bajsningen ordentligt. Har de CPAP är det ju naturligt att en hel massa luft ställer till det i magen och sedan är hela andningsprocessen omogen för de små, så tekniken att "hålla andan" för att trycka ut bajset finns inte riktigt där för dem. Låter så logiskt när de säger det att jag aldrig har tänkt annorlunda. Därav att de kan må bättre med lite "bajsningshjälp".

• Livsglädjen
    Mysfröken skrev 2011-01-18 16:59:08 följande:

Här är en till som blivit blödig. Har inte varit den som gråtit till filmer eller synen av sjuka barn förut, men nu är jag fruktansvärt lätt berörd. Plågar mig på dagarna med att titta på Sjukhuset på Tv 8 från Akademiska i Uppsala fast jag tycker att det är jobbigt många gånger. Särskilt när de visar fån neo.

Jag har varit lite som du; inte gråtit till filmer eller sånt förut, men nu är det ju ohejdat vad lätt det är till gråt (särskilt efter Eira). Att jag sedan har gränsat til depression gör ju inte saken bättre...

muminmamma:
    Du har ju en otrolig resurs/kunskap iom allt du har varit med om. Du kommer att bli en fantasktisk läkare med empati för patienterna !
  • Livsglädjen
    Mysfröken skrev 2011-01-19 21:29:45 följande:
    Så blev vi tvungna att hjälpa lillkillen att bajsa iaf.Rynkar på näsan Han fick inte ut tilräckligt igår på egen hand utan blev bara mer och mer besvärad. Jag tycker att det känns som ett övergrepp varje gång vi tar till termometern, trots att han inte skriker och trots at han blir världens gladaste bebis efteråt. Och så är jag rädd att jag ska skada hans ändtarm på något sätt fast jag är försiktig och använder massor av vaselin. Ska prata med bvc nästa vecka när vi ska dit. Jag tycker att det här är jättejobbigt.
    Jag har ju som, sagt redan förut, bara behövt tempa Edvin ibland, men jag har hört att Windi ska vara mycket skonsammare än termometer... Kolla upp den, den är ju som en pysventil om jag förstått rätt.
    http://www.windi.nu/?gclid=CNff346Tx6YCFYy9zAodaHGOMw
  • Livsglädjen
    Nea76 skrev 2011-01-20 10:06:25 följande:
    En fråga till er som är gravid igen efter att fött prematurt, har någon av er fått erbjudande om att ta progesteronsprutor för att minska risken för att samma sak  händer igen??
    För min del har det aldrig varit aktuellt med sprutor eftersom det har varit andra orsaker (vad de gissar iaf) som gjort att de tvingats födas så tidigt.
    Däremot har jag fått äta Trombyl vid graviditeterna efter Edvin för att minska risken för blodproppar i moderkakan och ev. hjälpa moderkakan att fästa ordentligt.
    Jag började med Trombyl i ca v 11-12 med Eira (men kanske skulle ha börjat tidigare med facit i hand, vilket läkarna naturligtvis inte kunde veta innan) och efter Eira sa de att om jag blev gravid igen så skulle jag börja äta Trombyl samma dag som jag plussar (och jag började även med T samma dag som jag fick plus ).
  • Livsglädjen

Kram Pellepellepelle!
    Ni har mycket att fundera på, det är tråkigt att ni inte kan få välja vilken typ av hjälp ni behöver... Härligt med framsteg!

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17