TS: Jag är inte adopterad, men jag är i samma sits som du. Jag har själv funderat mkt på de frågorna du ställer dig, och jag tror att det är jättebra att göra det! Det finns inga garnatier i livet (det gör det inte om vi skaffar biologiska barn heller), men ju mer kunskap vi som föräldrar har, desto bättre kan vi hjälpa våra barn.
Att adoptera är ett aktivt val som betyder att ta till sig ett barn som sitt eget, men barnet kommer alltid att ha ett annat ursprung. Att du reflekterar mkt över det, redan innan du fått ditt barn tror jag stärker dig som adoptivmamma
.
Rätt eller fel? Svaret beror nog på vem du frågar.. men den som adopterar måste ju naturligtvis finna en övertygelse om att det är det rätta. Jag vill inte förminska de problem som en del vuxna adopterade upplever, men det finns väldigt många adopterade i Sverige, och jag tror inte att alla är med i den där tråden du hittade på passagen. I dag söker vi oss till likasinnade via internet, och de som har mått väldigt bra under sin uppväxt kanske inte söker sig just till den här gruppen?
I de bästa av världar borde väl alla barn få stanna hos biologiska föräldrar som älskar dem, men nu ser ju inte världen ut så? Det barnet du blir mamma till ÄR redan bortadopterat. Det barnet har ingen mamma eller pappa eller släkting som kan ta hand om det, inte heller någon som vill adoptera barnet inom landet. En internationell adoption är den sista chansen för det här barnet till att kunna få en familj. Det barnet kommer ju också att få en annan adoptivmamma om du väljer att avstå. Det kommer inte att finnas färre barn som behöver nya föräldrar, för att vi avstår från adoptioner. Tyvärr. Barn har rätt till en familj, de ska inte behöva växa upp på institution.
Jag tror att det går att skapa en trygg, stabil grund för sitt barn, även om det är adopterat. Jag säger inte att alla adopterade kommer att bli utan problem med tillräckligt mkt villkorslös kärlek, men det kommer inte alla biologiska barn till svenskar att bli i Sverige heller.