Inlägg från: bumbi 84 |Visa alla inlägg
  • bumbi 84

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Ecorelle skrev 2010-06-20 21:14:06 följande:
    Nu är nog sista magbilderna tagna, hoppas att de här småttisarna tänker komma ut snart. Den ena bilden är tagen underifrån bara för att min man tyckte det var kul, Obestämd

www.familjeliv.se/Hem/ecorelle/galleri.php?cu...
    vilken jätte mage härligt!

hoppas domvill komma ut snart.
    Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Bf ♥100716♥
  • bumbi 84
    Anelan skrev 2010-06-21 17:30:13 följande:
    Tittar bara in lite kort för att berätta att igår kl 21.18 blev vi mammor till en liten pojke! Fast så liten är han inte; när han föddes var han 54cm fantastisk lycka och 4110gr ren kärlek :) Just nu sitter jag och njuter med min sussande son (!) i famnen och måste säga att livet allt är bra fantastiskt. Jag hoppas att allt är bra med er allihop, tänker på er och håller alla tummar och tår för er som har BF/igångsättning/planerat snitt i dagarna.
    ett STORT grattis till eran lille kille{#emotions_dlg.flower}
  • bumbi 84
    Scapula skrev 2010-06-22 07:53:56 följande:
    Fina magar alla har!!! Jag har inte knäppt nån bild på två veckor, måste göra det ikväll - den sista!!

VI åker in vid 8 imorgon bitti och hoppas hoppas att det inte är fullt, är inställd på det och medveten om det men kommer ändå bli jättebesviken om vi blir hemskickade. Är supernervös och har lovat mig själv att bara vila idag men lär knappast lyckas med det... ska packa det sista i bb-väskan och förbereda för sonen att vara borta nån dag. Det känns som jag har varit gravid i hundra år men ändå har det gått fort, ska lilla prinsessan verkligen komma vilken dag som helst nu? tänk om hon är snabb och kommer redan imorgon? åh vad jag längtar, och jag är glad att vi sätts igång!!
    Å vad spännande lycka till i morgon nu
  • bumbi 84
    Scapula skrev 2010-06-23 18:59:18 följande:
    En liten uppdatering:

Kom in vid 9 imorse och fick göra en kurva och sen undersökte doktorn. Tappen ca 3.5-4cm lång, ganska hård men centralt placerad och öppen för ett finger. Fick prostaglandingele kl 10, fick lite molvärk och smärtfria SD och 6 timmar senare undersöktes jag igen, inget hade hänt med tappen. kl 17.15 fick jag en ny gele dos och nu har jag lite mer SD men inget som gör ont så det här tar nog tid. Vi ska kolla på film och äta godis och sen görs inget mer förrän imorgon (om det inte drar igång av sig själv) och då blir det en tredje dos gele om det inte är så gynnsamt att de kan ta hål på hinnorna. Så kan det fortsätta i flera dagar om vi har otur men jag hoppas lillan kommer tidigare än så =) Jag är glad att vi är igång och känner mig lugn och laddad.

Uppdaterar när nåt mer hänt =)

kram till er
    vad skönt att ni fick plats hoppas det drar i gång ordentligt så hon tittar ut snart.

väntar nyfiket på nästa uppdatering
  • bumbi 84
    Scapula skrev 2010-06-23 19:41:10 följande:
    Har återkommande SD och de gör faktiskt liiite ont nu men fullt hanterbart, skulle inte kalla dem för värkar men snart kanske =)
    å vad spännande
  • bumbi 84
    Fru Landström skrev 2010-06-23 19:58:30 följande:
    Åh hoppas att det inte drar ut för mycket på tiden.

Här är det inte speciellt bra. Har problem med ryggen och mår väldigt dåligt till och från. Vaknat 2 nätter i rad av den värsta halsbränna jag har varit med om och inget har hjälpt trots ändrad kost och jag har tagit Losec innan jag gått och lagt mig.

Nu på det så har dotterns farmor som skulle passa vår dotter när det var dags fått för sig att hitta på massa saker runt förlossningstider så vi har lite panik att hitta nån ny.

BF är 20 juli och bm säger att man ska ha 2 veckor före och 2 veckor eftersom man ska vara redo. Vilket innebär från 6:e juli-3:e aug. Farmor som skulle ställa upp ska till USA åker på måndag och kommer tillbaka den 10:e. Tänkte jaja men det är inte så farligt. Idag fick vi reda på att hon+hennes nya+ hans dotter+familj ska åka till Varberg 15-18 juli!!! Snacka om välplanerat!! Sedan kommer hon även att övrig tid på helger och under sin semester befinna sig på sitt landställe som är en ö. Vilket gör att det tar ca 2 tim att komma till oss när det är dags. Är så besviken. Förstår att man inte kan låsa upp sig helt men dock att man kanske runt just den 20:e håller sig hemma.

På det så var det inte direkt så att dom planerade in resan till Varberg så vi kunde följa med. Dottern som knappt träffar kusinerna och skulle ha uppskattat vattenlandet som dom ska till så enormt mycket. Förra året åkte dom till Skara Sommarland inte heller då fick vi erbjudande om att följa med. Är så besviken. Det är inte så att jag räknar med att dom ska betala som dom gör för den andra familjen. Dock bara frågan om att följa med hade varit trevlig.

Känns verkligen så otroligt tråkigt hela situationen. Är så ledsen.
    tråkigt när det strular.

har med lite problem med barnvakt.
    mamma hade lovat att ta dom men nu säger on att hon tänker ju inte sitta hemma å vänta utan är dom borta så är dom... så då får sambon inte vara med
  • bumbi 84
    Ecorelle skrev 2010-06-23 20:46:35 följande:
    Vad är det för ett himla sätt!? Så kan man väl inte säga, det är trots allt en ganska begränsad tid det handlar om. Hoppas hon är hemma när det sätter igång då, men man vill ju veta säkert.
    det är min mamma i ett nöt skal. och tyvärr har jag inte direkt nån mer att vända mig till.
    pappa har lovat att hjälpa till om han kan med. men han har aldrig passat den lilla innan.

ja och så surt om inte gubben ska få vara med och se när den lill* kommer till världen
  • bumbi 84
    Scapula skrev 2010-06-25 17:44:11 följande:
    Hej på er!!

Jag har inte kunnat uppatera då det blev nåt knas med internet anslutningen på sjukhuset, lesen för det!

Nu är vi iaf hemma med lilla prinsessan som föddes igår kväll (24/6) kl 21.05 i vecka 38+0
    Sist jag skrev hade jag lite SD men det avtog när jag somnade den natten.

På morgonen kl 9 (24/6) undersöktes jag och då var det öppet 2cm och 2cm kvar på tappen som fortfarande var ganska bakåtriktad. Man kunde iaf ta hål på hinnorna så det gjordes.

Kl 10 fick jag värkstimulerande dropp då jag inte hade några egna värkar.
    Kl 11 började jag få värkar ca 4st på 10 min men de var hanterbara. Droppet ökades hela tiden för att sätta fart i värkarna men inget hände. Det var alltså fullt med hanterbara värkar ända fram till kl

17.15, då ändrade de karaktär och började göra jätteont. Undersöktes och bara öppen 3cm men det var mjukt och följsamt, tappen fortfarande 2cm lång och ganska bakåt. Då kändes det jättejobbigt, det gick så långsamt framåt och hur skulle det sluta? Värkarna fortsatte då blir mer och mer intensiva och jag började med lustgas somk hjälpte ganska bra en stund.

vid 18.30 var jag öppen nästan 4 cm men tappen hade ff inte utplånats och det var alltså inte särskilt gynnsamt. Då ville jag bara ge upp trots att jag bara hade haft onda värkar i 1½ timma! iaf så fick jag då EDA som var jättejobbig att få, hade värkar hela tiden och han stack fel 4 gånger innan han fick till det. kl var 19.15 när den var lagd. DEn hjälpte jättebra mot värkarna och jag kände bara ett tryck nedåt och bakåt när de kom.

Kl 19.40 undersöktes jag och då  var det öppet 6cm och tappen helt utplånad och bebis nedträngd, underbart att nåt hände!

Kl 20 började värkarna göra riktigt oont igen, jag tog några med lustgas och kände mig sen bajsnödig.

20.30 undersöktes jag och var då nästan 10cm öppen men hade en liten svullen kant på livmoderhalsen. BM tyckte jag skulle gå och bajsa (hade fått microlax på morgonen som inte hjälpte, de hade inget lavemang på förlossningen?! så jag var jättenödig) iaf så provade jag gå på toaletten men direkt jag satte mig ner så kände jag att - nu kommer hon!!

20.40 började jag krysta. EDAN var på så jag hade inga jättestarka värkar och de kom med några min mellanrum. Krystade 6 ggr och den 5 krystningen kom huvudet ut till hälften så då blev det lite panik när det dröjde flera min till sista värken kom. Krystade sen ut huvudet på ett andetag och då sa BM att du måste fortsätta på en gång för navelsträngen sitter hårt lindad, jag fick panik och det gjorde sååå ont men tryckte på och kl 21.05 kom en livlös tjej ut som de snabbt sprang iväg med. Pappan följde med och det tog bara ½ minut innan barnläkaren kom och sen ytterligare ½ minut innan hon började skrika och var precis som de ville, underbart att höra!  moderkakan kom enkelt 21.10 och i samma sek kom pappan in med llillan i famnen, läget var stabilt med henne. BM sydde tre stygn vid klitoris och sen var det färdigt. bara 300ml blod hade jag förlorat.

21.30 reste jag mig upp och kände mig hur pigg och fräsch som helst. Lillan drack 20 ml ersättning ur nappflaskan. Vi fikade grattisbrickan och sen duschade jag. Efter det vägdes hon och mättes, en liten tös på 2770 gram och 47 cm, 31cm i hattmått!

23.00 kom vi till BB och natten var lugn. Hon åt med 3 tim mellanrum och sov resten av tiden.

Vi åkte hem idag mitt på dagen efter att doktorn godkänt henne på alla punkter. Jag kände mig så oförskämt fräsch och längtade efter Axel så vi åkte, underbart att vara hemma!!

Är vansinnigt nöjd med förlossningen, det tog visserligen 26 timmar innan det kom igång och sedan alltså 6 timmar med ganska svaga  värkar innan det verkligen kickade igång. Förlossningen räknas som att den startade kl 17.30 och efter det tog det ju bara 3½ timma innan hon är född så jag är supernöjd!! jag hade ju inte så jätteont innan det så det var ju inte jobbigt innan och att det kunde ta tid att få igång det var vi ju inställda på!

Är så glad att krystningen och efterskedet gick bra och att vi mår så bra nu! En riktig toppenförlossning har jag haft!!

Lillan har ännu inte fått nåt namn med vi tror att det blir en Nelly!

Hon sover och äter och är världens sötaste lilla varelse, ska lägga in bilder i galleriet nu.

Tack för erat stöd och hoppas ni andra också får fina förlossningar!
    Ett STORT grattis till eran lilla sessa!{#emotions_dlg.flower}
  • bumbi 84

BB VÄSKAN:

1. Legitimation
    2. Patientbricka
    3. MVC-journal
    4. Förlossningsbrev till barnmorskan
    5. Kamera/Filmkamera
    6. CD-spelare/ musik
    7. Mobiltelefon/Laddare
    8. Varma strumpor
    9. Tofflor/Inneskor
    10. Lepsyl!
    11. Hårsnodd
    12. Trosor
    13. Strumpor
    14. Morgonrock
    15. Dryck
    16. Mat till din medföljare
    17. godis/frukt
    18. Tandkräm/Tandborste
    19. Tröjor som är lätta att amma i ( ex. skjorta med knäppning)
    20. Amningsbehå
    21. Amningsinlägg för läckande bröst
    22. Necessär(smink m.m.(fotot  ))/
    23. Schampo/balsam/duschkräm
    24. Lotion(sjukhus luften är torr!)
    25. Deodorant
    26. Hårborste
    27. Plus/nattbindor (om det inte finns där)
    28. Adressbok och medel att använda betaltelefonerna på sjukhuset. Du får förmodligen inte använda din mobil på sjukhuset.
    29. Kläder att åka hem i och bekväma plagg att ha på sjukhuset. Det kommer att ta en liten tid innan magen försvinner, så du kommer förmodligen att fortsätta gå i mammakläder hemma - tyvärr!
    30. alvedon
    31. tidning
    32.

Till Bebisen:

1.Filt (enligt väderlek)
    2.Blöjor (om de inte tillhandahåller detta på BB)
    3.Ett par sockar eller tossor eller raggsockar
    4.Mössa( tunn + tjock beroende på väder)
    5.Overall om det är kallt ute.
    6.Babyskydd till bilen
    7.kläder att åka hem i
    8.kläder för foto
    9.kläder att ha på bb(om man ej vill ha deras)

• bumbi 84
    The Kittycats skrev 2010-06-27 20:55:38 följande:
    Oj vilken lista, tack! Skrattande
    SKa försöka skriva ut den imorgon.
    ja den är rejäl men du får kolla lite vad du behöver
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2