• Anelan

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

The Kittycats skrev 2010-01-26 20:01:36 följande:
    Jag kommer att vara i v 18+3 på RUL. (17/2) Nu gör jag något vågat.......!  Vi har skickat förfrågan på en vagn vi sett på Blocket, trots att vi inte ens varit på RUL än... Men jag vill våga tro att det ska gå bra, så vad fan... vi tutar och kör..... Det är ju inte en säkert att den finns kvar, men det känns skitläskigt iaf.
    Jag förstår läskighetskänslan! Min gravidtrötta hjärna minns inte vem som skrev de kloka orden, men jag minns orden väl.. Försök att minnas att inget barn dör i sin mammas mage bara för att föräldrarna försöker att förbereda inför dess ankomst. Inköp av olika saker påverkar inte hur liten i magen mår. Att de görs betyder bara att ni som blivande föräldrar försöker skapa de bästa möjliga förutsättningarna för litens ankomst.
  • Anelan
    MrsCharlotte skrev 2010-01-26 20:17:52 följande:
    Om 2 ½ vecka ska jag berätta på jobbet att jag är gravid, och eftersom det jobbar ca 300 personer där så har jag planerat att inte berätta, utan VISA det. Har köpt denna tröjan som jag ska ha på mig så att alla fattar utan att man behöver förklara nåt, kolla länken, visst är den söt?? www.spreadshirt.net/se/SE/Growing-Life/Detalj.../
    Mycket smart sätt att slippa undan att berätta för 100-tals människor! Tydligare än så kan det ju inte bli.. {#lang_emotions_laughing} ...och som grädde på moset var tröjan var väldigt fin!
  • Anelan

Så sorgligt att läsa om den fruktansvärda sorg som drabbat flera blivande föräldrar det sista. Jag undrar om oron någonsin kommer att försvinna? Den senaste veckan har jag gått och oroat mig över att de buffar jag känner är feltolkade av mig och inte alls är pyrets rörelser... Igår var jag i princip säker på att jag inte känner några fosterrörelser utan att de buffar jag känt varit typ magen eller inbillning. 

• Anelan
    Goodhope skrev 2010-01-27 09:08:14 följande:
    hej, ny i tråden. Har ett ma i bagaget från i våras. Upptäcktes i v 10 att den varit död sen v 6. Är nu gravid igen med ivf. Är i vecka 15. Hade en ljusbrun flytning igår. Jättejobbigt. Bm säger att man kan ha så och det är inget att göra så länge man inte blöder, då ska man åka in. Tycker ändå det känns jobbigt. Någon med samma erfarenhet?
    Beklagar ditt ma. Men välkommen hit och grattis till liten som nu boar  i magen! Att oron kommer som ett brev på posten är inte så konstigt, jag hoppas hoppas att den ljusbruna flytningen är helt ofarlig. Jag hade en mindre blödning i v.8 i denna graviditeten och åkte in till gynakuten. Vi visste att vi inte skulle bli prioriterade och att vi förmodligen skulle bli rådda att avvakta om vi hade ringt först. Dock orkade vi inte med ovissheten en gång till. Därför åkte vi in med inställningen att vi kunde vänta till det fanns tid för oss. Vi mötte först en jättefin bm som förstod våra rädsla, oro och vårt resonemang. När det blev vår tur fick vi träffa en jättebra läkare som tog vår oro på allvar och som tyckte att det var bra att vi kommit in eftersom det kändes rätt för oss att göra det. Undersökningen visade att allt såg bra ut, en liten böna där inne med ett hjärta som tickade. Vart blodet kom ifrån kunde han inte se.
    Jag hoppas att det ljusbruna snart försvinner för dig, och att lugnet istället infinner sig.
  • Anelan

Inspirerad av alla fina gravidmagefoton tog sambon en bild på min växande mage i tisdags kväll..men varför kan jag inte lägga upp varken det fotografiet eller ultraljudsbilderna i mitt galleri? {#lang_emotions_frown}

• Anelan
    The Kittycats skrev 2010-01-27 12:19:15 följande:
    Fotona kanske är för stora, ibland måste jag förminska dem först.
    Aha, du har inget tips till en oteknisk om hur en förminskning kan göras? Jag är helt lost..{#lang_emotions_dreamer}
  • Anelan
    Sokkerkakan skrev 2010-01-27 11:43:25 följande:
    Hörrni tjejer nu har jag fått ett jobb och det är verkligen en lättnad! Har ju varit nervös över det faktum att jag är gravid.. är nyutbildad lärare och har sökt jobb på förskola. Jag ringde en ombudsman på lärarförbundet för att fråga hur jag skulle göra med graviditeten - säga eller inte säga? Hon rådde mig att inte vara för snabb med att informera att jag va gravid så jag höll tyst under intervjun.. sen fick jag komma till ett ställe för en andra intervju och träffa personal m.m. och bara nån timme senare blev jag uppringd av chefen som meddelade att de gärna ville anställa mig! Jag tog en dags betänketid och ringde sen upp och tackade ja.. chefen och personalen jublade av mitt besked! Ville dock vara ärlig så då informerade jag om min graviditet innan vi skrev papper. Tror han blev chockad och kanske inte överlycklig men anställningen blev av ändå. När vi skrev papper sa han att det såklart är dubbla känslor för dem eftersom de helst vill ha nån som kan jobba längre än så, men att de ju inte får diskriminera mig och att man har rätt att vara gravid och att ett avtal är ett avtal.. han poängterade dock att föräldrarna på förskolan antagligen kommer sura över det faktum att de har anställt en gravid, men va fasiken.. gladast är jag över att det inte ens är nån provanställning utan jag fick en tills vidare-anställning direkt!
    Grattis, vad roligt!! Vilken ålder är det på barnen du ska jobba med? Jag ska ut på VFU snart och hoppas på att få en bra KLU:are som är lite flexibel så att att det kommer att kännas okej att berätta om graviditeten och att de veckor som blir av blir bra. Det börjar bli lite nervöst, men det är alltid kul att vara ute i verksamheterna!
  • Anelan
    The Kittycats skrev 2010-01-27 13:08:41 följande:
    Hmm, ööhh... låt mig tänka....   När jag öppnar upp fotona i ett program på datorn (minns inte vilket) så kan man välja typ "ändra" eller "redigera" och då finns det en förinställd mall som man kan välja för "internetstorlek". Mne det går även haft att manuellt välja förminskning med ex 50% etc. Kanske inte den bästa förklaringen
    Höömmm.. jag måste erkänna att jag inte blev ett dugg klokare {#lang_emotions_laughing} Att mitt fotoprogram (Picasa 3) är på engelska underlättar inte mina försök att lista ut hur man förminskar. Suck och åter suck
  • Anelan
    The Kittycats skrev 2010-01-27 13:08:41 följande:
    Hmm, ööhh... låt mig tänka....   När jag öppnar upp fotona i ett program på datorn (minns inte vilket) så kan man välja typ "ändra" eller "redigera" och då finns det en förinställd mall som man kan välja för "internetstorlek". Mne det går även haft att manuellt välja förminskning med ex 50% etc. Kanske inte den bästa förklaringen
    Trägen vinner {#lang_emotions_wink} Någonting klickade visst till i det omedvetna och utan att jag riktigt förstod det kunde jag plötsligt förminska bilderna!! Tackar så väldans mycket! Nu finns det både ultraljudsbilder på pyret och en magbild i mitt fotogalleri {#lang_emotions_smile}
  • Anelan
    Sokkerkakan skrev 2010-01-27 13:49:22 följande:
    Tack! Det är blandade åldrar så det är 20 st barn mellan 1 och 5 år. Flest småttingar just nu.. Haha trots att jag precis gått ut lärarurtbildningen så har jag ingen aning om vad en KLU;are är? Handledaren på VFU eller?
    Det låter mysigt! När ska du börja?
    Ja, precis KLU:are är en Kommuna Lärar Utbildare {#lang_emotions_smile}
    Sokkerkakan skrev 2010-01-27 13:52:50 följande:
    Anelan; Vilka fina bilder på lilla pyret! Vad skönt att ha varit på rul..jag vill ha en tid till rul nu!!! Men av nån anledning kunde jag inte se magbilden i stort format men jag såg den lilla den börjar växa nu!
    Tack! Jag kan förstå att du längtar, hoppas att du får en tid snart! Visst börjar magen växa. Nu känner jag mig inte längre endast pluffsig och småfet, magen är mys även om det är ovant. Men någonstans ska väl de där snart 9 kilorna ha tagit vägen{#lang_emotions_wink}
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2