• Anelan

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Kittycat: Vad skönt att du känner dig piggare i alla fall! Hoppas att den kroppsliga bättringen inte låter vänta på sig alltför länge till. Ja, visst ska det alltid vara något :) Vet du varför händerna och fingrarna värker?

Vad mysigt att känna en fot för första gången! Kanske har du rätt i att han kommer åt urinblåsan, jag vet inte. Det känns som ett tryck rakt ner, ibland moler det lite samtidigt. Jaja, huvudsaken är ju att han har det bra därinne :) Det syns jättetydligt var han har rumpan, magen blir liksom alldeles sned och det går inte annat än att le stort när han byter ställning. Snacka om hela havet stormar :D

Spännande med tankar om och kring förlossningen! Tänk att det bara är 10 veckor kvar till du får träffa liten om hon är punktligt :) Tiden går allt bra fort ändå...Jag går in i vecka 36 i morgon och här hemma börjar vi funder på om det kanske är dags att ta oss en funderar kring vad vi vill ska stå i förlossningsbrevet.

Härigt med långledigt!! Hoppas att du får en massa tid att ta igen dig på och att helgen blir riktigt solig och fin. Hoppas att du snart hör från din syster och att allt är bra med lillan och hennes föräldrar.

• Anelan
    Sussna: Hoppas att det extra UL:et visar att moderkakan sitter där den ska och att det blir ett mysigt tillfälle att få träffa liten i magen en extra gång. Håller tummarna! Hoppas att du får en riktigt härlig långhelg med massor av lugn och solsken.
  • Anelan
    Fru Landström skrev 2010-05-10 10:02:20 följande:
    Har fått övertagit dotterns förkylning och den verkar inte ge sig. I natt hostade jag så mycket att jag var tvungen och gå upp och spy flera gånger På det så har magen bestämt sig för att göra uppror så den fungerar inte som det ska. Har också problem med vad jag hoppas är väldigt vattninga flytningar. Dock är jag lite rädd att det kan vara fostervatten. Har haft en del sammandragningar dom senaste dagarna och vissa har faktiskt kännts en hel del. Börjar bli lite orolig. Är en hel del veckor kvar.
    Hoppas att du mår bättre! Har du varit och kollat om det är fostervatten som sipprar? Förstår verkligen att du blir orolig, hoppas att allt är som det ska och att liten i magen stannar kvar till det är dags. Håller alla tummar och tår för att allt är bra med dig och de dina.
  • Anelan
    Scapula skrev 2010-05-09 09:35:58 följande:
    Nya bilder på magen nu i galleriet, vår vanliga kamera har gått sönder så de är knäppta med mobilen, inte lika bra kvalitet...
    Vilken urfin mage!
    Hur mår du annars? Vad skönt att du fick pengar från FK även om det tog lite tid och frustration..Hur har det gått med de planerade inköpen, blev det en ny kamera?
  • Anelan
    Kittycat: Usch, vad jobbigt att lilltjejens tillstånd går så upp och ner! Hoppas hoppas att hon mår bättre igen och att det fortsätter att gå åt rätt håll sen. Skickar massa varma tankar och hoppas att de hittar fram till din syster och dig.

Det låter inge vidare med kristaller i lederna, det låter som att det gör väldigt ont? Vad är det som gör att det bildas kristaller i lederna, finns det någon hjälp du kan få?

Tack för dina tankar om pyrets rörelser, det låter ju som att det är urinblåsan han "studsar" mot :) Känns skönt att ha en möjlig förklaring, tack! Ja, nu är det nedräkning här hemma. Massa glädjepirr blandat med nervositet. :)

Scapula: Vad härligt att du fått tag på en billig och bra kamera! Det är aldrig jätteroligt när pengarna rinner iväg, men det låter som att ni kommer att få en del för pengarna och det är ju alltid trevligt :)
  • Anelan
    The Kittycats skrev 2010-05-13 21:56:18 följande:
    Tack för omtanken Tyvärr har de varit tvugna att sätta tillbaka masken, men hon beöver inte respirator tack och lov. Och det är mer stabilt. De hade röntgat och hålet hade inte blivit större. Så nu hoppas jag verkligen att de ha blviit mindre nästa gång de kollar! Men tyvärr vet inte läkarna hur lång tid det kan ta. Jag vet inte, bm:n sa inte det och jag frågade inte. Får fråga nästa gång jag ska dit. Hon sa att eftersom jag blivit så hjälpt mot foglossningen genom akupunktur så kan man även pröva det där. När våran tjej kommit emot min urinblåsa (förmodligen då) så har det ilat jättestarkt och obehagligt (på gränsen till att det gör ont istället) ganska långt ner där fram i mitten. Så det låter ju som det du beskriver. Härligt att få räkna ner Är det mycket kvar som ska införskaffas?
    Stackars lilltjejen, det värker i hjärtat att läsa. Men skönt att det är mer stabilt och att hålet inte har ökat i storlek. {#lang_emotions_flower}

Hoppas att akupunkturen hjälper mot kristallerna ockås. Det låter lite smålyxigt att ha kristaller i lederna, synd att de gör ont {#lang_emotions_wink}

Vi har lite småsaker kvar att införskaffa, som en bärsele och skötbädd mm till skötbordet plus några andra saker. Just nu är det lite skralt i kassan då jag varit hemma utan inkomst de sista veckorna, men det blir nog en liten inköpsrunda nästa gång sambon får lön {#lang_emotions_dreamer}  Sedan väntar vi på vaggan som mina föräldrar ska komma med, snart hoppas vi. Har ni några saker kvar att fixa och dona med?

Idag går jag in i vecka 36 och en ny bild på magen finns i mitt galleri
    www.familjeliv.se/hem/anelan/gallery/phppw1cyk.jpg
    Det känns både spännande och pirrigt att  bocka av veckor och dagar. Ibland kan jag förundras över att jag sitter här i dag med en liten buskille i magen som inom en ganska snar framtid kommer att göra oss sällskap. Jag minns all oro och rädsla och att jag ett tag var övertygad om att jag aldrig skulle komma till veckor som började med en 3:a. Ibland är livet verkligen ett stort mirakel..
  • Anelan
    The Kittycats skrev 2010-05-15 13:28:39 följande:
    Ville bara berätta att nu är lillfia utan respirator, syrgas och c-pap!  Så nu är det bara morfin och sond kvar. Hoppas det fortsätter så här, hurra hurra Dessutom skiner solen, och jag sitter på baksidan och läser och har ätit en glass. Ikväll blir det grillning Just nu känns livet jättebra! det är bara att njuta och hoppas att det håller i sig.
    Vad härligt att höra!! Håller alla tummar och tår för att lilltjejen fortsätter att må bättre och bättre. Det låter som att du haft en helskön helg, hoppas att du lyckats samla lite kraft och lugn i solskenet.
    Sussna skrev 2010-05-16 12:38:58 följande:
    Anelan: Vacker mage, du är ju snart i mål ju
    Tack så jättemycket, vad glad du precis gjorde mig! Ja, nu börjar mållinjen nalkas. Pirrigt, härligt, spännande och overkligt :)
  • Anelan

Har varit hos bm idag vecka 35+4.
    Pyrets hjärtslag ca136 slag/min och han ligger med huvudet nedåt fortfarande. Det är lite ruckbart fortfarande, men mer fixerat än sist.
    SF-mått 31cm På 18 dagar har magen vuxit 3 cm. Jag ligger på den nedre linjen, men följer min egen kurva och det är som det ska.
    Hb 120 All järnrik mat har gett resultat, sist hade jag 110, så det är bara att fortsätta på samma linje! Förmodligen beror den senaste veckans trötthet på att det börjar närma sig BF och att kroppen behöver samla kraft.

Är det någon mer än jag som får stickningar i smalbenen och fötterna när ni står upp några minuter? Jag samlar på mig en del vatten just nu, någon som har några bra tips om vad som kan minska vattensamlandet? Jag försöker att dricka mycket och att röra på mig, och jag kyler ner händer, fötter och ben ibland för att minska både värmen och spänningarna. Någon som har tips på annat som går att göra?

Jag hoppas att ni allihop har haft en härlig långledighet i solskenet! {#lang_emotions_sunny}

• Anelan
    Fru Landström: Vad skönt att allt såg bra ut hos bm, och grattis till dottern din i efterskott! Hade ni ett solskensfirande? Din situation på jobbet låter verkligen helgalen! Önskar att jag hade något tips eller råd, men tyvärr sitter jag tomhänt på den fronten... Blir dock väldigt upprörd när jag läser om hur de behandlar dig, tycker inte att de får göra så! Förstår verkligen att du inte känner dig motiverad att gå till jobbet så som de behandlar dig! Skulle vilja åka dit och be dem att skärpa sig och få dem att förstå att de ska behandla dig som den kompetenta medarbetare som du är; med respekt och uppskattning!
    Hoppas att ni kryar på er från förkylningen, att du de närmaste veckorna kommer att kunna hitta lugn mitt i stressen och att din jobbsituation snart blir bättre. Vilka namn har ni "smakat" på hitintills? Vet ni om ni har några kriterier för namn, typ om det ska vara långt eller kort, vanligt eller ovanligt..ja du hajar?

Sussna: Tack för peppningen! Jag fortsätter på samma stil till jag hittar några fler tips. Har märkt att om jag går och tränar så minskar vattenansamlingen några timmar efteråt. Måste dock erkänna att det inte känns lockande att träna varje dag, ett par gånger i veckan får räcka nuförtiden. Sendrag låter ont, kan inte vara roligt att vakna av sendrag?! Hur mår du och liten i magen annars?

Namera: Tack, vad gullig du är! Tänk vad glad man kan bli av att någon säger/skriver något snällt när man själv känner sig som en flodhäst. Var precis inne och kikade på din senaste magbild och du har en väldigt vacker mage! Badbollar är inte att förakta, de kan förgylla en hel livstid och vara bland det finaste som finns.
  • Anelan
    Scapula: Vad skönt att allt såg bra ut på TUL! Härligt att veta att lillan mår bra. Och vad skönt för er att det inte är alltför lång tid kvar innan ni får ett datum för igångsättning och att läkarna är förstående. Tack för tipsen! Jag försöker att sitta och ligga högt med benen och det hjälper. Sedan blir det att undvika att stå rakt upp och ner mer än korta stunder. Kanske att stödstrumpor kommer att inhandlas.

Fru Landström: Vilken fantastiskt fin mage!! Vad skönt att det verkar som att det börjar lösa sig för dig på jobbet! Hoppas att det gör det. Förstår verkligen om du inte orkar hålla på och "bråka", jag tycker att det är klokt av dig att fokusera på de viktigare sakerna.   Elina är ju ett fantastiskt fint namn!  Jag kunde inte låta bli att le stort när jag läste om vilka namn ni pratat om!Vi har i flera år pratat om Moa och Theo, under graviditeten är det dock Matheo som vi har fallit för. Sedan få vi ju se vem det är som tittar ut, om namnet passar... Känns det som att du inte kan ge ditt barn namnet Noah eftersom din jobbarkompis son heter så? Det måste vara kluvet och tjorvigt att ha hittat ett namn som känns rätt men som någon i närheten redan "tagit". Vi hade så med flicknamn först, sambons jobbarkompis fick barn och döpte sin dotter till det namn vi då funderade på, det blev att tänka om för vår del. Men det behöver man ju inte göra..

Sussna: Vad skönt att det inte händer alltför ofta! Och vad härligt att höra att du mår bra i övrigt och känner dig fit for fight att jobba en månad till. Hoppas attt du får fortsätta vara utan gravidkrämpor och behålla din vighet ett bra tag till :)
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2