The Kittycats skrev 2012-01-05 08:04:32 följande:
Ha ha, ja den som lever får se.... Det finns ju en liten "fas" som kallas tonåren
Vad är det du pluggar? Min sambo började plugga den här terminen, men det var tyvärr för krävande och nu är han tillbaka på sitt jobb (han var tjänstledig för sina studier).
Här har vi konstaterat att M i tonåren kommer att få höra om hur han som liten tjatade om att få gå och lägga sig och hur han tidigt tidigt varje morgon vaknade med ett leende på läpparna satta sig upp i sängen och sa "klar" innan han skuttade upp
Jag pluggar till F-6 lärare (kommer att få behörighet i förskola, förskoleklass och i grundskolan upp till 6:an är det tänkt) Det känns skönt at plugga när barnen är små då jag (inbillar mig?) att jag kan styra mer över min tid och på så vis kan barnen gå kortare dagar på förskolan.Vad var det din man pluggade? Vad jobbar han som, och vad jobbar du med? Ursäkta om jag redan frågat, minns inte detaljer från när jag hängde i tråden förra omgången
Sussna skrev 2012-01-05 14:22:53 följande:
Kittycat: Jag hade faktiskt tänkt fråga det samma om era barn...Gabriel äter jätte dåligt, eller det går i perioder, just nu vill han inte ha mycket...inte ens youghurt och fil som han brukar älska äter han många skedar av...Vällingen är det enda han äter utan att kinka och frukt och grönsaker.
Det är väldigt frustrerande tycker jag, om han inte skulle äta bra i perioder skulle jag ha slitit håret av mig vid det här laget...Han har alltid varit smal och spinkig så man skulle ju vilja göda upp han lite mer
Men både jag och sambon var inte heller några matvrak när vi var små och vi överlevde ju, försöker jag tänka.
Tyvärr jag bloggar inte heller, läser ganska mycket bloggar dock. Brukar vara min kvällsunderhållning
The Kittycats skrev 2012-01-05 08:04:32 följande:
Hur är era små med maten? Vilhelmina är fortf kinkig., hon åt aldrig puré - varken hemlagad eller köpt. Nu äter hon mest grönsaker, smörgås, ris och makaroner. Men vi har precis gjort framsteg, hon verkar gilla mjukt och lite starkare kött. Chili con carne åt hon igår, och jag har aldrig sett henne äta så mycket mat någonsin. Tacos går också rätt bra, samt skinka. Men jag tänker att det kommer nog, hon får iaf i sig protein genom yoghurt, ost, och ägg. Det svåra brukar ju vara att få barnen att äta grönsaker när de blir äldre, så vi försöker att inte göra för stor grej av maten. Det är ju jättebra om hon äter mycket grönsaker, och det andra kommer kanske med åren?
Ang maten så har vi haft motsatt problem. Vi har en liten guldklump som älskar mat på gränsen till besatthet och vi har använt en hel del kreativitet tålamod och rutiner för att lyckas skapa goda förutsättningar för måltider som avslutas med ett glatt klar eller tack för maten. I princip alla barn i vår närhet är knussliga med maten och matvägrar i perioder eller är allmänt kräsna, det verkar vara mer av en regel än ett undantag om jag utgår från mina personliga erfarenheter när det kommer till att ha jobbat med barn
Dock kan jag känna mig väldigt ensam när det kommer till M's relation till mat, det är liksom ingen som förstår hur jobbigt det har varit och hur mycket vi har trixat och fixat och hur många sömnlösa nätter som jag haft. Istället bemöts jag med kommentarer som "du ska vara tacksam över att han äter" eller "åh, vad jag önskar att X åt lika bra som M" eller "vad skönt det måste vara att M älskar mat" eller "vilken tur ni har att M äter så mycket och så bra". Om jag kunde skulle V och Gabriel kunna få lite av Matheos matkärlek, han har så att det räcker och blir över för ett halvt kompani.