• Clee

Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer

Jag födde mina tvillingar 9 januari, i v 31+0. De har varit pigga sedan start: CPAP i några dagar och kuvös i någon vecka men därefter andats själva och legat på värmebädd. Vi har bott i familjerum här på Neo nu i snart en vecka och både fysiskt (sömnbrist) och mentalt blir jag rätt slutkörd av larmen som går ungefär var tjugonde minut, när (oftast) saturationen dippar. Ibland händer det att puls och andning påverkas också men det är sällan. Nästan alltid studsar siffrorna tillbaka till bra värden rätt omgående men ibland får vi böka lite med dem, vända lite osv för att det ska gå upp igen.

Har dock insett att jag har något slags hatkärleksförhållande till de där elektroderna - och funderar på hur jag någonsin ska känna mig trygg när barnen inte har någon övervakning alls. Sitter och kollar på andningslarm på nätbutiker och inser att det blir i alla fall 3000 kr för båda barnen om man ska ha något som är ok - och funderar på om det är vanligt att andra prematurföräldrar införskaffar andningslarm? Det måste väl vara så att risken för PSD är större för våra prematurer, eller?

Hur har det gått för er andra längre fram, sista tiden innan ni fått komma hem och vid ev hemvård? Hur går det till när man liksom avvecklar övervakningen?

• Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer
  • 6 Små Älsklingar
    TessanS skrev 2010-02-21 19:45:10 följande:
    Våra pojkar föddes i vecka 28 och blev av med övervaken en vecka innan vi åkte hem. Mentalt hade vi redan slutat bry oss om dem och var rätt irriterade på alla fellarm. Vi kunde läsa av barnen så bra att vi visste när de skulle låta. Väl hemma hade vi inga larm den första tiden men eftersom de ville sova på mage pga mycket gaser så skaffade vi Babysense II och de har varit superbra! Aldrig någonsin har de fellarmat. Även vi fick lära oss hjärt lungräddning innan vi åkte hem!
    Låg dom i varsin spälis eller har den 2 plattor?
  • Nea76

De ligger i varsin säng!! I början hade vi dem i en vagga men när de sov bättre på mage fick de varsin spjälsäng. Dessutom störde de varandra hela tiden. Så det blev två larm!

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till prematurtvillingar ღ ¸.?°´¯)
  • MariaLagom

Hej mina tjejer var ju i försig inte prematurer  men vi hade www.respisense.se/  och det funkade jätte bra var sällan fel larmning och som Niinis skrev är det en viktig att ha rätt blöjstorlek och en body var bästa sovplagget för då satt larmet på plats
    ett av larmen gick sönder och då fick vi en ny efter bara en dag

• 6 Små Älsklingar
    MariaLagom skrev 2010-02-21 22:51:36 följande:
    Hej mina tjejer var ju i försig inte prematurer  men vi hade www.respisense.se/  och det funkade jätte bra var sällan fel larmning och som Niinis skrev är det en viktig att ha rätt blöjstorlek och en body var bästa sovplagget för då satt larmet på plats ett av larmen gick sönder och då fick vi en ny efter bara en dag
    Sitter larmet kvar på rätt ställe om man tar upp och ammar eller måste man hålla på att rätta till det hela tiden?
  • Sunkiissed
    6 Små Älsklingar skrev 2010-02-22 08:01:15 följande:
    Sitter larmet kvar på rätt ställe om man tar upp och ammar eller måste man hålla på att rätta till det hela tiden?
    Jag tror om jag fattat rätt att det är som en Stegräknare? :P
    En klämma som sitter fast i blöjan.
  • MariaLagom

Ja det gör det om du sätter fast det ordentligt. I början dubbelvek vi blöjan och då sitter det jätte bra fast

• FavvoJonna

TessanS

Min lilla kille har oxå precis fyllt ett år o nu har vi bestämt att vi ska sluta med andningslarm. Fast det tar emot lite.. =)

• Nea76
    FavvoJonna skrev 2010-02-22 14:45:20 följande:
    TessanSMin lilla kille har oxå precis fyllt ett år o nu har vi bestämt att vi ska sluta med andningslarm. Fast det tar emot lite.. =)
    Ja det kan nog vara dags...hum..undrar om jag ska plocka bort dem redan idag...

HUGA!!! ;-D
  • mina12

Ser att ni prata om att sluta med övervakningen och när man ska göra det. Vi hade övervakning som vi fick låna från sjukhusets hemsjukvård. Vi hade det jättelänge tyckte hemsjukvården, men eftersom de inte behövde ha det till någon annan just då, så fick vi behålla det tills vidare. De undrade när vi skulle sluta och tyckte att vi skulle börja vänja oss av med det successivt. En dag kände vi bara att "Nu är det dags!" och så tog vi bort larmet. Efter det så har vi bara använt det någon enstaka gång när dottern varit rejält förkyld.

Hon var 11mån när vi slutade med larmet. Hon föddes i v.24+0. Det jag vill säga är att gå på er magkänsla. Känns det ok att ta bort larmet så gör det, annars vänta ett tag till. Jag tror "rätt dag" dyker upp

Lycka till! 

• Nea76

Ja, du har så rätt mina12. För oss är det nog faktiskt rätt dag just idag!! Kan ju vara bra att spara dem dock o ha när de blir förkylda. Vi har sluppit sånt hittills men lär väl komma när vi är ute mer i vår kan tänkas.

Spännande, känns högtidligt på något vis!

• MariaLagom

Tessan kunde du slappna av?

• Nea76

Ja det gick fint! Känns skönt att slippa hålla på med larmen faktiskt!! Gick lättare än jag trodde.

• mina12
    TessanS skrev 2010-02-23 20:16:47 följande:
    Ja det gick fint! Känns skönt att slippa hålla på med larmen faktiskt!! Gick lättare än jag trodde.
    Vad skönt! Det var rätt dag alltså
  • Nea76

Ja uppenbarligen!!

Hur går det för TS??

• minimia80

hej
    jag har en liten prematuris som har haft problem med typ självkvävning fast hon mår bra nu är ett halvår..jag har fått låna ett anningslarm på sjukhuset det är ett som man kan koppla på när man sover eller ex går ner i källaren eller om man vill ha på det alltid så funkar det..den sätts fast med en elektrod i ljumsken

jag har kvar larmet för min egenskull så jag får sova på natten och tänker kräva att få ha kvar det tills hon är 1 till 2 år 

inte ska du behöva köpa och lägga pengarna på så dyra grejer(fast barnen är ju viktigare så klart men endå)

prata med bvc och sjukuset

kram Stolt mamma till 2

• mina12
    minimia80 skrev 2010-02-24 13:29:07 följande:
    hej jag har en liten prematuris som har haft problem med typ självkvävning fast hon mår bra nu är ett halvår..jag har fått låna ett anningslarm på sjukhuset det är ett som man kan koppla på när man sover eller ex går ner i källaren eller om man vill ha på det alltid så funkar det..den sätts fast med en elektrod i ljumsken jag har kvar larmet för min egenskull så jag får sova på natten och tänker kräva att få ha kvar det tills hon är 1 till 2 år  inte ska du behöva köpa och lägga pengarna på så dyra grejer(fast barnen är ju viktigare så klart men endå)prata med bvc och sjukusetkram Stolt mamma till 2
    Jag tror inte alla landsting har hur många övervakningapparater som helst och då prioriteras de som läkarna anser behöver ett larm pga medicinska orsaker.
  • Clee

Någon frågade hur det går med TS - tackar som frågar! - vi har varit hemma nu i lite mer än två veckor och någon vecka innan vi kom hem kopplades sista övervakningen bort, dvs saturationsmätaren. Då hade de varit utan andningsövervakning i ungefär en vecka, så ungefär en månad vid det här laget. Lite ovant och läskigt till en början men nu känns det helt ok, ibland när de är täppta på natten eller när de andas lite hastigare kan jag bli nervös men faktum är ju att mina inte haft några apnéer såvitt jag vet, jag tror att andningslarmet gick en gång på neo och då är det inte ens säkert att det var korrekt eftersom ansiktsfärgen var helt oförändrad hos grabben.

Som det ser ut nu kommer vi inte att köpa andningslarm till barnen men jag kanske nojar till någon gång när de åker på förkylning. I sådana fall blir det nog något liknande Respisense eller Snuza. Och så hoppas jag innerligt att jag aldrig behöver ångra att jag inte haft andningslarm, om det nu blir så.

Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer