• Clee

Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer

Jag födde mina tvillingar 9 januari, i v 31+0. De har varit pigga sedan start: CPAP i några dagar och kuvös i någon vecka men därefter andats själva och legat på värmebädd. Vi har bott i familjerum här på Neo nu i snart en vecka och både fysiskt (sömnbrist) och mentalt blir jag rätt slutkörd av larmen som går ungefär var tjugonde minut, när (oftast) saturationen dippar. Ibland händer det att puls och andning påverkas också men det är sällan. Nästan alltid studsar siffrorna tillbaka till bra värden rätt omgående men ibland får vi böka lite med dem, vända lite osv för att det ska gå upp igen.

Har dock insett att jag har något slags hatkärleksförhållande till de där elektroderna - och funderar på hur jag någonsin ska känna mig trygg när barnen inte har någon övervakning alls. Sitter och kollar på andningslarm på nätbutiker och inser att det blir i alla fall 3000 kr för båda barnen om man ska ha något som är ok - och funderar på om det är vanligt att andra prematurföräldrar införskaffar andningslarm? Det måste väl vara så att risken för PSD är större för våra prematurer, eller?

Hur har det gått för er andra längre fram, sista tiden innan ni fått komma hem och vid ev hemvård? Hur går det till när man liksom avvecklar övervakningen?

• Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer
  • Mrs Lo

Jag vill verkligen understryka det som Futurum nobis est skrev. Det är ingen som helst mening att ha ett andningslarm om man inte kan hjärt- och lugnräddning för spädbarn. Röda korset brukar anordna kostnadsfria kurser så kolla gärna upp det innan du köper att larm för flera tusen kronor.

• AsaLu

Vi fick en kurs i lungräddning på spädbarn på sjukhuset innan vi blev utskrivna. Bör ju vara rutin tycker jag när man blir utskriven med prematurer!

• Hinos

Tack för tipsen om Babysense II, vi har förlorat två barn i magen och vill inte förlora ett i livet om den nu kommer ut levande. Ska kolla med sjukhuset om man kan låna där annars köper vi på internet.

Tack även för tipset om första hjälpen, det ska vi se till att gå!!

• camizz

ja har ett apne larm som läkare ordn till mig från hjäpmedelscentralen

Elvis 070227 Thilda 080428 Ronja 091020
  • Jessica1

Våra läkare tyckte inte det behövdes något larm för vår son född 27+5. Visst var han rätt stabil i andningen. MEN hade en otäck förmåga att sätta i halsen så att dykreflexen kickade in. Därför köpte vi ett AngelCare larm som fungerade super. Tack vare den kunde vi sova tryggt.

Om inte läkarna tycer barnet inte behöver ett, så har de antagligen rätt. Men om du känner att du vill ha ett så skaffa dig då ett så att du får den sömnen du behöver. Samtidgt så är det en hel del "vanliga" barn som dör i PSD, dock spec. barn till rökare.  Som så mycket annat med spädbarn, lyssna till ditt hjärta!

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Sunkiissed

Oj va många det är som använder larm!!

Jag frågade våran doktor om han tyckte vi skulle ha det på våra tvillingar födda i v24+4 och han sa nej. "Skulle vi tycka att ni behövde det hade ni fått med er ett härifrån" Så efter det har jag inte haft en tanke på att skaffa det. Jag frågade nu senaste gången vi var på återbesök, 2 månader efter hemkomst, och då var svaret dessamma, inget larm skulle vi skaffa.

Är jag dum som inte skaffar ett ändå? :/

• Written Fiction
    SandraLindholm skrev 2010-02-02 08:08:25 följande:
    Oj va många det är som använder larm!! Jag frågade våran doktor om han tyckte vi skulle ha det på våra tvillingar födda i v24+4 och han sa nej. "Skulle vi tycka att ni behövde det hade ni fått med er ett härifrån" Så efter det har jag inte haft en tanke på att skaffa det. Jag frågade nu senaste gången vi var på återbesök, 2 månader efter hemkomst, och då var svaret dessamma, inget larm skulle vi skaffa. Är jag dum som inte skaffar ett ändå? :/
    Nej det tycker jag inte. Du är absolut inte dum utan mycket klok (har jag sett i andra trådar också för övrigt ;))  Jag har full förståelse för dem som köper hem larm, men jag själv var bara lättad när jag väl släppte vår övervakning. Min son hade väldigt sjuka lungor, det var lång vårdtid på neo med respirator (totalt ca  3 veckor) och CPAP (12 veckor) och sedan syrgas i hemmet som höll sig i länge. Jag kan säga att när vi blev syrgasfria höll vi fast i larmet ett tag till. (massimo saturationsmätare) Dock kan jag säga att hade inte min man övertygat mig om att vi borde släppa den så hade han än idag suttit fastkopplad i den.
    Man kan aldrig vara för försiktig säger många, men jag personligen är för en nervös person för att kunna hantera larm med sunt förnuft. Jag gick vidare tillslut, utan larm och det är jag tacksam över.

Dock hade jag köpt andningslarm om jag fått ett normalfött barn och använt dom första månaderna. Gå på din magkänsla. Mamma vet bäst.:)
  • mina12

Jag tror som flera andra, att säger läkaren att inget larm behövs, så behövs det säkert inte. Sen är det ju föräldrar som köper larm till sina fullgångna och friska barn också, vilket säkert inte heller behövs. Barn dör i PSD, men det är väl väldigt sällan om man inte är rökare eller samsover. Jag kan dock förstå att man köper ett larm till sin prematur, för man är så van vid det och om det gör att man sover bättre, så är det väl positivt. Vår dotter föddes 24+0 och vi fick med oss övervakning från sjukhuset. Vi använde det väldigt länge på natten. Inte för att hon brukade larma, utan för att vi kunde slappna av och sova bättre då.

Gör det som känns bäst för dig!

• Sunkiissed

Tack fär svaren :) 

Vi har ju varit hemma i snart 3 månader så det skulle kännas konstigt att sätta in alarm nu när man vant sig av med det. Jag tyckte bara det var otroligt skönt att slippa när de tog bort de på sjukhuset.

De sover själva i spjälsäng, på rygg och vi röker inte :)

Killen låg i Resp i 7 dagar och flickan i 11 dagar. Hon hade kommit ur på 5 dagen men bestämde sig för att dra bort slangen själv så hon fick ett sår i halsen som fick läka, efter det var hon sist ur CPAPen också. Den försvann i v 32-33 (?) knapt en vecka efter lillkillen och samma med grimman var hon 4-5 dagar efter att komma ur. Den kom de ur i v34 - 35+4 tror jag. Jag har allt uppskrivet, måste läsa igenom där snart så man har bättre koll, alla dagar har bara flytit samman :P

Jag har hört att man inte kan rädda ett barn som skulle dö i PSD?

En kompis till mig sa att hennes läkare hade sagt det.. Kanske är det så eller så var det missuppfattning från hennes sida.

• FavvoJonna

Min kille föddes i v 29+6 o vi hyr ett andningslarm från Techno Medica. Vi började göra det när han var 4 mån. Ingen läkare rådde oss till det men jag kände att jag behövde det för att kunna sova på nätterna själv. Är jätteglad att jag har o har haft det. Ett problem bara, vi har lite svårt att vänja oss av vid det! Han är 1år om nån vecka o behöver ju inte det längre..

Det är inte säkert att det går att rädda iaf, troligen inte. Men det är ju lite svårt att veta.

Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer