• Clee

Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer

Jag födde mina tvillingar 9 januari, i v 31+0. De har varit pigga sedan start: CPAP i några dagar och kuvös i någon vecka men därefter andats själva och legat på värmebädd. Vi har bott i familjerum här på Neo nu i snart en vecka och både fysiskt (sömnbrist) och mentalt blir jag rätt slutkörd av larmen som går ungefär var tjugonde minut, när (oftast) saturationen dippar. Ibland händer det att puls och andning påverkas också men det är sällan. Nästan alltid studsar siffrorna tillbaka till bra värden rätt omgående men ibland får vi böka lite med dem, vända lite osv för att det ska gå upp igen.

Har dock insett att jag har något slags hatkärleksförhållande till de där elektroderna - och funderar på hur jag någonsin ska känna mig trygg när barnen inte har någon övervakning alls. Sitter och kollar på andningslarm på nätbutiker och inser att det blir i alla fall 3000 kr för båda barnen om man ska ha något som är ok - och funderar på om det är vanligt att andra prematurföräldrar införskaffar andningslarm? Det måste väl vara så att risken för PSD är större för våra prematurer, eller?

Hur har det gått för er andra längre fram, sista tiden innan ni fått komma hem och vid ev hemvård? Hur går det till när man liksom avvecklar övervakningen?

• Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer
  • Ida04Emma06Thea09

Jag är mamma till tre prematurbarn dom första två hade Techno Medica andningslarmet och nu till minstingen så har vi hyrt Babysence II bägge är kanon bra larm som gör att jag kan slappna av på nätterna. I mitt fall så var det så att den först födda dotter hade andningsdipper och läkarna sa hon låg i riskzonen för PSD så dom rådde mej att hyra ett larm och sen med mellanbarnet så kändes det skönt att hyra larm igen OM det skulle hända nått, och min minsting född i v27+6 så sa läkarna att hon var så stabil men ville vi hyra larm så fick vi göra det å då kände jag att hon var ju den tidigaste födda prematuren jag haft så jag ville verkligen ha ett denna gången med.

• Pallas

Nej, vi hade inget. Jag hade inte känt mig bekväm med det. Jag har ammat fritt på natten och samsovit från start och då haft barnen i ett snuggle nest de första månaderna.

• 6 Små Älsklingar

Vilka larm har du tittat på?

Vi väntar tvillingar och tanken är att dom ska sova tillsammans så länge det går, vilka larm finns det då att köpa/hyra?

Till första barnet så hyrde vi från technomedica men då tvåan kom så hade det kommit ut andningslarm på marknaden att köpa så vi köpte ett larm som vi även använt till dom andra barnen.

• Niinis

jag har babysence 2! kanonbra INGA fellarmningar! respisense har jag vid samsovning.

• 6 Små Älsklingar
    Niinis skrev 2010-02-20 19:08:14 följande:
    jag har babysence 2! kanonbra INGA fellarmningar! respisense har jag vid samsovning.
    Respisense har jag kikat på, fungerar den bra tycker du?
  • Niinis
    6 Små Älsklingar skrev 2010-02-20 19:18:31 följande:
    Respisense har jag kikat på, fungerar den bra tycker du?
    japp om man samsover, lite krångligare att sätta på men man lär sig snabbt att förstå hur den ska sitta så man slipper fellarmningar, (kruxet är att ha en blöja i bra storlek som går nästan upp till naveln, och fästa den nära naveln då fellarmar den INTE!) men när bebis blir större och börjar snurra runt i sömnen och ligger på mage är det lite svårare. min tjej är 6mån nu och jag ska sälja mitt respisence som hon använt till och från i 4mån, då jag tycker det är lite jobbigt då hon snurrar runt men det funkar att ha även då! {#lang_emotions_smile} hon är ju inte prematur heller så det kanske räcker med babysence nu.
  • 6 Små Älsklingar
    Niinis skrev 2010-02-21 12:45:27 följande:
    japp om man samsover, lite krångligare att sätta på men man lär sig snabbt att förstå hur den ska sitta så man slipper fellarmningar, (kruxet är att ha en blöja i bra storlek som går nästan upp till naveln, och fästa den nära naveln då fellarmar den INTE!) men när bebis blir större och börjar snurra runt i sömnen och ligger på mage är det lite svårare. min tjej är 6mån nu och jag ska sälja mitt respisence som hon använt till och från i 4mån, då jag tycker det är lite jobbigt då hon snurrar runt men det funkar att ha även då!  hon är ju inte prematur heller så det kanske räcker med babysence nu.
    Tanken är att dom kommer att sova i vår säng och även dela på en spjälsäng, så länge det går i alla fall.

Då kan vi inte använda ett vanligt larm med platta under madrassen.
    Men då fungerar den i början i alla fall, till det är dags att få varsin spjälis, då kan vi ju bara köpa ett till vanligt larm.
  • Nea76

Våra pojkar föddes i vecka 28 och blev av med övervaken en vecka innan vi åkte hem. Mentalt hade vi redan slutat bry oss om dem och var rätt irriterade på alla fellarm. Vi kunde läsa av barnen så bra att vi visste när de skulle låta.

Väl hemma hade vi inga larm den första tiden men eftersom de ville sova på mage pga mycket gaser så skaffade vi Babysense II och de har varit superbra! Aldrig någonsin har de fellarmat.

Även vi fick lära oss hjärt lungräddning innan vi åkte hem!

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till prematurtvillingar ღ ¸.?°´¯)
  • Nea76

Hum...våra pojkar fyllde ett igår och använder fortfarande larmet. Frågan är om mamma är redo att släppa det?!

Hur länge har ni andra haft larmet?

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till prematurtvillingar ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer