Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer
Jag födde mina tvillingar 9 januari, i v 31+0. De har varit pigga sedan start: CPAP i några dagar och kuvös i någon vecka men därefter andats själva och legat på värmebädd. Vi har bott i familjerum här på Neo nu i snart en vecka och både fysiskt (sömnbrist) och mentalt blir jag rätt slutkörd av larmen som går ungefär var tjugonde minut, när (oftast) saturationen dippar. Ibland händer det att puls och andning påverkas också men det är sällan. Nästan alltid studsar siffrorna tillbaka till bra värden rätt omgående men ibland får vi böka lite med dem, vända lite osv för att det ska gå upp igen.
Har dock insett att jag har något slags hatkärleksförhållande till de där elektroderna - och funderar på hur jag någonsin ska känna mig trygg när barnen inte har någon övervakning alls. Sitter och kollar på andningslarm på nätbutiker och inser att det blir i alla fall 3000 kr för båda barnen om man ska ha något som är ok - och funderar på om det är vanligt att andra prematurföräldrar införskaffar andningslarm? Det måste väl vara så att risken för PSD är större för våra prematurer, eller?
Hur har det gått för er andra längre fram, sista tiden innan ni fått komma hem och vid ev hemvård? Hur går det till när man liksom avvecklar övervakningen?