• mina12

Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer

Jag tror som flera andra, att säger läkaren att inget larm behövs, så behövs det säkert inte. Sen är det ju föräldrar som köper larm till sina fullgångna och friska barn också, vilket säkert inte heller behövs. Barn dör i PSD, men det är väl väldigt sällan om man inte är rökare eller samsover. Jag kan dock förstå att man köper ett larm till sin prematur, för man är så van vid det och om det gör att man sover bättre, så är det väl positivt. Vår dotter föddes 24+0 och vi fick med oss övervakning från sjukhuset. Vi använde det väldigt länge på natten. Inte för att hon brukade larma, utan för att vi kunde slappna av och sova bättre då.

Gör det som känns bäst för dig!

• mina12

Ser att ni prata om att sluta med övervakningen och när man ska göra det. Vi hade övervakning som vi fick låna från sjukhusets hemsjukvård. Vi hade det jättelänge tyckte hemsjukvården, men eftersom de inte behövde ha det till någon annan just då, så fick vi behålla det tills vidare. De undrade när vi skulle sluta och tyckte att vi skulle börja vänja oss av med det successivt. En dag kände vi bara att "Nu är det dags!" och så tog vi bort larmet. Efter det så har vi bara använt det någon enstaka gång när dottern varit rejält förkyld.

Hon var 11mån när vi slutade med larmet. Hon föddes i v.24+0. Det jag vill säga är att gå på er magkänsla. Känns det ok att ta bort larmet så gör det, annars vänta ett tag till. Jag tror "rätt dag" dyker upp

Lycka till! 

• mina12
    TessanS skrev 2010-02-23 20:16:47 följande:
    Ja det gick fint! Känns skönt att slippa hålla på med larmen faktiskt!! Gick lättare än jag trodde.
    Vad skönt! Det var rätt dag alltså
  • mina12
    minimia80 skrev 2010-02-24 13:29:07 följande:
    hej jag har en liten prematuris som har haft problem med typ självkvävning fast hon mår bra nu är ett halvår..jag har fått låna ett anningslarm på sjukhuset det är ett som man kan koppla på när man sover eller ex går ner i källaren eller om man vill ha på det alltid så funkar det..den sätts fast med en elektrod i ljumsken jag har kvar larmet för min egenskull så jag får sova på natten och tänker kräva att få ha kvar det tills hon är 1 till 2 år  inte ska du behöva köpa och lägga pengarna på så dyra grejer(fast barnen är ju viktigare så klart men endå)prata med bvc och sjukusetkram Stolt mamma till 2
    Jag tror inte alla landsting har hur många övervakningapparater som helst och då prioriteras de som läkarna anser behöver ett larm pga medicinska orsaker.
Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer