• Clee

Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer

Jag födde mina tvillingar 9 januari, i v 31+0. De har varit pigga sedan start: CPAP i några dagar och kuvös i någon vecka men därefter andats själva och legat på värmebädd. Vi har bott i familjerum här på Neo nu i snart en vecka och både fysiskt (sömnbrist) och mentalt blir jag rätt slutkörd av larmen som går ungefär var tjugonde minut, när (oftast) saturationen dippar. Ibland händer det att puls och andning påverkas också men det är sällan. Nästan alltid studsar siffrorna tillbaka till bra värden rätt omgående men ibland får vi böka lite med dem, vända lite osv för att det ska gå upp igen.

Har dock insett att jag har något slags hatkärleksförhållande till de där elektroderna - och funderar på hur jag någonsin ska känna mig trygg när barnen inte har någon övervakning alls. Sitter och kollar på andningslarm på nätbutiker och inser att det blir i alla fall 3000 kr för båda barnen om man ska ha något som är ok - och funderar på om det är vanligt att andra prematurföräldrar införskaffar andningslarm? Det måste väl vara så att risken för PSD är större för våra prematurer, eller?

Hur har det gått för er andra längre fram, sista tiden innan ni fått komma hem och vid ev hemvård? Hur går det till när man liksom avvecklar övervakningen?

• Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer
  • smurfan0

Nu är min flicka född i v.27, lite tidigare, men vi fick låna hem av sjukhuset, det har vi precis lämnat tillbaka, (hon föddes i maj-09). Men vi valde att köpa ett själva och fortsätta ha övervakning iaf på nätterna, så vi kan sova tryggt. Oron finns ju kvar.

Hur vi "avvecklade" saturationsmätarn var att det bara var personalen som såg deras syresättning från början. Sen fick vi träna utan någon timme då och då.

Men hör med sjukhuset om du har tur kanske ni får låna där.

Elina 090506 - smuffe.blogg.se
  • Proletariatet

Grattis till barnen!
    Jag har en dotter som föddes i v.24+1, med henne ordnade sjukhuset så att vi fick hyra ett larm från ett företag (blir väldigt dyrt så det rekommenderar jag ej).
    När jag fick sonen i v.35+1 fanns ingen medicinsk anledning till att använda larm, men jag kände att jag ville ge båda mina barn samma chans, om något skulle hända. Så långt innan han föddes köpte jag ett larm, "Babysense II", larmen har aldrig fellarmat för vår del och jag skulle rekommendera alla att använda larm, men det är viktigt att ni får lära er hjärt- och lungräddning på spädbarn innan.

• Liddi

Vi köpte åxå Babysense II, har fungerat jättebra. Har aldrig fellarmat men larmar när man tar upp honom utan att stänga av larmet så vi vet att den fungerar  

Alexander 090210
  • Trollet Ludenben

Min son är född v 31+4. När vi gick hem med hemvård var han så stabil att andningslarm och övervakning inte behövdes. Han hade sond kvar men inget annat. Innan hemgång hade han en apndedosa ett tag innan och den larmade inte en enda gång. Personalen på neo sa att när vi går hem då är han så stabil att de inte råder till andningslarm hemma. Vi hade ingen anledning att ha det i alla fall. Jag har alltid känt mig trygg med honom och inte känt behov av att ha det. Nu är han snart 1 år och allt har gått jättebra.
    På neo hade han respratior 4 dygn, CPAP några dygn och syrgasgrimma ganska många dygn. Övervakad med hjärta/puls/andning och värmemadrass. 5 v på neo i Göteborg hade vi.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Kinya

Min dotter föddes i v35+2 och hade lite jobbigt med andningen i början och hade CPAP i några dagar och sen syrgas. Sen kopplade de bort syrgasen också och vi fick ha in henne på samvårdnadsrummet med saturationsmätaren vid ett tillfälle. Efter det kopplade de bort alla mätinstrument och sa till oss att vi fick titta på henne och lära oss tyda hennes signaler och att de inte alls var oroliga för hennes andning längre. Vi var otroligt nervösa i början men det var otroligt skönt att vara på neo första tiden utan mätarna. Sen började nervositeten om igen när vi kom hem. Efter ett tag lär man sig tyda dem och lär sig lita på att de kan själv.

• Frila2

Min tjej föddes i v 28+4 och var inlagd i 9 veckor. De sista dagarna innan vi åkte hem så tog vi bort alla övervak så vi skulle få känna på hur det var innan.

Är det andningslarm du funderar på att köpa? Har killarna haft några riktiga andningsuppehåll där de glömmer av att andas eller är det mer att det larmar för att syresättningen sjunker?
    Siri hade aldrig några andningsuppehåll men hoppade rejält i syresättning fram till sista veckan. De sa till oss att de inte rekommenderade larm hem eftersom hon inte hade haft andningsuppehåll. En kille vi delade sal med hade riktiga andningsuppehåll rätt ofta och de fick med sig larm från avdelningen. Så det beror lite på vilket behov och vilka problem barnen har.

Av det du skriver verkar det ju som att de sjunker i saturaion men att det inte beror på andningsuppehåll. I det läget hade jag inte köpt larm. För mig var det en så stor befrielse när larmen kopplades bort.

• Clee

Tack för svar och god input!

Hej Frila, Dex här. Japp, som du uppfattat det har de inga apnéer (nu i alla fall, hände någon gång i början) så både andning och puls är stabil. Någon gång per dygn dippar pulsen till strax under 100 och går upp igen innan man ens hinner kolla det typ. Så, det är enbart syresättningen det larmar för, rätt ofta. I perioder ligger de mellan 76-86 och då larmar det ju mer eller mindre konstant. Men jag antar att andningslarm kanske inte gör så värst mycket för just syresättningen - frågan är ju hur man då ska kunna känna sig trygg med den.

• Frila2
    Clee skrev 2010-01-23 11:57:34 följande:
    Tack för svar och god input!Hej Frila, Dex här. Japp, som du uppfattat det har de inga apnéer (nu i alla fall, hände någon gång i början) så både andning och puls är stabil. Någon gång per dygn dippar pulsen till strax under 100 och går upp igen innan man ens hinner kolla det typ. Så, det är enbart syresättningen det larmar för, rätt ofta. I perioder ligger de mellan 76-86 och då larmar det ju mer eller mindre konstant. Men jag antar att andningslarm kanske inte gör så värst mycket för just syresättningen - frågan är ju hur man då ska kunna känna sig trygg med den.
    Hej! Jag har kikat på bilderna på killarna. Så fina de är! Häftigt med det lockiga håret också. Passar väl dig rätt bra med lockiga barn

Ja, men då håller de på som Siri gjorde. De kommer säkert sluta med dumheterna snart då. Siri sjönk framförallt när hon åt eller sov djupt. Snart lär ni er se på ansiktet om de är på väg ner i saturation, maskinen larmar alltid efteråt. Siri blev grå runt munnen och när maskinen larmade för saturation runt 80 eller lägre så var hon fin i färgen igen och redan då på 96 eller mer. Satuartionsmätaren (pox:en) släpar alltid lite.
    De kommer så småingom ta bort poxen på killarna och bara ha apnélarmet kvar och eftersom de inte har apnéer kommer ni snart känna er mycket mer trygga för det larmar inte.

Om de inte har riktiga apnéer nu så kommer de säkert inte börja med det nu när de är såpass gamla och stora.  
  • skogstok

Våran Axel föddes i v32. Han låg i kuvös första dygnet och sedan på värmemadrass i 1 vecka. Han hade aldrig några proplem med att han dippade eller glömde andas men vi köpte ändå ett andningslarm när vi kom hem, mest för våran egna skull så att man kan slappna av ordentligt. Larmet har aldrig fellarmat men tjuter som sagt när man glömmer stänga av innan man plockar upp honom.

• AsaLu

Vår första son föddes v 28+4 och vi fick låna larm från sjukhuset när vi åkte hem mn det larmet falsklarmade hur mycket som helst, flera gånger per natt och vi höll på att få psykbryt. Så i stället köpte vi ett Babysense II och det fungerade klockrent och efter ett tag helt utan larm kändes det rätt lugnt att ta bort det. De larm som erbjöds via KS var förhistoriskt skräp som jag aldrig kommer att lita på mer.

Svar på tråden Köpa andningslarm? Om övervakning av prematurer