• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • markbon
    MizzTez skrev 2012-03-19 12:30:10 följande:
    Men vilken knepig läkare! Kan du inte söka akut för trycket? Jag sökte akut för bröstsmärtor och läkaren gick in och skrev på min remiss till psyk att de ska snabba på med den. Så de borde ju kunna skriva remiss åxå? Får du tag på nån annan läkare? Jag vet inte hur det funkar men kan du inte kontakta psyk själv?

Idag ringde jag till min VC (som varit stängd i tre veckor pga. Ombygnad) pratade med min sjuksköterska om mitt tryck på bröstet. Hon trodde det kunde vara något bråsk som var inflamerat, hade en förkylning förra veckan. Eller psykiska saker, men hon trodde absolute inte att det var något fel på hjärtat. Gjorde 24h ekg för 1;5 månader sedan, sålänge jag inte får ont i hals, armar el ett större tryck så kan jag vänta tills min läkare ringer mig på onsdag FM.

Frågade om remiss till psykologen och nu står jag i kö, ca 1 månads väntetid, jag tror att mitt tryck på bröstet kommer av problem hemma och på jobbet.

Jag har ingen tryck nu på bröstet, det liksom kommer och går. Hur är det själv idag MizzTez?
  • Mattematix

Hej.
    Någon mer som lider av att munnen är så gott som konstant torr? Det är som värst när man känner som mest stress och bättre när man känner sig lugnare.
    Tar inga mediciner i övrigt heller. 

• markbon
    Mattematix skrev 2012-03-19 16:47:53 följande:
    Hej.

Någon mer som lider av att munnen är så gott som konstant torr? Det är som värst när man känner som mest stress och bättre när man känner sig lugnare.

Hade det förut, helt normalt. Kör med lite munspray, det hjälpte mig!
  • MizzTez
    markbon skrev 2012-03-19 15:57:35 följande:
    Idag ringde jag till min VC (som varit stängd i tre veckor pga. Ombygnad) pratade med min sjuksköterska om mitt tryck på bröstet. Hon trodde det kunde vara något bråsk som var inflamerat, hade en förkylning förra veckan. Eller psykiska saker, men hon trodde absolute inte att det var något fel på hjärtat. Gjorde 24h ekg för 1;5 månader sedan, sålänge jag inte får ont i hals, armar el ett större tryck så kan jag vänta tills min läkare ringer mig på onsdag FM.

Frågade om remiss till psykologen och nu står jag i kö, ca 1 månads väntetid, jag tror att mitt tryck på bröstet kommer av problem hemma och på jobbet.

Jag har ingen tryck nu på bröstet, det liksom kommer och går. Hur är det själv idag MizzTez?
    Men det lät ju lite skönt iaf, det går ju åt rätt håll då!

Med mig är det väl okej.. tror jag.. fruktansvärt ont i skallen bara! Var till tandis idag, har världens bästa tandläkare så jag blir så glad av att prata med han. Härlig filur! Fick övningar att göra för min käke, har tydligen väl arbetade käkmuskler Hur jag nu ska tolka det?!? haha Pressar käkarna så hårt på natten så hela vänster tandrad gör ont.
    Lite smått stressad för jag hamnat efter så mycket i skolan när jag varit sjuk så jag försöker komma i kapp allt jag kan. Lite stressad över det så jag har lite svårt att sova men men.. det löser sig!
  • markbon
    MizzTez skrev 2012-03-19 17:02:00 följande:
    Men det lät ju lite skönt iaf, det går ju åt rätt håll då!

Med mig är det väl okej.. tror jag.. fruktansvärt ont i skallen bara! Var till tandis idag, har världens bästa tandläkare så jag blir så glad av att prata med han. Härlig filur! Fick övningar att göra för min käke, har tydligen väl arbetade käkmuskler Hur jag nu ska tolka det?!? haha Pressar käkarna så hårt på natten så hela vänster tandrad gör ont.

Lite smått stressad för jag hamnat efter så mycket i skolan när jag varit sjuk så jag försöker komma i kapp allt jag kan. Lite stressad över det så jag har lite svårt att sova men men.. det löser sig!

Skönt med en bra tandläkare! Min är hemsk, kärringen älskar att visa sina borrar! Haha! Jag märkte att jag måste troligtvis sluta på Jysk och bara vara på tågen, blir lite jobbigt med pengar, men jag väljer att prioritera hälsan nu!

Ett tips till studierna, gör upp en plan, avsätt tid till en uppgift och beta av den, sedan kör du nästa. Jag hade prestationsångest i skolan och det hjälpte mig att göra en uppgift i taget!

Nu blir det en skogspromenad i vårvädret!
  • Idun84
    Mattematix skrev 2012-03-19 16:47:53 följande:
    Hej.
    Jag har det problemet just nu och har haft till och från i en månad, fast denna vecka har varit värre. Köpt salivstimulerade tabletter men det funkar inte. Så jäkla irriterande. Blir svårt att svälja ordentligt ibland pga det.
  • Mattematix

Sjukt o säga det men så jäkla skönt att det är fler än mig som har det.
    Det är verkligen jättejobbigt o gå runt o vara torr. Berätta gärna hur ni gjorde för att bli av med det. Är enda lösningen att börja må bättre?

• JohanLe
    Anonym skrev 2012-03-18 10:57:46 följande:
    Här är en till som lider av stress.  Dom misstänker både adhd och kanske bipolär på mig dessutom.
    Jag måste ha rutin på dagen och jag tänker på framtiden och hur livet ser ut varjedag.
    Har jag ett bokat möte tittar jag i kalendersn och stressar upp mig flera dagar före mötet är..osv.

Jag lider mest av spänningshuvudvärk, jag har de nästan 4 gånger i veckan. Kan få stickningar när jag andas in också.  Jag stressar upp mig för allt och de börjar bli ett problem.

Jag har hela tiden trott att jag har en hjärn tumör pga min huvudvärk.

vad får man för hjälp för sånt här? då tänkte jag på huvudvärken, receptfria smärtstillande hjälper sällan.
    Är de ens någon ide att ringa vårdcentralen för spännings huvudvärk?

Sorry om jag bara flyger in i tråden med massa frågor. Jag lider med er alla med era problem.
    De är hemskt jobbigt och begränsande.

Hoppas ni kan hjälpa med svar :)
    anxietytreatmentcentre.com/sv/Angestfri-livsstil.html

Kolla där, finns ett par ganska bra regler för hur man ska "leva" för att slippa ångest :)

Mvh
  • Anonym (Ny med ångest)

Hej,

så skönt att läsa att andra har liknande symtom som jag, minskar en del av min oro.

Dessa symtom har jag pga ångest:

- panikångestattack (svimningskänsla, yrsel, domning i vänster arm, stela fingrar vänster hand)
    - känslig för ljud och ljus
    - dimsyn, tunnelseende
    - spända käkar, svårt att öppna munnen, knakar när jag rör käkarna sidleds
    - pirrningar i knäna
    - ont bakom ögonen och i ögonen, ont när jag flyttar blicken
    - svårt att fokusera blicken, svårt att få skärpa, känns som att linserna inte ligger rätt
    - domnade händer på morgonen med stela fingrar
    - trötthetskänsla i armarna
    - hjärtklappning
    - känningar i bröstmusklerna på båda sidor, speciellt vänster
    - halsbränna, ont i mellangärdet och "bubblor" i magen som far runt, plus tarmryckningar
    - magproblem åt båda hållen
    - rädsla att jag har en allvarlig sjukdom, stark dödsångest
    - svullna ögon på morgonen, mörka ringar
    - minskad aptit, viktnedgång
    - kalla fötter, händer
    - frossa, skakningar i benen
    - svårt att somna, vaknar mitt i natten, mardrömmar
    - ont i tungan (strängen under tungan) och ovansidan tungan
    - tappar lätt saker
    - glömsk
    - rastlös, svårt att varva ner

Under behandling med Sertralin:
    - ökad ångest i början
    - darriga händer och fingrar
    - Kraftiga muskelryckningar både när jag ligger och när jag sitter
    - domningar i båda händerna, försvinner när jag rör på händerna
    - stela fingrar båda händerna och tår på höger fot
    - stram och öm i lederna i fingrar och tår
    - yrsel, ostadighetskänsla när jag går, speciellt när jag sätter ner vänster fot
    - känningar under knäna

Ni som äter SSRI (sertralin, zoloft eller annat) mot depression, ångest mm, hur lång tid tog det för biverkningarna att minska eller avta helt?? Ser fram emot att bli av med mina muskelryckningar och darrigheten...

Kram till er alla drabbade och krya på er!

• MizzTez
    Anonym (Ny med ångest) skrev 2012-03-20 20:59:10 följande:
    Hej,

så skönt att läsa att andra har liknande symtom som jag, minskar en del av min oro.

Dessa symtom har jag pga ångest:

- panikångestattack (svimningskänsla, yrsel, domning i vänster arm, stela fingrar vänster hand)
    - känslig för ljud och ljus
    - dimsyn, tunnelseende
    - spända käkar, svårt att öppna munnen, knakar när jag rör käkarna sidleds
    - pirrningar i knäna
    - ont bakom ögonen och i ögonen, ont när jag flyttar blicken
    - svårt att fokusera blicken, svårt att få skärpa, känns som att linserna inte ligger rätt
    - domnade händer på morgonen med stela fingrar
    - trötthetskänsla i armarna
    - hjärtklappning
    - känningar i bröstmusklerna på båda sidor, speciellt vänster
    - halsbränna, ont i mellangärdet och "bubblor" i magen som far runt, plus tarmryckningar
    - magproblem åt båda hållen
    - rädsla att jag har en allvarlig sjukdom, stark dödsångest
    - svullna ögon på morgonen, mörka ringar
    - minskad aptit, viktnedgång
    - kalla fötter, händer
    - frossa, skakningar i benen
    - svårt att somna, vaknar mitt i natten, mardrömmar
    - ont i tungan (strängen under tungan) och ovansidan tungan
    - tappar lätt saker
    - glömsk
    - rastlös, svårt att varva ner

Under behandling med Sertralin:
    - ökad ångest i början
    - darriga händer och fingrar
    - Kraftiga muskelryckningar både när jag ligger och när jag sitter
    - domningar i båda händerna, försvinner när jag rör på händerna
    - stela fingrar båda händerna och tår på höger fot
    - stram och öm i lederna i fingrar och tår
    - yrsel, ostadighetskänsla när jag går, speciellt när jag sätter ner vänster fot
    - känningar under knäna

Ni som äter SSRI (sertralin, zoloft eller annat) mot depression, ångest mm, hur lång tid tog det för biverkningarna att minska eller avta helt?? Ser fram emot att bli av med mina muskelryckningar och darrigheten...

Kram till er alla drabbade och krya på er!
    Hej på dig!
    Har du fått kollat dina händer något? Jag har fått karpaltunnelsyndrom och mina händer är som dina, stela på morgonen, domnade och speciellt vänster, hela min vänsterarm är knepig! Går hos sjukgymnast och det hjälper massor både för bröstmusklerna (inflammation pga spänningar) och mina armar.
    Jag äter inga mediciner emot ångesten eller paniken, har fått både lyckopiller, lugnande och betablockerare men de enda jag tar om jag måste är betablockerarna, de sänker hjärtrusningarna, väldigt skönt.. Äter ca 3 tabletter på 2 månader. Jag är sådär dum så jag genomlider skiten istället för jag vill lära mig att hantera den istället.
    Men mina darrningar och muskelryckningar har jag fått bort med magnesium. Det här är första gången på 9 år som jag inte skakar!! Helt otroligt, jag som trodde jag hade Parkinsons! Så det rekommenderar jag verkligen! Tog två dagar med 250mg x2 per dag så säger min karl åt mig "men gumman, du skakar ju inte!!" Visade åt min kompis för tre veckor sedan, han har kallat mig för bricanylen i flera år och nu visade jag han! Han blev helt chockad! Sån skillnad.. Nu får jag bara skakningar om jag är riktigt orolig eller jättestressad. Har du pratat med din tandläkare något? Om käkarna? Var till min igår och fick övningar för käken, idag märker jag skillnad både på käken, knastret och huvudvärken.
    Hoppas dina biverkningar försvinner snart! Så det blir lugn och ro i kroppen, vet du vad som orsakar ditt mående?
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?