Anonym (Ny med ångest) skrev 2012-03-20 20:59:10 följande:
Hej,
så skönt att läsa att andra har liknande symtom som jag, minskar en del av min oro.
Dessa symtom har jag pga ångest:
- panikångestattack (svimningskänsla, yrsel, domning i vänster arm, stela fingrar vänster hand)
- känslig för ljud och ljus
- dimsyn, tunnelseende
- spända käkar, svårt att öppna munnen, knakar när jag rör käkarna sidleds
- pirrningar i knäna
- ont bakom ögonen och i ögonen, ont när jag flyttar blicken
- svårt att fokusera blicken, svårt att få skärpa, känns som att linserna inte ligger rätt
- domnade händer på morgonen med stela fingrar
- trötthetskänsla i armarna
- hjärtklappning
- känningar i bröstmusklerna på båda sidor, speciellt vänster
- halsbränna, ont i mellangärdet och "bubblor" i magen som far runt, plus tarmryckningar
- magproblem åt båda hållen
- rädsla att jag har en allvarlig sjukdom, stark dödsångest
- svullna ögon på morgonen, mörka ringar
- minskad aptit, viktnedgång
- kalla fötter, händer
- frossa, skakningar i benen
- svårt att somna, vaknar mitt i natten, mardrömmar
- ont i tungan (strängen under tungan) och ovansidan tungan
- tappar lätt saker
- glömsk
- rastlös, svårt att varva ner
Under behandling med Sertralin:
- ökad ångest i början
- darriga händer och fingrar
- Kraftiga muskelryckningar både när jag ligger och när jag sitter
- domningar i båda händerna, försvinner när jag rör på händerna
- stela fingrar båda händerna och tår på höger fot
- stram och öm i lederna i fingrar och tår
- yrsel, ostadighetskänsla när jag går, speciellt när jag sätter ner vänster fot
- känningar under knäna
Ni som äter SSRI (sertralin, zoloft eller annat) mot depression, ångest mm, hur lång tid tog det för biverkningarna att minska eller avta helt?? Ser fram emot att bli av med mina muskelryckningar och darrigheten...
Kram till er alla drabbade och krya på er!
Hej på dig!
Har du fått kollat dina händer något? Jag har fått karpaltunnelsyndrom och mina händer är som dina, stela på morgonen, domnade och speciellt vänster, hela min vänsterarm är knepig! Går hos sjukgymnast och det hjälper massor både för bröstmusklerna (inflammation pga spänningar) och mina armar.
Jag äter inga mediciner emot ångesten eller paniken, har fått både lyckopiller, lugnande och betablockerare men de enda jag tar om jag måste är betablockerarna, de sänker hjärtrusningarna, väldigt skönt.. Äter ca 3 tabletter på 2 månader. Jag är sådär dum så jag genomlider skiten istället för jag vill lära mig att hantera den istället.
Men mina darrningar och muskelryckningar har jag fått bort med magnesium. Det här är första gången på 9 år som jag inte skakar!! Helt otroligt, jag som trodde jag hade Parkinsons! Så det rekommenderar jag verkligen! Tog två dagar med 250mg x2 per dag så säger min karl åt mig "men gumman, du skakar ju inte!!" Visade åt min kompis för tre veckor sedan, han har kallat mig för bricanylen i flera år och nu visade jag han! Han blev helt chockad! Sån skillnad.. Nu får jag bara skakningar om jag är riktigt orolig eller jättestressad. Har du pratat med din tandläkare något? Om käkarna? Var till min igår och fick övningar för käken, idag märker jag skillnad både på käken, knastret och huvudvärken.
Hoppas dina biverkningar försvinner snart! Så det blir lugn och ro i kroppen, vet du vad som orsakar ditt mående?