Idun84 skrev 2012-03-18 00:42:08 följande:
MizzTez: Tack! Jag har alltid varit en sådan som proppar i mig hälsokost till höger och vänster. Men inte mycket har fungerat såpass att jag märkt det - förutom järn. Men jag började med mivitotal (flytande) för ca 1 mån sen. Pga magen och att jag i allmänhet tar upp tabletter dåligt, så har detta varit en skillnad. Mina muskelryckningar har minskat efter att jag börjat med mivitotal. Men jag har fortfarande kvar en hel del. Men det beror väl på att jag är konstant rädd. Käkar eye-Q olja också.
"Google förstörde mitt liv". En sådan t-shirt vill jag ha. Jag var hälften så rädd innan jag googlade ALS i vintras.
Jag har tyvärr haft värdelösa kontakter på mina psyk-mottagningar. Har flyttat en hel del så har bytt ca 5 ggr. Men varje gång har det blivit fel. Antingen har de glömt mig, skickat mig fel, tappat bort journaler eller feldiagnostiserat mig. Blev erbjuden KBT först nu. Har precis flyttat hit så fått vänta 2 mån på kontakt. Och nu får jag inte träffa läkare förrän 15e maj. Hoppas bara jag får samtalskontakt och sjukgym etc innan dess. Jag hinner dö av ångest 4-5 ggr innan maj.
Var på akuten senast igår för att jag har svårt att svälja. Varit hyfsat lugn idag men kan fortfarande inte svälja ordentligt. Känns nästan som kramp i halsen och förstorad tunga.. Men hur mycket ska man orka springa till läkare? När ska man lyckas övertala sig själv om att man är psykiskt sjuk och hypokondrisk och inte döende? Önskar att jag bara kunde sluta bli så paniskt rädd så att man åker till akuten - får sitta där i 4 timmar - och sedan har man ett 10 min långt möte med en läkare som inte hittar några fel.
En evig fight med sin egen hjärna.
Det kommer ska du se.. Du vaknar en dag och tänker "skitsamma" och då lättar det! Jag tänker alltid "Har jag haft så här förr? Dog jag då? är det farligt?" osv. Vissa av mina symptom kan jag koppla tillbaka till jag redan var ett litet barn, kanske sådär 8 år. Jag är diagnostiserad med astma bla. men vet du, jag tror inte det är det utan ångest! Hade ofta tungt att dra in luft, knas med hjärtat men de har aldrig hittat ett fel på mig! de kollade min sköldkörtel när jag var kring 11-12 år och jag har gjort ekg i samma veva, först nu kopplar det för mig! Men det bästa är ju att jag överlevt!
Det var ingen okänd djungelsjukdom..
Vet du vart dina symptom kommer ifrån? Frågar du läkarna om det? Alltså vad som händer i kroppen när du får tex. svårt att svälja? Jag gjorde det till min kbt-terapeut, han är ju utbildad läkare så jag har fått göra den ena kollen efter den andra och han har fått svara på alla mina dumma frågor. Men det lugnar mig! Jag nöjer mig inte med ett "För att det är så.."
Har åxå farit på akuten flera vändor, besökt vc så mycket så personalen hälsar på mig på stan! hahaha Men de sa åt mig att det är bättre att komma in och få lugnande besked än att gå hemma orolig för även om ångest är ofarligt så sliter det ju på kroppen åxå att alltid vara orolig.
Mivitotal innehåller faktiskt endel magnesium men inte så stor del som man kan äta, jag tar 375mg x2 och det är perfekt för mig, min syster kör med 500mg och det är bra för henne. Jag tänker aldrig sluta ta mina magnesium! Det tog bara 2 dagar så märkte jag skillnad och sen råkade jag bli utan i sommar när vi var i stugan och det tog 2 dagar så mådde jag skit igen, hade jordens panik och var på väg hem mitt i natten, så aldrig mer. Till och med min magkatarr är bättre!
Åh, förstår precis det där med google! Jag har slutat googla nästan helt jag, brukar bara söka på roliga saker nu mer, inte ens försöka kolla symptom på saker. Läser heller inte kvällstidningar mer, kollar inte nyheter, mår bara dåligt av det för det är bara kaos och helvete i dem. Filmer är det uteslutande nästan bara komedier och romantiska filmer för jag har inte nerver att kolla skräck eller thriller mer. Jag har uteslutit sånt som får mig att må onödigt dåligt helt enkelt. Överlever utan att veta om allt kaos.
Vet inte om läkaren du träffade på akuten sa något om din svällda hals? Eller om du hört det förut men det kommer oftast från nacken och käkarna, spända muskler gör att det spänner över halsen. Jag brukar be min karl massera mig när jag får så, det och en alvedon hjälper väldigt mycket. Men samtidigt måste jag övertala mig själv om att det inte är farligt, jag har haft det förr.. Mina panikattacker är nästan borta nu, haft 2 st på en 4 månader tror jag och mediciner behöver jag inte heller, tagit 8 lugnande på 11 månader. Får du nå mediciner?
Oj, herregud vad jag babblar på här, sorry, hade mycket jag ville säga, hoppas du hängde med i svängarna!