• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Idun84

Jag får snart en panikattack. Fyfan vad rädd jag är. Jag upptäckte precis att mitt ena insida  knä är lite insjunket vid muskeln. Som vid ALS. PÅ andra benet syns ingenting. Varför varför? Jag vill inte ha panik framför min dotter. Åh, gud.

• Anonym (Ny med ångest)
    MizzTez skrev 2012-03-21 02:00:47 följande:
    Hej på dig!
    Har du fått kollat dina händer något? Jag har fått karpaltunnelsyndrom och mina händer är som dina, stela på morgonen, domnade och speciellt vänster, hela min vänsterarm är knepig! Går hos sjukgymnast och det hjälper massor både för bröstmusklerna (inflammation pga spänningar) och mina armar.
    Jag äter inga mediciner emot ångesten eller paniken, har fått både lyckopiller, lugnande och betablockerare men de enda jag tar om jag måste är betablockerarna, de sänker hjärtrusningarna, väldigt skönt.. Äter ca 3 tabletter på 2 månader. Jag är sådär dum så jag genomlider skiten istället för jag vill lära mig att hantera den istället.
    Men mina darrningar och muskelryckningar har jag fått bort med magnesium. Det här är första gången på 9 år som jag inte skakar!! Helt otroligt, jag som trodde jag hade Parkinsons! Så det rekommenderar jag verkligen! Tog två dagar med 250mg x2 per dag så säger min karl åt mig "men gumman, du skakar ju inte!!" Visade åt min kompis för tre veckor sedan, han har kallat mig för bricanylen i flera år och nu visade jag han! Han blev helt chockad! Sån skillnad.. Nu får jag bara skakningar om jag är riktigt orolig eller jättestressad. Har du pratat med din tandläkare något? Om käkarna? Var till min igår och fick övningar för käken, idag märker jag skillnad både på käken, knastret och huvudvärken.
    Hoppas dina biverkningar försvinner snart! Så det blir lugn och ro i kroppen, vet du vad som orsakar ditt mående?
    Hej och tack för ditt svar! Känns skönt att höra att vi är fler som är i samma situation och att det finns hjälpmedel... Jag läste dina tidigare inlägg och har börjat äta magnesium, vi får hoppas att det hjälper. Jag hoppas att darrningen och muskelryckningen är biverkningar av medicinen och att det ska avta snart, har bara ätit i ca 4 veckor. Har även ostadighet när jag går som tydligen också borde avta snart.
    Japp, har varit hos tandläkaren och fått bettskena som jag använder och då knakar det inte lika mycket och känns bättre. Gör också avslappningsövningar för käken vilket gör att det känns lite bättre.
    Ska precis byta sjukgymnast som är inriktad på psykosomatiska besvär, dvs spänningar utifrån stress. Ska bli intressant att se vad det kan göra. De sjukgymnaster, kiropraktorer och naprapater som jag har träffat säger att jag är spänd i bröst, nacke och bröstrygg. Jag tror att jag ligger och spänner mig mycket på natten för jag drömmer alltid mardrömmar.
    Har du också stela fingrar? Tror det också har blivit värre under sertralinet, men när jag tar oxascand som är muskelavslappnande så känns det bättre. Vilket visar på att det säkert är ångest som följer med hela dagen.

Vad skönt att höra att du mår bättre!! Hoppas att det fortsätter så!
  • Anonym (Hypokondriker?)

Jag tror dessvärre att det var den där jävla medicinen (Cymbalta) som gav mig min muskelryckningar, jag hade inga innan jag började och nu 1,5 år efter jag slutade med medicinen, så har jag fortfarande en massa muskelryckningar som magnesiumet inte verkar bita på

• Mattematix
    Idun84 skrev 2012-03-21 12:18:31 följande:
    Jag får snart en panikattack. Fyfan vad rädd jag är. Jag upptäckte precis att mitt ena insida  knä är lite insjunket vid muskeln. Som vid ALS. PÅ andra benet syns ingenting. Varför varför? Jag vill inte ha panik framför min dotter. Åh, gud.
    Hej..
    Jag har tidigare haft hypokondri för just den sjukdomen du är rädd för (skriver aldrig namnet av någon anledningen). Jag har samma som dig. Musklerna är sådär.. var inte orolig.
    Det som hjälpte för mig var tankesättet att är man sjuk så märks det verkligen. O jag menar verkligen... du kan inte gå, prata, lyfta armen et.c.. har du inte det så är du inte sjuk. 
  • MizzTez
    Idun84 skrev 2012-03-21 12:18:31 följande:
    andas.. har du pratat med läkare om dina misstankar? Hur länge har du haft dem? Sluta googla åxå..
  • Lenora

Oj, det är en hel drös.

Jag arbetade länge i ett extremt stressigt yrke och har också varit med om en traumatisk upplevelse så jag har verkligen fått uppleva höga stress- och ångestnivåer i livet.

Symptomen har varit allt från magont, migrän, panikattacker, sömnproblem och har vid vissa tillfällen varit helt paralyserad av prestationsångest.

Jag har genom åren fått hjälp och har mina trick och lösningar som faktiskt gör att jag lever ett väldigt lyckligt liv trots att jag lever med vissa av dessa problem än idag, men nu kan jag hantera dem. 

Mina vänner beskriver mig som en balanserad, harmonisk, accepterande, trygg och väldigt avslappnad människa trots att det här är något som jag själv känner att jag fortfarande jobbar med.

• Idun84

Var hos läkare nr 5 idag. Han kollade det gamla,vanliga neurologiska. Balans, känsel, muskelstyrka. Men får aldrig komma till en neurolog. Å andra sidan skulle jag aldrig våga det. Vill inte ha en dödsdom. Det hela slutade med psykakuten. *suck* Tack för ert stöd.

• Idun84

Jäkla läkare jag träffade btw. Han kan inte ha varit van vid hypokondriker. Jag sa att jag var en. Grät dessutom hysteriskt. Men jag klarar inte av att höra "jaså, du har migrän, det är ju tyvärr ett symptom för ALS". Jag hade inte ens tänkt på att migrän kunde vara kopplat till ALS. Jag var mer rädd efter att jag gick därifrån. Orkar inte med denna konstanta ångest.. jäkla skit.

• MizzTez
    Idun84 skrev 2012-03-22 00:44:57 följande:
    Jäkla läkare jag träffade btw. Han kan inte ha varit van vid hypokondriker. Jag sa att jag var en. Grät dessutom hysteriskt. Men jag klarar inte av att höra "jaså, du har migrän, det är ju tyvärr ett symptom för ALS". Jag hade inte ens tänkt på att migrän kunde vara kopplat till ALS. Jag var mer rädd efter att jag gick därifrån. Orkar inte med denna konstanta ångest.. jäkla skit.
    Men herregud!! Vilken tölp! Alltså.. fel människor på fel plats är inte bra!
    Men om du tänker logiskt på det hela, om du träffat 5 läkare som du pratat dina misstankar med och inte en av dem vill skicka dig till neurolog så borde det ju vara ett bra tecken! 5/5 misstänker alltså att du INTE har det!
    Hur länge har du haft din tanke om ALS?
    Åh, nu funkar ju jag så här att jag är väldigt nyfiken av mig när det kommer till sjukdomar, vill sååå gärna googla på det men det krockar fruktansvärt med min hypokondri! Hoppla hej! Har dessutom lovat mig själv att jag bara får googla på bra saker. Men självdisciplin är inte min grej heller.. Suck..

Jag har fått börja tänka som så att jag kan inte göra ett skit åt det om jag skulle få någon sjukdom, jag vill inte det men jag kan inte göra något åt det, det kan ingen! Kan jag göra det bästa av det jag har nu? Ja!!
    Det jag märkt är hur mörk hjärnan blir när man mår dåligt, jag gick ju från att vara världens gladaste, impulsivaste, positivaste och oräddaste människan till en dyster, trött, håglös, negativ, rädd och tråkig människa. Försöker tappert vända på det nu! Tappade mycket men lite logik blev kvar där mitt bland hypokondri och dödsångest.
  • MizzTez
    Idun84 skrev 2012-03-22 00:44:57 följande:
    Åh, glömde ju! Migrän kan vara tecken på dålig syn åxå, nervklämning i nacken, druckit för lite vatten, för mycket kaffe och jag vet många som får det om de äter ost!! Va fan, finns ju massor och oftast är det inte mer farliga orsaker än en finne på näsan! Jag får det när jag ska ha mens! Dumma läkare! Blev fan sur..
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?