Inlägg från: nymåne |Visa alla inlägg
  • nymåne

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Om progesteronkräm,

Från imorgon kan man inte köpa progesteronkräm (t.ex. ProgesterAll) lagligt som privatperson i Sverige. Så passa på idag!
  • nymåne
    Om folsyra:  

En studie visade att de kvinnor som åt minst 700 mikrogram folsyra om dagen fick ökad fertilitet. Så det är bra att ta även innan man blivit gravid.

telgebo,

Ja hjälp vad jag har frusit alla tre gånger jag varit nygravid i mitt liv...jag  botade frusenheten med varma karbad morgon och kväll, tre tjocka koftor på varandra inomhus, alltid vindbyxor utanpå de vanliga byxorna när man går ut. Du får väl hitta på din egen "medicin" så att du inte förvandlas till en isskulptur. För mig var heta bad det bästa. Lycka till!  

• nymåne
    Sarah f,

Välkommen och GRATTIS till plus! Själv fick jag mitt andra barn vid 43,5 års ålder. Nu är jag dock 45 och tyvärr dalar ju fertiliteten dramatiskt mellan 40 och 45, så vi får se vad som har hänt med mig vid årets slut...
  • nymåne
    Om snabb graviditet efter tidigt missfall...

Efter att ha läst om kvinnans dalande fertilitet efter 40 så är jag jättenyfiken på hur gamla ni var, ni som blev gravida direkt efter missfallet! 

Var någon av er 43 år eller mer när ni blev gravida direkt efter ett tidigt missfall? Om du var runt 40 (dvs ca 38-42) så behöver du inte svara (den här tråden vänder sig ju främst till den åldersgruppen, för jag antar att jag är mer "runt 50" med mina 45 år Glad).

Jag inser mer och mer att det är en j-kla skillnad mellan en 40-årings och en 45-årings fertilitet. Skrikandes

Inte minst avspeglar detta sig i hur vi blir bemötta av gynekologer. Både när jag var 40 och 42 så fick jag utan knot progesteronvagitorier utskrivna och jag blev positivt bemött. Nu när jag är 45 vet jag inte vart jag ska vända mig.  
  • nymåne
    Tjatte,

Dr Erlingson befattar sig inte med mig sedan tre år tillbaka...så i mitt fall får jag tyvärr leta vidare. 

När jag var 40 fick jag utan problem finska IVF-recept översatta till svenska diton. Men när jag som 42-åring ville göra detsamma (med ett danskt recept) så var det bom stopp.

Orsak: Jag hade hamnat i förklimakteriet och hade dåliga hormonvärden. Han menade att det för mig inte var idé att använda hormonstimulering överhuvudtaget. Och då ska vi vara medvetna om att t.ex. Pergotime inte bara ökar chansen till ägglossning överhuvudtaget - det kan också förbättra äggkvaliteten oavsett vilken respons kroppen ger på hormonerna. 

Visu, 

AMH och FSH kan vara bra som indikation på hur man reagerar på en IVF-behandling. Men för kvinnor över 42 är inte AMH ett särskilt bra mätvärde. Det finns vetenskapliga studier som visar att FSH är bättre som riktmärke för bedömning av 42+åringars fertilitet. 

Men man kan också vetenskapligt se en skillnad i graviditetsfrekvensen hos kvinnor med dåligt AMH resp. dåligt FSH. Om man har dåligt AMH (men kanske hyfsat FSH) så sker det i regel inga graviditeter alls. Med dåligt FSH (och hyfsat AMH) är det lättare att bli gravid - men tyvärr lurar missfallet i vassen som en ondsint gädda...kanske finns det alltså trots allt ett visst samband mellan äggkvalitet och FSH/AMH. Vissa menar t.ex. att de bästa äggen går åt först i livet. De som finns kvar mot slutet av kvinnans fertila liv är rena skräpet, minst 90 % (om inte fler) har så svåra kromosomavvikelser att de inte är befruktningsdugliga.  

Eftersom FSH är bättre indikator i min ålder än AMH (som i mitt fall inte är "i det närmaste" omätbart, inte 0,00001 eller så, utan HELT omätbart) så kan jag ändå vara liiite glad. 

Mitt hopp står dock till att jag sedan 2006 fött två barn. Kvinnor som nyligen fått barn har nämligen av någon orsak en lite större chans att bli gravida igen - trots urusla hormonvärden - än kvinnor som är helt barnlösa eller fött barn längre tillbaka i tiden. Man vet inte riktigt varför det är så. Men det är givetvis en orättvis tendens och styrker tyvärr den bibliska sentensen som i gamla bibelöversättningen lyder något i stil med "Åt den som har skall varda givet".    

• nymåne
    Mina älskungar,

Vilken lättnad att få se hjärtat blinka! Du har samma BF-datum som jag skulle haft om jag inte fått MA. Men nu satsar jag istället på en decemberbebis (har fr o m idag börjat leta efter tecken på kommande ägglossning). Börjar med kostomläggning och äggkurer etc. när jag fått en första mens efter MA.  

Drakkatten och huldaskarin,

Jag blir lika glad av att läsa om era graviditeter som när jag själv fick plus. Vill att alla här på tråden ska få minst ett barn var, så ni som är helt barnlösa sedan tidigare får en jättekram från mig! Sedan är jag nöjd (oavsett om jag själv får min trea eller ej). Det viktigaste för mig är att alla får var sin stjärnvinst! Baby Och så är det förstås också en glad överraskning om vi andra får fler än ett förstapris i lotteriet.

telgebo,

Hoppas, hoppas, hoppas på bra UL-resultat. Vilka fina, peppande inlägg du redan har fått! Ta fasta på dem.  

Trohopp och kärlek,

Jag skriver ofta på natten eller i vargtimmen eftersom det är de enda stunderna jag har för mig själv. Ofta handlar det om att lillflickan vaknat till vid midnatt och att jag sedan sitter uppe en stund efter det. Eller så har jag somnat samtidigt som töserna och vaknat redan vid 04-05. Så det här förmiddagsinlägget är skrivet på en för mig väldigt ovanlig tid. Har förresten glömt att du födde barn så nyligen! Du får bli min förebild och mitt nya mantra: "Trohopp fixade det vid 45, trohopp fixade det vid 45..."

Om FSH och AMH, 

Det finns, som jag tidigare skrev, studier som pekar på att ett dåligt AMH hos kvinnor 42+ inte behöver vara så alarmerande som för yngre kvinnor. Läste det i ett paper från en läkarkongress våren 2010.

Vad som anses vara ett dåligt AMH-värde har jag inte koll på eftersom jag inte behövde läsa på om det personligen (hade ju bottenresultat, hehe). När det gäller FSH finns det olika bud om vad som ska anses som "dåligt". Över 10 (cd 3) eller över 15 finns bland buden. Har man 25 eller mer så är man i princip klimakteriell. Och vid FSH 40 är man redan i klimakteriet. 

Men som en gynekolog sa till mig - ett dåligt FSH innebär främst att det inte är kostnadseffektivt att göra IVF, eftersom man sannolikt inte kan få ut fler än 1-2 ägg. Det är därför många menar att man vid dåligt FSH inte ska få göra IVF. Det är inte ekonomiskt försvarbart, eftersom det är lika liten/stor chans att bli gravid "the old fashioned way". Men man kan ändå förstås bli gravid på vanligt sätt och man skulle säkert kunna bli gravid med IVF om det där enda ägget man fick ur sig var av guldkvalitet.

Tyvärr finns det dock ny forskning som pekar på att det trots allt kan finnas en relation mellan dåliga hormonvärden och äggkvalitet (där äggkvalitet definieras som "ägg som utvecklas till embryon med allvarliga kromosomavvikelser").

Om antal (bra) ägg och klimakteriet,

Förresten, visst var det någon som skrev att äggen är slut när man kommer i klimakteriet? Kan korrigera detta antagande. De flesta kvinnor har tusentals ägg kvar när de inte haft mens på ett år eller mer (dvs. hamnat i klimakteriet). Så det är inte så att vi automatiskt kommer i klimakteriet när äggen är slut. Majoriteten av kvinnor över 45 är helt infertila, trots att de kanske har ägglossning varje månad. Tyvärr.

Men vi här på tråden SOM ÄR RUNT 45 TILLHÖR DEN DÄR EXKLUSIVA GRÄDDKLICKEN MED SUPERÄGG KVAR! Det är min stora övertygelse och den tummar vi på, va?!  Drömmer 

Om dr J-Å E, 

Jag vill förtydliga en sak angående att Erlingson inte vill hjälpa mig. Det handlar alltså om hjälp med IVF-recept i första hand. Och där kan jag tycka att den läkare i Danmark som 2008 gav mig tillåtelse att göra IVF skulle avgöra om jag ska få lägga mina pengar privat på en behandling eller ej - det var inte Erlingsons sak. Kan dock tillägga att de danska klinikerna som var aktuella drog öronen åt sig när jag berättade mitt FSH-värde (20). Så de kom i fas med dr E:s bedömning sent omsider. 

Men problemet är att vi (främst tänker jag på fertilitetsläkare, men även mig själv) ibland missar att förtydliga att rödljusen som börjar blinka när vi får ett dåligt hormonresultat (FSH och/eller AMH) främst ska ses i relation till om vi kan få göra IVF eller ej. Jag blev ju gravid helt naturligt på andra försöket efter att ha blivit bannlyst av både dr J-Å E. och danska kliniker när det gäller IVF! Så jag har haft hela två graviditeter (varav en fullgången) efter det att läkarna slutade vilja ta i mig ens med tång. Har också en bra gyn i Gbg nu som skrev ut Pergotime 2010 (vet dock inte hur han ställer sig till det idag...)  

• nymåne
    Visu, 

Jag kunde inte sagt det bättre själv...

Hormonvärden säger en del, men inte allt - helt sant. Det är bara att tuta och köra. För om man inte ens försöker så blir det garanterat inga barn gjorda.

Vad som väntar bakom kröken vet dock bara ödesgudinnan. Vissa kvinnor har - trots sopiga värden och hög ålder - blivit gravida på förvånansvärt få försök (för mig räckte det med 2 resp. 9 myskvällar). Andra kan tröska runt förtvivlat år efter år utan något plus - trots glittrande och läckert välbevarade hormonfunktioner och äggditon.  

GSG (går det så går det), som du så klokt skriver!  Glad
  • nymåne
    Josie65,

Det finns forskningsresultat som försiktigtvis pekar på att kombinationen DHEA och preparat typ Pergotime påverkar varandra mycket positivt. Så ta du båda två samtidigt!

Denna information har jag fått från webbsidan för The Center for Human Reproduction i New York (www.centerforhumanreprod.com).  
  • nymåne
    Drakkatten,

Nu är jag så olidlligt orolig inför dig så att jag bara måste få svar snart!

Håller med mariatösen om att vi bara beställt feta plus i den här tråden. Några missfall har vad jag förstår ännu inte skrivits in som en order. Så den dörren stänger vi.
  • nymåne
    Tjatte,

Nix jag jobbar inte inom vården. Men eftersom jag hade en sådan längtan efter ett litet pyre just som jag blev diagnosticerad som förklimakteriell för 3 år sedan, så kastade jag mig in i ett googlande utan dess like för att lära mig mer om vad som hände i min kropp. Och jag kan sannerligen inte garantera att allt som rinner ut över er från mitt tangentbord är 100 % sant Flört. Ni får väldigt gärna rätta mig om jag har fel! Och jag ska bli bättre på att ange mina källor, för ibland minns jag inte exakt var jag har läst det jag berättar om.

Det där med antal ägg och klimakterium (att många kvinnor har ägg kvar när de blir klimakteriella) läste jag på en sajt som enbart ägnades åt detta ämne. Det var intressant att få ens egna "trosuppfattningar" kring kvinnans åldrande punkterade. Kan nog googla mig fram till källan igen.

Drakkatten,

Nu hoppas jag innerligt att det börjar klarna för dig huruvida ärtan därinne mår bra eller ej. Du får gärna berätta hur det går - men behöver såklart inte om du har det jobbigt. Kramar om dig i cyberrymden!

Och så lite om missfall:

Ni som haft tidiga missfall - blödde ni väldigt mycket? Jag hade bara en väldigt stillsam blödning i 6 dagar (ja, den sjätte dagen var den i princip redan över).
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5