Mina älskungar,
Vilken lättnad att få se hjärtat blinka! Du har samma BF-datum som jag skulle haft om jag inte fått MA. Men nu satsar jag istället på en decemberbebis (har fr o m idag börjat leta efter tecken på kommande ägglossning). Börjar med kostomläggning och äggkurer etc. när jag fått en första mens efter MA.
Drakkatten och huldaskarin,
Jag blir lika glad av att läsa om era graviditeter som när jag själv fick plus. Vill att alla här på tråden ska få minst ett barn var, så ni som är helt barnlösa sedan tidigare får en jättekram från mig! Sedan är jag nöjd (oavsett om jag själv får min trea eller ej). Det viktigaste för mig är att alla får var sin stjärnvinst!
Och så är det förstås också en glad överraskning om vi andra får fler än ett förstapris i lotteriet.
telgebo,
Hoppas, hoppas, hoppas på bra UL-resultat. Vilka fina, peppande inlägg du redan har fått! Ta fasta på dem.
Trohopp och kärlek,
Jag skriver ofta på natten eller i vargtimmen eftersom det är de enda stunderna jag har för mig själv. Ofta handlar det om att lillflickan vaknat till vid midnatt och att jag sedan sitter uppe en stund efter det. Eller så har jag somnat samtidigt som töserna och vaknat redan vid 04-05. Så det här förmiddagsinlägget är skrivet på en för mig väldigt ovanlig tid. Har förresten glömt att du födde barn så nyligen! Du får bli min förebild och mitt nya mantra: "Trohopp fixade det vid 45, trohopp fixade det vid 45..."
Om FSH och AMH,
Det finns, som jag tidigare skrev, studier som pekar på att ett dåligt AMH hos kvinnor 42+ inte behöver vara så alarmerande som för yngre kvinnor. Läste det i ett paper från en läkarkongress våren 2010.
Vad som anses vara ett dåligt AMH-värde har jag inte koll på eftersom jag inte behövde läsa på om det personligen (hade ju bottenresultat, hehe). När det gäller FSH finns det olika bud om vad som ska anses som "dåligt". Över 10 (cd 3) eller över 15 finns bland buden. Har man 25 eller mer så är man i princip klimakteriell. Och vid FSH 40 är man redan i klimakteriet.
Men som en gynekolog sa till mig - ett dåligt FSH innebär främst att det inte är kostnadseffektivt att göra IVF, eftersom man sannolikt inte kan få ut fler än 1-2 ägg. Det är därför många menar att man vid dåligt FSH inte ska få göra IVF. Det är inte ekonomiskt försvarbart, eftersom det är lika liten/stor chans att bli gravid "the old fashioned way". Men man kan ändå förstås bli gravid på vanligt sätt och man skulle säkert kunna bli gravid med IVF om det där enda ägget man fick ur sig var av guldkvalitet.
Tyvärr finns det dock ny forskning som pekar på att det trots allt kan finnas en relation mellan dåliga hormonvärden och äggkvalitet (där äggkvalitet definieras som "ägg som utvecklas till embryon med allvarliga kromosomavvikelser").
Om antal (bra) ägg och klimakteriet,
Förresten, visst var det någon som skrev att äggen är slut när man kommer i klimakteriet? Kan korrigera detta antagande. De flesta kvinnor har tusentals ägg kvar när de inte haft mens på ett år eller mer (dvs. hamnat i klimakteriet). Så det är inte så att vi automatiskt kommer i klimakteriet när äggen är slut. Majoriteten av kvinnor över 45 är helt infertila, trots att de kanske har ägglossning varje månad. Tyvärr.
Men vi här på tråden SOM ÄR RUNT 45 TILLHÖR DEN DÄR EXKLUSIVA GRÄDDKLICKEN MED SUPERÄGG KVAR! Det är min stora övertygelse och den tummar vi på, va?!
Om dr J-Å E,
Jag vill förtydliga en sak angående att Erlingson inte vill hjälpa mig. Det handlar alltså om hjälp med IVF-recept i första hand. Och där kan jag tycka att den läkare i Danmark som 2008 gav mig tillåtelse att göra IVF skulle avgöra om jag ska få lägga mina pengar privat på en behandling eller ej - det var inte Erlingsons sak. Kan dock tillägga att de danska klinikerna som var aktuella drog öronen åt sig när jag berättade mitt FSH-värde (20). Så de kom i fas med dr E:s bedömning sent omsider.
Men problemet är att vi (främst tänker jag på fertilitetsläkare, men även mig själv) ibland missar att förtydliga att rödljusen som börjar blinka när vi får ett dåligt hormonresultat (FSH och/eller AMH) främst ska ses i relation till om vi kan få göra IVF eller ej. Jag blev ju gravid helt naturligt på andra försöket efter att ha blivit bannlyst av både dr J-Å E. och danska kliniker när det gäller IVF! Så jag har haft hela två graviditeter (varav en fullgången) efter det att läkarna slutade vilja ta i mig ens med tång. Har också en bra gyn i Gbg nu som skrev ut Pergotime 2010 (vet dock inte hur han ställer sig till det idag...)