Inlägg från: nymåne |Visa alla inlägg
  • nymåne

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Mamsie,

Hur mår magen då? Putar den? Illamående? Trötthet? Jag blir nästan orolig när du inte med ett ord nämner miraklet. Din korv ger ju oss andra hopp, så självklart är man nyfiken!  

• nymåne
    Happiness,

Det var ju nästan lite fuskigt att du skulle vara med i vår "måndagsgrupp" - för vi visste ju alla redan för flera dagar sedan att du var gravid. GRATTIS! En ny liten människa spirar under din navel. Visst känner man förundran inför livet när man fått ett sådant besked?!

Mammastitch,

Tjusig, ny presentationsbild! Jag har aldrig ätit L-Argiplex. Men hur mycket L-arginin innehåller en tablett? Intressant att veta hur stor dos ren L-arginin man får i sig om man tar rekommenderad dos...
  • nymåne
    Amoremio,

Vilket märke på L-arginin använder du - och hur många mg tar du per dag?

Jag har hittills köpt kapslar av märket SOLGAR och varje kapsel innehåller 500 mg, vilket enligt förpackningen är rekommenderad dos. Men jag har ändå börjat ta tre kapslar istället, dvs. 1500 mg efter att ha läst om ev. biverkningar etc. Och i den studie som har påvisat mest positiva effekter av preparatet hos kvinnors äggproduktion, så fick ju kvinnorna hela 16000 mg! Har förresten just läst att man ska ta L-arginin på kvällen på tom mage för bäst effekt.   

I övrigt gjorde jag ett negativt graviditetstest nu på morgonen. Men ännu ingen mens.
  • nymåne
    Lite mer info om FSH: 

Vad innebär ett dåligt FSH-resultat? Ett högt (dvs. dåligt) FSH på 10 eller mer visar att äggstockarna börjar bli trötta eftersom de inte längre reagerar normalt på det follikelstimulerande hormonet (=FSH) som hjärnan skickar ner till äggstockarna i syfte att ruska fram äggblåsor ur dem inför ägglossningen. Follikel = äggblåsa. När äggstockarna inte "vaknar" och börjar producera ägg tvingas hjärnan ösa på med ännu mer hormon för att de yrvakna ska klämma ur sig ett ynka ägg. Därför stiger FSH-halten.  

Precis som med AMH kan ett FSH-värde INTE säga någonting om äggkvaliteten. Bland de där fåtaliga äggblåsor som en kvinna med högt FSH lyckas klämma ur sig kan det alltid finnas ett och annat guldägg.

Kvinnans ålder är, tyvärr, generellt sett viktigare att utgå från vid en fertilitetsbedömning än hennes ev. toppenfina hormonvärden. Observera att en bedömning av kvinnans fertilitet INTE är detsamma som en bedömning av lämpligheten att göra IVF.

Har man, som jag, ett högt FSH, är det ingen idé att göra IVF (eftersom man då tillför kroppen en mängd syntetiskt FSH i syfte att få fram många ägg = större chans till lyckat resultat). Det blir alltså inte kostnadseffektivt med tanke på hur dyr en IVF är. Rent teoretiskt skulle man dock kunna göra IVF med en sån som mig men då får man sannolikt ut bara ett ägg - som dock kanske är halvruttet pga. min höga ålder.  

Ja, allt det här har säkerligen redan någon annan mycket klokare person skrivit om tidigare på tråden. Ursäkta om det blev en upprepning i så fall.   
  • nymåne

Isa73, 

Dig har jag inte träffat på här tidigare, så välkommen till tråden! Men du är ju rena ungdomen...36 år. Ja, alla "runt" 40 är ju välkomna, så...!   

Själv är jag här för att man när man fyllt 40 har en fertilitet som befinner sig på ett brant sluttande plan. Och då behövs peppning i mängd om man ska orka försöka bli gravid - med de dåliga gravidchanser det ofta innebär att vara en "gammelhöna".   

• nymåne
    Isa73 (igen), 

Ser nu att du varit med här tidigare. Men vad hade du för nick innan? Vad fin Barbamammabild du har, förresten. Jag blir helt nostalgisk av att se den!  
  • nymåne
    Isa73,

Håller fullständigt med Ms Kanga - du hör hemma här!

Och jag ber så mycket om ursäkt om mitt tidigare inlägg till dig verkade ha en undertext i stilen "du hör inte hemma här" med tanke på att jag kommenterade din "ungdom". {#emotions_dlg.flower}   

Och så en tanke om orakelmissen,

Jag har nu mekat med orakelmaskinen jag köpte på Kiviks marknad, den där som gav den felaktiga spådomen att 3 av 7 BIM:are (4-8 juni) skulle bli gravida. Nu vet jag vad som gick fel! Jag hade matat in frågan "Vilka av oss har ingen mens på BIM?" Jo, Happiness, jag och Alicia! Så spådomsmaskinen hade rätt, fast ändå fel, om man säger så.

Nästa gång ska jag mata in den mer korrekta frågan "Vilka av BIM:arna är GRAVIDA på beräknad mensdag?"    
  • nymåne
    Rättelse angående orakelmaskinen,

Den kan inte säga exakt vilka personer som kommer är gravida på BIM-daten, bara hur många Flört 
  • nymåne
    Mimmi71,

Jag tänker på omgivningens syn på oss äldre bebismammor-wanna-be´s. Jag skulle inte bry mig ett skvatt om det där eventuella trycket från omgivningen att man är för gammal. Men det kanske beror på att jag redan från början var en udda figur i min omgivning - jag fick mitt första barn efter 40 som ensamstående.

Jag har fått subtila pikar från några i bekantskapskretsen, utan elakhet men troligen orsakade av förvåning inför mitt sätt att återigen gå emot normen. När man är 40 ska man vara färdig med barnalstrandet. Så är det bara i vissa kretsar. Eller så får man kanske ett enda barn efter 40. Och så tänker folk; "Åh, den stackarn fick ändå ett enda barn...." Men om man sedan är "åpen" som vi säger på västkusten och vill ha ett till, och ännu ett till, ja då sätter medelsvensson i vrångstrupen. Men guuud, driften att bli mamma är ju så mycket större än den eventuella driften att följa flocken!!!! Lita på mig, Mimmi!

Hemulan, 

Suverän liknelse av denna tråd vid ett CAFÈ. Tack, jag beställer gärna ett glas rosé (utan smussel) - visste ni förresten att ett glas pärlande vitt vin inledningsvis ger dubbelt så stor berusning som ett glas vitt vin utan bubblor? Fast efter ett tag jämnar det ut sig.

Chippichoppi,

Tack för infon om FSH vs pergotime. Jag är själv med i tråden "Vi med högt FSH".

Happiness,

Spådomsmaskinen är inte köpt på Ullared utan på Kiviks marknad - men en liknande finns på Hobbex (se katalogen s. 132).

Alicia,

Har du fått utdraget ur The Infertility Cure? Ursäkta en senil gammelhönas fråga. Om inte, så ge mig din mejladress via FL så får du texten.

Blodstänk i trosorna dagarna före mens kan tyda på Yinbrist i Mjälten (Spleen - ) enligt TCM. Jag har själv den diagnosen (även om just spottings inte hör till mina symptom). Du kan stärka Mjälten genom att bl.a. undvika mjölkprodukter, vitt mjöl och koncentrerat socker (t.ex. godis och fruktjuicer).
  • nymåne
    talamod,

Vill inte lägga sordin över den statistik du anger, men hur många av mammorna som var 49+ fick barn genom äggdonation....? (Ett barn med ÄD får man som 49-åring inte genom att sexa, utan genom att dänga upp ca 40 000 SEK på t.ex. IREMA-klinikens disk i Spanien).
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5