Inlägg från: nymåne |Visa alla inlägg
  • nymåne

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Inanna,

Tack för den intressanta tabellen över AMH-värden!

Mamsie,

var ditt AMH-värde (4,6 tror jag det var) mätt i pmol/L eller ng/mL? Ska kontakta Gbg kvinnoklinik på måndag eftersom man i Borås kräver att allt ska gå på remiss - för jag antar att du inte behövde någon remiss inför AMH-testet?  

• nymåne

Mammastitch,

Vad betyder "äter RR"?

Det finns MASSOR {#lang_emotions_cat} att göra för att förbättra fertiliteten utöver det du redan gör! Låt bara en TCM-läkare (tcm = traditionell kinesisk medicin) slå klorna i dig, be om en diagnos och läs sedan "The infertility cure" av Randine Lewis. Då får du pyssel så du storknar med att göra specialmåltider till dig själv medan övriga familjen kalasar på stekflott och vetebullar.

Hmmm, fast ni tycker kanske inte att just stekflott är gott - tja, det var bara ett exempel på "godis" {#lang_emotions_sealed} eller är jag helt fel ute nu? Pga. min TCM-diet var det så länge sedan jag tänkte på att njuta av gommens gåvor så att jag redan har glömt vad som är gott {#lang_emotions_yell}.  

• nymåne

Mammastitch, 

Här är en lista över naturpreparat som du kan inhandla {#lang_emotions_cool}:

angelica (kvanne), antioxidanter (vitamin A, C, E och mineralerna zink och selen), astragalus (vedelrot), bidrottninggelé, blad cohosh (silverax), chorella och spirulina, coenzym Q-10, dong quai, ginseng (röd koreansk, dvs Ren shen!), l-arginine, maca, munkdroppar (agnus castus), omega 3, pycnogenol, vetegräs...

OCH ett hormonpreparat som än så länge är oprövat av svenska läkare...7-keto.

7-keto är en s k metabolit av moderhormonet DHEA. DHEA är ett hormon som vi äldre kvinnor har allt mindre av i kroppen. Men DHEA som hormontillskott är förbjudet i Sverige eftersom det är en anabol androgen steroid, dvs. ett DOPINGPREPARAT av samma typ som mystiska idrottare använder. Därför finns 7-keto, som är en mildare variant av DHEA. Den är dessutom tillåten i Sverige. JAg har köpt 7-keto på ett engelskt företag, Biovea. Men det finns också på svenska muskelbyggarsajter, av någon anledning (vetenskapliga studier visar att åtminstone DHEA har en (försiktigt) gynnsam effekt på äldre kvinnors äggkvalitet, men att kroppsbyggare inte göre sig besvär - det är verkningslöst på muskler och på åldrande i största allmänhet).

Trots att läkare på (vinstdrivande) kliniker i Danmark rådde mig att göra äggdonation 2008, så blev jag (hoppsan!) gravid efter bara 2 cyklers behandling med 7-keto.

Om ni vill ha min text om alternativa metoder att förbättra fertiliteten (med utgångspunkt i TCM) kan ni skicka ett meddelande till mig med er mejladress.

• nymåne

Chippichoppi,

Ja sidan har ballat ur helt och hållet. Ser mitt eget senaste inlägg till vänster i en smal, smal spalt.

• nymåne

Mamsie, 

Med tanke på ditt AMH-värde så gör du knappast någon "walk on the wild side", du din filur som dessutom fegade ur tidigt och skaffade flera barn innan du ens kunde stava till "klimakterium". {#lang_emotions_laughing}Fy fy fy. Sök dig till forum av typen "vi som är 22 och tycker det är kul att pippa och kanske känner för en bebis då och då". {#lang_emotions_wink}  

• nymåne

Teskedsmamman och Chippichoppi,

Vad konstigt! Den ena ser tråden som vanligt, den andra ser en smal remsa längst till vänster med de senaste inläggen (för det är väl så du ser det, Chippichoppi?) utöver de tidigare inläggen som syns som vanligt. Kl 16.59 skickade Mammastitch sista inlägget som ser "normalt" ut för mig och Chippichoppi 

• nymåne

Har någon gjort något ovanligt på tråden nyligen? Typ använt "Gilla"-knappen för Facebook?

• nymåne

"Black cohosh" menar jag, inte "blad cohosh" (se inlägg 4723)

• nymåne

Amoremio,

Jag köpte 7-keto på det engelska öretaget Biovea (googla på nätet!). Tog 50 mg per dag fram till ägglossning - sedan slutade jag varje cykel. Självmedicinering av hormonpreparat ska man vara försiktig med...{#lang_emotions_undecided}

Haha, när det gäller mig och agnus castus så har det preparatet fått en riktig godbit att bita i, jag med mina 20,1 i FSH-värde. Så personligen behöver jag nog knappast vara orolig för att FSH-värdet ska sjunka så drastiskt att äggen helt uteblir {#lang_emotions_smile}  

Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5