Inlägg från: nymåne |Visa alla inlägg
  • nymåne

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Mamsie, 

L-arginin kan öka antalet ägg och graviditeter.
    En artikel i
    Human Reproduction Journal (juli 1999) beskriver en italiensk studie där flera kvinnor, s k ”poor responders” vid äggstocksstimulering, fick l-arginin (16 gram oralt). I denna grupp återfanns ett ökat antal ägg och fler embryos överfördes än i kontrollgruppen. Rekommenderas till kvinnor med TCM-diagnosen Ki yan– (Randine Lewis 2004, s. 85, 94, 184).

Obs! Personer med herpessår ska inte ta l-arginin då det stimulerar viruset.

• nymåne

mammastitch,

Nej lite "aj" är väl ingenting mot att få en klimp! Håller fullständigt med dig. L-arginin används ju dock även för andra åkommor än som äggstimulerare och i relation till andra, mer "småttiga" fysiska problem kan man kanske vilja avväga munsår mot att bli frisk.

Jag har komprimerat texten om l-arginin och bara delgett er den del som handlar om fertilitet (dvs. den information som är relevant för oss). Och så har jag tagit med kontraindikationerna - som alltid kan vara intressanta oavsett varför man tar preparatet.  

• nymåne

xanni och ni andra som tagit l-arginin,

Hur stor dos tog ni som anser att preparatet hjälpte er att bli gravida? Hur många mg? Det är intressant att veta. Även jag tog l-arginin inför den gången när min yngsta dotter blev till.

• nymåne

Kroppknopp,

Vilken BIM hade du nu igen..? Det var jag som la in dig på listan och jag gör det gärna igen.

• nymåne

Mamsie och Teskedsmamman,

Jag tänkte inte berätta det men när ni ändå kör ert race så kan jag avslöja att jag så sent som i 35-årsåldern fick visa leg på CITY bara för att köpa FOLKÖL...

...och systembolaget ska vi inte tala om (fick visa leg i juni 2009 när jag var 43,5 år).  

Jätteroligt?

Är det för att samhället är så ungdomsfixerat som det anses vara "kul" att visa leg? Är det därför man ler så soligt efteråt? "Jag är egentligen en tonåring fast legget visar 38,5"?Hrmm, min helt ärliga åsikt är att en åldrad människas ansikte kan vara oerhört mycket vackrare än en hysteriskt leende 40+are som försöker se ungdomlig ut . Nåja, så tycker jag.   

• nymåne

Teskedsmamman,

Fast ärligt talat ser du inte alls ut som 25 (om det nu är du på avatarfotot) {#lang_emotions_kiss} Snarare som en 38,5-åring, hehe (Kan lägga in ett foto på mig som avatar längre fram, så kan vi jämföra oss . Och trots det är både du och jag bra ändå!

Vad jag vill säga är att jag tycker det är lite sorgligt att ungdomlighet ses som en bonus - när olika tecken på hög ålder snarare borde vara indikation på allt möjligt positivt - förutom FERTILITETEN då, suck...

• nymåne

Mamsie,

Fick du remiss av en gynekolog för att göra AMH-testet på Gbg kvinnoklinik (IVF-kliniken)?

Har tid där på måndag - och testet kostar 2000 kr (obligatoriskt läkarbesök + test). Men enligt uppgifter från Chippichoppi kan man få det billigare om det går genom en vanlig gynekolog. 

Skrikandes !!! Jag VILL INTE betala 2000 kr för en siffra som med största sannolikhet bara kommer att bekräfta min taskiga äggreserv!

• nymåne

Happiness,

GRATTIS till plusset! Hoppas det håller i sig.

• nymåne
    Sassa87,

I din presentation står det att du är "barnlös" men på BIM-listan står det att du har tre barn sedan tidigare. ObestämdAntar att det senare är det som stämmer bäst med verkligheten. Glad Hoppas hur som helst att ditt AMH-värde (som du ska ta idag) ger finfina resultat.

Själv ska jag ta testet nästa vecka. Kan äta upp min hatt på att mitt AMH ligger under 1. Okej, då ryker IVF-chansen och kommandosexet kan bli en visa flera år framöver. Jaja, det är väl bara att kavla upp ärmarna och gå in i verkstaden. Hjärta Det kunde varit värre, om man säger så.
  • nymåne

Chippichoppi, Mamsie och Alicia72,

Jag har en bekännelse. Skäms

Hemma hos mig är det pinsamt nog jag som sitter i godan ro och t.ex. skriver på FL:s 40+tråd medan sambon svischar omkring med dammsugaren, pysslar med krukväxterna , dammar runt med trasan eller luktar lillan i rumpan för att undersöka förekomst av bajs. Ibland säger han milt och diskret men ändå med all önskvärd tydlighet sådant som:
    - Älskling, det är nog dags att byta sängkläder nu... eller
    - Du, det vore inte dumt om du rengjorde själva spisen efter att du stekt din specialpytt...

Underförstått:

"Gud vad äckligt med vällingfläckar där vi sover och ta nu bort de där vidrigt mjuksörpiga palsternacksbitarna, de kletiga blomkålsbuketterna och trådiga löksjoken som alltid smätter upp medan du rör om i stekpannan och som sedan fastnar under mina fotsulor och dessutom lagras på spishällen som förhistoriska molekylexperiment"

Vadå städa? Jag ska ju bli gravid, för sjutton!

Det är banne mig ett heltidsarbete att göra maträtter i enlighet med mina TCM-diagnoser och samtidigt söka info på nätet om t.ex. lämplig dosering av l-arginin. Herre gud, lite skit i vrårna är väl ingenting mot framtidsutsikten att ev. missa livets sista underbara lilla bebis i familjen. 

Säger Nymåne (som ska bättra sig på städfronten).   

Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5