Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5
Pila,Man kan bli gravid även om man är i förklimakteriet. Skilj alltså det från klimakteriet (som inträffat när man inte haft mens på ett år = då är det "kört"). Jag kom i förklimakteriet 2008 efter min första förlossning. Då var jag 42 år. Efter det har jag försökt bli gravid i två perioder. Och lyckats båda gångerna! Och dessutom hunnit föda fram det ena av de där graviditetsresultaten...det andra ligger i livmodern och växer så det knakar
Ett vanligt tecken på förklimakterium är att menscyklerna förändras. Har man haft regelbundna cykler tidigare, så börjar de bli oregelbundna och vice versa. Allra vanligast är att det börjar dyka upp kortare cykler än vanligt (som i ditt fall). Men även stress etc, kan ju påverka cyklernas längd, så inte vet jag om du hamnat i förklimakteriet!
Vill bara betona att det inte är "kört i bebisverkstaden" om du visar helt normala tecken för din ålder att din fertilitet kanske håller på att dala. Och även under förklimakteriet (som ibland varar ca 10 år) växlar fertiliteten mellan infertila och mer fertila perioder. Att vara 44 år och få förklimakteriella symptom är helt normalt, vad jag förstår. Det är inte "för tidigt". Fast även jag tycker det verkar lite konstigt med tanke på din mammas höga ålder när hon kom i klimakteriet. Klimakteriets inträde är, vad jag förstår, till viss del ärftligt.