• killen33

Min sambo hatar mina barn, och ger uttryck för det.

Har en sambo sen 4 år tillbaka, hade 2 mindre barn sen tidigare relaton. Barnen är ca 7 o 5 år. Vi har ett gemensamt barn under året tillsammans. Ända sen dag ett har hon visat missnöje över mina tidigare barn, att jag ska ställa in helger (har dom varannan helg) för att fokusera på oss och vår relation. Detta dyker ständigt upp när vi haft motgångar och vill att jag på så sätt ska bevisa hur mycket vår relation betyder, ett slags bekräftningsmetod förmodligen.
    Det har vid olika tillfällen som alkohol, ilska osv dykt upp ord som jag bara häpnar över. Hon säger saker som att de är fula, äckliga, efterblivna, vidriga, listan kan göras lång men de här är ord som hon faktiskt sagt rakt upp i mitt ansikte men dock aldrig i deras närvaro för så mycket fattar hon iaf.  vad tar man sig till, jag blir som ett hål genom hela kroppen och alldeles tom. Känner mig som en förädare mot mina barn, att jag sårar dom genom att inte få bukt med de här och fortfarande vara tillsammans med denna människa. Nu har saker blivit så stora att jag blir knäckt av en sån här sak och vet att de är ohållbart. Vad skulle jag gjort, göra?  

maktlös, fy fan vad de sänker mig... de är ju underbara små barn, mitt liv på små ben som jag ska ge min u´ppfostran till.. inte vill jag att de ska vara som mej då..bara man tänker på så rasar tårarna, tror ni förstår..    blir inte direkt arg nu mest ledsen och tycker de är tragiskt att en människa kan säga så till en man hon påstår sig älska.
    Tack..

• Svar på tråden Min sambo hatar mina barn, och ger uttryck för det.
  • Eisa

OJOJOJOJ vad hon är osäker! Hon är osäker för att dina tidigare barn härstammar från en annan kvinna och ett annat liv.

Hon är inte en särskilt mogen kvinna.

Börja gå i parterapi för att rädda relationen (om du vill det).

• Queenie70

Fattar inte hur du har mage att utsätta dina stackars barn för denna vidriga människa som ger sig på barn. Hur kan du älska nån som hatar dina barn? Du har ett enormt stort ansvar som förälder att inte utsätta dina barn för detta och om du inte skyddar dem från detta så brister du i omsorgen om dina barn. Du ska inte inbilla dig att dina barn inte känner hur det ligger till bara för att hon inte säger saker direkt till dem.

• jummie

Jag tycker inte att hon låter sund! Oavsett vad man tycker om dina tidigare relationer så är det ff BARN! Oskyldiga små varelser som inte gjort nåt ont. Skulle dra åt mig öronen välgigt snabbt innan hon gör nåt som hon kan tänkas ångra....

• spirituality

Ni är ju faktiskt ett package deal. Är hon tillsammans med dig, så får hon barnen "med på köpet", så är det ju bara. Kan hon inte acceptera att du har barn, så kanske du inte är rätt för henne, hårt men sant. Barnen kommer först.
    Och det är inte ok att hon använder barnen som ett sätt att "testa" hur mycket du älskar henne - barn ska inte användas som slagträn eller något en vuxen använder som manipulationsmedel.

• Mopsan

Alltså jag kan ju inte förstå hur du har kunnat låta det gå så långt att du varit tillsammans med henne i fyra år och valt att skaffa barn med henne.
    Vad du skulle ha gjort var att sätta en stövel i arslet på henne första gången du märkte hennes inställning gentemot dina barn. Nu är det ju lätt att vara efterklok och ni har ju även ett gemensamt barn tillsammans så något gott har kommit ur situationen. Men ärligt så tycker jag dock du kan klara dig utan henne i ditt liv. prioritera alla dina barn. Lycka till.

• killen33
    Mopsan skrev 2010-01-16 21:23:37 följande:
    Alltså jag kan ju inte förstå hur du har kunnat låta det gå så långt att du varit tillsammans med henne i fyra år och valt att skaffa barn med henne. Vad du skulle ha gjort var att sätta en stövel i arslet på henne första gången du märkte hennes inställning gentemot dina barn. Nu är det ju lätt att vara efterklok och ni har ju även ett gemensamt barn tillsammans så något gott har kommit ur situationen. Men ärligt så tycker jag dock du kan klara dig utan henne i ditt liv. prioritera alla dina barn. Lycka till.
    killen33 skrev 2010-01-16 21:08:12 följande:
    Har en sambo sen 4 år tillbaka, hade 2 mindre barn sen tidigare relaton. Barnen är ca 7 o 5 år. Vi har ett gemensamt barn under året tillsammans. Ända sen dag ett har hon visat missnöje över mina tidigare barn, att jag ska ställa in helger (har dom varannan helg) för att fokusera på oss och vår relation. Detta dyker ständigt upp när vi haft motgångar och vill att jag på så sätt ska bevisa hur mycket vår relation betyder, ett slags bekräftningsmetod förmodligen. Det har vid olika tillfällen som alkohol, ilska osv dykt upp ord som jag bara häpnar över. Hon säger saker som att de är fula, äckliga, efterblivna, vidriga, listan kan göras lång men de här är ord som hon faktiskt sagt rakt upp i mitt ansikte men dock aldrig i deras närvaro för så mycket fattar hon iaf.  vad tar man sig till, jag blir som ett hål genom hela kroppen och alldeles tom. Känner mig som en förädare mot mina barn, att jag sårar dom genom att inte få bukt med de här och fortfarande vara tillsammans med denna människa. Nu har saker blivit så stora att jag blir knäckt av en sån här sak och vet att de är ohållbart. Vad skulle jag gjort, göra?   maktlös, fy fan vad de sänker mig... de är ju underbara små barn, mitt liv på små ben som jag ska ge min u´ppfostran till.. inte vill jag att de ska vara som mej då..bara man tänker på så rasar tårarna, tror ni förstår..    blir inte direkt arg nu mest ledsen och tycker de är tragiskt att en människa kan säga så till en man hon påstår sig älska.Tack..
    kan väl tillägga att vid en ev separation som vi faktiskt står inför ju st nu!! så kommer jag inte få träffa min underbara lilH
  • Kickanwiden
    Mopsan skrev 2010-01-16 21:23:37 följande:
    Alltså jag kan ju inte förstå hur du har kunnat låta det gå så långt att du varit tillsammans med henne i fyra år och valt att skaffa barn med henne. Vad du skulle ha gjort var att sätta en stövel i arslet på henne första gången du märkte hennes inställning gentemot dina barn. Nu är det ju lätt att vara efterklok och ni har ju även ett gemensamt barn tillsammans så något gott har kommit ur situationen. Men ärligt så tycker jag dock du kan klara dig utan henne i ditt liv. prioritera alla dina barn. Lycka till.
  • Mopsan
    killen33 skrev 2010-01-16 21:30:08 följande:
    Nej det är ju en djäkla rävsax du sitter i och ärligt så misstror inte jag på din beskrivning att din sambo kan tänka sig att djäklas med umgänge osv respekterar man inte barn mer än så så kanske det är något att räkna med. Men jag antar att ni redan skrivit under faderskapspapprerna och har gemensam vårdnad och att du därför har all rätt i världen till ditt barn. Jag inser själv att det är svårt och ett riskabelt steg att ta men som förälder måste du även stå upp för dina barn sedan tidigare man kan aldrig acceptera att någon vräker ur sig sådanna saker om ens barn och det är din skylldighet som förälder att försvara dem även om det är obekvämt. som sagt föreslå terapi både för par och framförallt för henne men hon måste vara villig att jobba på det och verkligen anstränga sig.

Hade jag nu då varit singel och träffat en karl som inte kunde relatera till mina barn så hade det inte blivit en relation ifrån första början och ärligt oavsett vem som hade uttryckt sig så om mina barn på det viset hade blivit ett huvud kortare men det är min "hälsosamma" mamma instinkt det är dags att du gräver fram din beskyddar instinkt och verkligen sätter ner foten nu.
  • Hervor 1

Tycker att det är hög tid för dig att ställa krav på din mycket osympatiska sambo. Antingen går hon i intensvi terapi och reder ut sin motvilja mot oskyldiga små barn eller så lämnar du henne, punkt slut.
    Eftersom hon har valt dig så har hon också valt att leva med dina barn och de har all rätt i världen att känna sig älskade och respekterade och som viktiga familjemedlemmar i sitt eget hem! Om hon inte klarar att ge dem det så är det ditt ansvar att se till att de inte utsätts för henne.

• Cybele

Det finns en annan tjej här på familjeliv som är rätt tydlig på att hon inte gillar sin sambos tidigare barn och jag var lite chockad över hennes attityd, på din beskrivning känns din sambo som hennes syster. Blir man tillsammans med någon som har barn tidigare så måste man acceptera den situationen, det finns inga undantag. Din sambo blir medansvarig för att dina barn har det bra när de besöker er.

Valet som jag ser det ser ut att vara att antingen få din sambo att ändra attityd eller att separera. För att göra ditt val mindre drastiskt, är det kanske bäst att försöka med parterapi, eftersom ni alltid kommer behöva kunna prata med varandra, ert gemensamma barn binder er tillsammans även vid en separation.

Som en separat grej, hur är din relation med mamman till barnen? En bra relation mellan er två skulle till viss del ge lite trygghet till dina barn trots situationen med din sambo.

Du kan också se till att din relation med barnen är bra, att vara närvarande 100% när du är med dem, tillbringa tid på egen hand med dina äldre barn utan din sambo. Fråga öppna frågor och se vad du får för svar (inte samma sak som att prata själv) - även om situationen inte ändras på ytan, så betyder det så mycket för självkänslan att bli förstådd.

Slutligen, för att motverka att dina barn börjar tänka på sig själva som en beklagansvärd påminnelse om en oönskad relation (såsom din sambo uppfattar dem), så får du berätta för dem att du och ditt ex planerade dem eftersom ni tyckte så mycket om varandra.

Svar på tråden Min sambo hatar mina barn, och ger uttryck för det.