• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Grattis grattis grattis Kanin! Härligt att han är här

• Mandra

Milla - åh åh, den här kan jag . Det är företag med mindre en tio anställda som kan 'rädda kvar två' som är särskilt viktiga nyckelpersoner för rörelsen och det är arbetsgivaren som avgör det men måste vara motiverat ( 22 paragrafen LAS andra stycket) Om det inte är ett diskriminerande förfarande som kan bevisas dvs att en person får förtur med hjälp av denna paragraf för att man vill bli av med någon som omfattas av de sju diskrimineringsgrunderna såsom religion, sexuell läggning, funktionshinder osv. Jag är tämligen säker på att det gäller privata företag, offentlig verksamhet kan inland skilja sig. Turordningsregler gäller vid arbetsbristsituationer dvs när en verksamhet skär ner på något sätt av någon anledning att de drabbar de anställda.
    Är det något du vill ha ytterligare förtydligande av så säg till :). Nu ska jag sova, imorgon smäller det, Tentan med Stooort T.

• Mandra

Åh, ni var snabbare

Jag var osäker på om det gick att avtala bort i KA däremot :)

• Mandra

Billa - jag har to-fre läst LAS med kommentarer pärm till pärm 900 sidor, galet jag vet haha, men några saker satte sig bättre än andra, ganska färskt fortfarande ochom en vecka minns jag hälften heh.
    Tack, jag hoppas jag klarar den så jag får sommarlov från och med juni

• Mandra

Åh tack :) det var bra info att ta med imorgon. " om det inte avtalats om annat i KA så gäller lagen på följande sätt i denna situation...." Yey tack, sånt man får plus på om jag inte minns fel

• Mandra

M73 - menar du rätten till återanställning? Vad jag vet ska du ha fått en information i din uppsägning ang. det. Där i ska det stå hur och att du också måste anmäla intresse om det. Sen när det blir ett ledigt lämpligt jobb så är din arbetsgivare tvungen att höra av sig till dig, denna skyldighet sträcker sig nio månader efter avslutad tjänst. Jag vet inte hur det är med meriter och anställningstid där. Men jag vet att när man säger upp folk pga arbetsbrist så vinner alltid den med längst arbetstid inom organisationen vid lika meriter vid turordningslistor.

Om jag svarat på en fråga men inte din, haha så ställ om den så göt jag ett nytt försök :)
    Kanin - ugh, vilken pers! Du har en tendens att göra saker ordentligt du ;)

Gustie - vad mysigt med en att rå om. Jag körde en repris själv. Har ju Vilya som blev 6år i mars och Tyra som blev 4 i februari. :)
    Jag pluggar numer på Univ. Och försöker skola mig vidare och klokare blir jag faktiskt , varje dag. Jag lever ett lyxliv, allt jag gör om dagarna är att lära mig saker/utvecklas, en riktig turkvinna

Ego - denna termin läser jag Arbetsrätt och har ju äääälskat det men tentan igår som vi hade var på hela termin tom idag.
    Jag satt i 8 timmar, från 08.15 - 15.55.
    Huvudet funkar inte än men förhoppningsvis imorgon igen för då ska vi skriva. Dom sista tre veckorna här nu har vi uppsatskrivning i det. Phu
    Jag trodde i går att jag iaf borde ha skrivit ett G (vi har bara U, G och VG) idag har jag haft en klassisk dag med, skiiiiit jag har bergis svarat på fel saker :-/ . Nu tänker jag inte alls, om 3 veckor vet jag.

• Mandra

Haha, då skulle jag få supa jämnt ? ;)
    Näe'rå, men mannen lagade middag på kvällen när han kom hem för jag hittade inte enkla ord som byxor , "du vet, sånna man har på benen". *hopplös*.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*