• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Tack för grattisar till tentan! Det verkar som vi i alla fall va hälften som tog oss genom tentan nu ändå. Tack för sympatier ang boende och jo, vi kollar för fullt efter något annat sätt att bo på. Vi hade tänkt flytta till senast nästa sommar hur som haver då våran sexårsverksamhet här har otroligt dåligt rykte. Men kände att vi hade lite tid på oss, så känner vi inte längre. Kan vi flytta till sommaren är det toppen. Kan jag packa i lugn och ro på mammaledigheten i sommar.

AssarP > Ja så känns det här, ett rötägg som förstör för alla . Alltså, han har jag hyfsad koll på men alla människor han har omkring sig som drar förbi här hela dagarna som jag inte vet något om litar jag såklart inte på. Han är faktist ganska mån, på sitt sätt, om grannskapet. Han vill inte bli utslängd och försökte lugna ner han som fick snetännig häromnatten. Som sagt, det är hans bekantskapskrets jag inte står ut med. Nåja, det löser sig snart.
    Haha, han låter som Tyra, otroligt föresekommen. Löser problem och gör som dom vill. Vad gott med en försommarhelg. Hoppas att resten av helgen blir mer vilsam. Själv spenderade jag gårdagen med att kratta alla löv i trädgården och på fm så dammsög jag och skurade. Idag kan jag knappt gå, jag ahr sån träningsvärk haha.

kaz > Ja fy, dom samtalen vill vi inte ha. Svärmor(sjukgymnast) har gett oss övningar för att få upp rörligheten i Vilyas arm som hon använder men inte lyfter utåt eller om hon måste dra in den för att sätta på en tröjja jacka, kan inte torka sig själv heller. Förmodligen en kompressionsskada och det kan ta lång tid att läka men vi satsar på kort ;) Hon är så duktig och gör sina övningar oftare än vi ber henne, skönt att ha henne med på noterna. Viktigt med rörelse sa svärmor så det inte bildas bindväv som gör det stelt eller nåt sånt.

Vilya är på sitt andra kalas för dagen och är så lycklig för att få gå på dom. Kalas har det pratats om sen hon börja på storbarn för 2 år sen men först i år har hon blivit bjuden på dem. Underbart !

ang V och påklädning
    Sambon var på möte med specialpedagogen som är så fantastisk. Hon hade varit där och observerat V och hon hade itne sett något anmärkningsvärt. Påpekade att alla barn är olika och att hon funderar mycket bara och att det är okej. Det var okej att klappa henne på huvudet eller klappa på armen bara för att fysiskt nå henne när hon drömmer sig bort. Vissa barn behöver längre tid på sig att göra vissa saker bara. Alla beteenden kan man inte ändra och vissa beteenden är starkare och mer bestående än andra. (Vi4, hon hade pratat om Introvert/extrovert- jag gissar på Big Five teorin)
    Vi körde på klistermärken nu. Om de (båda) klär på sig vanliga kläder på morgonen, borstar tänderna och sen klär på sig ytterkläderna i två veckor utan krångel (tid är okej men inte MASSA gnäll) morgon och kväll så ska de få gå till glassbilen och köpa glass efter 2 veckort. Hittils har dom skött sig exemplariskt och fått klistermärken morgon och kväll , på onsdag är det 2 veckor och då är det glass som gäller. Sen hoppas vi att mönstret är brutet och vår plan är inte att fortsätta med det. :)
    Specialpedagogen hade också tckt det var en toppen ide btw.

• Mandra

Millan C-haha tack, ja så kanske det blir ;) kan bo grannar och ta varandras barn en kväll i veckan för att ja låta den andra göra vad den vill *åh drömmer*.
    Hoppas du får en bra vecka. :)

kaz- vad är det maken gör egentligen? Ska han klättra?
    Va skönt att dra till Skansen , städa kan man göra när som hällst men Skansen i en väns sällskap händer inte varje dag ;)
    Just ja, Simon är ju också en drömmare och jag håller med, det är skönt att få bekräftat något man egentligen vet :)

Juni- hur är det med er? Hur funkar syskonskapet? Är det bökigt än?

Jag kan knappt gå idag efter gårdagens städande på fm och krattande på eftermiddagen, löjligt avancerad träningsvärk haha ser ut som jag gjort på mig när jag går typ
    Om ni undrar varför jag är uppe så är det för jag ville stötta mannen som ska på intervju imorgon. Håll gärna tummarna
    Han har prövat kläder i en timma och tillslut när tanke och yrke gick ihop så har jag strykit det medans vi samtalat om förberedelser. Lite sent påtänkt så här kvällen inan men det funkar. Nu ska jag stupa i säng.
    Hoppas veckan blir toppen för oss alla.

Ps. V stukade foten på kalas två idag , riktig otursvecka, tur det börjar en ny nu. Halt på ena foten och halvt oanvändbar arm.

• Mandra

Assarp , kaz och juni, m73 och pyttis- Den kändes bra sa han, nästa vecka får han svar om det blir jupintervju eller tack och hej.
    Han var däremot ganska nervös så imorse påvägen till jobbet ( intervjun var vid lunch) åkte han fast för fortkörning, första och antagligen enda gången också. Nån tusenlapp eller två tänkte jag. Så billigt kom vi inte undan 3600 kr.
    Foten på V är riktigt bra idag, hon kommer va återställd på en vecka i den gissar jag :) och jag klarade Psy tentan! Jag är ikapp!! Nästa vecka kommer en ny tenta men det e lugnt. Bara en och plugga till nu.

M73> ja så är det såklart, bra teori för hon har på en månad växt ur halva garderoben.

Juni06> vad skönt att det gått bra så länge ändå, då vet ni att det är högst tillfälliga stunder det kommer igen ( antagligast ) lättare att handskas och stå ut med det då kanske ? Extra kram till dig idag :)

Kaz> Ojda, Blä för oväder men skönt att du hört av honom. :) är han glad att va där? Är det en dröm ?
    Ja vilken dag du fick på Skansen så härligt. Sällskap av gamla vänner , det känns som du har ett stort socialt nätverk?! Från Spännande länder :)

• Mandra

Vi4> du har fått så många kloka ord. Snart är din mest hektiska tid över, sen kommer finliret , lite snack och på det snacks ;) Lugnet kommer åter råda och du och lilltroll E kommer att på några dagar funnit er balans. Han kommer inte ens märka skillnad på det sättet, du är redan självklar i hans liv. Albin är då fin, det förtrollande leendet ja. Vilken fin annons och vad bra att du tog dig tid för den, inga dåliga samveten på det här nu. Sakna när andan faller på och blicka sen vidare. Det är nog ett livslångt recept när det gäller din solstråle. :) och förlorade nära och kära.
    Kram till fina du. Du får göra en veckokalender med nedräkning så blir slutet tydligt och verkligt, kanske klistermärken? Det funkar bra har jag hört ;) skämt å sido, idag fick tjejerna sin glassbilsbelöning. Med varsin hundring i hand betalade dom 'gubben' med andakt och stolthet. Så Goa. :)

Assarp> du, det är så lyckligt att hans drömjobb kom ut idag också, så han ringde dit och personalchefen där blev väldigt intresserad och bad honom skicka ansökan omgående, hans d-uppsats berör just det dom jobbar mycket med. Plötsligt 2 eventuella jobb han verkligen vill ha. Vilken lycka :) hoppas hoppas han får minst det ena :) då är böterna löst ;) men främst får jag en lycklig man. Hur mår du? Räknar du dagar ? Håller du ut?

Kaz> gott att du håller igång, nä ingen ide att oroa sig. Han är klok, bevisat tom, han har ju valt dig :)
    Kolmården tjejerna pratar om den resan än. Ha det ljuvligt!!

Juni > ställ foppisar i varje dörröppning ? Lätta att sticka fötterna i? Skyddar lite iaf? Och är billiga nog för att göra en sån sak :)

• Mandra

Välförtjänt paus
    Sitter med hemtentamen i personalekonomi, läser balansräkningar, redogör för diverse uttryck i årsredovisningar, räknar på personalkostnader och investeringar osv.
    Påskhelgen var toppen och i Sthlm med lilla mamma min syster med familj och min kusin med sambo. Till fredag har vi lyckats få barnvakt, planerar att komma ut och äta på tu man hand på kvällen och fira. Jag tror det blir femte gången sen Vilya kom. Bästaste svärmor som å det bestämdaste ville komma. Jag har ju skjutit firandet på framtiden (får se om jag ens får ihop något).
    Är det förresten någon som kan något om Linköpingstrakten eller Norrköping? som jag skulle kunna få ställa några frågor till i inboxen?

Sara75 > Bra om du tycker det funkar för lillpluttan. Jag hade lite andra tankar om det med Vilya vet jag, för dom lekte också så fint med varandra men så spåra han ur. Jag ville inte att det för V skulle vara okej att någon spårar ur. Hennes defenition av lek ska vara lugn och harmonisk och bråkar dom ska dom reda ut med eller utan hjälp men rädsla får inte vara ett inslag i lek eller i vänskap. Med Vilya så jobbade dom tvärt om, de övervakade alla sammankomster med styrda lekar så de tillsammans skulle få säkra bra upplevelser och inga som hällst incidenter.
    Oj, vad otäckt med stryptag. Värderingen i en sån händelse har ju barnen inte lärt sig än, det är ju vi vuxna som vet hur farligt det kan vara. Vi hade en sån incident på Vs avdelning också.
    Är ni friska nu? *hoppas*
    Jag hoppas också på en bra bostad i lugnare område. Vi får se om vi tom byter stad, allt beror på var sambon får napp i jobbväg och tack för tentagrattisar

M73 > *håller tummar* för ett riktigt bra jobb och glädjebesked i veckan?! Jag behöver också styrketräna. Orkar knappt hålla kvar ålande barn i famnen, kan ju bli farligt känns det som. Och får, haha skulle jag inte ens lyckas välta ikull med all min kraft. Är du också en ridtjej?

Milla C > Vet du vad, när vi åkte förbi arboga i fredags em på väg till sthlm så såg vi ett segelflygplan och jag sa till sambon, det där skulle kunna vara din man eller du. Det kanske det tom var?
    vad glad jag blir att du tagit upp ditt flygande igen, viktigt att hålla i sånt som fyller en med livslust. Jag målar ju som sagt. Då tappar jag tid och rum men är högst närvarande i det jag gör.

kaz > Jag tror jag ska skicka sambon och V att börja klättra. Hon klättrar högst upp och hittar grepp på sånna där 2meters väggar utan problem och hon älskar det. Sambon har ju klättrat en del innan vi träffades. Finns det åldersrekomendationer ang klättring och barn?
    Hört av maken något mer? Hejja dej med träning!

assarp > Åh, tycker också ditt sommarlov ska börja nu. Kan du inte gå runt med en pärm under armen och se upptagen ut? som han den arbetsskygge i Dilbertserien?

Juni > Weee, hur är det att ha en häst? Sköter du allt själv?

malinkat > rider du nåt?

Mycket hästar i tråden

Skickar iväg en vink till Vi4, tänker inte initsiera samtal med dig idag Skriv på, jag hejjar på dig.Hjärta

• Mandra

juni > Du är min Idol! Häst, hundar, barn och hus. Du kan inte vara stilla många timmar på dygnet ;) Vad gott att du har någon som rider lite åt dig, kan man vara både förkyld och gravid tänker jag? :)
    Ja, visst låter klättring bra. Jag tänkte att V kan få bli bra på något och få lite självförtroende i det. För hon är verkligen duktig och intresserad av det. Kan tänka mig att det kan passa din aktiva tjej också :)

kaz > Yey, tack. Då ska jag ta itu med det till hösten, kolla upp var och hur och om det finns några barngrupper eller dyligt? med en bra instruktör och så kan hon och sambon köra själva ibland om andan faller på :)
    Åh, vad bra att han inte klättrade i all snö, klokt beslut. Hoppas han kommer hem fylld av ny energi genom sina äventyr :)
    Vad bra att din mamma kunde komma så du fick göra ditt måste :) ibland är ju situationen sån bara.

assarp > Hur gick det idag? skrattade gott åt vatten i kranarna på mcdonalds. Ibland kan man ju undra när det mesta är skräp där, även om  det är gott skräp ;D
    Då inboxar jag dig lite , tack :)

pyttis > Ah, det vet jag ju, att du också är ridtjej !! Rider du nu?

• Mandra

assarp > Då var det som du trodde med blodsockret. fast skönt att få det bekräftat :). Gott med synundersökningen. Rapp tjej du har  :)
    Härligt med ett så gott utvecklingssamtal. Lite bossigt kan ju vara både bra och dåligt och framförallt så är hon så liten så hon kommer såklart lära sig mer och mer att anpassa sig till andra också :)
    Vilka härliga kompisar hon har. Relationen med tjejen och killen låter så fina !
    Vilyas bästa kompis på dagis är ju en kille.. men när han blev tillfrågad av sin mamma vem han var 'kär' i så rabblade han några tjejer på dagis. -Men Vilya då hade hans mamma frågat varpå han svara skrattandes.. -Men Mamma, Vilya.. nämen det är ju Vilya haha. Antar att de är mer som syskon än något annat, heh gulligt.
    Lycka till ikväll med G!

Vi ska på utv. samtal imorgonbitti på dagis för V. Ska bli spännande.

• Mandra

kaz >Tufft, tänkte att en barngrupp var bra för då hade man liksom en fast dag i veckan och inte behöva vänta på sambons eller min 'att andan faller på' klättrande hehe ;)

assarP > Åh vad gott att höra. Allt var bra med V också, plus att de upplevde liksom jag gjort på sistone, att hon är så glad och blivit mer framåt och modigare och har långa funderingar om saker med sammanhängande samtal. Hon är bara så mysig att ha omkring sig, sprider glädje liksom.
    Hon fick idel beröm och skratt om att hon är i det blå, de ser det inte som ett problem utan som hennes sätt, att hon tänker mycket och ibland behöver avbrytas i sitt drömmande för att komma vidare.
    Jag tänker inte alls på sånt än *höhö, känner näsan växa* När blev de så stora?

m73 > Esch och piss! vilken miss av dom. Jag skickar också ny energi att ta nya tag med! Hjärta Hur var vernisagen? och kladdkakan? *dregglar drömmande*

Vi4 > Hejja du! trist med framskjutet men du utycks ha landat bra med det. Åh så skönt med beröm från dom! Det var väl på tiden. Sov massor med gott och fira morgondagen med mig ändå? i tanken

Tentan är klar ! eller ja, jag ska ta med en utskriven version och 'rätta' i sängen , finputsa lite imorgonbitti och lämna in på fm. Yey, bara en tenta kvar på terminen sen.
    Nu pågår nedräkning i minuter, nu ska jag lägga mig för sista gången i mitt trettioåriga liv och imorgon vakna på förtiosidan. Wohooo, here I come. Drömmer

• Mandra

Kram och puss och tack för grattisar! :)

Hemkommen efter en god tapasmiddag på stan. Jag är fullkomligt slut och ska sova som en bebis inatt är planen ;) , tentan blev inlämnad i tid. Fick frukost på sängen med sång, teckningar, presenter och blommor. Följt av gratulationer och middag på stan, som sagt. En välldans fin dag! :)

• Mandra

Assar-tack :) vad tråkigt med systern. Åh kan se han reaktion, lille plutt, så ledsna blir töserna här med när det kommer till mormor och farmor med respektives.

Milla C -vad härligt med ridning. Men oj vilken allergi du fått, låter inte alls roligt.

Idag kom min väninna med familj och firade mig :) sen fortsatte vi att fira Valborg av bara farten och så blev det att dom stannar över. Himla trevligt, vi har grillat kollat brasa och pratat till nu. Kram och natt på er :)

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*