• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

AssarP > Haha så är jag med, torsk på pasta och potatis. Efter att ha läst det jag läste nu igår så ska jag inte länka det till dig ;). För man tappar sugen för kolhydrater vill jag lova, hehe. Jag hittade inget dåligt om det och tvärtom lät det bra. Jag är ju lite mån om mitt hjärta efter all hjärtklappning och så.. jag tror det här kan vara svaret för att få bra kolesterolvärden och inte oroa mig för sånt i förlängningen. PS man får dricka vin med LCHF Drömmer det gjorde ju inte saken sämre. Vi började direkt igår till middag. Ingen idé att dra ut på det.

kaz > Ja, så har vi det. Vilyas gamla cykel har fått stödhjul igen och Tyra är kvarterets nya knutte och Vilya fick en större som är betydligt vobbligare för henne att cykla på men vi tränar på.
    Oj så flitig du är. Själv har ja inte gjort många knop idag. Ska läsa ikapp sista kappittlet i förra veckans bok (kurslitteratur) de kom lite ikläm med tentapluggandet. Så jag gjort något vettigt.

19 dagar kvar till 40. När blev jag över 30? haha

juni07 > Ja ni verkar bo så perfekt för att kunan njuta vackra dagar också. Själv fick jag en ny såndär '-Jag måste flytta från det här området NU', när jag såg 4 huvklädda 20åringar byta pengar/ ölplatta utanför vårt fönster på gårdsbordet vid 23igårkväll. *suckar lite*

• Mandra

Puttis - tack, det ska jag kolla. :) vi har också cyklat och rensat rabatter. Ha det gott hos dina föräldrar.

Själv sitter jag ute och planerar hur jag ska hjälpa min väninna, man och 2 barn, som drabbats av utmattningssyndrom medan min man+ barn är och handlar. Fick ett brev av henne där hon förklarade sista tidens frånvaro och tillbakadragande som slutade i 2 veckors sjukhusvistelse nu, när hon nådde botten.

• Mandra

Hehe, inte för att jag ska göra reklam för LCHF men om man inte har tid att träna så är ju LCHF perfekt. Äta god (fet) mättande mat och gå ner i vikt ändå.
    Min svägerska som jag pratade med har super blodvärden och tränar aldrig, gått ner X antal kilon och hon var smal när hon starta. En annan bekant har gått under 6 i sitt socker och fått ett okej blodtryck som varit på tok för högt förutom att han gått ner MASSOR i vikt (3 storlekar), fast han har promenerat ngn timma om dagen de flesta dagar i veckan också. Sover gott på nätterna gör de också. (nåt jag gillar tanken på)

Jag är mest intresserad av de goda hälsoeffekterna folk fått runt omkring mig och därför jag till slut vart nyfiken och ängnat en hel del timmar till att läsa artiklar och allt jag kommit över. Viktnedgång blir som sagt en bonus. Mår jag kasst av det så slutar jag såklart men får jag en bra effekt där jag kanske vinner lite energi och bra värden med ett gladare hjärta/kärl så är jag nöjd.

Och angående mat så tror jag man får ha fantasi och matlagning som hobby den första tiden tills man skolat om sig. Tror som dig Vi 4, eller din man, att man lätt tröttnar om man inte varierar sig tillräckligt och främst jag som inte är super stark på rött kött efter alla år som vegetarian. Precis som folk tror att man bara äter grönsallad när man är vegetarian(vilket jag var i 10år) och kan lova att man inte behöver göra om man vill gå den vägen

Tusen tack för er input och hör ni kritik eller läser så länka gärna för jag hittar inte något sånt om den och saknar det.

Jag ger det ett försök så kan jag uppdatera er med vad jag tycker och om det ger några hälsoeffekter framöver

assarp > Åh det där lät ljuvligt och så underbart för dig. Precis rätt tidpunkt att få det.   Jag skrattade gott åt den putsade blöjhinken

Vi4 > Du har rätt och jag ska tänka mig för när jag pysslar om henne. Men vi är ju 4 st som hängt ihop här i Ö sen vi flytta hit i princip. Vi andra 3 kan hjälpas åt och sluta upp runt nr 4. Vi har pratat lite nu på kvällen och tänkte initsialt bara skicka lite kärlek brevledes så får vi se längst med vägen vad hon behöver mer. Vi har sagt att vi gör det vi kan och så kan vi stötta varandra också eller ge varandra frikort utan dåliga samveten när det behövs ( se varandra och säga stopp om det behövs ) sa vi.
    Du med, du känner väl också efter om hur mycket du orkar stötta din vän(kollega), du har ju också en heeeel del runt dig nu ändå.

juni > Haha, nä det har du rätt i, uteliv idag är INTE samma sak som det var för *minns inte* år sen, esch, jag fyller nog 40 i år ändå.

kaz > Nä vi körde med stödhjul ett år på Vilya och när vi tog av dom så sprang vi (hehe mannen) brevid de första dagarna och det gick finfint. Det bra var att den första cykeln va liten så hon fick ner fötterna i marken om hon vart osäker på balansen. Den hon har nu når hon knappt ner till marken vilket gör att cykling blir en helt annan anspänning och koncentration nu för henne. Orkar inte alls länge och absolut inte backar.
    Bra gjort förresten! Att du tog lite hjälp, en styrka och igen.. BRAVO :) Viktigt att känna sig och sina begränsningar, du är bäst!

• Mandra

Ela - ja, den kritiken har jag också hört. Den gäller ju alla dieter eftersom inga av de dieter vi äter idag har funnits länge nog för långsiktiga undersökningar. Montenak, lchf, gi men när jag läst om dom 3 är Lchf den som låter klokast. Det är den kost människan anpassat sig efter längst med evolutionsteorin dvs den kost kroppen lärt sig bryta ner på effektivt sätt, inte som nymodigheterna frukt och sädesslag som vi de senaste århundradena lagt till
    Men du har rätt, vem vet vad lchf ger på lång sikt? Men det kan man ju fråga sig om alla kolhydrater också? Dom pratar om paradigmskifte i vår rädsla för fett och att dom lärt ut fel saker att det är kolhydrater vi ska tänka oss för med i flera artiklar jag läste. Ska bli spännande att följa debatten framöver. Tack Ela för dina tankar, precis sånt jag behöver. :)

Vägrar svälja saker med hull och hår.

• Mandra

M73 - vet du, V har sina humör som började vid halv fem (4,5) men för första gången på evigheter går hon att distrahera majoriteten av gånger. Jag måste nog säga att jag upplever en mer harmonisk tid än på länge. Hon är en fröjd att ha runt sig, vi samtalar och har kvällsfnitter stunder som två tonåringar. Så tonårsutbrotten har gått över till något helt fantastiskt. :)
    Ja, jag hade svårt att ta bort bröd och pasta och sånt tills nu men jag har i ett halvår ätit gi varvat med lchf rätter och nu gick det att gå över helt. Mitt motstånd låg mest i att jag alltid ätit allt. Älskar både mat och matlagning och har aldrig bantat på något sett och inte behövt förens jag blev sjuk och åt mediciner som bidrog till att jag blev +viktig. Men inte ens det var något problem initsialt men när det blev en hälsoeffekt av det nu var valet lätt.
    Jag hjälper inte mer än andra och jag är bara lycklig att jag har energi så jag kan spilla över det till andra igen. Jag har haft en lång 'egotid' där jag varit glad när det ens funnits nåt i min 'livskopp' och inte ens orkat med människor nästan.
    Jag drar folk till mig tror jag, för senast, på Vs kalas så OSAde en mamma jag sett på lucia ( första och enda gången ) per telefon. När hon tackade ja åt sin dotter så öppnade hon upp sig om halva sitt liv på 45 minuter och jag satt och gapade. Hon hade det jobbigt och ett stort behov av att prata. Jag vet att jag bara sa - så roligt xxx är jättevälkommen, nu blir V glad.
    Och nu blev jag fundersam, nu måste jag tänka, vad gör jag för att det blir så?

Kaz- mm, varför är det så? Men du gjorde det, det lönade sig, kanske gör du om det? Tål att tänkas på. Jag tror att folk gärna hjälper till bara man frågar? Tänk vad mycket mer man orkar när man hjälps åt. När man har folk på sin sida.

Katelynn- Hej! Long time. Så trevligt att se dig här inne. Du är såklart jättevälkommen! att hänga här, hur mycket eller lite som hällst.

Vårkänslor idag! Sol och 12 grader i skuggan.

• Mandra

Vi 4 > jo jag tänker också så, att de kanske säger för mycket och får oro runt det sen men så tänker jag att så länge jag inte tycker det är för mycket så projeserar jag inte det tillbaka och jag vet att det man säger stannar hos mig och att det nog var ett rätt beslut av dom ändå, för det mesta, delade sorger är halva sorger. Just nu mår jag bra och har som sagt energi över som jag gärna delar med mig av och något skifte i mig har skett för det äter inte upp mig utan ger energi. Nåt har ändrat i mitt sätt att se på det, kanske är jag också bättre på att sätta gränser? :)
    Tack för dina tankar som får mig att reflektera, ja allas tankar här inne. Får mig att landa i nuet på ett medvetet plan så det inte plötsligt är något som drenerar istället.

Är ni redo för en kärleksförklaring ?? ;)
    Vad skulle jag göra utan er?

• Mandra

Kram tull Millan och er andra.

Här är det sjukt igen. Tyra fick halvkrupp i tisdag men blev slemmigare redan på kvällen. Hon är halvtät men det har avhjälpts med ventolin och decentol. Hög feber men inte helt utslagen.
    Mest svårt att jag missar så många föreläsningar, det ärvliksom gratis kunskap för mig när jag hår lyssna.

Hoppas ni andra är friska och krya. Kram

• Mandra

Jag måste flytta. 2 gånger ikväll har 'nya' (kom förra sommaren)grannar ( en kille och hans kompisar) slagits och skrikit och sparkat på grannars dörrar. Fått spel och löpt amok. 2 ggr har polisen kommit när det precis bedarrat och dom låst in sig i lägenheten igen.
    Jag känner mig inte trygg. Hur ska jag kunna släppa ut barnen på gården igen? Innan har dom 'bara' varit fulla eller påtända majoriteten av dagar , dygnets tidpunkt för det kvittar också, men nu är dom våldsamma också. Känner mig trött och ledsen, plötsligt ser jag inte längre fram mot mammaledigheten i sommar. Ska jag gå här och dra med sånna idioter in på knuten. Polisen åkte just för andra gången och jag har inte sovit sen dom sparka på huset vid 03.30. Skönt att grannarna ringde polisen iaf.

• Mandra

Pyttis och kaz > Barnen och mannen sov genom det Men inte jag, vaknade när de sparkade, det låter i hela längan då. Sen gick inte skrik och smällar att missa. Nåja, jag var trött och blev så uppgiven. Idag är det mer att, japp dags att bli mer aktiv att byta område. Önskar så att det var ett lugnt område för det är idyllsskt på alla sätt. Grönområden, majoriteten trevliga grannar, en liten mataffär för stodhandling, bra dagis osv. Låg och hög inkomstagare (med tanke på närheten till det nybyggda villaområdet i kanten av det), blandade kulturer. Det har allt men också alldeles för hög kriminalitet och påtända människor som för mig känns alldeles för oberäkneligt att ha små barn runt. Inatt var det kaos idag är det handling som gäller :)

Nu ska jag snart klippa mig, ska bli fin inför dom storheter som händer i slutet av månaden

• Mandra

Vi har hunnit med mer drama här, polisen brände förbi i massor med fart vid 16-tiden kastade sig ut och plockade med sig 4 grabbar.
    Precis när jag skulle klä på mig och Tyra ringde dagis, Lisa oroa dig inte MEN, Wooow tänkte jag, här kommer samtalet jag inte vill ha. Vilya hade klättrat i träd och ramlat ner, slagit armen så illa att hon storgrät och skrek om hon behövde röra den. Så akuten blev det, dom ville inte röntga för det hade lugnat sig lite då. Hon kunde röra men ofrivilligt och såklart med restriktionerna att komma tillbaka om det blir värre. Nu är det bättre men det är axeln som fick smällen så hon kan inte lyfta den. En sån smäll brukar ju ta några dagar.
    På det är jag missnöjd med klippningen . Men ett plus fick jag idag. Jag blev godkänd på hemtentan vilket bara var en tredjedel som blev , alltid något :)

Vi 4 - oj vad mycket du har nu min vän. Du kan inte be någon vän hjälpa dig med festen? Vad bra att du ser till att sova också!! Skulle jag med behöva inatt Tyras feber är dock på väg ner, bara 38!
    Ta hand om dig, snart är det över med den här stressen. Kraaaaaaam

M73- jag håller tummar och tår. Klart du kommer på intervju, nåt annat finns inte :)

Malinkat- hoppas bröllopshelgen blir fantastisk! Vilka otroligt fina bilder du hade från kursen (som vanligt) du gör så rätt som kämpar på med det. Jag är säker på att det kommer ge mer och mer utdelning :)

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*