• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

assarP > Vi har inte kört veckopeng , vilket jag tror är det barnen kan relatera till med tanke på att månadspeng skulle vara för lång tid även för Vilya att förstå och blicka över. Vilya har en kompis som fått 15kr veckopeng sen han var 3 år, numer är det 20kr.
    jag tror att V är mogen för det och till sommaren kommer det säkert bli så, Tyra kommer också få det då av bara farten, det går inte att göra en sån sak utan att båda får det här hemma. Om jag inte vill ha en pågående lördagskonflikt i två år .
    20 lappar får de ibland av oss att betala sitt godis med men då är det övernskommet att det som blir över åker i spargrisen. I vår har de fått 100kr vid 2 tillfällen av min mormor och då har de fått välja leksak eller glass från glassbilen. Glass från glassbilen är det dom valt. 500 har de fått lägga i spargrisen och den har vi lyckats tömma en gång i vår nu, 500 är för stort belopp att handskas med har vi tyckt.

malinkatarina > Det var ljuvligt att bli firad. Sambon hade gjort det väl för att kompensera att det inte blev fest och massa folk nu.
    Men alltså, damn, tänkte inte på ditt knä. Blä så trist. När får du rida igen då? Kan verkligen förstå att vackra vyer ger dig lust att rida. *ser avalons dimmor framför mig* Romantiska fantasybilder(ridhjälmslösa såklart då) med klänningar som spelar i vinden och fåglar som flyger sällskap med ryttarinnan haha .. I can go on forever

kaz > Svårt de där, förstår precis vad du menar om oron att de inte ska hänga med. Min lilla mamma såg alltid till att jag hade gjort annat när det gick filmer på TV som hon inte tyckte jag skulle se men alla vänner fick se. Då hade vi spelkväll (brädspel) hela familjen och dyligt. Så gör jag med tjejerna nu. Vi kollar så lit epå TV och där står V som ett frågetecken när de leker melodifestivaler och dyligt. Senaste sångerna av Erik Saade och sånt vi inte lyssnar på kommer hon hem och sjunger (är det musik så försöker jag hitta dom på spotify iof så hon har hört dom på riktigt också till slut, när jag identifierat dom).
    Det finns tillfällern då jag försöker ge dom saker som jag kan tycka att dom behöver dock, som när V är fem år och knappt vet hur man leker med tjejer. Vi tog hem lite tjejekompisar här sen årskiftet för att hon skulle få en chans att bonda med dom men också lära sig tjejers sociala spel, inte för att hon skulle leka med dom men för att hon skulle få valet att leka med dom, hon kunde inte. Hon leker mest med killar än tror jag, för hon pratar mest om dom vid middagsbordet.
    Vilya har ALDRIG lekt med dockor eller  med några leksaker i princip. Hon älskar klätterträd och leker gärna i sandlådan, sparkar fotboll med oss, cyklar och spelar bandy. Titta på film och läsa böcker är hennes absoluta favorit däremot. Pyssla går men hon ritar knappt då, hon sitter mest och skriver.
    Jag tänker att hon är som hon är och det får hon vara, vi har köpt hur mycket leksaker som helst som hon inte använder..dockskåpet tex, som Tyra däremot älskar att pyssla  med.
    Till sin födelsedag önskade hon sig en fotboll (hon fick en läderkula), en huvtröja som killarna på dagis (hon fick en blå) för ibland när det sammanföll att alla(grabbarna) hade en sån så fick hon inte vara med om hon inte hade en. Hon blev så glad när hon fick den, lös upp och sa att nu får jag vara med dom. (gjorde lite ont i mamma hjärtat för jag förstog att hon inte fått vara med pga en tröja)
    Vs bästa kompis är ju en kille som läser och är motorisk, han har rosa diadem till dagis och spelar lego SW. Han pratar känslor bättre än någon 5åring jag mött.  Han och V, brottas leker mamma pappa barn, klättrar träd, leker sandlådan, gungar, fnittrar osv :) Dom gör allt.
    Jo, .. i lekia-kedjans butiker säljer de små plåtväskor (matlådor i amerikanska mått antar jag) med tingeling på, Tyra fick en när hon fyllde år. Hon packar i och bär sina pippifigurer i den jämt blandat med sina bilar, hon och simon skulle nog ha kul ihop ;)
    Så jag har inga svar, bara massa om hur vi gjort och tyckt och främst tror jag att vi gör saker så barnen blir grundtrygga så det kan stå för sitt eller välja vad de vill inkl anpassa sig till andra när situationen kräver det.
    Har ni wii? är han intreserad av wii?
    Sista tanken som vi har, alla barn kan inte ha allt det senaste och det kommer alltid finnas saker de vill ha och där man behöver dra en gräns. (nu har vi själva wii) . Om vi ser något V eller T är svaga på, något vi identifierat så är det inte problem men vi försöker göra något som ger dom möjligheten att växa, få kunskap eller alternativ.
    Vad vill han? Vad vill ni? vad är rimligt och viktigt?
    Oj så långt och så lite sagt. heh sorry :)

Drutten > Så härligt att se dig! Det låter som du har det ganska tufft än med dina pojkar. Hur känner du med det hela? Jag tror det kan vara bra och viktigt att bryta det här mönstret nu, för båda. Anton behöver bryta det här med att gå på sin lillebror och Elis behöver få veta att det inte är så det ska vara.
    Önskar så att du kunde träffa specialpedagogen vi har här hos oss som har hjälp oss så bra, hon är fantastisk. Hon skalar av det och sätter igång på en gång. Hon avdramatiserar och vänder det rätt med enkla medel.
    Har du någon hjälp? Har ni något liknande hos er?
    Men nu måste du berätta, hur är det att vara gift fru? haha, har du landat med det? och så vill jag gärna höra hur det är i huset, om du orkar

• Mandra

Drutten > Ja har ni ingen specialpedagog så är BVC ett bra allternativ. Jag kan förstå att der är lite tid med varandra, när barnen börjar bli 'stora' och går på dagis och vardagslunket sätter in så jobbar man och ses knappt.  Jag har ju lyxen att plugga, jag ser både barnen och mannen en hel del tack vare det.
    Åh, vad härligt att ni har det så bra i huset, även om det alltid finns fixaprojekt så åååh, vad avundssjuk jag blir. Det är så jag vill ha det, ett hus där man trivs bra så renoveringarna kommer längst med vägen men inte med panik :)
    Ja just ja.. med hus kommer trädgård såklart haha. Också ett helt företag. Det är såklart så man gör. Köper hus, fixar trädgård på somrarna och huset på vintrarna. smart :) Ska jag tänka på, hoppas ju på att vi är där snart.

Vi 4 > Jag tänkte massor på dig igår och undrade hur det hade gått :) Woow, du är klar ju! finlir visst men wooow. Hurra , hurra, hurra vad du är braaaaa!

Sambon fick nej på ena jobbet han varit på intervju på men en jättebra feedback av chefen själv, de föredrog en man med erfarenhet. Svårt att slåss med som nyutexaminerad(eller han är klar om en månad ca för att vara exakt) men skönt att luta sig på med besvikelsen att det var det som avgjorde.
    Men något napp ska han väl få framöver, jag är inte tveksam för en sekund.

Brrrrr, vill inte alls ha snö och hagel. Soooooolen, kom tillbaka!

• Mandra

kaz > Åh, hoppas du inte tog det som att jag tyckte du ska köpa ett wii? jag tänkte mer om du inte ens har ett så är det ju inte erat intresse och vad ska ni då med det till? :) Jag tror jag försökte säga och visa hur vi gör så du kan jämföra och känna hur du vill ha det. För ibland när man ser andra så vet man ännu mer 'så vill vi inte göra' eller tvärt om.
    Det är väl inte konservativt att inte gilla eller äga datorspel/konsollspel? det är väl mer en smaksak tänkte jag?

Jag och sambon träffades ju tom genom datorspel så för oss är det ett naturlig inslag i livet även om det är minimalt nu, framförallt för mig.
    wii sport (man bowlae, joggar, spelar tennis och yogar tex) kör vi hela familjen någon gång i veckan max och på datorn får de båda spela spel någon gång i veckan. Vi är mest ute nu när vädret tillåter det igen :). Men som sagt, jag och sambon tycker det är kul och det som är kul delar vi med barnen(förutsatt att det är barnvänligt).

Jag läste just en undersökning att i dom land där internet med surfning haft stor framach så har barnens läskunskap minskat, de har blivit sämre på att läsa, bla här i Sverige.

Ela > Vi har det som er, om någon slår någon så är det T som ger sig på V. Fast numer så är det inte hårda slag utan ett markerat missnöje (dvs inte hårt ). Vi har ingen tolerans med att slå eller markera missnöje heller såklart
    Jag brukar säga till Tyra. När du är 5 år får du också gå på kalas men idag så ska vi, så hittar jag/vi på något skoj med T under tiden för hon får nästan aldrig egentid med mig/oss. Heh eller om jag ska vända på det, vi får sällan egentid med T

I vårat hus är trötthet ett säkert inslag för mer tjafs mellan syskon men även mellan föräldrar och barn iblandSkäms, våra trötta dagar kan kortar ner vårt tålamod och flexibilitet mot barnen men också mot varandra.

• Mandra

kaz > Esch, jag ville bara försäkra mig. Åh, det är inte lätt när man är liten, både tidsuppfattning och saknad. åh vad han ska vara förväntansfull idag inför imorgon :)

• Mandra

Okej, jag är knäpp. Jag har en ny dröm, eller nygammal. Jag vill bli psykolog och sociolog, fy bubblan vilken otroligt spännande kombination och syn på världen jag skulle ha efter det. Vad tror ni om att jag pluggar i 8 år till?? Haha.
    Kram skriver mer imorgon.

• Mandra

Eftersom jag ändå inte kan sova tittar jag in här.  Jag har en liten fråga först av allt. Brukar ni bråka med era vänner? ha konflikter alltså?

kaz > Jag kan föreställa mig tror jag :) Hoppas att ni fått några mysiga dagar ihop nu.

malinkatarina > Så ljjuvligt med sängsuccen. Vilket roligt kalas!

Drutten74> Hur går det i sjukstugan?

M73 > Har jag missat att gratt anågon? GRATTIS! Gott med lyckat kalas

Milla C > Ja det där lät superlyckat. Ibland blir det bara så rätt. Klart du ska ha ett ingengörsjobb och ABB, vi läser mycket om dom i skolan. Dom har ju haft en del nytänkade ideér och gjort en del stora omstruktureringar med sin personal som försökskaniner ;) Väldigt spännande at läsa om. Så stort företag borde ha en hel del ingengörstjänster på lut åt dig

juni > Wooow, du är min idol, Orkar du så orkar jag ;) . Kalas, ska du ha utan föräldrar och hemma hos er så rekomenderar jag 2 timmar långt. Det körde vi på, var alldeles lagom :)

assar > Jag hyllar dig för att du gör toppenjobb men så får du ett höjt ögonbryn också, en lördag? på det ska du dammsuga med ömma fogar? hmm, Tur du tar en lugn måndag fm så jag slapp säga nåt
    Bara 17 dagar kvar? Nää, jag trodde inte du räknade heller

Känner mig ikväll både trött, sliten och riktigt ledsen. Vissa dagar är bara för mycket.

• Mandra

Juni > Tack för ditt svar :) Men har du så ont? pröva lite fil att lindra i magen med?

Ja morgondagen ska jag banne mig se till att den blir bra. Kramen satt där den skulle :)

• Mandra

juni > Åh, jag hoppas din mage låter dig sova resten av natten nu. Nyponsoppa med knäcke lätriktigt gott. (LCHFar ju och sånna godsaker är ett minne blott) Vackra drömmar!

• Mandra

Tack för era svar. Jag brukar inte vara det så jag har lite svårt att ta stälning i det/till det och vet inte riktigt hur jag ska hantera det i mig och utåt. Det löser sig.

kaz > Vad härligt att höra.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*