30+ som fick första barnet 2006 *4*
assarP > Vi har inte kört veckopeng , vilket jag tror är det barnen kan relatera till med tanke på att månadspeng skulle vara för lång tid även för Vilya att förstå och blicka över. Vilya har en kompis som fått 15kr veckopeng sen han var 3 år, numer är det 20kr.
jag tror att V är mogen för det och till sommaren kommer det säkert bli så, Tyra kommer också få det då av bara farten, det går inte att göra en sån sak utan att båda får det här hemma. Om jag inte vill ha en pågående lördagskonflikt i två år .
20 lappar får de ibland av oss att betala sitt godis med men då är det övernskommet att det som blir över åker i spargrisen. I vår har de fått 100kr vid 2 tillfällen av min mormor och då har de fått välja leksak eller glass från glassbilen. Glass från glassbilen är det dom valt. 500 har de fått lägga i spargrisen och den har vi lyckats tömma en gång i vår nu, 500 är för stort belopp att handskas med har vi tyckt.
malinkatarina > Det var ljuvligt att bli firad. Sambon hade gjort det väl för att kompensera att det inte blev fest och massa folk nu.
Men alltså, damn, tänkte inte på ditt knä. Blä så trist. När får du rida igen då? Kan verkligen förstå att vackra vyer ger dig lust att rida. *ser avalons dimmor framför mig* Romantiska fantasybilder(ridhjälmslösa såklart då) med klänningar som spelar i vinden och fåglar som flyger sällskap med ryttarinnan haha .. I can go on forever
kaz > Svårt de där, förstår precis vad du menar om oron att de inte ska hänga med. Min lilla mamma såg alltid till att jag hade gjort annat när det gick filmer på TV som hon inte tyckte jag skulle se men alla vänner fick se. Då hade vi spelkväll (brädspel) hela familjen och dyligt. Så gör jag med tjejerna nu. Vi kollar så lit epå TV och där står V som ett frågetecken när de leker melodifestivaler och dyligt. Senaste sångerna av Erik Saade och sånt vi inte lyssnar på kommer hon hem och sjunger (är det musik så försöker jag hitta dom på spotify iof så hon har hört dom på riktigt också till slut, när jag identifierat dom).
Det finns tillfällern då jag försöker ge dom saker som jag kan tycka att dom behöver dock, som när V är fem år och knappt vet hur man leker med tjejer. Vi tog hem lite tjejekompisar här sen årskiftet för att hon skulle få en chans att bonda med dom men också lära sig tjejers sociala spel, inte för att hon skulle leka med dom men för att hon skulle få valet att leka med dom, hon kunde inte. Hon leker mest med killar än tror jag, för hon pratar mest om dom vid middagsbordet.
Vilya har ALDRIG lekt med dockor eller med några leksaker i princip. Hon älskar klätterträd och leker gärna i sandlådan, sparkar fotboll med oss, cyklar och spelar bandy. Titta på film och läsa böcker är hennes absoluta favorit däremot. Pyssla går men hon ritar knappt då, hon sitter mest och skriver.
Jag tänker att hon är som hon är och det får hon vara, vi har köpt hur mycket leksaker som helst som hon inte använder..dockskåpet tex, som Tyra däremot älskar att pyssla med.
Till sin födelsedag önskade hon sig en fotboll (hon fick en läderkula), en huvtröja som killarna på dagis (hon fick en blå) för ibland när det sammanföll att alla(grabbarna) hade en sån så fick hon inte vara med om hon inte hade en. Hon blev så glad när hon fick den, lös upp och sa att nu får jag vara med dom. (gjorde lite ont i mamma hjärtat för jag förstog att hon inte fått vara med pga en tröja)
Vs bästa kompis är ju en kille som läser och är motorisk, han har rosa diadem till dagis och spelar lego SW. Han pratar känslor bättre än någon 5åring jag mött. Han och V, brottas leker mamma pappa barn, klättrar träd, leker sandlådan, gungar, fnittrar osv :) Dom gör allt.
Jo, .. i lekia-kedjans butiker säljer de små plåtväskor (matlådor i amerikanska mått antar jag) med tingeling på, Tyra fick en när hon fyllde år. Hon packar i och bär sina pippifigurer i den jämt blandat med sina bilar, hon och simon skulle nog ha kul ihop ;)
Så jag har inga svar, bara massa om hur vi gjort och tyckt och främst tror jag att vi gör saker så barnen blir grundtrygga så det kan stå för sitt eller välja vad de vill inkl anpassa sig till andra när situationen kräver det.
Har ni wii? är han intreserad av wii?
Sista tanken som vi har, alla barn kan inte ha allt det senaste och det kommer alltid finnas saker de vill ha och där man behöver dra en gräns. (nu har vi själva wii) . Om vi ser något V eller T är svaga på, något vi identifierat så är det inte problem men vi försöker göra något som ger dom möjligheten att växa, få kunskap eller alternativ.
Vad vill han? Vad vill ni? vad är rimligt och viktigt?
Oj så långt och så lite sagt. heh sorry :)
Drutten > Så härligt att se dig! Det låter som du har det ganska tufft än med dina pojkar. Hur känner du med det hela? Jag tror det kan vara bra och viktigt att bryta det här mönstret nu, för båda. Anton behöver bryta det här med att gå på sin lillebror och Elis behöver få veta att det inte är så det ska vara.
Önskar så att du kunde träffa specialpedagogen vi har här hos oss som har hjälp oss så bra, hon är fantastisk. Hon skalar av det och sätter igång på en gång. Hon avdramatiserar och vänder det rätt med enkla medel.
Har du någon hjälp? Har ni något liknande hos er?
Men nu måste du berätta, hur är det att vara gift fru? haha, har du landat med det? och så vill jag gärna höra hur det är i huset, om du orkar