• Ela

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Vi 4 skrev 2011-04-20 22:05:08 följande:
    Vår älskade solstråle Albin du lyser i våra hjärtan
    Så fint! Hoppas att du kan hämta lite styrka ur ljuset i ditt hjärta.
    Så mycket bättre...
  • Ela

Malinkatarina - Jag undrar om det inte kan vara så att det blir "för tätt" när man har hög solskyddsfaktor och att utslagen blir en reaktion på värme och fukt. Jag kan också få lite så och både T och R har hud som reagerar på värme, fukt, torr luft och kyla. Ganska jobbigt...

Så mycket bättre...
  • Ela

Här hemma är det oftast  den yngre R som ger sig på  storasyster T fysiskt. Det bottnar väl mycket i åldern (knappt två) men det är ju inte ok för det. När R var yngre ropade T på hjälp men nu när de börjar leka mer på lika villkor händer det att hon ger igen istället så ibland får man avstyra värsta slagsmålet. Oftast leker de dock och har roligt tillsammans (och gaddar ihop sig mot oss föräldrar ) och än så länge är båda hur goa som helst mot E (får väl se hur det blir när han börjar krypa och ta deras grejer ). Ett problem vi har här hemma är att T har börjat retas. Hon är yngst av de större barnen på dagis (syskonavdelning) och blir bjuden på kalas som givetvis inte R blir och då händer det att hon retas och säger att hon ska på kalas men R får inte följa med. Än så länge förstår inte R riktigt men snart gör hon ju det. Vi försöker verkligen prata med T om att det inte är schysst att retas men det känns som att det kommer att bli svårt att få bukt med. Obestämd Så småningom kommer ju dock R också att bli bjuden på "egna" kalas (hoppas jag för jag vill inte att folk ska tycka att de sitter ihop för att de är syskon i nära ålder) så om inte annat får väl T lära sig den hårda vägen att det varerar vem det är som får göra det roliga och att man ska vara extra snäll mot den som inte får följa med.

Så mycket bättre...
  • Ela

Jag klistrar in det jag skrev i syskontråden då jag vet att det finns flera allergikunniga här (vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, men lite tankar kanske?).

Usch, jag känner mig jätteledsen. Var på BVC med E nu på förmiddagen. Han har haft lite röda utslag över bröst och mage i några veckor. Tidigare har han inte verkat besväras av dem men nu i veckan har han kliat sig. Så BVC-sköterskan tycker att jag ska äta mjölfritt och ge E mjölkfri gröt och sedan skickade hon en remiss till barnmottagningen. Det skulle alltså kunna vara mjölkallergi men som jag har förstått det är det svårt att diagnosisera. Så jag ställer in mig på att leva mjölkfritt ett bra tag (vilket känns varken lätt eller kul nu till sommaren när vi kommer att resa och äta ute en hel del) för att se om han påverkas positivt. Tänk om hans gnällighet och dåliga sömn beror på att han mår dåligt.

Allra jobbigast är dock att jag har en liten gnagande oro för att R skulle kunna vara allergisk också. Hon var ju väldigt rastlös/gnällig som bebis (även om hon inte var det när hon var så liten som E utan det var mer andra halvåret) och sömnen har ju alltid varit kass. Sedan i vintras har vi tampats med eksem på henne också. Det har dock varit "klassiska" böjvecks-/atopiska eksem så vi (och BVC) har trott att hon har haft känslig hud som reagerat på det kalla och torra vintervädret. Just nu är hennes eksem helt ok (vilket känns logiskt då vädret ju har slagit om till det bättre) men vi bokade en läkartid för en tid sedan när hon hade ett skov som vi hade svårt att få bukt med trots kortisonsalva så vi ska till läkare med henne nästa vecka. Som tur är tog jag kort på eksemen när de var som värst. Mycket tyder på att hennes eksem inte är födoämnesrelaterade men tänk om de är det och så har hon gått omkring och mått dåligt i nästan två år.

Känner mig som en urusel mamma.

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack för dina ord Mandra! Jag blir alldeles gråtig!

Så mycket bättre...
  • Ela

Vi4 - Men vilken idiot rent ut sagt. Usch vad jobbigt! Jag förstår att du känner dig lurad. Vilken tur att du har goda vänner med alternativa planer!

Tack för ert engagemang angående R:s och E:s eksem. Nuvet vi lte mer. Klistrar in det jag skrev i syskontråden.

Knase - Jag ska försöka göra en insats när jag har samlat mig lite (om ingen annan hinner före).

En liten uppdatering om barnens eksem. Vi var till vårdcentralen med R i torsdags. En trevlig men lätt förvirrad läkare. Hon tyckte att det såg ut som atopiska/böjveckseksem och skrev ut en starkare kortisonsalva och Tavegyl mot klådan (väger hon över 30 kg? Eeeehhh, nej hon är snart två inte snart tolv...). Vi berättade givetvis om att T tidigare haft eksem och att E har det nu. Jag frågade om hon trodde att R var allergisk mot något. Ja, man kan ju vara allergisk mot typ vatten eller kyla. Jaha. Men mjölk då? Ja, ni kan ju prova att ha henne på mjölkfri kost. Eeeehhh, hur smart är det att behandla eksemen med kortison samtidigt som man ger mjölkfri kost? Klara besked vi får då. Så nej, vi smörjer bara med salvan nu och hon ser redan jättefin ut i huden. Vi får väl se hur det blir när vi fasar ut salvan. Håller sig eksemen borta så är hon väl allergisk mot torr vinterluft typ.

Så E då. Vi har ju ätit mjölkfritt i snart två veckor utan effekt. Förra veckan ringde BVC-sköterskan och meddelade att vi fått tid till barnmottagningen och hon började då att prata om kortisonsalva men nej, inte när vi provar mjölkfritt och inte utan att ha träffat läkare (står att man ej ska behandla barn under två utan läkarkontakt) tyckte vi. Nåväl. Jag var där med E idag och fick göra pricktest. Ägg och jordnötter. Fatta. Jordnötter. Jag mitt nöt (ha ha - morbid humor) har ätit det som energisnacks och så är (har han t o m blivit p g a det?) allergisk mot det. Stackars barn. Och ägg är det givetvis i en massa saker som jag äter utöver när jag äter det "rent". Ska bli intressant att se hur han reagerar på den nya kosten. De reagerade på att han var så fysiskt aktiv - inte still en sekund - och det kändes faktiskt lite skönt att få bekräftat att han är ovanligt aktiv och rastlös för ibland har det känts som att jag överdrivit. Kanske beror det på allergin?

Jag frågade givetvis om läkaren trodde att R:s eksem också var orsakade av t. ex. äggallergi men det trodde hon inte med tanke på att de debuterade så pass sent. Men om eksemen kommer tillbaka på R i sommar får vi komma dit för pricktest så det känns skönt.

Så nu blir det ägg- och jordnötsfri diet. Det känns åtminstone lättare än mjölkfritt tycker jag (främst med tanke på när han börjar äta mer själv - välling etc). Förhoppningsvis växer äggallergin bort men jordnötsallergin är det mer osäkert med. Jag är väldigt tacksam för att han reagerade på ägg genom bröstmjölken och att BVC och vi agerade på symptomen för det hade inte varit kul med en allergisk chock vid introduktion av ägg till honom (som flera här har varit med om).

Oj, vilken uppsats!

Så mycket bättre...
  • Ela

Ja, det där till Knase hörde ju hemma i andra tråden.

Så mycket bättre...
  • Ela

Vi4 - Ingen aning om varför de testade jordnötter (men det var ju tur) - jag trodde att det var någon slags standardtest de gjorde. Det var mjölk, ägg, jordnötter, hasselnötter, vete, soja och en till borde det ha varit (det var nio prickar och en är ju test och en histamin så sju allergener måste det ju ha varit) men jag kommer inte ihåg vilken. Klantigt av Allergicentrum att inte säga något om soja. Det kunde ju inte du veta men de borde ju ha gjort det. Nu när jag tänkt igenom det hela är jag mest orolig för jordnötsallergin. Äggallergin få vi ju försöka hoppas på att den växer bort men jordnötter verkar oftast vara bestående och den kan ju vara så elak också med kraftiga och farliga reaktioner.

Så mycket bättre...
  • Ela

Vi4 - Usch, läskigt att det t o m det t o m kan bli dödsfall. Intressant att det är så olika för vad och hur de prickas. E reagerade ganska kraftigt på både ägg och jordnötter (jag tror att båda utslagen mättes till ca 5 x 5 mm men jag var nog lite förvirrad av allt så jag kommer inte riktigt ihåg). Jag tycker nog ändå att äggreaktionen var tydligare. Jag såg ju tidigt under vänteperioden att det blossade upp på den prick där jag visste att det var ägg. Vid jordnötspricken var det lite mer diffust tycker jag så jag klamrar mig väl fast vid ett hopp att det inte är den allra värsta luftburna sorten i alla fall...

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*