Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Jo, jag vet ju att han fått stånd innan, men det har mest varit när han varit kissnödig, eller när han vaknat på morgonen. Nu var det bara så uppenbart, också för honom, även om han inte kan förstå det. Pilla sig på snoppen - stånd...... .tja ni vet  Jag trodde inte de blev medvetna om det så tidigt liksom.

• malinkat

Seren, skönt att höra att andra snoppar också är glada Glad var ett bra ord, så blir det liksom positivt ändå. Och så tar vi till oss pilla-för-sig-själv-principen.....

Idag hade Elvira ett vakna-klockan-5 återfall! Hoppas det försvinner till i morrn bitti! 

• malinkat

Frk Kanin, skönt att se dig här - och jag beklagar verkligen den ofrivilliga syskonlösheten Kramar till dig och familjen.

Milla, wow! Säger som M73, skicka lite jobbflow!!  

Mandra, haha, vilken sötnos! Ibland får man skratta, allt kan ju inte vara nejnej och ajaj när det inte blir som vi tänkt oss. Igår höll ungarna på att få mina nerver att brista när jag skulle laga mat, bara gnäll och gråt och bus, och häng i benen. Så började A leka med en plastflaska jag bett honom låta vara. Varför det? Det var en PLASTflaska, inget gjort av det finaste porslin. Så för en gångs skull hade jag närvaro nog att vända på det och sätta igång honom med att förvandla flaskan till instrument med hjälp av pasta  Och tillät mig skratta istället för att grymta....

Sara, jobbigt med katten, för er alla

Blev kortfattat och säkert har jag glömt något jag tänkt på. Men Thorsten skulle upp 4.30 för att åka till Oslo idag och jag somnade inte riktigt om efter det ZzzZzz. Kanske lyckas jag hålla mig vaken till 20 idag i alla fall Jag skulle ju med A till dagis imorse och bestämde mig för cykeln - Elvira i stolen och Alfred på sin springcykel. Dryga tre km utan att klaga en enda gång , *stolt*  ! Visserligen gör han den turen på eftermiddagen när vi ska hem, men det är med lekpaus, och morgonen kan ju kännas extra jobbigt. 

• malinkat

Mandra, vilken rysare!! Förstår att hjärtat hann placera sig i halsgropen en stund......
    Jo, jag är vaken än... men åh vad trött jag e ....! Dagen kryddades dessutom av en trevlig lunch med två kompisar, och värdinnan slängde fram en flaska champange på bordet som de hade stående hemma...!! Jag menar, hur ofta har man champangelunch?? Hur ofta dricker man champange över huvud taget...? Blev inte piggare av det, men det var det värt När kidsen sover ska jag ordna lite saker, ta en te, och gå i säng. punkt slut. Nu sitter A på toa och E kråmar sig lite trött på golvet. Snart lite A- film och E-underhållning - och nu ropas det visst fääääärdiiiig...!

• malinkat

Mandra, det var många tragiska öden med en gång...  Jag har ju en kompis som är en sån som verkar råka ut för allt, ni vet, somliga verkar drabbas av allt. Från att hennes dotter föddes, dagen innan A, så har det varit jobbiga saker av olika slag, som har med dottern att göra (löpande bekymmer), sen med huset de köpte, gangsterna som köpte tomten bredvid, försäkringsbolag som inte vill samarbeta, och nu senast; hennes mans mamma har fått en hjärntumör. Alla dessa år har jag tänkt, Tar det aldrig slut?
    Förresten, hoppas ni får en utredning, det där håller ju inte! Stackars T och stackars er!

Pyttis, hur mås det i familjen?

Mini, många känslor i omlopp, inte konstigt! Skönt att alla inom vården verkar ta din oro på allvar och inte vifta bort den, att du känner dig välkommen att röra om i grytan på förlossningen Blir skönt när graviditeten ger sin belöning i form av lillebror på magen

Sara, jag är nog som dig - lost i en automatbil Kunde köra en förut när vi hade en på ett jobb jag hade - men jag tycker också det är så trist....

Jag har varit gräsänka sen i onsdags, T kommer hem sent ikväll. Har faktiskt funkat bra, utan många konflikter Första kvällen fick jag ett utbrott och skämdes som en hund, men utöver det.... Ungarna har sovit BRA, jag har sovit lite oroligt dock, vaknat mycket, men har ju ingen att skylla på Det FUNKAR att lägga E tidigare, tjoho!
    Alfred har fått nya badbrallor, med LightningMcQueen på och vill ha dem heeeela tiden. Har lovat ett besök i badhuset i helgen, utebad är det visst inte väder till.

• malinkat

Mandra, stackars lilla Tyra! Och vilken jobbig natt för dig med, klart ni är oroliga. Kräv den där utredningen, det måste ni få! Och heja chipsen

• malinkat

Totalego:
    Var med dagis idag, de skulle baka så det bar av till Svenska Kyrkan här i Hamburg som lånade ut lokalerna. Lite intressant att se samspelet i gruppen - fasen vilka tjuvnyp! Nu vet jag i alla fall vart det kommer från, A har ju blivit mer puttig och testar gränser också på det sättet. Killarna i gruppen trissar upp varandra och de är inte helt snälla med  varandra. Speciellt en kille är väldigt på, provocerar hela tiden och vill slåss, puttas nypas. Visst tycker jag det är bra att Alfred får lite vassare armbågar att ta sig fram med, men slåss är inte ok. Jag sa att jag hoppas verkligen att han - och de andra - får sig rejäla tillsägningar (nu var pedagogerna upptagna i kötket, så vi var några föräldrar som försökte styra upp ;) , och jag vet att de får hålla en paus (har vi nu infört hemma också). Nåja. Får försöka prata mer och mer om det hemma också, om hur viktigt det är att vara snäll

Elvira hade nästan 40 grader här i em, har inte velat somna ikväll, nu ligger hon fortfarande och vrider sig lite i sängen . Sopig natt igår med, så håll tummarna! Men nu ska jag och maken dela natten i alla fall, jag ska ju kunna läsa tyska i morrn! 

• malinkat

Säger som de andra, Assar, härlig semester!!

Juni och Milla, jag frågade detta, och det jag får veta är att de får sitta på paus (dvs sitta på trappen inne i lekrummet en stund). Det jag inte vet är hur ofta personalen (väljer att ) ser? Och hur de säger till? Jag vill att de ska säga till på skarpen, så att barnen kan se att det är allvar. De gånger jag hört tillsägelser har det varit vääääldigt mjuka sådana, och nu menar jag inte att de ska stå och skrika för full hals. Men "säga till på skarpen" om ni förstår. Jag blev lätt stressad av alla dessa tjuvnyp, en kille nöp också Alfred i halsen och tja, såna tilltag kan ju faktiskt vara farliga. Det är många här överlag som förklarar bort sådant beteende med att "de är pojkar" vilket jag tycker är så fel. Visst är det en viss jargong, och för att överleva i längden i skola och andra sammanhang, så är jag ändå glad att A blivit tuffare och vågar bita ifrån. Men slåss? Nej tack!

I övrigt valde A igår efter middagen, att gå ut och cykla istället för att se film  Han kan starta upp och cykla själv nu också, och tycker det är såååå kul. Blev arg i morse när han inte fick cykla till dagis, men han måste öva sig lite till på att bromsa och känna sig säker när det går nedåt innan vi ger oss av så långt. Bromsa gör han väldigt tvärt, så det ,måste bli lite mjukare, och när han blir osäker tar han ned fötterna på marken. Och det känns som att det kan gå illa med lite fart och så pedalerna ivägen (men det kommer förståss från springcykeln ;) 

• malinkat

M73, förstår dig, Alfred vill alltid berätta något, visa något när han kommer, tror det är hans sätt att öppna dagen på något vis. Och klart han blir ledsen när det inte tas emot. Men i vårt fall vet jag att det oftast beror på  att de faktiskt inte hört, Alfred börjar ofta prata när de håller på att prata med någon annan etc, och så brukar jag bara säga att han får gå fram ordentligt och visa/berätta. Så brukar det funka  Men prata med henne du, på ett lättsamt vis, och se hur hon reagerar?

• malinkat

Jobbit med (kanske)allergier och jag hoppas att ni som drabbats hittar svar och lösningar snart!

Pyttis, hoppas Julia håller sig frisk nu!

Milla, ibland undrar man hur folk tänker.... ! Ingen bilkudde, ingen stol ingenting? 

Idag har vi varit hos läkaren jag och barnen. Elvira som skulle fått en spruta fick ingen eftersom hon är förkyld och har haft feber, dessutom har hon öroninflammation i bägge öron... igen Penecillin-time.
    Alfred hade 4-års koll och var jätteduktig! Gjorde allt han blev ombedd, försökte svara på tyska när läkaren skulle kolla ordförråd och fick också en spruta och sa bara aj och så var det bra sen

Själv har jag powerwalkat 6-7 km ikväll och sitter nu och väntar på att få skölja ur hårfärgen jag satt i  

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*